Gå til innhold

Kalibrering av ny TV. Nødvendig ?


Anbefalte innlegg

Gamlinga så på ny TV hos Power, og ble der anbefalt å betale en drøy tusenlapp for at de kunne "kalibrere" fargene etc. på Tv'n.

Hva er det de gjør da?

Er virkelig TV'er så dårlig på standard fabrikkinnstilling, at det er behov en slik "kalibrering"?

Min personlige mening er at en 40" for to stykker i midten av 70-åra, med deres TV-vaner som nyheter, serier, sport og Senkveld etc. ikke trenger dette.

Er jeg helt på jordet her?

 

- Terje -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Styr unna kalibrering av disse kjedene; det er bortkasta penger. Søk på nett hvilken profil i TVen som er mest korrekt, og velg den. Mye bedre enn disse donald duck kalibreringene som Power og Elkjøp kjører.

Kan du utdype? hva er Donald Duck med de?

 

Disse kalibreringene er ikke noe reell kalibrering; vanligvis ser TV langt verre ut enn det gjør fra fabrikken. Man kan selvsagt være heldig, men tror sannsynligheten for å få bra bilde er langt større med å legge inn innstillingene de seriøse testene har funnet etter kalibrering på samme TV-modell - enda bedre; det er helt gratis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Styr unna kalibrering av disse kjedene; det er bortkasta penger. Søk på nett hvilken profil i TVen som er mest korrekt, og velg den. Mye bedre enn disse donald duck kalibreringene som Power og Elkjøp kjører.

Kan du utdype? hva er Donald Duck med de?

 

Disse kalibreringene er ikke noe reell kalibrering; vanligvis ser TV langt verre ut enn det gjør fra fabrikken. Man kan selvsagt være heldig, men tror sannsynligheten for å få bra bilde er langt større med å legge inn innstillingene de seriøse testene har funnet etter kalibrering på samme TV-modell - enda bedre; det er helt gratis :)

 

 

Nå kjenner ikke jeg til hvordan alle aktørene gjør kalibrering, men jeg kjenner godt til den største av dem. Og jo, der gjøres det en helt reell ISF-kalibrering sentralt, tilpasset lys i en gjennomsnittlig stue. Men hvorvidt en kalibrering er noe for enhver er en annen sak. Folk flest vil ved første øyekast oppleve en korrekt kalibrert skjerm som blass i fargene, da de er vant til et overmettet bilde, og "forventer" farger som skriker. Men det venner en seg til, og har du først blitt vant til å se på en kalibrert tv, vil det å gå tilbake til fabrikkinstillinger med dynamisk kontrast, etc, være fullstendig uaktuelt.

 

Hovedargumentet for kalibrering er og blir: det er bare med en kalibrert tv du kan se film slik produsentene har ment at den skal sees.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke veldig nødvendig på en 40"  for å se på nyheter, men om man ønsker det beste mulige bildet på tv-en man kjøper så blir jo de fleste tv-er vesentlig bedre når de er kalibrert. 

Man har som regel ikke like mye lys i stua som det de har i butikken, så å få den ferdig kalibrert fra Elkjøp etc er totalt bortkastede penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Styr unna kalibrering av disse kjedene; det er bortkasta penger. Søk på nett hvilken profil i TVen som er mest korrekt, og velg den. Mye bedre enn disse donald duck kalibreringene som Power og Elkjøp kjører.

Kan du utdype? hva er Donald Duck med de?

 

Disse kalibreringene er ikke noe reell kalibrering; vanligvis ser TV langt verre ut enn det gjør fra fabrikken. Man kan selvsagt være heldig, men tror sannsynligheten for å få bra bilde er langt større med å legge inn innstillingene de seriøse testene har funnet etter kalibrering på samme TV-modell - enda bedre; det er helt gratis :)

 

Hvorfor er det ikke det? bruker de Calman feil? 

 

Alle panel er forskjellige, selv på samme modell. Å kopiere settings fra random nett test er lotto. Kan like gjerne bli dårligere bilde. 

 

Helt klart så vil jo beste være å få tv-en proff kalibrert i rommet den skal stå i. helst flere settings etter forskjellige lysforhold typ dag og kveld, men hva koster det? 5-6k?  

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Det skal ikke så mye til å grov-kalibrere en skjerm. Et par gode referansebilder og litt justering i menyen holder lenge for folk flest.

 

Min erfaring er at eldre folk gjerne foretrekker bildet overmettet i fargene selv om det gir litt utbrente fargeområder.

Lenke til kommentar

Totalt bortkastet. Man kan justere den selv etter det man synes ser bra ut, hvis man ikke er fornøyd med fabrikkinnstillingene - som sannsynligvis er nøye justert etter hva folk flest blir mest fornøyd med.

 

Edit: Man må huske at folks øyne er veldig forskjellige, så sjansen er uansett liten for at man ser filmen slik produsenten så den.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje ikke veldig nødvendig på en 40"  for å se på nyheter, men om man ønsker det beste mulige bildet på tv-en man kjøper så blir jo de fleste tv-er vesentlig bedre når de er kalibrert. 

Man har som regel ikke like mye lys i stua som det de har i butikken, så å få den ferdig kalibrert fra Elkjøp etc er totalt bortkastede penger.

 

Det som er skummelt er at noen kan lese det du skriver og tro det er fakta :p

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Totalt bortkastet. Man kan justere den selv etter det man synes ser bra ut, hvis man ikke er fornøyd med fabrikkinnstillingene - som sannsynligvis er nøye justert etter hva folk flest blir mest fornøyd med.

 

Edit: Man må huske at folks øyne er veldig forskjellige, så sjansen er uansett liten for at man ser filmen slik produsenten så den.

Altså i bunn og grunn har du helt rett. Det er jo du, jeg, vi, oss som skal se på skjermen, så om vi får stilt den slik at vi er fornøyd så er jo alt helt topp :)

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kalibrert TV skal være tilpasset lysforholdene man har i rommet når den er som oftes under bruk...

 

Og som tidligere her er jeg helt enig at det er bortkastet penger å få en TV kalibrert hos selger..  Men det er litt gamle fordommer her ser jeg:

 

Man har som regel ikke like mye lys i stua som det de har i butikken, så å få den ferdig kalibrert fra Elkjøp etc er totalt bortkastede penger.

Etter det var oppe på TV2 hjelper deg for ett års tid siden har de gjort innkjøp av proffesjonelt utstyr og de butikkene som tilbyr kalibrering av TVn skal ha et rom hvor det er dempet belysning som skal tilsvare TV titting under normal belysning..

 

Men uansett, for et eldre par som glaner på Norge Rundt og nyheter så har det jo ingen betydning... Er som å kaste penga ut vinduet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker Kalibrerings mannen.no anbefales natt og dag forskjeller før og etter på bildet.

Helt klart, skikkelig kalibrering gjør nytte. Min påstand basert på det jeg har sett så langt er at elkjøp og lignende, som ikke har vært veldig imponerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...