Gå til innhold

Hvorfor tas ikke trakassering og vold mot menn på alvor?


  

20 stemmer

  1. 1. Det er like ille at kvinner gir seksuell oppmerksomhet til menn som at menn gir seksuell oppmerksomhet til kvinner.

    • Enig
      14
    • Uenig
      6
  2. 2. Vold mot menn er ikke like ille som vold mot kvinner.

    • Enig
      4
    • Uenig
      3


Anbefalte innlegg

 

en viss forskjell på at en enslig kvinne går rundt der menn er i flertall, vs. en situasjon der en mann som er både fysisk overlegen og har en maktposisjon overfor kvinnen utsetter henne for seksuell trakassering i private omgivelser der hun gjerne ikke har noen mulighet til å unnslippe.

 

Det er altså flere store forskjeller mellom denne videoen og scenariene metoo handler om.

 

Ja, du har kanskje et poeng. Menns fysiske overlegenhet gjør kanskje menns oppmerksomhet mer "truende". Men tror du ikke reaksjonene hadde vært annerledes også om kjønnsrollene var byttet om i denne videoen, altså at én mann gikk rundt blant mange kvinner (som til sammen er sterkere).

 

Det kan godt være, men det også skjer i konteksten jeg nevner, altså mannens fysiske overlegenhet. Den lille kvinnen i videoen går på menn som er fysisk større og sterkere enn henne. En mann som går på fysisk svakere kvinner på samme måte vil naturligvis oppfattes annerledes enn den nevnte kvinnens situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan av erfaring si at det er stor forskjell i holdninger til seksuell trakassering når det er en kvinne som gjør det. Skal fortelle en liten historie om når jeg jobbet som bartender når jeg var i starten av 20-årene. 

 

Det var et kvinnelig utdrikkningslag som var i lokalet, med jevne mellomrom måtte jeg henta glass ifra bordet deres. Første gang jeg gikk bort tok den ene damen godt tak i begge rumpeballene mine mens jeg lente meg over bordet for å rekke noen glass. Etterfulgt av et samlende latterutbrudd ifra resten på bordet.

På tidspunktet var det mange stamgjester i lokalet. De også lo. Neste gang jeg skulle rydde litt, spurte en av stamgjestene om jeg turde å gå bort en gang til, og alle smilte og lo av situasjonen. inkludert meg.

 

Nå var dette ikke spesielt traumatisk for meg, og har ikke brukt mye energi på det siden. Men holdningen til alle som var tilstede sier en del. Hvordan tror dere dette hadde gått for seg om det var en kvinnelig bartender, og et utdrikkingslag med menn.

Det har vært mange slike kvinnelige bartendere, og de har også møtt latter fra bordet. Hva er poenget ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan av erfaring si at det er stor forskjell i holdninger til seksuell trakassering når det er en kvinne som gjør det. Skal fortelle en liten historie om når jeg jobbet som bartender når jeg var i starten av 20-årene. 

 

Det var et kvinnelig utdrikkningslag som var i lokalet, med jevne mellomrom måtte jeg henta glass ifra bordet deres. Første gang jeg gikk bort tok den ene damen godt tak i begge rumpeballene mine mens jeg lente meg over bordet for å rekke noen glass. Etterfulgt av et samlende latterutbrudd ifra resten på bordet.

På tidspunktet var det mange stamgjester i lokalet. De også lo. Neste gang jeg skulle rydde litt, spurte en av stamgjestene om jeg turde å gå bort en gang til, og alle smilte og lo av situasjonen. inkludert meg.

 

Nå var dette ikke spesielt traumatisk for meg, og har ikke brukt mye energi på det siden. Men holdningen til alle som var tilstede sier en del. Hvordan tror dere dette hadde gått for seg om det var en kvinnelig bartender, og et utdrikkingslag med menn.

Det har vært mange slike kvinnelige bartendere, og de har også møtt latter fra bordet. Hva er poenget ditt?

 

At bordet reagerte slik er ikke uvanlig vil jeg tro. men resten som var i lokalet som så det reagerte slik tror jeg ville vært annerledes om det var motsatt. 

Lenke til kommentar

Jeg kan av erfaring si at det er stor forskjell i holdninger til seksuell trakassering når det er en kvinne som gjør det. 

 

Helt enig. Reaksjonene på utestedet du jobber viser også at vi har rett. 

 

 

Jeg deler ikke premisset ditt

 

 

 

I don't care. Hva du deler er helt uinteressant både for meg og alle andre. depaderp, jeg og alle andre som har øyne og ører åpne vet at samfunnets holdninger til trakassering er helt forskjellig fra menn til kvinner. 

 

 

 

Og hadde det skjedd på min arbeidsplass ville jeg fått høre at jeg overreagerer. Seksuell trakassering av menn blir ikke tatt særlig seriøst, det er et ubenektelig faktum.

 

 

Enig, det er ubenektelig. De som benekter dette fortjener ikke å bli tatt seriøst. 

 

 

Om en mann hadde tatt godt tak i ræven til en ukjent kvinnelig bartender mens store deler av dem som var i lokalet så det. tror du virkelig de hadde ledd? Selv om hun ikke gikk i harnisk, men bare forsatte med jobben sinn. 

 

 

Selvfølgelig ikke. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

en viss forskjell på at en enslig kvinne går rundt der menn er i flertall, vs. en situasjon der en mann som er både fysisk overlegen og har en maktposisjon overfor kvinnen utsetter henne for seksuell trakassering i private omgivelser der hun gjerne ikke har noen mulighet til å unnslippe.

 

Det er altså flere store forskjeller mellom denne videoen og scenariene metoo handler om.

 

Ja, du har kanskje et poeng. Menns fysiske overlegenhet gjør kanskje menns oppmerksomhet mer "truende". Men tror du ikke reaksjonene hadde vært annerledes også om kjønnsrollene var byttet om i denne videoen, altså at én mann gikk rundt blant mange kvinner (som til sammen er sterkere).

 

Det kan godt være, men det også skjer i konteksten jeg nevner, altså mannens fysiske overlegenhet. Den lille kvinnen i videoen går på menn som er fysisk større og sterkere enn henne. En mann som går på fysisk svakere kvinner på samme måte vil naturligvis oppfattes annerledes enn den nevnte kvinnens situasjon.

 

 

Hva tror du reaksjonen hadde blitt om mennene hadde slått henne ned i selvforsvar? Da ville mannen blitt kritisert. Men hvis en mann gikk rundt og tok på kvinner og kvinnene ga ham en på trynet, hva ville da skjedd? Jo, kvinnen ville blitt hyllet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg kan av erfaring si at det er stor forskjell i holdninger til seksuell trakassering når det er en kvinne som gjør det. Skal fortelle en liten historie om når jeg jobbet som bartender når jeg var i starten av 20-årene. 

 

Det var et kvinnelig utdrikkningslag som var i lokalet, med jevne mellomrom måtte jeg henta glass ifra bordet deres. Første gang jeg gikk bort tok den ene damen godt tak i begge rumpeballene mine mens jeg lente meg over bordet for å rekke noen glass. Etterfulgt av et samlende latterutbrudd ifra resten på bordet.

På tidspunktet var det mange stamgjester i lokalet. De også lo. Neste gang jeg skulle rydde litt, spurte en av stamgjestene om jeg turde å gå bort en gang til, og alle smilte og lo av situasjonen. inkludert meg.

 

Nå var dette ikke spesielt traumatisk for meg, og har ikke brukt mye energi på det siden. Men holdningen til alle som var tilstede sier en del. Hvordan tror dere dette hadde gått for seg om det var en kvinnelig bartender, og et utdrikkingslag med menn. 

 

Da hadde du sett alle whiteknightsene hoppe opp ifra stolene sine for å regelrett drepe den stakkars fyren som hadde gjort noe sånt, det er slik det hadde gått for seg, velkommen til likestillingens verden.

Vi menn har bare å finne oss i det at ingen bryr seg uansett hvor mye vi blir trykt ned i gjørme og anna skit.

Cpt Obvious in tha house, I know.

 

 

Har sett dette skje mange ganger på utesteder i årenes løp, men har hittil aldri noensinne sett "whiteknights" som hoppper opp og dreper fyren. Det nærmeste man kommer er hvis andre på samme bord ikke synes det er like morsomt. Da hender det at noen tar et lite grep for å lede oppmerksomheten hans bort fra den kvinnelige bartenderen. 

 

Generelt sett er det altfor få som tør ta tak i folk som trakasserer. Det ender stort sett opp i litt baksnakking uten at noe egentlig skjer. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva og hvem er samfunnet? Du henviser jo ikke til noe data eller forskning her, bare garbage Youtube-pranks. Dette er ikke vitenskap, men hjernedødt frieri til sitt eget kognitive bias. Det som er spesielt ille er at de fleste med en arbeidsplass der det både er kvinner og menn vet alvoret bak seksuell trakassering av både kvinner og menn, noe som gjennomskuer disse anekdotiske "social experiment" videoene (som forøvrig har et rykte for å svært ofte være betalte skuespillere).

Trenger egentlig ikke vise til noe data eller vitenskap her. Om man har et snev av innsikt av dynamikken i samfunnet rundt kjønnsroller så vet man at det reageres forskjellig på hva kjønn som utfører slike handlinger.

 

Prøver du å benekte dette så må jeg regne med at du har veldig lite erfaring med interaksjon mellom kjønn eller tilfeldighetene har forbløffende nok ført deg bort fra alle slike situasjoner som de fleste av oss andre observerer.

 

Jeg har sett drøssevis av sånne whiteknights som der snakkes om, jeg har sett flere kvinnfolk gå til angrep på menn uten at noen går inn for å hjelpe, jeg har sett politiet sende bort kvinnfolk som har angrepet menn uten å ta personalia, jeg har sett andre og selv opplevd å bli tafset på av kvinnfoll og alle smiler.

 

Svært sjeldent har jeg sett kvinner og menn behandlet likt i tilsvarende situasjoner.

 

Kvinner får "free pass" i veldig mange situasjoner.

 

Og en slik video er jeg helt sikker på at man lett kunne reprodusere. Selvfølgelig er det en mulighet for at man hadde støtt på en mann som ikke ønsket å bli tafset på, men det blir mer som unntaket som bekrefter regelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å forklare dette må vi tilbake til instinktene.

 

En kvinne som utsettes for uønsket seksuell oppmerksomhet fra en mann, kunne risikere 9 måneder med svangerskap og flere år med forsørging av barn.  Sjansen for å dø under svangerskap/fødsel var så stor at den ikke kunne overses.

 

Dette har vært en stor kostnad for kvinner gjennom mange tusen år. Derfor er uønsket seksuell oppmerksomhet skremmende. Det som på overflaten kan se ut som en overreaksjon, er et et nedarvet forsvarsinstinkt for å bevare liv og helse, og for å sikre seg at den mannen som får slippe til, er en som kommer til å være der for henne og barna i fremtiden.

Lenke til kommentar

For å forklare dette må vi tilbake til instinktene.

 

En kvinne som utsettes for uønsket seksuell oppmerksomhet fra en mann, kunne risikere 9 måneder med svangerskap og flere år med forsørging av barn.  Sjansen for å dø under svangerskap/fødsel var så stor at den ikke kunne overses.

 

Dette har vært en stor kostnad for kvinner gjennom mange tusen år. Derfor er uønsket seksuell oppmerksomhet skremmende. Det som på overflaten kan se ut som en overreaksjon, er et et nedarvet forsvarsinstinkt for å bevare liv og helse, og for å sikre seg at den mannen som får slippe til, er en som kommer til å være der for henne og barna i fremtiden.

 

Enig. Men nå lever vi i 2018. Vi kan ikke basere loven på instinkter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

en viss forskjell på at en enslig kvinne går rundt der menn er i flertall, vs. en situasjon der en mann som er både fysisk overlegen og har en maktposisjon overfor kvinnen utsetter henne for seksuell trakassering i private omgivelser der hun gjerne ikke har noen mulighet til å unnslippe.

 

Det er altså flere store forskjeller mellom denne videoen og scenariene metoo handler om.

 

Ja, du har kanskje et poeng. Menns fysiske overlegenhet gjør kanskje menns oppmerksomhet mer "truende". Men tror du ikke reaksjonene hadde vært annerledes også om kjønnsrollene var byttet om i denne videoen, altså at én mann gikk rundt blant mange kvinner (som til sammen er sterkere).

 

Det kan godt være, men det også skjer i konteksten jeg nevner, altså mannens fysiske overlegenhet. Den lille kvinnen i videoen går på menn som er fysisk større og sterkere enn henne. En mann som går på fysisk svakere kvinner på samme måte vil naturligvis oppfattes annerledes enn den nevnte kvinnens situasjon.

 

 

Hva tror du reaksjonen hadde blitt om mennene hadde slått henne ned i selvforsvar? Da ville mannen blitt kritisert. Men hvis en mann gikk rundt og tok på kvinner og kvinnene ga ham en på trynet, hva ville da skjedd? Jo, kvinnen ville blitt hyllet.

 

Du utelater konteksten igjen. Selvsagt ville mannen blitt kritisert dersom han gikk så langt. Det er å gå altfor langt, selv om det er "selvforsvar". Du glemmer igjen at mannen er fysisk sterkere og kan dominere den lille kvinnen fullstendig.

 

Kvinner ville generelt ikke vært i stand til å gjøre like stor skade på en mann som en mann kunne gjort på en kvinne. Hvis kvinnene hadde "gitt ham en på trynet" hadde det uansett sannsynligvis vært en smekk med åpen hånd.

 

Det nytter ikke at du dikter opp stadig nye scenarier samtidig som du utelater biologiske kjennsgjerninger og kontekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvsagt ville mannen blitt kritisert dersom han gikk så langt. Det er å gå altfor langt, selv om det er "selvforsvar". Du glemmer igjen at mannen er fysisk sterkere og kan dominere den lille kvinnen fullstendig.

 

Nei, jeg glemmer det ikke. Jeg bare påpeker at det er en forskjell på måten samfunnet reagerer på kvinnelig og mannlig trakassering. Det er også en forskjell på måten samfunnet reagerer på kvinnelig og mannlig vold.

 

 

Igjen, jeg glemmer ikke at det er en forskjell. Mannen kunne griseknocka ned dama om han ønsket, og det er således ikke synd på fyren. Dama er derimot i en forsvarsløs posisjon og det er forståelig at folk strømmer til for å hjelpe. Jeg ignorerer ikke at det er en forskjell, men jeg påpeker at folk reagerer forskjellig. Det er nemlig ikke alle som vil innrømme at samfunnet reagerer forskjellig. Ja, det er lett å forstå instinktene våre, men vi lever i 2018 og da må det være likhet for loven. Vi kan ikke basere lover på instinkter. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

 

 

 

 

en viss forskjell på at en enslig kvinne går rundt der menn er i flertall, vs. en situasjon der en mann som er både fysisk overlegen og har en maktposisjon overfor kvinnen utsetter henne for seksuell trakassering i private omgivelser der hun gjerne ikke har noen mulighet til å unnslippe.

 

Det er altså flere store forskjeller mellom denne videoen og scenariene metoo handler om.

Ja, du har kanskje et poeng. Menns fysiske overlegenhet gjør kanskje menns oppmerksomhet mer "truende". Men tror du ikke reaksjonene hadde vært annerledes også om kjønnsrollene var byttet om i denne videoen, altså at én mann gikk rundt blant mange kvinner (som til sammen er sterkere).

Det kan godt være, men det også skjer i konteksten jeg nevner, altså mannens fysiske overlegenhet. Den lille kvinnen i videoen går på menn som er fysisk større og sterkere enn henne. En mann som går på fysisk svakere kvinner på samme måte vil naturligvis oppfattes annerledes enn den nevnte kvinnens situasjon.

Hva tror du reaksjonen hadde blitt om mennene hadde slått henne ned i selvforsvar? Da ville mannen blitt kritisert. Men hvis en mann gikk rundt og tok på kvinner og kvinnene ga ham en på trynet, hva ville da skjedd? Jo, kvinnen ville blitt hyllet.

Du utelater konteksten igjen. Selvsagt ville mannen blitt kritisert dersom han gikk så langt. Det er å gå altfor langt, selv om det er "selvforsvar". Du glemmer igjen at mannen er fysisk sterkere og kan dominere den lille kvinnen fullstendig.

 

Kvinner ville generelt ikke vært i stand til å gjøre like stor skade på en mann som en mann kunne gjort på en kvinne. Hvis kvinnene hadde "gitt ham en på trynet" hadde det uansett sannsynligvis vært en smekk med åpen hånd.

 

Det nytter ikke at du dikter opp stadig nye scenarier samtidig som du utelater biologiske kjennsgjerninger og kontekst.

Du må ikke glemme at i dagens samfunn er det ikke bare fysisk overlegenhet som gir makt. Faktisk kan det nok argumenteres at det er motsatt. De "svake" gis større frihet og dermed mer makt til å overkjøre de med større fysikk. Det er jo nettopp det de argumenterer. Mannen skal ikke behøve å finne seg i sterkere straffer bare fordi kvinnen kan bruke "kvinnekortet"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må ikke glemme at i dagens samfunn er det ikke bare fysisk overlegenhet som gir makt. Faktisk kan det nok argumenteres at det er motsatt. De "svake" gis større frihet og dermed mer makt til å overkjøre de med større fysikk. Det er jo nettopp det de argumenterer. Mannen skal ikke behøve å finne seg i sterkere straffer bare fordi kvinnen kan bruke "kvinnekortet"

 

 

Godt poeng. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man i det hele tatt gjøre dette til en kvinner vs. menn debatt? Hva med menn som trakasserer menn og kvinner som trakasserer kvinner?

Gav deg en +1 fordi det er forsåvidt fornuftig sagt, men det handler jo om den skjeve maktfordelingen. Menn mot menn og kvinns mot kvinns har jo i utgangspunktet kjønnsmessig samme maktforhold

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menn mot menn og kvinns mot kvinns har jo i utgangspunktet kjønnsmessig samme maktforhold

 

Men det finnes jo mange andre "maktforhold" enn de kjønnsmessige. Hva med de sosiale maktforholdene for eksempel? Alle mennesker vil ha et ulikt utgangspunkt i slike situasjoner. Og det er ikke bare konflikter mellom kun to individer heller. Noen kan for eksempel ha et politisk parti eller en annen organisasjon som støttespillere. Poenget mitt er at det er mange flere faktorer enn kjønn som spiller inn, så hva er poenget med å generalisere?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man i det hele tatt gjøre dette til en kvinner vs. menn debatt? Hva med menn som trakasserer menn og kvinner som trakasserer kvinner?

Litt informasjon angående dette er på sin plass, jeg har ikke tallene men i familievoldssaker (her etter kalt DV) så er hirearkiet som følger basert på prosent:

Lesbiske parforhold

Hetrofile parforhold

Homofile parforhold

Det vil si at det er per hundre forhold er det større sansynlighet at det oppstår DV i lesbiske parforhold og minst sannsynlig i homofile parforhold, (dette inkluderer voldtekter).

 

Når det gjelder DV i heterofile parforhold er sannsynligheten for att kvinnen slo først 55%, dette eksluderer vold av tredjepart, med vold av tredjepart menes at kona/kjæreste/sammboer får noen til å banke opp mannen.

 

På siden av dette så kan jeg nevne systematisk misshandling hvor 75% av forekomsten av slikt begås av kvinner, systematisk misshandling inkluderer psykisk misshandling.

 

Når det gjelder tafsing på resturantbetjenter har jeg hørt en historie om en resturant som hadde skotsk tema og servitørene som alle var mannelige gikk med kilt, i ett miljø hvor mange berusete kvinner frekventerte. Enden på visa var at de gikk fra kilt til bukser ganske så fort uten noe som helst bråk mot gjestene som ville finne ut om de var nakne under. Og jeg kan garantere, hvis slik oppførsel ble praktisert mot kvinnelige servitører på noe som helst utested så ville det ende med utkastelse (minimum).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...