Gå til innhold

Ap krever at Stortinget sier ja til Statoils nye navn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Navnet Equinor beskriver vår opprinnelse, våre verdier og hva vi vil være i fremtiden, sier konsernsjef Eldar Sætre"

 

Nesten ikke noe med opprinnelse i Norge har bokstaven 'q' i seg.

Dette lukter av internasjonalisering og ut.

Navnet beskriver det dei vil drive med i fremtiden ja, er det utleige av hester Statoil tenker å holde på med?

Lenke til kommentar

Totalt meningsløst og idiotisk å bytte navn fra Statoil til det intetsigende Equinor. Og siden utbygging av vindkraft fremdeles ikke er lønnsom, og vil aldri kunne bli så lønnsom som produksjon og salg av olje og gass, så vil det vesentlige av Statoils inntekter for alltid komme fra olje og gass, ikke fra vind.

Lenke til kommentar

"Navnet Equinor beskriver vår opprinnelse, våre verdier og hva vi vil være i fremtiden, sier konsernsjef Eldar Sætre"

 

Nesten ikke noe med opprinnelse i Norge har bokstaven 'q' i seg.

Dette lukter av internasjonalisering og ut.

 

Nå finnes det jo heller ikke et norsk ord som heter "oil" heller.

Lenke til kommentar

"Navnet Equinor beskriver vår opprinnelse, våre verdier og hva vi vil være i fremtiden, sier konsernsjef Eldar Sætre"

 

Nesten ikke noe med opprinnelse i Norge har bokstaven 'q' i seg.

Dette lukter av internasjonalisering og ut.

 

Tenkte det samme! Tullete forslag å bytte navn. Statoil er et sterkt merkenavn. 

Lenke til kommentar

 

 

"Ap krever at Stortinget sier ja til Statoils nye navn".

En misvisende overskrift, det virker vel mer som om Ap vil at Stortinget skal si nei.

 

Eller korrekt:

 

"Barth Eide opplyser at Terje Søviknes må komme til Stortinget og drøfte endringen, og sikre enighet med stortingsflertallet. Det er ikke noe regjeringen bare kan vedta uten å snakke med Stortinget, legger han til."

 

dvs. må avgjøres ved avstemning. Da blir navnebyttet forhåpentligvis stanset.

Lenke til kommentar

Tipper de har regnet litt på om dette navnebyttet har noe for seg, når det kommer til det økonoimske, eller hva syar? Tror du de gjør dette bare for moroskyld?

Så du mener at en endring fra navnet Statoil til Equinor direkte gir en økning i EBITDA som kan tilskrives dette. Det er noe søkt. Det er heller noe annet _

- som f.eks å få investert i andre markeder uten å bli forbundet med det nå mere negativt ladede «Oil» , om jeg skal tippe.

Om effekten og økt overskudd senere vil kunne tilskrives navnebytte blir bare hypotetisk og vanskelig å bevise.

Lenke til kommentar

 

Kjent for dyre navnebytter . Norol (Norsk Olje) til Statoil i 1991 var også det den gang det dyreste gjennomførte navnebytte i Norge.

 

Kan hende jeg husker feil: var det ikke bare stasjonene som byttet navn?
Har jeg påstått noe annet.

Ja det var stasjoner som endret navn i dengang det dyreste navnebytte gjennomført hittil. Og Statoil var en aktør i dette dengang.

Lenke til kommentar

Poenget med å skifte navn er negative assosiasjoner til olje. Folk vil ikke investere osv i det. Som når selskap putter "blockchain" i navnet og dobler i verdi. Men selvfølgelig kommer de til å fortsette med olje, men bare prøve å gjøre det mer i skjul og fokusere på andre ting utad. Det er ikke for å stoppe med olje.

Lenke til kommentar

Poenget med å skifte navn er negative assosiasjoner til olje.

 

Jeg tror denne "frykten" er overdreven. De fleste av oss erkjenner vel fortsatt at vi er avhengige av olje, så hvorfor skal vi klandre de som produserer/leverer det?

 

Navnebyttet bærer preg av noe uærlig, der de med kosmetiske krumspring prøver å forandre virkeligheten. Akkurat som med Circle K tøyset. Så vidt jeg vet var det aldri noe sosialt stigma å si "jeg skal bare bort på Stat'oilen en tur"

 

For øvrig er det vel slik at det gjerne opprettes datter-selskaper etc. hvis man skal supplere virksomheten med andre satseområder, og kan da navngi disse i tråd med virksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...