Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrer sykt – la ut bilde av politikere og kalte dem rasister. Hva kan skje?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei. Jeg er i en skikkelig drittsituasjon og trenger noen ærlige tilbakemeldinger. Jeg postet et bilde på et nettforum anonymt for en stund siden. Bildet var hentet fra en offentlig Facebook-side og viste to politikere. Til bildet skrev jeg noe sånt som: "Til dere som er i tvil, sånn ser rasister ut".
Nå angrer jeg helt ekstremt. Admin har låst tråden, men jeg er livredd for konsekvensene. Jeg har ikke sovet på flere dager.
  • Er en slik uttalelse egentlig straffbar? (Det er jo en sjef/karakteristikk, men jeg er usikker på grensen til hatytring).
  • Kan forumet bli pålagt å utlevere IP-adressen min til politiet, slik at jeg blir identifisert og anmeldt?
Jeg skjønner at jeg har vært dum, er veldig lei meg.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det går nok fint. Det er en flåsete, men ikke en hatefull ytring.

Men hvorfor har admin låst posten? Ikke slettet den? Er det for diskutere saken videre og vurdere å anmelde meg? Jeg er veldig lei meg for det

Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Fordi det er flåsete og skaper ikke en konstruktiv debatt. Det skal ganske mye til for å bli straffeforfulgt for ytringer.

Men jeg la bilde av dem ut med teksten. Den ene er leder i frp og den andre rådgiver

Igjen, jeg er veldig lei meg for det

Skrevet
BatmanNorge skrev (22 minutter siden):

Og hvorfor tror du admin har valgt å la tråden stå, men stenge den heller for kommentarer enn å slette den?

Hvilket nettforum? Kvinneguiden?

Gjest 2a1f9...311
Skrevet
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Sålenge du ikke kommer med trusler skjer det neppe noe.

Ok, men hvorfor tror du admin har vært å stengt den for kommentarer fremfor å slette den?

Anonymous poster hash: 2a1f9...311

Skrevet
3 minutes ago, Guest 2a1f9...311 said:

Ok, men hvorfor tror du admin har vært å stengt den for kommentarer fremfor å slette den?

Anonymous poster hash: 2a1f9...311

Det har gavekort svart på over. Dumme poster bidrar ikke til noen debatt. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært noe straffbart, ville det vært slettet, og personen hadde vært utestengt. Dette er ingenting.

• Liker 1
Skrevet
Fazam skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært noe straffbart, ville det vært slettet, og personen hadde vært utestengt. Dette er ingenting.

Hvorfor tror du de har valgt å låse posten for kommentaren av trådstarter, men ikke andre? Hadde det ikke vært bedre for dem å slette posten?

Skrevet (endret)

Å kalle personer fra en partipolitisk retning for å være rasist, dersom det helt tydelig kun spiller på parti-knytningen, og ikke personlige greier hos den som omtales, er ikke straffbart. 

Dette er, juridisk sett, ikke noe som vil få konsekvenser.

Hvorvidt det er smart/klokt å gå rundt å spre slike utsagn, er ikke nødvendig å gå inn på. Det virker som at TS angrer veldig, og har tatt lærdom av dette. 

PS: hadde innlegget derimot oppfordret til vold eller lignende ovenfor politikeren, da snakker vi om noe helt annet! Videre: dersom du la ut denne teksten med et bilde av en ikke-politiker (alt fra naboen, klassekamerater til influenser og kjendiser uten kjent politisk slagside), så kan det tolkes annerledes. Da kan det tolkes som en hatsk ytring, som det finnes lover og regler mot. (Altså kan man i verste fall bli dømt.) Men ikke ovenfor en politiker. 

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Skrevet
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Å kalle personer fra en partipolitisk retning for å være rasist, dersom det helt tydelig kun spiller på parti-knytningen, og ikke personlige greier hos den som omtales, er ikke straffbart. 

Hvorvidt det er smart/klokt å gå rundt å spre slike utsagn, er ikke nødvendig å gå inn på. Det virker som at TS angrer veldig, og har tatt lærdom av dette. 

PS: hadde innlegget derimot oppfordret til vold eller lignende ovenfor politikeren, da snakker vi om noe helt annet! Videre: dersom du la ut denne teksten med et bilde av en ikke-politiker (alt fra naboen, klassekamerater til influenser og kjendiser uten kjent politisk slagside), så kan det tolkes annerledes. Da kan det tolkes som en hatsk ytring, som det finnes lover og regler mot. (Altså kan man i verste fall bli dømt.) Men ikke ovenfor en politiker. 

Jeg angrer, og det som får meg nok til å overtenke dette er at jeg la bilde av frp lederen og rådgiveren ut

Skrevet
BatmanNorge skrev (4 timer siden):

frp lederen og rådgiveren ut

Det finnes ikke mange som ikke har sett bilde av disse to de siste dagene.

Skrevet

Slapp helt av.

At både Sylvi, Simon og denne rådgiveren - Hårek Hansen som nå også har blitt anmeldt er rasister. Er velkjent for mange av oss. Og det er heller ingen hatefull ytring å kalle offentlige personer for rasister dersom man mener det. Det er en ytring, og ikke en hatefull ytring. :green:

Ingen ting å være redd for. 

Det er nok kok innad hos dem det gjelder om dagen, at ingen har tid til å bry seg om en teit lite innlegg på Facebook. Som også er helt innafor å poste. Selv om det ganske usmakelig, teit og fjollete. 

Men når man kaller nordmenn med et annet etnisk opphav for "minusvarianter" - ja, da er det rasisme. Enkelt og greit.

Slapp 100% av!

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser at innlegget mitt har blitt slettet i løpet av dagen. For meg som TS (trådstarter) hadde de slått på kommentar godkjenning, noe som ofte fører til «timeout» eller lignende. Jeg så tidligere i dag at mange andre hadde kommentert, og bildet av de to er det samme som deles hyppig på Facebook og etter alt å dømme er hentet fra en avis.

Takk for hjelpen, alle sammen.

Dette er noe jeg aldri har gjort før, og aldri vil gjøre igjen. Jeg ble skremt av situasjonen

• Hjerte 1
Skrevet
On 5/4/2026 at 1:31 AM, qualbeen said:

Man kan bli straffet i en injurierende sivil sak. Altså bli dømt til økonomisk erstatning. 

Men det betinger at personene som ble avbildet vet om saken og gidder å gå til det skritt å ta det til retten. Altså null... 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...