Gå til innhold

Kalibrering av ny TV. Nødvendig ?


Anbefalte innlegg

Det er eit argument at mange produsentar brukar standardinnstillingar som ser bra ut i generelt godt opplyste butikklokaler. 

Men med mindre kalibreringa tek utgangspunkt i målingar frå mi TV-stove så har ikkje kalibreringa særleg mykje meir for seg enn å velge anna modus enn standard. 

Dei fleste legg ikkje merke til at fargegjengivelsen ikkje er heilt rett, og dei som legg merke til det venner seg fort til eit "feilaktig" bilde. Det er ein grunn til at det er svært få som "angrer" på at dei ikkje fekk kalibrert TV-en då den var ny og i ettertid bestiller heimekalibrering. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med nyere Samsung på Movie trenger man egentlig ikke å kalibrere med mindre en er perfeksjonist da de er temmelig godt tilpasset fra fabrikk. Det er faktisk nok å justere backlight og la resten være default med mindre man ønsker å tilpasse fargetemperaturen til Warm som blir mest riktig. Det nomale er Cold da folk flest er vant til dette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Warm 2 er teknisk sett mest riktig, men litt av greia er at veldig mange er for tilpasset det høye blånivået slik at det blir veldig uvant å nærmest "fullkalibrere" med en gang. De fleste klarer ganske greit en overgang fra cold til warm og så til warm2 etterhvert. De aller fleste jeg har vist disse modusene til har landet på warm, men så og si ingen velger warm2 med mindre dem er dreven i kalibrering fra før av.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vidor skrev (På 16.2.2020 den 1.55):

Warm 2 er teknisk sett mest riktig, men litt av greia er at veldig mange er for tilpasset det høye blånivået slik at det blir veldig uvant å nærmest "fullkalibrere" med en gang. De fleste klarer ganske greit en overgang fra cold til warm og så til warm2 etterhvert. De aller fleste jeg har vist disse modusene til har landet på warm, men så og si ingen velger warm2 med mindre dem er dreven i kalibrering fra før av.

De fleste vil sikkert oppleve bildet som for gult etter en proff calibrering men etter 1/2 kvelder er det umulig å gå tilbake til ut av eska innstillinger.

Lenke til kommentar

Litt av utfordringen slik jeg ser det er purister vs folk flest. Hva folk anser som rett er vanligvis det som dem er mest vant til, og dermed blir det feil etter deres interne preferanse når man gir dem fasit direkte. De fleste foretrekker en overgang som ikke blir for uvant. Min erfaring er at det vanligvis er mer rødaktig-preg på bildet heller enn gult, men det varierer med hva man kalibrerer. Selv foretrekker jeg en høvelig velbalansert kalibrering da den roer ned bildet betraktelig og er mindre glary/skrikende. Typiske business PowerPoint-farger slik du gjerne får på projektorer beregnet på dette er ikke min kopp te.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg var også så dum at jeg bet på det selgeren sa og betalte Kr.1000,- ekstra og lot El-kjøp kalibrere. Noen dager etter kjøpte naboen akkurat samme TV, men uten kalibrering. Vi har nå sammenlignet i times vis, og hanes bilde er i hvert fall ikke dårligere. Tok så kontakt med et service verksted og spurte hva de mente, og svaret var krystall klart: "Bare tull".  Konkurransen blant TV produsentene er så tøff at ingen av de sender ut en TV som ikke er "optimal". Han kunne fortelle meg at jeg var blitt grundig lurt. Har nå kontaktet en advokat for å få klarhet i om denne type "salg" er lovlig. 

Lenke til kommentar

De fleste apparater har ulike moduser for å tekkes ulike kunder. Slår du på grell-modus så blir gjerne bildene grelle. Det er massevis av bildebehandling som fjerner det som er naturlig for å optimalisere kontrast og farger automatisk basert på kildematerialet slik at bildet isolert sett blir best mulig, men i kontekst blir dette sjelden behagelig å se på. Før kalibrerte jeg vanligvis, men siste TV-apparatet var riktig fabrikk-kalibrert når jeg brukte det i movie-mode, så jeg skippet.

Det kan godt være at det er gjort noen små justeringer på hvitbalansen du ikke legger særlig merke til, men som du sier er kvaliteten generelt høyere på apparatene som leveres nye nå enn før. Ganske hard konkurranse, så en burde ikke være slapp på dette om en ønsker å selge apparater.

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at man MÅ ha elkjøp eller power sine kalibreringer. Og heller ikke sikkert den gjennomsnittlige tv kikker har bruk for/ser forskjell på kalibrert og ukalibrert. 

Men en calman kalibrering er jo på ingen måte tull og lureri.

Tv-er blir fortsatt levert med et godt stykke unna optimalt bilde, kan gå inn på rtings.com å se karakter på bilder før og etter kalibrering på tv-ene de tester. 

 

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Litt av problemet er at kalibreringsutstyret er feilkalibrert slik at det kan vri en grei fabrikkjustering verre. En Elkjøp-ansatt sa til meg at de brukte utstyr fra Datacolor som er kjent for å variere en god del mellom forskjellige enheter. Vet ikke nøyaktig hvilket utstyr de bruker nå og om dette er et gyldig problem nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De fleste TVer er "greie nok" for folk flest slik som folk flest vurderer det. Det å superkalibrere en TV er special interest nok til at de ikke tar seg bryet. De som bryr seg litt om kalibreringen fra fabrikk legger den som regel i Movie-mode fordi det ellers virker mest som konkurransen er å ha stekest mulig farger på mest mulig lys i butikken med flombelysning, og ikke et rolig for fint bilde hjemme senere.

Jeg kjører alltid TVen i Movie-mode, noe som gjør den litt mørkere, men jeg får hele fargedybden. Vil jeg ha fargene konstant grell setter jeg den bare på Dynamic. Selv Natural ser ikke naturlig ut.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hei! Har tidligere skrevet om denne "kalibreringen" på siden her. I ettertid sendte jeg en mail til Samsung for å få hvite hva de som vet mest om TV mener. Her er svaret:

Hej ####, Du behöver absolut inte kalibrera din tv, detta är något Elkjop gör som egentligen inte är nödvändigt. Bilden på tvn ska vara jättebra från fabrik. Tyvärr verkar det som att de får göra såhär, de ändrar egentligen bara bildinställningar i tvn utefter hur en annan tv hade sina inställningar".

ringte jeg et lokalt servicesenter og spurte hva de ment, og svaret var helt klart: Skulle de hat noe ekstra fra El-kjøp utover TV'en, så måtte det ha vert en skriftlig garant på at esken aldri hadde vert åpnet!

Nå var jeg så forbannet at jeg ringte Politikammeret og fikk snakke med en jurist. Hun hadde fått henvendelser om dette noen ganger, men all den tid jeg ikke betalt, eller inngått en avtale om kalibrering, kunne de ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...