Gå til innhold

Heksejakt og uthenging av potensielle overgripere


Anbefalte innlegg

Så en video på facebook der noen i "Barnas Trygghet" hadde utgitt seg for å være en gutt på 15 på chat.

Videoen viser hvordan de senere konfronterer mannen de chattet med, med politi på stedet. Det blir selvfølgelig delt tusenvis av ganger, og folk spør om at navnet blir lagt ut osv.

 

I norge må man sensurere ansiktet, men spesielt i UK er det noen grupper som henger ut folk med fullt navn og synlig ansikt.

 

"Overgrepsfeller" kan vel også være ulovlig, da det fremprovoserer en ulovlig handling som ellers ikke ville funnet sted?

 

Om gutten var 16 ville jo det mannen skulle til å gjøre være helt lovlig. Det er heller ikke klassifisert som pedofili om det er snakk om noen på 15. Hva om det var noen dager til vedkommede ble 16? Blir denne lokkingen av potensielle overgripere/pedofile mer rettferdiggjort dersom det er snakk om prepubertale? Eller er det like ille uansett hvor det ligger under lavalderen?

 

Er spent på hva folk tenker, på facebook er det veldig ensidig.

 

Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til hvorfor dette er så alvorlig er jo pga denne eldre personen groomer offeret sitt, uansett hvordan man vrir og vender på det har ingen voksne noen grunn som ikke er skumle baktanker til å møte opp med en 15 åring. Det har mer med at den 15årige kan bli utsatt for manipulering å gjøre. Pedofil er nok ett ord idioter bruker bare for å gjøre saken enda saftigere. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Grunnen til hvorfor dette er så alvorlig er jo pga denne eldre personen groomer offeret sitt, uansett hvordan man vrir og vender på det har ingen voksne noen grunn som ikke er skumle baktanker til å møte opp med en 15 åring. Det har mer med at den 15årige kan bli utsatt for manipulering å gjøre. Pedofil er nok ett ord idioter bruker bare for å gjøre saken enda saftigere.

Blir grooming/manipulering noen gang "lovlig" da? 16, 17, 18? Er det greit om man gjør dette med noen som er 16?

Har selv blitt utsatt for dette over en to-årsperiode fra da jeg var ca 16. Men skal være ganske nøytral i denne tråden. Lavalder definerer vel til syvende og sist om noe er lov, så det blir kanskje et spørsmål om etikk.

Lenke til kommentar

1. "Overgrepsfeller" kan vel også være ulovlig, da det fremprovoserer en ulovlig handling som ellers ikke ville funnet sted?

 

2. Hva om det var noen dager til vedkommede ble 16? 

 

 

1. Det er et poeng. Samtidig så har han jo bevist at han er i stand til å begå overgrep.

 

2. Det spiller ingen rolle. Grensen går ved 16. 

 

 

Barnas Trygghet fremprovoserer ikke ulovlige handlinger ettersom de er passive inntil en av deres profiler blir kontaktet.

 

 

Ja, da er jo den saken grei. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Om det angivelige offeret er 15 så tiltrekker man seg vel ca ingen pedofile, gitt at pedofil nettopp betyr er at man tenner på prepubertale barn.

Nå er det vel ganske stor forskjell på når puberteten kommer, derav en seksuell lavalder. Det er ikke slik at når man fyller 16 er man voksen, men heller en sikkerhet som beskytter barn mot overgrep.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Er nok 15 fordi vår lavalder er 16. Filippinene har andre aldersgrenser de opererer med, så da tar du den - 1 år, så har du alderen de hadde brukt hadde de vært stasjonert der istedet.

På Filippinene er den 18 år. En person som tenner på en 17-åring er ikke pedofil.

 

Det er heller ikke en person som tenner på en 15-åring, for den saks skyld. Må si jeg stiller meg meget skeptisk til det Barnas Trygghet driver med her. Det virker som om de bryr seg mer om å oppnå positive tall, enn å faktisk arrestere pedofile.

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Om det angivelige offeret er 15 så tiltrekker man seg vel ca ingen pedofile, gitt at pedofil nettopp betyr er at man tenner på prepubertale barn.

Nå er det vel ganske stor forskjell på når puberteten kommer, derav en seksuell lavalder. Det er ikke slik at når man fyller 16 er man voksen, men heller en sikkerhet som beskytter barn mot overgrep.

 

Selvsagt, men poenget var helt enkelt at hvorvidt man er pedofil eller ei overhode ikke avhenger av alderen på offeret, men fordrer at man tiltrekkes av barn som ikke har nådd puberteten.  Ved fylte 15 skal man være *alvorlig* sent ute for å passe inn i den kategorien og dermed være interessant for en pedofil overgriper.

 

Seksuell lavalder sa jeg ingenting om, men det er greit å påpeke at det ikke er slik at man er pedofil om man tiltrekkes av ungdom under 16.  Enhver normal voksen heterofil mann vil utvikle en semi eller verre ved synet av en naken postpubertal jentekropp så sant ting ellers stemmer greit overens med preferanser og smak.

Lenke til kommentar

 

Om det angivelige offeret er 15 så tiltrekker man seg vel ca ingen pedofile, gitt at pedofil nettopp betyr er at man tenner på prepubertale barn.

Nå er det vel ganske stor forskjell på når puberteten kommer, derav en seksuell lavalder. 

 

 

Den er 16 år, spiller ingen rolle når du kommer i puberteten. 

 

 

 Det virker som om de bryr seg mer om å oppnå positive tall, enn å faktisk arrestere pedofile.

 

 

Spiller det noen rolle om målet deres er positive tall så lenge det fører til arrestasjoner? Politiet er vel også sikkert mest opptatt av å heve lønningene sine.

 

 

 

Enhver normal voksen heterofil mann vil utvikle en semi eller verre ved synet av en naken postpubertal jentekropp så sant ting ellers stemmer greit overens med preferanser og smak.

 

 

Normalt at en 50-åring tenner på en under lavalderen??

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

 

Er nok 15 fordi vår lavalder er 16. Filippinene har andre aldersgrenser de opererer med, så da tar du den - 1 år, så har du alderen de hadde brukt hadde de vært stasjonert der istedet.

På Filippinene er den 18 år. En person som tenner på en 17-åring er ikke pedofil.

 

Det er heller ikke en person som tenner på en 15-åring, for den saks skyld. Må si jeg stiller meg meget skeptisk til det Barnas Trygghet driver med her. Det virker som om de bryr seg mer om å oppnå positive tall, enn å faktisk arrestere pedofile.

 

 

Du fokuserer på ordet pedofili, jeg er rimelig sikker på at de som faktisk jobber med å ta disse karen vet forskjellen. Mitt poeng har aldri vært at dette er pedofili, men at de fremdeles har gyldig grunn til å beskytte yngre mennesker mot eldre manipulerende mennesker som ønsker å bruke dem. Det er det lavalderen er for. De som sier at det er pedofili vet ikke hva de snakker om, og det pleier å være folket selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er nok 15 fordi vår lavalder er 16. Filippinene har andre aldersgrenser de opererer med, så da tar du den - 1 år, så har du alderen de hadde brukt hadde de vært stasjonert der istedet.

På Filippinene er den 18 år. En person som tenner på en 17-åring er ikke pedofil.

 

Det er heller ikke en person som tenner på en 15-åring, for den saks skyld. Må si jeg stiller meg meget skeptisk til det Barnas Trygghet driver med her. Det virker som om de bryr seg mer om å oppnå positive tall, enn å faktisk arrestere pedofile.

 

 

Største problemet mitt med Barnas Trygghet er at de fremhever en "gapestokk-kultur" lignende den de har i USA. Menneskene i kommentarfeltene deres skriker etter navn og ansikt så de kan føle "at rettferdigheten seirer". Barnas Trygghet har også gått ut med at de er uenige at de må sladde ansiktet til disse menneskene, selv om det skulle gå ut over familien til den potensielle overgriperen.

 

Bruken av begrepet "pedofil", som i praksis egentlig bare betyr en person som er tiltrukket av pre-pubertale, er også feil. Ved å sette disse menneske i bås før de begår overgrep, vil vi ikke forebygge mot overgrep, men heller det motsatte.

 

Disse menneskene trenger oppfølging slik at de ikke begår overgrep, det er det eneste logiske. NRK har en serie rundt dette som heter "det siste tabuet"

https://www.nrk.no/ytring/pedofili-_-det-siste-tabuet-1.13802521

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Du fokuserer på ordet pedofili, jeg er rimelig sikker på at de som faktisk jobber med å ta disse karen vet forskjellen. Mitt poeng har aldri vært at dette er pedofili, men at de fremdeles har gyldig grunn til å beskytte yngre mennesker mot eldre manipulerende mennesker som ønsker å bruke dem. Det er det lavalderen er for. De som sier at det er pedofili vet ikke hva de snakker om, og det pleier å være folket selv.

Her har du rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet mitt med Barnas Trygghet er at de fremhever en "gapestokk-kultur" 

 

 

Ja, men dette er uunngåelig i et samfunn hvor politiet ikke gjør jobben sin. Folket vil ha rettferdighet. Sånn vil det alltid være. Hvis ikke politiet kan gi dem rettferdighet så vil de ordne det selv. Hvis politiet hadde gjort jobben sin så hadde ikke BT eksistert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...