Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styret nekte leietager å bo i dette sameiet?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Eier av eierseksjonen har ikke sendt søknad til styret og jeg (styreleder) tok leietager i å røyke hasj i leiligheten fordi hele leiligheten var full av røyk og brannvarslingen gikk og det var umulig å tilbakestille den fordi de fortsatte å røyke der uten å lufte ut.

 

Kan vi nekte eier å leie ut til vedkommende når styreleder har tatt leietager på fersk gjerning i å røyke hasj i leiligheten?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av eierseksjonsloven § 24 at hovedregelen er at det hverken må søkes om godkjennelse for utleie eller godkjennelse av konkret leietaker i et eierseksjonssameie. Noe annet kan være fastsatt i vedtektene. Sjekk disse.

 

Etter eierseksjonsloven § 39 annet ledd jf. første ledd kan styret i sameiet begjære utkastelse av leietaker dersom leietakers oppførsel medfører fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller oppførselen er til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere.

 

Det å røyke hasj i leiligheten isolert sett vil ikke være nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden spør du om slikt her? Som styreleder burde du ha full oversikt over slike regler, eller i alle fall ha en advokat tilknyttet borettslaget du kan rådføre deg med.

Jeg er styreleder og forretningsfører i et sameie med seks seksjoner. Ingen forventer at jeg skal kunnskap om slike ting. Til det er det for mye jus involvert.

 

Spørsmålet er helt relevant(dette er et jus-forum), og kommentaren din helt unødvendig. Til opplysning så finnes sameier i alt fra to seksjoner til mange ti-talls. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det å røyke hasj i leiligheten isolert sett vil ikke være nok.

Sikkert ikke isolert sett, men tre mulige konsekvenser av innendørsrøyking jeg kan komme på i farten, blant annet med tanke på det som nevnes om brannalarm i førstepost, er

  • Stadige (?) brannalarmer er definitivt "til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere". Nå kommer det ikke klart frem om dette er et gjentakende forhold, eller et engangsforhold der man ikke fikk skrudd av brannalarmen fordi beboerne fortsatt røykte innendørs.
  • Foruten at brannalarm er til sjenanse, kan det fort bli dyrt om det faktisk fører til gjentatte utrykninger. Brannvesen fakturerer gjerne ikke for første gangs forseelse, men ved gjentatte falske alarmer kan prislappen fort bli endel tusen kroner per tilfelle.
  • Ved mange års innendørsrøyking - for alt jeg vet ikke særlig relevant i akkurat dette tilfellet - er det ikke utenkelig at leiligheten etterhvert vil bære preg av det. Man merker forskjell på en leilighet det aldri har vært røkt i, og en leilighet hvor folk har kjederøkt innendørs i førti år.
Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Det å røyke hasj i leiligheten isolert sett vil ikke være nok.

Sikkert ikke isolert sett, men tre mulige konsekvenser av innendørsrøyking jeg kan komme på i farten, blant annet med tanke på det som nevnes om brannalarm i førstepost, er

 

  • Foruten at brannalarm er til sjenanse, kan det fort bli dyrt om det faktisk fører til gjentatte utrykninger. Brannvesen fakturerer gjerne ikke for første gangs forseelse, men ved gjentatte falske alarmer kan prislappen fort bli endel tusen kroner per tilfelle.
  • Ved mange års innendørsrøyking - for alt jeg vet ikke særlig relevant i akkurat dette tilfellet - er det ikke utenkelig at leiligheten etterhvert vil bære preg av det. Man merker forskjell på en leilighet det aldri har vært røkt i, og en leilighet hvor folk har kjederøkt innendørs i førti år.

 

 

 

Pkt 2: dette får jo bare styret viderefakturere sameiedeltakeren det gjelder.

Pkt 3: dette er da sameiedeltakeren sitt problem, ikke sameiet. Sameiet eier ikke leiligheten.

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan nekte noen å røyke inne i sin egen leilighet (eller leilighet som man disponerer så lenge det er greit for eier). Det er heller ikke (dessverre) ulovlig å røyke på terrasser/altaner i tilknytning til denne.

 

Dersom du er sikker på at det er hasj som røykes så ringer du til politiet (på vanlig nummer, ikke nødnummer) og spør pent om de har en ledig patrulje som kan ta seg en tur. Dersom du kan dokumentere hyppig besøk av politiet, anmeldelser etc. så begynner det å ligne på noe. Men det er en lang lang vei å gå og få kastet ut noen...

Lenke til kommentar

Det følger av eierseksjonsloven § 24 at hovedregelen er at det hverken må søkes om godkjennelse for utleie eller godkjennelse av konkret leietaker i et eierseksjonssameie. Noe annet kan være fastsatt i vedtektene. Sjekk disse.

 

Etter eierseksjonsloven § 39 annet ledd jf. første ledd kan styret i sameiet begjære utkastelse av leietaker dersom leietakers oppførsel medfører fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller oppførselen er til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere.

 

Det å røyke hasj i leiligheten isolert sett vil ikke være nok.

 

det står i vedtektene at det skal søkes. Det stinket også cannabis i hele blokken. 

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Det er ingen som kan nekte noen å røyke inne i sin egen leilighet (eller leilighet som man disponerer så lenge det er greit for eier). Det er heller ikke (dessverre) ulovlig å røyke på terrasser/altaner i tilknytning til denne.

 

Dersom du er sikker på at det er hasj som røykes så ringer du til politiet (på vanlig nummer, ikke nødnummer) og spør pent om de har en ledig patrulje som kan ta seg en tur. Dersom du kan dokumentere hyppig besøk av politiet, anmeldelser etc. så begynner det å ligne på noe. Men det er en lang lang vei å gå og få kastet ut noen...

 

Jeg ringte politiet, men vedkommende latet bare som om de var borte.

Lenke til kommentar

 

Det å røyke hasj i leiligheten isolert sett vil ikke være nok.

Sikkert ikke isolert sett, men tre mulige konsekvenser av innendørsrøyking jeg kan komme på i farten, blant annet med tanke på det som nevnes om brannalarm i førstepost, er

  • Stadige (?) brannalarmer er definitivt "til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere". Nå kommer det ikke klart frem om dette er et gjentakende forhold, eller et engangsforhold der man ikke fikk skrudd av brannalarmen fordi beboerne fortsatt røykte innendørs.
  • Foruten at brannalarm er til sjenanse, kan det fort bli dyrt om det faktisk fører til gjentatte utrykninger. Brannvesen fakturerer gjerne ikke for første gangs forseelse, men ved gjentatte falske alarmer kan prislappen fort bli endel tusen kroner per tilfelle.
  • Ved mange års innendørsrøyking - for alt jeg vet ikke særlig relevant i akkurat dette tilfellet - er det ikke utenkelig at leiligheten etterhvert vil bære preg av det. Man merker forskjell på en leilighet det aldri har vært røkt i, og en leilighet hvor folk har kjederøkt innendørs i førti år.

Punkt 1 og 2 forutsetter at det er snakk om gjentatte hendelser, og punkt 3 er ikke relevant for sameiet med mindre det faktisk forårsaker skade på fellesarealer eller er til sjenanse for andre enn seksjonseier/leietaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...