Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped går dårligere med effektanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Så mange svar som er delvis feil...

 

a) Du får bare høyere lyd med såkalte "effektanlegg".  Effekten kan bli +/- 2% max - det merker du ikke. 

 

b) Med annet eksosanlegg så får du et annet mottrykk (mindre som regel fordi det er "fri eksos") enn det motorstyringen er designet for.  Dette må rettes ved å endre motorstyringen - vet ikke om en moped har slike muligheter.  Det er vanlig på motorsykler - dvs kjøre de i benk og justere ihht målinger.

 

c) Med masse bråkete mopper kan vi etterhvert få forbud mot både mopper og MC på visse dager/strekninger: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-forbud-pa-tyska-vagar/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mange svar som er delvis feil...

 

a) Du får bare høyere lyd med såkalte "effektanlegg".  Effekten kan bli +/- 2% max - det merker du ikke. 

 

b) Med annet eksosanlegg så får du et annet mottrykk (mindre som regel fordi det er "fri eksos") enn det motorstyringen er designet for.  Dette må rettes ved å endre motorstyringen - vet ikke om en moped har slike muligheter.  Det er vanlig på motorsykler - dvs kjøre de i benk og justere ihht målinger.

 

c) Med masse bråkete mopper kan vi etterhvert få forbud mot både mopper og MC på visse dager/strekninger: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-forbud-pa-tyska-vagar/

 

 

Ja det er noen svar her som er delvis feil, eller litt ukomplette, men det du skriver, det er faktisk helt feil. Alt sammen faktisk. Sorry. 

Lenke til kommentar

 

Så mange svar som er delvis feil...

 

a) Du får bare høyere lyd med såkalte "effektanlegg".  Effekten kan bli +/- 2% max - det merker du ikke. 

 

b) Med annet eksosanlegg så får du et annet mottrykk (mindre som regel fordi det er "fri eksos") enn det motorstyringen er designet for.  Dette må rettes ved å endre motorstyringen - vet ikke om en moped har slike muligheter.  Det er vanlig på motorsykler - dvs kjøre de i benk og justere ihht målinger.

 

c) Med masse bråkete mopper kan vi etterhvert få forbud mot både mopper og MC på visse dager/strekninger: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-forbud-pa-tyska-vagar/

 

 

Ja det er noen svar her som er delvis feil, eller litt ukomplette, men det du skriver, det er faktisk helt feil. Alt sammen faktisk. Sorry. 

 

 

Så det er

a) feil at eksosanlegget som sitter på originalt er designet av fabrikken for å gi best mulig forbrenning ??

Helt tilfeldig at han får dårligere drag når han smekker på et 3.dje parts eksosanlegg ?

 

Arbeitsweise_Zweitakt.gif

 

Jeg sier ikke at et godt designet eksosanlegg ikke kan gjøre noen små forbedringer, men det er hovedsaklig pga høyere/"tøffere" lyd at de selges.

 

b) Så det er feil at mottrykket ikke har noe å si?  Seriøst ?  Se på hvordan det fungerer i animasjonen over - det er helt kritisk for hvordan motoren fungerer godt eller dårlig at eksosanlegget er tunet/designes for akkurat den motoren. Det blir en trykkbølge tilbake som komprimerer bensin/luft blandingen - uten dette forsvinner endel uforbrent rett ut eksosen og gir evt ekstra "popper". Motorstyring faller muligens bort på totakt, begrensede muligheter der- skal være enig i det.

 

c) Ja, det forbauser meg ikke at du ikke ser konsekvenser.  Nok av skoleungdom som ikke så (og fortsatt ikke ser) sammenhengen mellom "rally-videregående" og alle fartsdumper og 30/40 soner man har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at man kan få maks 2% effektøkning av å bytte originalt eksosanlegg med et effektanlegg. Hvis plomberingen sitter i potta, så vil man naturligvis kunne få enda mer, siden man da kan dra motoren lengre på turtall. Men 2% på en 50cc mopedmotor med 2hk, vil si 0,04 hk økning, og da vil man i praksis få like mye effekt av å droppe å spise middag før man kjører. Dog om man trimmer motoren utover det originale, så vil effektanlegget gi bedre ytelse, hvis det originale blir sittende igjen som en flaskehals.

Lenke til kommentar

 

 

Så mange svar som er delvis feil...

 

a) Du får bare høyere lyd med såkalte "effektanlegg".  Effekten kan bli +/- 2% max - det merker du ikke. 

 

b) Med annet eksosanlegg så får du et annet mottrykk (mindre som regel fordi det er "fri eksos") enn det motorstyringen er designet for.  Dette må rettes ved å endre motorstyringen - vet ikke om en moped har slike muligheter.  Det er vanlig på motorsykler - dvs kjøre de i benk og justere ihht målinger.

 

c) Med masse bråkete mopper kan vi etterhvert få forbud mot både mopper og MC på visse dager/strekninger: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-forbud-pa-tyska-vagar/

 

 

...

 

Så det er

a) feil at eksosanlegget som sitter på originalt er designet av fabrikken for å gi best mulig forbrenning ??

Helt tilfeldig at han får dårligere drag når han smekker på et 3.dje parts eksosanlegg ?

 

 

 

Jeg sier ikke at et godt designet eksosanlegg ikke kan gjøre noen små forbedringer, men det er hovedsaklig pga høyere/"tøffere" lyd at de selges.

 

b) Så det er feil at mottrykket ikke har noe å si?  Seriøst ?  Se på hvordan det fungerer i animasjonen over - det er helt kritisk for hvordan motoren fungerer godt eller dårlig at eksosanlegget er tunet/designes for akkurat den motoren. Det blir en trykkbølge tilbake som komprimerer bensin/luft blandingen - uten dette forsvinner endel uforbrent rett ut eksosen og gir evt ekstra "popper". Motorstyring faller muligens bort på totakt, begrensede muligheter der- skal være enig i det.

 

c) Ja, det forbauser meg ikke at du ikke ser konsekvenser.  Nok av skoleungdom som ikke så (og fortsatt ikke ser) sammenhengen mellom "rally-videregående" og alle fartsdumper og 30/40 soner man har fått.

 

 

Først og fremst. dine a,b,c punkter er jo nå blitt ganske forskjellige som man ser over. 

 

a1) Det finnes ingen prosentsats som sier noe om hvor mye effektøkning du kan få av endring av eksos. Det kan være -10% eller +40%. Det avhenger av hvor bra det fungerte tidligere. Toppeffekt er heller ikke alt, ulike eksosanlegg gir ulik karakteristikk. 

 

a2) Det er i beste fall delvis korrekt. Eksosanlegget er utviklet etter visse kriterier, deriblant utslipp, effektkurve, pris og støy. Ettermarkedsanlegg flytter gjerne effektkurven litt opp i registeret for mer toppeffekt, er litt mer fleksible i forhold til utslipp og støy, og resultatet blir bedre fordi det ofte har en fem ganger høyere pris. 

 

b1) Du sier ingen ting om to eller firetakt. Det gjør at hele argumentet umiddelbart faller fra hverandre. 

b2) Igjen, mottrykk er egentlig ikke en "ting". På en totakter har man et resonnanskammer, kjent som svanehalsen. Høyere volum i svanehalsen gir mer toppdrag. Lengre resonnanskammer gir mer toppdrag enn et videre kammer. 

 

På en firetakter er det mest mulig eksos ut, med minst mulig motstand. Det betyr ikke størst mulig rør, men best mulig gasstransport(fart og volum) som avhenger av utforming i hovedsak. Det er en vitenskap, og vanskelig å forklare i få setninger.

 

c1) Du viser til en svensk artikkel om et supersjeldent fenomen fra tyskland. Det har til nå ikke vært tatt opp i SVV, så det er ikke aktuelt.

c2) Alle våre fartsdumper og 30/40 soner er i hovedsak på grunn av trøtte foreldre som kjører barna til skolen samtidig som de skal rekke alt annet. Fartsdumper har omtrent ingen effekt på en moped eller motorsykkel.

Lenke til kommentar

@OJ Doe

a1) +40% er helt på viddene.  Muligens hvis du da tenker på å fjerne plombering (rent bortsett fra at det er ulovlig) 

Ellers er +/- 2% er mer sannsynlig

 

Trådstarter har jo selv skrevet at moppen går dårligere etter bytte - det er ganske logisk - jfr a2)

 

a2) De fleste ettermarkedsanlegg er kun designet for lyd uten tanke på miljø osv. Visse også med tanke på utseende (dvs titan/krom) som kan gjøre de dyrere.   På min MC koster originalt eksosanlegg 20K, har ikke sett noe til 5x prisen (haha) - og siden jeg bor i tettbebygd strøk ser jeg heller ikke noen grunn til å bytte, siden det kan provosere alle de som ønsker det stile og fredelig i boligstrøk (majoriteten) jfr pkt c1)

 

b1) Både firetakt og totakt er avhengig av bestemt mottrykk.  Har ikke kalt mottrykk for en ting - vet ikke hvor du tar det fra (?)  Jeg snakker om motordesign og motortuning ift hvilket eksosanlegg som sitter på og dette har jo motorprodusenten designet som en enhet. Når eksosen går ut av motoren vil det avhengig av turtall osv bli et visst (pulserende, motfase)  mottrykk som man har tatt hensyn til i designet av motoren - det vi kan være rimelig sikre på er at dette passer overens når det er originalt.  Når man bytter ut det originale så bør det da være designet for akkurat den motoren, men det er det ofte ikke => det gir da ofte dårligere effekt

 

b2) Jepp, animasjonen viser dette.  Sier ikke noe på de generelle reglene du nevner ift resonanskammer osv, men det er ganske upresise endringer i forhold til motorprodusenten som har nøyaktige måleinstrument osv for å få til optimal forbrenning.

 

Firetakter skal ikke nødvendigvis ha mest mulig eksos ut - motoren kan gå dårligere om man bytter ut original eksos - spesielt nye miljøvennlige motorer som er designet for å gå magert.  Da kreves det justering/tuning av motoren for å ta hensyn til friere eksos.

 

c1) Det er ihvertfall et økende fenomen og med veldig støyende eksosanlegg skaper vi (motorsyklistene) ris til egen bak.

Fjernes plomber (et helt annet tema) i tillegg så går mopedene så raskt at det kjøres over evne - ser stadig trimmede mopeder som ligger type 2 cm bak en bil - helt idioti.  Mopedopplæringen er tragisk dårlig i forhold til MC opplæringen.

 

c2) På videregående i nærheten ble det laget 6 fartsdumper på få hundre meter, pluss fartsgrenser nedsatt på flere veier i nærheten - det var hovedsaklig elevene selv som kjørte altfor fort iflg lensmannskontoret - snakker da om bil.  Det var for å dra parallellen ift å se konsekvenser.  Elevene kjører fort i bil til videregående (langs samme vei som til barneskole/ungdomsskole) men ser ikke konsekvensen ift fartsdumper.   Mopedistene bytter til bråke-eksos men ser ikke konsekvensen ift nye forbud som kan bli resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at man kan få maks 2% effektøkning av å bytte originalt eksosanlegg med et effektanlegg. Hvis plomberingen sitter i potta, så vil man naturligvis kunne få enda mer, siden man da kan dra motoren lengre på turtall. Men 2% på en 50cc mopedmotor med 2hk, vil si 0,04 hk økning, og da vil man i praksis få like mye effekt av å droppe å spise middag før man kjører. Dog om man trimmer motoren utover det originale, så vil effektanlegget gi bedre ytelse, hvis det originale blir sittende igjen som en flaskehals.

Altså, hvorfor nevne det om du ikke vet? Jeg har kun AM6 motoren som referanse, en motor som var vanlig da jeg var yngre. Denne satt bla.a i Motorhispania Furia. Ved å fjerne plomberingen gjorde den ca 70.

 

Ved å sette på effektanlegg gjorde den ca 80-85, og moment/effektkurven ble lagt endel lenger opp, så den trengte mye turtall.

 

Ved å prøve seg frem med riktig dyse og forgasser, samt dreve den nye tyngre gjorde den ca 100.

 

Ved å sette ny sylinder på den gjorde den ca 110.

 

Denne mopeden gjorde ca 70 "originalt" i de landene som tillot det. I Norge la de inn en plombering som.

 

I de landene de gjorde 70 var sånn trimming veldig vanlig (effektanlegg)

Lenke til kommentar

Jaja, hvis man i "effektanlegg" legger det å fjerne plombering skifte dyser og forgasser dreve om, bytte eksosanlegg og bytte sylinder/stempel (formodentlig for å øke motorvolum) - så snakker vi dels om endringer som ikke er lovlige fordi man bringer den opp i en annen kjøretøygruppe/avgiftsklasse og høyere fart enn det mopeder har lov til.

 

https://www.tryggtrafikk.no/mc-moped/moped/lover-og-regler-moped/

 

Helt klart at effekten av endringer på innsugsssiden (fjerne plombering, bytte dyse, bytte forgasser og selve motoren (sylinder)) vil være langt større enn bytte av eksosanlegg isolert sett ( eksosanlegg = "effektanlegg" slik jeg tolket trådstarter) 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

På en AM6 motor var det ingen plombering på innsug-siden. Effekten av å bytte dyse og drev alene gjorde ingen forskjell, det gjorde jeg på en senere modell for en venn.

 

Jeg er mekaniker og CNC operatør av yrke og har bygget og laget komponenter til biler og motorsykler i ti år.

 

Alt du gradvis endrer mening til hva som blir sagt av de andre her er fornøyelig å se.

 

Som du også sikkert leste så forklarte jeg effektøkningen man fikk av de forskjellige modifikasjoner.

 

Det at man bytter dyse har med at motoren krever en noe fetere blanding av luft/bensin. Dette hjelper motoren å yte bedre, ikke alene, men i kombinasjon med noe som øker behovet for en oppgradering. Drevet øker ikke motoreffekt, men kombinert med økt effekt har det noe for seg.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

 

Jeg har hørt at man kan få maks 2% effektøkning av å bytte originalt eksosanlegg med et effektanlegg. Hvis plomberingen sitter i potta, så vil man naturligvis kunne få enda mer, siden man da kan dra motoren lengre på turtall. Men 2% på en 50cc mopedmotor med 2hk, vil si 0,04 hk økning, og da vil man i praksis få like mye effekt av å droppe å spise middag før man kjører. Dog om man trimmer motoren utover det originale, så vil effektanlegget gi bedre ytelse, hvis det originale blir sittende igjen som en flaskehals.

Altså, hvorfor nevne det om du ikke vet? Jeg har kun AM6 motoren som referanse, en motor som var vanlig da jeg var yngre. Denne satt bla.a i Motorhispania Furia. Ved å fjerne plomberingen gjorde den ca 70.

 

Ved å sette på effektanlegg gjorde den ca 80-85, og moment/effektkurven ble lagt endel lenger opp, så den trengte mye turtall.

 

Ved å prøve seg frem med riktig dyse og forgasser, samt dreve den nye tyngre gjorde den ca 100.

 

Ved å sette ny sylinder på den gjorde den ca 110.

 

Denne mopeden gjorde ca 70 "originalt" i de landene som tillot det. I Norge la de inn en plombering som.

 

I de landene de gjorde 70 var sånn trimming veldig vanlig (effektanlegg)

 

Hvorfor kritiserer du det jeg sier, og samtidig bekrefter det i samme innlegg?

Lenke til kommentar

@DrAlban3000

 

Endrer vel ikke akkurat mening.

 

Det du beskriver er total overhaling av motor inkl å fjerne plombering (ulovlig) og endre dyser/forgasser med behov for å endre bensin/luft blandingen (ulovlig når mopeden på den måten gjøres om til en lett MC).  => Da bør man heller bruke pengene på å ta lett-MC lappen og kjøpe en lett-MC.

 

Det er noe helt annet enn å kun bytte eksosanlegg (ikke ulovlig, bare mindre smart) og bli overrasket over at mopeden går dårligere med et uoriginalt eksosanlegg.

Lenke til kommentar

 

Det du beskriver er total overhaling av motor inkl å fjerne plombering (ulovlig) og endre dyser/forgasser med behov for å endre bensin/luft blandingen (ulovlig når mopeden på den måten gjøres om til en lett MC).  => Da bør man heller bruke pengene på å ta lett-MC lappen og kjøpe en lett-MC.

 

Det er noe helt annet enn å kun bytte eksosanlegg (ikke ulovlig, bare mindre smart) og bli overrasket over at mopeden går dårligere med et uoriginalt eksosanlegg.

For å få effekt av å fjerne plombering/sette på trimeksos MÅ man justere bensinblandingen. Og ingen har påstått at det er lovlig som jeg kan se.

 

Du er klar over at det gjelder totaktsmotor? Du vet vel at den fungerer veldig annerledes enn en firetakter?

Lenke til kommentar

Rune har tydeligvis aldri vært borti en moped hvertfall, latterlig å sammenligne en 50cc totakt med store 4t motorsykler.

 

Og nei, endringene vi snakker om her er ikke lovlige for veibruk. Det er det lite vits å diskutere.

 

Mopeden min gikk i 50 originalt. Fjerna plomba i eksosen, dyset opp og drevet om litt. Vipps gikk den i 70 ca, slik den gjør fra fabrikk.

 

Etterhvert satt jeg på et effektanlegg, faktisk Yasuni Cross. Dyset opp litt til og den gikk i litt over 80. Effekten lå betydelig lenger opp i registeret og mopeden føltes en god del sprekere enn med original eksos.

 

Hadde jeg fått 2% mer effekt hadde jeg ikke merket noe som helst forskjell. Tenker meg effektøkning lå på 20%+ hvertfall :)

 

Før du kommenterer mer bør du lese deg opp på totaktere. Eksosen har ekstremt mye å si for effekten på motoren! Å si noe annet er bare dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte ikke spesifikt på totakt når jeg svarte, men som animasjonen lenger opp viser (2-takt)  så er det et godt samspill mellom motor og eksos.  Der ser man tydelig grønn bensin/luft/olje blanding er en liten tur ut i eksosen før noe dyttes tilbake av trykkbølge og gir bedre forbrenning.

 

Trådstarter fikk merkbart dårligere effekt så da er det naturlig å anta at timingen av den trykkbølgen (det jeg kalte mottrykk litt upresist) ble feil og resulterte i lite optimal forbrenning.

 

Både på 2-takt og 4-takt kan man gjøre samme ting - gjøre bensin/luft blandingen fetere - dvs høyere drivstoff-forbruk og mer effekt.  På 4-takt med elektronisk innsprøyting osv så fikses mye via justering av motorstyringen (tilsv "chipping" på bil f.eks.), på totakt tydeligvis ved å dyse om, fjerne plomber, øke sylindervolum og what-not av mekaniske endringer.  Dere sier forskjellig, jeg sier at prinsippene grunnleggende er de samme - forbrenningsmotor heter det visst

 

Dvs man kan ikke bare bytte eksosanlegg og forvente at det skal gå bedre - sannsynligvis går det dårligere fordi fabrikken gjerne gjør en brukbar god jobb når de designer motor og eksosanlegg til å spille på lag.   Gjør man derimot store endringer i motor først, så vil sannsynligvis det originale eksosanlegget ikke lenger være optimalt og da kan man sikkert få opplevelsen av 10-20% ved å bytte til et som passer bedre overens.   Plutselig gjør moppen 80 istedenfor 70 - ihvertfall i nedoverbakke og medvind.

 

Mitt hovedpoeng er at mange 3.dje parts eksosanlegg kun er designet mhp høy lyd og gir fint lite ekstra effekt - og dessverre så ser ikke kjøperne av disse anleggene konsekvensene på lengre sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...