Gå til innhold

Hvor langt kan aksjemarkedet falle?


VRK18

  

14 stemmer

  1. 1. S&P500 1. mai?

    • Under 2000
      5
    • 2000-2100
      1
    • 2101-2200
      0
    • 2201-2300
      0
    • 2301-2400
      0
    • 2401-2500
      1
    • 2501-2600
      4
    • 2601-2700
      0
    • 2701-2800
      2
    • 2801-2900
      0
    • 2901-3000
      0
    • Over 3000
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

0 er selvsagt usannsynlig, men det er ikke et mye dårligere svar enn alle andre tall.

Hva mener du med "alle andre tall" :hmm:

 

 

Slik som 10, 67, 1829, 56, 5392, 487388, 21 og 14.

 

 

La meg gjette, du er en bitcoin-"investor"? Det er eneste måte jeg kan rasjonalisere hvordan du oppfatter aksjemarkedene  :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg bare trekker i deg. Faktisk er jeg det stikk motsatte av en "investor" da jeg mener at 99% av "beat the marked"-folk er idioter, og indeksfond er det eneste rasjonelle for de som ikke vil drive med gambling og spekulasjoner.

 

Poenget mitt er at det er vanskelig å forutse et krakk, eller en trend, så å svare over 3000, under 2000 eller 0, spiller liten rolle da alle tre er ren spekulasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faktisk er jeg det stikk motsatte av en "investor" da jeg mener at 99% av "beat the marked"-folk er idioter, og indeksfond er det eneste rasjonelle for de som ikke vil drive med gamling og spekulasjoner.

 

Nå snakker vi samme språk. Helt enig, er 100% inne i indeksfond selv.

Lenke til kommentar

20-dagers endring i S&P 500 de siste 28 årene ser omtrent slik ut: 

 

post-433036-0-03875300-1522495525_thumb.png

 

99% (!) av alle dager har en endring mellom -15 og 15 % over 20 dager.

 

Den største registrerte prisendringen i positiv retning er 23,5 % og den største registrerte endringen i negativ retning er -28,1 %.

 

Sist noterte kurs på S&P 500 er 2640,87 poeng den 29. mars.

 

Om vi legger på en generøs feilmargin og setter av 30% endring i begge retninger, så vil dette gi en øvre grense på 3430 og en nedre grense på 1850. 

 

Om vi tar utgangspunkt i en 15% endring gir dette en øvre grense på 3035 og 2245.

 

Denne type måling vil imidlertid ikke nødvendigvis være helt riktig da 20 dagers endring blir målt løpende fra siste 20. dag i datasettet. Den tar heller ikke høyde for at vi alt har korrigert kraftig fra toppen den 26. januar.

 

Om vi tar for oss korreksjoner større enn 10% i begge retninger, så vil disse normalt ligge rundt 10%. Den største i negativ retning de siste 10 årene er på - 33,62 %. Denne tok 21 dager og skjedde under finanskrisen. Den neste tok hele 61 dager og var på -29,35 %. 

 

Tar vi toppen den 26. januar på 2872,87 og tar høyde for en nedgang på 30 % (høyst unormalt!), så vil dette ta oss ned til 2000. Vi er per i dag ned -8,08 % fra toppen i januar.

 

Masse tall uten noen konkrete spådommer, men poenget mitt er at med kløktig bruk av statistikk og prishistorikk, så kan man ha en forventning av hvor markedet vil være den neste måneden. En presis predikering om at S&P 500 vil ligge på 2498,30 er naturligvis idiotisk (basert på det jeg vet per i dag), men det burde være mulig å ha en grov forventning og følgelig langt bedre enn tallet 0. Selv føler jeg meg rimelig trygg på at vi ligger mellom 2200 og 3000 når kalenderen viser 1. mai i år.

 

Kunne synset litt og forsøkt å være mer presis, men det hadde kun blitt hobbysynsing uten noen reell tyngde. :) 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

 

Det kan falle til 0. Aksjer er ikke styrt av fysikkens lover, så prisene justeres etter tilliten.

0? Snakker vi da invasjon av romvesen eller atomkrig? Med S&P500 på 0, da er ikke penger lenger et problem.. Da har de doomsday-prepperne endelig fått rett.

Det kan foregå på en mye mer fredelig måte enn det. Ved en kommunistisk revolusjon med avskaffelse av privat eiendomsrett kan aksjemarkene gå til null. Aksjemarkedet i Russland gjorde det bedre enn det amerikanske fra 1870-1918, men da revolusjonen kom, mistet aksjonærene alt.

Lenke til kommentar

Vi fortsetter å falle kraftig. Snapchat ned 8,9% på én dag. Er dette starten på en ny finanskrise? Galskap å sitte hardt i aksjer om dagen IMO. 

 

Kanskje vi går mot et mer normalt marked hvor aksjer ikke stiger dag etter dag? Sannheten er at vi har hatt en oppgang de siste 10 + årene som vi ikke har sett lignende til tidligere.

 

Selv med den korreksjonen vi hittil har hatt er aksjer fortsatt forholdsvis høyt priset og de som gikk inn i markedet for flere år tilbake sitter fortsatt godt i det. Som ofte ellers er det etternølerne som kommer inn sent som får svi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hel

 

 

Vi fortsetter å falle kraftig. Snapchat ned 8,9% på én dag. Er dette starten på en ny finanskrise? Galskap å sitte hardt i aksjer om dagen IMO. 

 

En enkelt aksje faller og du roper finanskrise? :p

 

 

Hele markedet faller som faen. Se på S&P!

Lenke til kommentar

Hel

 

 

Vi fortsetter å falle kraftig. Snapchat ned 8,9% på én dag. Er dette starten på en ny finanskrise? Galskap å sitte hardt i aksjer om dagen IMO. 

 

En enkelt aksje faller og du roper finanskrise? :p

 

 

Hele markedet faller som faen. Se på S&P!

Markedet er på 8. feb nivå. Ikke akkurat en krise enda, langt ifra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...