Gå til innhold

[Løst] Ringe meg ut av en stilling?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver for tiden og søker etter en jobb og forrige uke så dukket det opp en stilling som jeg ble veldig interessert i, for å prøve å forklare så er dette et firma som har systemer og utstyr levert av andre bedrifter fra utlandet, så da blir jeg ansatt av en av disse bedriftene men jobber altså i denne som ligger i Norge hvis det gir noe mening.

I stillingsannonsen så var det skrevet at den som søker må ha høyere utdanning, jeg ringte da til kontaktpersonen som var skrevet opp for å høre om det med høyere utdanning var et krav eller mer et ønske fra deres side ettersom jeg ikke har høyere utdanning, der fikk jeg beskjed at de helst vil ha noen som har høyere utdanning men hvis jeg er kvalifisert nok så kan jeg få jobben uten høyere utdanning.

Jeg sendte avgårde CV og søknad og fikk etter kort tid en invitasjon til å ta en test, jeg tok denne testen men jeg følte det var litt vanskelig å svare ordentlig fordi det kommer opp en påstand og så kan du svare om du er veldig uenig, uenig, enig eller veldig enig, nå tar jeg dette som et eksempel men det kunne stått 'du blir forbannet når noen påfører bilen din skade' for meg så kommer det an på, er det en liten skramme eller har personen kjørt rett inn i bilen min, som sagt dette var bare et eksempel men det var flere spørsmål som det var vanskelig å svare ordentlig på utifra de gitte svaralternativene.

Jeg ventet noen dager og ringte kontaktpersonen opp igjen for å høre om han hadde mottatt min CV og søknad og jeg spurte hvor viktig resultatet av testen var for oss som søker, han hadde ennå ikke sett på min CV og søknad og han sa at testen var bare for at de skulle kunne få sett personligheten for folk og hvis man gjøre det dårlig på den så er man ikke aktuell som kandidat, han skulle dog se på min CV og søknad og sende meg en SMS ila dagen for å bekrefte det.

Jeg fikk aldri SMS'en og over helgen så leste jeg litt mer nøye over stillingen fordi en venn av meg jobber i samme firma og han lurte hva slags jobb det var, mens jeg leste igjennom for å svare ham så merket jeg at denne stillingen var ganske lik en annen jeg søkte i samme firma men den prosessen ble stadig utsatt og dro ut 8 mnd før jeg fikk vite at de har valgt å bare droppe den prosessen.

Jeg ble litt bekymret for at dette skulle skje igjen og ringte da til kontaktpersonen for å sjekke om ikke dette er det samme firmaet jeg hadde søkt jobb hos tidligere men når jeg introduserte meg selv så spurte han om det ikke var jeg som ringte forrige uke også, jeg sa at jeg hadde pratet med ham forrige uke og da svarte han litt surt at jeg må slutte å ringe fordi jeg er på grensen til å snakke meg selv ut av stillingen, jeg beklaget da hvis jeg har vært litt masete og bare kort forklarte hva som skjedde når jeg søkte hos det andre firmaet og jeg ville ikke gå igjennom en sånn prosess igjen og han svarte at det ikke er det samme firmaet, jeg svarte da at det var bra og beklaget for at jeg har ringt ham et par ganger og at jeg ikke kommer til å ringe ham mer, da kom han med en liten latter og sa det er bra og la på.

Selv om denne samtalen var kl 11.00 i dag så føler jeg meg fortsatt litt angrepet, jeg har søkt mange jobber tidligere og det har aldri vært noe problem hvis jeg har ringt de opp et par-tre ganger, i tillegg så har jeg fått beskjed av flere som driver med ansettelsesprosess og de har alle sagt at de som ringer opp viser mer interesse for stillingen noe som er positivt.

Jeg kan godt innrømme at de tre gangene jeg har ringt ham kan være ofte men så har jeg ikke ringt av dårlige grunner heller men jeg syns det blir litt feil å, kanskje ikke true, men å si at jeg er på grensen til å ringe meg selv ut av stillingen blir litt feil, men det er grunnen til at jeg lager denne tråden for jeg vet ikke helt selv.

Noen som har noen innspill eller kanskje kunnskap som kan si om jeg faktisk har vært såpass masete at denne 'trusselen' fra kontaktpersonens side er forståelig eller har jeg bare vært uheldig og truffet på en person som ikke er så glad at folk ringer med spørsmål ang stillingen?

Beklager for at tråden ble ganske lang men jeg ville få med alt slik at de som eventuelt svarer kan best mulig forstå situasjonen og svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke hører noe innen hva som er rimelig tid for deg, noe som kan variere veldig ut fra hvor mange andre jobber du søker på og andre livshendelser, så ville jeg ringt en siste gang og spurt, og hvis jeg fikk den samme tonen igjen, ville jeg sagt: "Dere får ha lykke til med å finne noen som gidder å jobbe for noen som blir sure fordi folk ringer og er interessert i jobbprosessen! Hva er vitsen med å lyse ut en jobb når dere blir sure fordi folk ringer og spør hvordan prlsessen går? Takk og farvel!" det vitner om dårlig lederskap når de behandler folk som fritt. Tror du har lite å tape på å begynne å se deg om etter andre jobber.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke hører noe innen hva som er rimelig tid for deg, noe som kan variere veldig ut fra hvor mange andre jobber du søker på og andre livshendelser, så ville jeg ringt en siste gang og spurt, og hvis jeg fikk den samme tonen igjen, ville jeg sagt: "Dere får ha lykke til med å finne noen som gidder å jobbe for noen som blir sure fordi folk ringer og er interessert i jobbprosessen! Hva er vitsen med å lyse ut en jobb når dere blir sure fordi folk ringer og spør hvordan prlsessen går? Takk og farvel!" det vitner om dårlig lederskap når de behandler folk som fritt. Tror du har lite å tape på å begynne å se deg om etter andre jobber.

 

Hei og takk for svar!

Jeg pleier vanligvis å spørre om personen vet sånn ca når jeg kan forvente et svar, hvis jeg får det så pleier jeg å vente til den datoen og se om jeg får svar, hvis ikke så ringer jeg dagen etter litt tidligere på dagen og bare sier at jeg fikk beskjed at jeg ville høre noe dagen før men hørte ingenting.

Jeg har søkt et par andre stillinger, det er en jobb som jeg har vært på intervju og tilbakemeldingene er gode men de ville ta en avgjørelse litt nærmere Mai, i dag snakket jeg med et annet firma om en stilling og de spurte meg litt ut om erfaring og utdanning osv og ville veldig gjerne at jeg sendte inn en søknad til de.

Jeg pleier vanligvis ikke å ringe mer enn 1-2 ganger når jeg søker jobb, jeg ringer først før jeg sender søknad for å spørre de litt ut rundt stillingen og så pleier jeg å ringe noen dager etter å ha sendt søknad bare for å sjekke om søknaden er mottatt og spørre når jeg kan forvente å høre noe mer rundt prosessen, den eneste grunnen til at jeg ringte til denne personen en tredje gang er fordi som nevnt så var jeg litt redd for at det var det samme firmaet jeg tidligere hadde søkt hos, jeg var på intervju hos de i Mai 2017 og det var først Januar 2018 at jeg fikk endelig beskjed om at den prosessen var stoppet og jeg ønsker ikke å vente så lenge igjen for å vite at det var for ingenting.

Jeg føler selv at hvis man skal jobbe med å ansette folk så må man tåle at folk ringer og spør deg ting, om jeg hadde ringt til de konstant eller ringt og bare hatt masse dumme spørsmål når svarene står i annonsen så hadde jeg hatt forståelse for den reaksjonen jeg fikk, men jeg syns ikke at 3 samtaler på 7 dager er å ringe konstant, eller at spørsmålene mine har vært dumme heller så jeg har helt ærlig veldig lite forståelse for den reaksjonen jeg fikk.

Men det kan jo hende jeg tar feil så det var derfor jeg laget tråden for å få litt andre synspunkter og innspill.

Lenke til kommentar

Ingen vil ansette masekopper, så om de har andre alternativer som er like gode..

 

Skal ikke si meg helt uenig i det du sier, men har jeg vært masete?

Syns personlig ikke at 3 samtaler er å mase og jeg har jo ikke akkurat ringt fordi jeg kjedet meg og ville ha noen å snakke med, det var spørsmål ang stillingen.

Lenke til kommentar

Denne er dobbelsidig etter min mening. Hvis det kun tar tre telefon samtaler for å gjøre ham sur for en stilling han utlyste, så er det hans problem. Faktisk så bør han være veldig glad for at folk viser interesse, for det er i hans egen interesse å få flest mulige kandidater. Da kan han bare vrake blant søkerne.

 

På den andre siden så synes jeg at du gikk over grensen med å ringe ham tre ganger. En gang holder fint, for ellers fremstår du bare som desperat, dessverre (Tross at jeg skjønner at du hadde gode grunner). Til neste gang så ville jeg rådde deg å planere hva du vil si og spørre om før du ringer.

 

Og ikke vær overrasket hvis de ikke ringer deg tilbake, varehussjefen min i butikken der jeg jobber deltid sa til meg at en annen varehussjef her i byen ville høre om jeg kunne jobbe hos de som selger også, og min sjef sa at sjef 2 skulle ringe meg. Sjef 2 gadd ikke det en gang og sendt sms 3 uker og 5 dager etterpå, lol. Kort sagt, sirkus her ute.

Endret av Dokinator
Lenke til kommentar

Vanskelig å svare på da ingen av oss sitter i andre enden av telefonsamtalen, men er delvis enig at 3 samtaler kan virke litt masete eller at du er usikker.

 

Sant nok, det er litt vanskelig å konkret si noe når man ikke vet hva den andre personen tenker.

Jeg kan nok si jeg er delvis enig at 3 samtaler er vel på grensen for antall samtaler som er normalt når det gjelder en stilling, men som jeg har skrevet ovenfor så var ikke den siste samtalen pga usikkerhet men fordi jeg ikke har så ønske å sette meg inn i en prosess som kanskje tar flere måneder før det kanskje/kanskje ikke blir noe av til slutt, om den andre personen har blitt dritt lei av meg så kan jeg ikke gjøre så mye med det.

 

Denne er dobbelsidig etter min mening. Hvis det kun tar tre telefon samtaler for å gjøre ham sur for en stilling han utlyste, så er det hans problem. Faktisk så bør han være veldig glad for at folk viser interesse, for det er i hans egen interesse å få flest mulige kandidater. Da kan han bare vrake blant søkerne.

 

På den andre siden så synes jeg at du gikk over grensen med å ringe ham tre ganger. En gang holder fint, for ellers fremstår du bare som desperat, dessverre (Tross at jeg skjønner at du hadde gode grunner). Til neste gang så ville jeg rådde deg å planere hva du vil si og spørre om før du ringer.

 

Og ikke vær overrasket hvis de ikke ringer deg tilbake, varehussjefen min i butikken der jeg jobber deltid sa til meg at en annen varehussjef her i byen ville høre om jeg kunne jobbe hos de som selger også, og min sjef sa at sjef 2 skulle ringe meg. Han gadd ikke det en gang og sendt tekst 3 uker og 5 dager etterpå, lol. Kort sagt sirkus der ute.

 

Jeg ringer alltid en gang før jeg sender søknad for å høre litt mer om stillingen, annonser er ofte en oppsummering og ikke alt kommer frem så da pleier jeg å ringe og høre litt nærmere rundt det, for denne aktuelle stillingen så ringte jeg også fordi jeg ville vite om høyere utdannelse var et krav eller et ønske fra deres side, siden jeg ikke har høyere utdanning og hvis det er et krav så er det da lite vits for meg å sende noen søknad.

Det eneste jeg fikk i svar etter å ha sendt en søknad var en invitasjon på e-post til å ta en personlighets test, jeg ventet noen dager med å få en form for bekreftelse for at søknaden er mottatt men det fikk jeg ikke, da ringte jeg andre gang for å høre om søknaden og CV'en min har blitt mottatt av de, kontaktpersonen hevdet de hadde sendt meg en SMS forrige uke men når han dobbeltsjekket så innså han at det hadde han ikke gjort.

Den siste gangen jeg ringte har jeg forklart ovenfor hvorfor, det er litt vanskelig å planlegge alt og få med alt i den aller første samtalen.

Jeg vil også legge til en liten del jeg glemte å ta med tidligere, den stillingen jeg søkte på i fjor i dette firmaet var igjennom et bemanningsbyrå og jeg tok kontakt med de i morges for å høre om denne stillingen jeg nå har søkt på er den samme som den fra i fjor, jeg fikk beskjed at de ikke har kjennskap til at den stillingen er aktuell igjen men de ba meg høre med kontaktpersonen for det kan hende det utenlandske selskapet hadde gått direkte til de og bedt de ansette noen, da følte jeg det var greit å vite om jeg igjen havner i en prosess som kanskje tar 6+ mnd før det kommer et svar på åssen statusen faktisk er.

Endret av OlaNordmann23
Lenke til kommentar

Den siste samtalen var vel strengt tatt veldig unødvendig, 2 er allerede godt på grensen av hva som er akseptablt mas, en 3. gang for å høre om det var de du søkte hos en gang tidligere er ikke bare masete, men viser at du ikke har kontroll.

Ellers står du jo fritt til å søke andre jobber i mellomtiden, du må ikke ta ett jobbtilbud fra de om det kommer senere.

 

Absolutt ikke ring enda en gang for å mase enda mer, spesiellt ikke etter advarselen du fikk under forrige samtale. Ringe en gang er helt greit, men personlig skulle jeg hatt veldig, veldig god grunn til å ringe en andre gang. For min del kan jeg ikke huske å ha ringt slik noen gang..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den siste samtalen var vel strengt tatt veldig unødvendig, 2 er allerede godt på grensen av hva som er akseptablt mas, en 3. gang for å høre om det var de du søkte hos en gang tidligere er ikke bare masete, men viser at du ikke har kontroll.

Ellers står du jo fritt til å søke andre jobber i mellomtiden, du må ikke ta ett jobbtilbud fra de om det kommer senere.

 

Absolutt ikke ring enda en gang for å mase enda mer, spesiellt ikke etter advarselen du fikk under forrige samtale. Ringe en gang er helt greit, men personlig skulle jeg hatt veldig, veldig god grunn til å ringe en andre gang. For min del kan jeg ikke huske å ha ringt slik noen gang..

 

Det er litt vanskelig å ha kontroll, stillingen er på et lager og inne i det lageret så er det flere forskjellige utenlandske firmaer som leverer diverse tjenester til det lageret, de bruker aldri navn på hvilket firma det er under annonsen eller under samtalen så det kan være en av 5 forskjellige firmaer som leverer de tjenestene.

Som jeg tidligere skrev så fikk jeg aldri noen form for bekreftelse på at de har mottatt søknaden min, for alt jeg vet så ligger den et eller annet sted i databasen deres som de aldri sjekker, dette firmaet er ganske kjent for å omtrent aldri sjekke søknader som kommer inn igjennom deres egen nettside for de pleier vanligvis å bruke bemanningsbyråer til å finne folk for de, denne søknaden var igjennom nettsiden deres så da føler jeg det er rimelig å sjekke om de da har fått søknaden min når de selv har opparbeidet seg et rykte for å ikke sjekke søknader.

Kan helt ærlig si at dette er første gang jeg har ringt mer enn to ganger, den opplæringen jeg har fått og flere artikler viser til at folk som ringer inn etter å ha sendt søknad og CV blir bare sett på som interesserte i stillingen så jeg holder meg vanligvis til maks 2 samtaler,  det har aldri ført til en slik reaksjon for min del tidligere.

En annen stilling jeg søkte på for noen uker siden har blitt litt dratt ut og jeg har så langt ringt de til 4 ganger for å høre om de endelig vet når jeg kan få et svar så hvis 1 samtale er mer enn nok, 3 er nok til å få en slik reaksjon fra den karen så burde 4 samtaler før til at jeg blir bannlyst hos disse folkene men det har altså ikke skjedd.

Neida har ikke planer om å ringe de mer, har egentlig gitt opp håpet om at jeg er noe særlig aktuell for den stillingen etter i dag så jeg regner ikke med å høre fra de, jeg har bare aldri vært borti at noen blir så sure, etter å ha lest et par av disse kommentarene så kan jeg legge meg flat og si den siste samtalen kunne jeg latt vær å ta.

Men generelt sett føler jeg at hvis de syns det er mas at folk ringer mer enn en gang ang en utlyst stilling så burde de bli kvitt ryktet sitt om at de ikke sjekker søknader som kommer inn, dette har jeg fått høre fra bekjente som jobber/har jobbet der og til og med fra en annen som driver med ansettelser i dette firmaet, når jeg ville sende inn en åpen søknad så ble jeg bedt om å sende direkte til henne på e-post fordi det ellers ikke blir sett sa hun.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Jeg pleier vanligvis å spørre om personen vet sånn ca når jeg kan forvente et svar, hvis jeg får det så pleier jeg å vente til den datoen og se om jeg får svar, hvis ikke så ringer jeg dagen etter litt tidligere på dagen og bare sier at jeg fikk beskjed at jeg ville høre noe dagen før men hørte ingenting.

Jeg har søkt et par andre stillinger, det er en jobb som jeg har vært på intervju og tilbakemeldingene er gode men de ville ta en avgjørelse litt nærmere Mai, i dag snakket jeg med et annet firma om en stilling og de spurte meg litt ut om erfaring og utdanning osv og ville veldig gjerne at jeg sendte inn en søknad til de.

Jeg pleier vanligvis ikke å ringe mer enn 1-2 ganger når jeg søker jobb, jeg ringer først før jeg sender søknad for å spørre de litt ut rundt stillingen og så pleier jeg å ringe noen dager etter å ha sendt søknad bare for å sjekke om søknaden er mottatt og spørre når jeg kan forvente å høre noe mer rundt prosessen, den eneste grunnen til at jeg ringte til denne personen en tredje gang er fordi som nevnt så var jeg litt redd for at det var det samme firmaet jeg tidligere hadde søkt hos, jeg var på intervju hos de i Mai 2017 og det var først Januar 2018 at jeg fikk endelig beskjed om at den prosessen var stoppet og jeg ønsker ikke å vente så lenge igjen for å vite at det var for ingenting.

Jeg føler selv at hvis man skal jobbe med å ansette folk så må man tåle at folk ringer og spør deg ting, om jeg hadde ringt til de konstant eller ringt og bare hatt masse dumme spørsmål når svarene står i annonsen så hadde jeg hatt forståelse for den reaksjonen jeg fikk, men jeg syns ikke at 3 samtaler på 7 dager er å ringe konstant, eller at spørsmålene mine har vært dumme heller så jeg har helt ærlig veldig lite forståelse for den reaksjonen jeg fikk.

Men det kan jo hende jeg tar feil så det var derfor jeg laget tråden for å få litt andre synspunkter og innspill.

 

 

Du reagerer 100% riktig. En arbeidsgiver -skal- sette pris på når noen ringer, og de -skal- holde ordet de lover! Hvis de ikke gjør det, så kan du ansé lederskapet som useriøst.

Lenke til kommentar

Du reagerer 100% riktig. En arbeidsgiver -skal- sette pris på når noen ringer, og de -skal- holde ordet de lover! Hvis de ikke gjør det, så kan du ansé lederskapet som useriøst.

Dette utelukkende ut fra en ideologisk tankegang ut fra hvordan du mener det bør være, og ikke hvordan det faktisk er, ikke sant?..
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du reagerer 100% riktig. En arbeidsgiver -skal- sette pris på når noen ringer, og de -skal- holde ordet de lover! Hvis de ikke gjør det, så kan du ansé lederskapet som useriøst.

Dette utelukkende ut fra en ideologisk tankegang ut fra hvordan du mener det bør være, og ikke hvordan det faktisk er, ikke sant?..

Hva baserer du ditt svar på? Jeg baserer mitt på psykologi og sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Tips til trådstarter: Du trenger ikke å ringe/spørre om de har fått CV og søknad. Du trenger strengt tatt ikke å ringe om de har sett på CV/søknad. De kontakter deg ganske kjapt etter fristen dersom du er aktuell, det er min erfaring.   Om du må spørre om noe, spør heller om når de kommer til å ta en avgjørelse, med mindre dette står uttrykt i stillingsutlysningen. Deretter vil jeg anbefale deg å søke på andre jobber i mellomtiden og jobb heller svært godt med å utarbeide en god CV og en god søknad. Les alltid stillingsannonsen nøye, slik at du ikke spør om noe den ville gitt deg svar på. 

 

Det å si "nå må du passe deg for å ikke ringe deg ut av stillingen", er, etter min mening, uprofesjonelt av dem å si. Det går jo fullt mulig an vise respekt overfor ivrige søkere.

 

Hører du ingenting fra dem når de har lovet å gi svar, fortjener de ikke deg. 

 

Calluna 

Endret av Calluna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være greit å skyte inn at arbeidsgivere som baserer seg på personlegheitstestar vanligvis ikkje er heilt reflekterte over kva kvalitetar dei eigentleg er ute etter.

Eg ville derfor skrudd mine forventningar til profesjonalitet mange hakk ned.

 

 

 

Eg er også ein av dei som vil råde deg til å være forsiktig med kor ofte du tek kontakt for å stille spørsmål. Her er det veldig lett å trå feil og opplevast som masande. For enkelte stillingar vil slik stå-på-vilje være eit positivt karaktertrekk, som f.eks. i stillingar med personal eller fagansvar, oppsøkande selgar, osv.

Men for vanlige stillingar vil slike hyppige telefonoppringningar få varsellampane til å lyse. Dersom arbeidsgiver opplever deg som masete før du i det heile tatt er ansatt, så vil dei lett anta at du er like masete å ha med å gjere i sjølve jobben.

Du vil nemmelig fort nå ei grense for det å være nøyaktig og interessert i alt som har med jobben å gjere, og det å vise at du har ei problematisk personlegheit som gjer at du ikkje forstår når du krever for mykje av tida til dei rundt deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har akkurat vært igjennom en prosess hvor arbeidsgiver som lyste ut stillingen også brukte personlighetstest i forkant av andre intervjurunde. Men eg opplevde det som veldig profesjonelt håndtert til tross for at eg er veldig skeptisk til slike tester.

 

Men kontaktpersonen hos arbeidsgiver var veldig imøtekommende, informerte om hvordan testen var lagt opp, hva den gikk ut på og hvordan de brukte resultatene. Og de var da veldig tydelig på at de ikke brukte resultatene alene for å ta en avgjørelse om meg, men brukte det i sammen med intervjurunde nr 2 for å få et større helhetsinntrykk. Eg fikk og beskjed om at eg fikk komme med evnt innsigelser på resultatet av testen når vi gikk igjennom den.

 

Altså, totalt sett et godt inntrykk og en fornuftig tilnærming mener eg.

 

I dette tilfellet virker det jo som om de snur det på hodet og bruker testresultatet for å filtrere kandidater. Og da blir det litt vel useriøst føler eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...