Gå til innhold

Hvilken utdanning bør jeg ta? Hva skal jeg bli?


Anbefalte innlegg

Her sitter jeg som en 24 år gammel mann, og blir snart sinnssyk av å gå rundt å gruble dagen lang over hva jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Spørsmålet mitt er så enkelt som, hva FAEN skal jeg bli? Jeg mener ikke at dere skal kunne vite hva som kan passe meg yrkesmessig, men kanskje noen av dere kan gi meg en pekepinn på et yrke som kan passe meg. 

 

For at dere muligens kan gi meg en pekepinn yrkesmessig så skal jeg fortelle litt om meg selv.

 

Nå for tiden er jeg arbeidsledig, så dagene går stort sett til å søke etter jobber, samt gruble over hva jeg ønsker å utdanne meg til. Jeg har alltid vært veldig glad i å fikle med elektroniske ting. Da alt fra å installere programmer på pc, til å fikse telefoner, koble opp nettverk osv. Utover dette så har jeg også alltid vært glad i å hjelpe andre mennesker som har behov for det. Jeg trives også veldig godt med å kjøre bil.

 

 

Jeg har gått VG1 Elektrofag, og VG2 Elenergi på Videregående. Etter dette tok jeg VG3 generell studiekompetanse ettersom jeg var itvil på om jeg virkelig ville bli elektriker. Deretter ble det 1 friår med jobbing, hvor året etter friåret ble til at jeg prøvde meg på høyere utdanning. Da ved BI Oslo, hvor jeg studerte markedsføring 1 år, noe jeg fort fant ut at det ikke passet meg. 

 

Så nå sitter jeg her 24 år, og føler meg igrunn ganske fortapt for å være ærlig. Ingen utdanning, og ingen jobb for tiden. Det eneste jeg ønsker meg nå er å få meg en utdanning og komme meg ut i jobb igjen. 

 

Håper noen av dere vil ta dere tiden til å gi meg en pekepinn på et yrke som muligens kan passe meg. 

 

På forhånd takk!

Endret av Oliver1308
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten komme deg inn igjen i høyere utdanning, ellers er du dømt til et drittliv med dårlig betalte lav status jobber, leie bolig, og reise med kollektiv transport, og leve nøkternt. 

 

Trenger ikke å bli sivilingeniør eller noe, en bachelor grad i for eksempel informasjonsteknologi med spesialisering i drift av datasystemer er sikkert en grei og praktisk utdanning med gode jobbmuligheter. 

Lenke til kommentar

 

Høres ut som om du passer til 1. linje IT-support.

Det kunne faktisk vært noe. Og da regner jeg med at jeg må sette meg på skolebenken for å studere noe innenfor IT? For dem fleste 1. linje IT-support stiller vel visse utdanningskrav? 

 

 

IKT-servicefag 1. år og deretter 2 år som lærling er en mulighet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke ta fagbrevet i elektro?

Har vurdert det! Men hvordan er mulighetene for å skaffe seg lærlingplass når man er 24 år? Dersom du vet noe om dette.

Det er nok noe verre enn "vanlig". Men ikke umulig. Prøv å ta en ringerunde og forhør deg. Er du heldig ender du opp med hjelpearbeider lønn i læretiden.

Lenke til kommentar

Helsevesenet? Ergoterapeut, fysioterapeut, sykepleier?

Bli ergoterapeut!

 

Praktiske ferdigheter er gull verdt som ergoterapeut, spesielt om du spesialiserer deg innen hjelpemidler, som er en av mange retninger du kan gå som ergoterapeut. Du nevner også at du liker å gjøre bil. Noen ergoterapeuter jobber innen bilområdet, hjelper mennesker med funksjonshemminger å lære å kjøre bil, tilpasning av bil m.m.

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
GiaMahan skrev (På 27.3.2018 den 14.17):

Bli ergoterapeut!

 

Praktiske ferdigheter er gull verdt som ergoterapeut, spesielt om du spesialiserer deg innen hjelpemidler, som er en av mange retninger du kan gå som ergoterapeut. Du nevner også at du liker å gjøre bil. Noen ergoterapeuter jobber innen bilområdet, hjelper mennesker med funksjonshemminger å lære å kjøre bil, tilpasning av bil m.m.

Hei! Er du ergoterapeut? Jeg vurderer å studere ergoterapi, men har hørt at det er vanskelig å få jobb. Hva tenker du om det? ? 

 

Lenke til kommentar
Oliver1308 skrev (På 20.3.2018 den 21.15):

Har vurdert det! Men hvordan er mulighetene for å skaffe seg lærlingplass når man er 24 år? Dersom du vet noe om dette. 

Tror nok flere bedrifter kunne være interessert i en 24 år gammel lærling enn en 17åring. Litt minus at det er lenge siden skolen, men det er nok overkommelig. 

Jeg har selv vært lærling for en del år siden, da var jeg ett år eldre enn de andre. Og har i det siste vært involvert i intervjurunder der vi skulle ha inn lærling. 

Endret av grovetussen
Ekstra info
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...