Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er du alkoholiker?


fyllik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke engang om jeg er alkoholiker, men drikker alt for mye..3-4 ganger i uken brisen eller mer. Sonet 3 uker med lenke for ikke så lenge siden, var ikke noe problem å la være å drikke de 3 ukene. Er ikke i arbeid og drikker stort sett når jeg har penger til det. Kjenner meg også igjen i mange av trekkene til alkoholisme, drikker alene, holder det skjult for venner/slekt.  før påske kjøpte jeg inn 8 halvlitere selv om jeg hadde penger til mer, og viste at butikkene kom til å være stengt.  Men i dag handlet jeg inn mer øl selv om jeg er litt blakk. Er vel graderinger av alt. 

For å svare på spørsmålet til TS. drikker pga. ensomhet, liker beroligende effekten. Spurte fastlege om beroligende medisiner for psykologiske helseplager, men fikk ikke det. Da foretrekker vel helsevesenet at man drikker da vel. 



Anonymous poster hash: 1e3e9...3c3
Lenke til kommentar

Selv kunne jeg nok blitt alkis eller narkis hvis jeg ikke hadde hatt dataspill å bli avhengig av. Var med å starte en bar for noen år siden, og da ble det naturlig nok en del drikking, gjerne en halvliter eller to etter jobb. Da jeg en dag merket at jeg hadde mer lyst på øl enn jeg satte pris på, trappet jeg bare ned. Har aldri vært kjempeglad i alkoholrus - synes det er gøy å være drita, men alt opp til det er så som så. Derfor drikker jeg som en fjortis når jeg først drikker. Heldigvis er det såpass sjelden at jeg er blitt en lettvekter, så det er ikke så dyrt lenger.

Flere av mine venner har hatt et virkelig bekymringsfullt alkoholforbruk under studiene, men blitt mer normale etterpå. Hvorfor Jeppe drikker? Eksamensnerver.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vel, for min del handler det om uheldige psykososiale forbindelser fra tidlig av. Så alkohol har blitt en "katalysator" for meg for å få litt fred i psyken for en liten stund. Det eneste som hjelper er å snakke med rusterapeut- eller psykolog om det, tilegne seg kunnskap, og implementére det i livet sitt. Skape nye forbindelser, fjerne uromomenter og annet press, så som økonomisk, er også svært viktig. Skape rom til å håndtére problemet, bygge seg opp, og -SÅ- skape et nytt liv.

 

Viktig å prøve å fjerne offerrollen fra seg selv. Vi mennesker er grunnleggende sosiale vesener, vi er flinke til å ta uheldige begreper/merkelapper, gjerne fra kilder som er mer opptatt av å skape stigmatiséring enn å faktisk hjelpe (så som massemedier ute etter å tjene penger), og sette dem på oss selv. Men saken er at -alle- som bruker rusmidler, bruker det av en grunn. Så -alle- er egentlig utsatt for avhengighet.

 

Videre kan man spørre seg selv hva avhengighet er. Man tror at alkoholbruken har gjort en til en krøpling og ført med seg alt mulig av elendighet. Men det går an å snu det på hodet og si: Hvor ville jeg vært uten alkoholen? Kanskje det har reddet en fra verre skjebner? Man må akseptére realiten for å kunne klare å snu det rundt. Se både det positive og det negative.

 

Det er ingen tvil om at alkohol kan føre til mange lidelser og langvarige skader. Men det er viktig å fokusére på det psykologiske. Det finnes garantért de som har hatt jobber med svært høyt ansvarsnivå, som også har drevet med ekstremsport på fritiden, og dødd av det, uten å ha følt å leve med stemplet som noe negativt i livet sitt. Realiteten hadde kanskje vært at den personen burde ha fått psykologisk hjelp veldig tidlig i livet, på linje med en alkoholiker.

 

Alt kommer alltid tilbake til det jeg skriver om mange saker: Grunnen til rusavhengighet bunner i at vi ikke lærer noe om psykologi og/eller personlig utvikling i barne- og ungdomsskolene. Det overlates til "markedskreftene", eller overlevelse. Det er dermed, etter min mening, ikke det -minste- rart at noen bruker rus for å tåle dritten de lever med, når de ikke lærer hvordan å håndtére manipulasjon og emosjonelt krevende mennesker.

 

Så ikke døm deg selv, men spør deg selv, hver eneste dag, hva er det du vil ha ut av livet? Skriv tankene ned, bygg videre på dem, og form kjerneverdier som erstatter kravet etter alkohol. Ikke tving det til å skje, men la det bli en naturlig utvikling. Ikke gå til krig mot deg selv, vær din egen psykolog og støttespiller. Da har andre lettere for å møte deg også.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker dere øl, eller polvarer? Eller smuglervarer, eventuelt HB96 som det ble kakt

 

Anonymous poster hash: d3765...ebe

Alkoholikere drikker mye billigøl ala Pokal og Seidel. De ordentlige Alkoholikerne (med stor A) drikker silt rødsprit  :wee:

 

Det er bare ungdommer og bygdetullinger drikker heimert. 

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

For meg er det trist at vi ikke lærer noe om temaet i skolen. Ingenting om personlig utvikling, å holde oversikt over egen livsretning, kartlegge egen personlighet, tenke over hvilke mennesker man vil ha i livet sitt. Vi lærer absolutt ingenting, og for meg er dette den direkte grunnen til at folk lar rus styre livene sine, altså meningsløshet. Kapitalismen/fritt marked-modellen får herje fritt, og vi mennesker er fritt vilt for markedskreftene.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på barne/ungdomskole på 80/90 tallet.  Det var aldri noe tema. jeg husker til og med at når vi snakket om røyking. så var poenget til skolen at vi fikk nedsatt adferdskarakter , men ikke helseskader. Avhengighet og langvarige skader av alkohol og tobakk var ikke noe tema engang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...