Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil på verksted - finner ikke feilen. Hvem skal betale?


Anbefalte innlegg

Vi har en ellers trofast Opel Astra (2011modell) som har problemer med lysende motorlampe mv. Den har derfor vært på verksted og de har lest av feilkode tilsvarende defekt EGR-ventil. De ønsket derfor å bytte denne som vi ble enige om. I etterkant viser det seg at feilen ikke var pga EGR-ventilen for motorlampen lyser fortsatt og det muligens heller er en kontaktfeil el lign.

 

Spørsmålet er hvem som skal betale for EGR-ventilen + montering av denne?

 

Vi "frykter" jo at de jobber seg gradvis gjennom diverse potensielle feilkilder som alle må byttes - og kanskje uten at dette løser problemet....spesielt dersom det er en "kontaktfeil"...

 

 

Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg skjønner det beste er å finne et verksted med flinke folk som løser problemet fort...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro de har sagt noe sånt som at det KAN være egr ventilen og at man ikke ville vite før den ble byttet. SÅ har de spurt deg om de skal bytte den for å begynne et sted. Da har de sitt på det rene ...

Har hatt litt lignende situasjon med min gamle bil.

Var noe problem med vindusspyleren som de ikke klarte å løse.

 

Men synes dette er ugreit. Særlig når de presenterer en løsning som jeg uttrykker skepsis til, og hvor jeg faktisk sier fra at jeg tviler på at det vil løse problemet... Men jeg er jo ikke noen ekspert på bil, så må jo bare ta forslagene deres for god fisk. Men når det likevel ikke løser problemet, og de overhode ikke tar noen selvkritikk e.l. føler man seg litt lurt/ikke godt ivaretatt som kunde.

 

Dette er et seriøst verksted, som jeg tviler på at ville prøve å lure meg, men man sitter i hvert fall tilbake med et inntrykk at de ikke gidder å spandere noen tid på å faktisk finne ut hva som er problemet, men bare "kaster nye deler" på problemet.

Da hadde det vært mye mer ærlig om de sa at de trengte å bruke en del flere timer på å undersøke saken og feilsøke. Det er mer stressende for meg å måtte komme tilbake for et nytt forsøk på å rette feilen enn om det kostet et par tusen ekstra i feilsøking.

(Før dette løste seg byttet jeg inn bilen som innbyttebil til en OK deal, så slapp unna å krangle mer.)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Et tilsvarende skrekkeksempel fra en bekjent:
Motoren sluttet å fungere. Leverte den inn, men verkstedet hadde problemer med å finne feilen. Etter 6 uker på verksted, bytte av en masse deler, og en regning på nesten 20.000 fikk han den endelig tilbake.

Etter å ha kjørt 500 meter var samme feilen tilbake. Han leverte den da inn igjen. Etter ytterligere en måned med feilsøking gav verkstedet opp, og han kjøpte i stedet ny bil.

Fikk aldri noen penger tilbake, var dessverre penger ut av vinduet...

Endret av gravypressure
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du har blitt enig med verksted om at de skal bytte EGR-ventil, og deres diagnose tilsier at det var defekt EGR-ventil, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal betale. De har gjort jobben som dere var blitt enige om. Dessverre løste ikke det problemet, men det er ikke verkstedets feil.

Lenke til kommentar

Min oppfatning er at du må betale for det verkstedet har brukt på feilsøking. Er det snakk om "no cure no pay" må dette avtales tydelig på forhånd. Tror enkelte verksteder kan være villige til slike løsninger innimellom for gode kunder.

Enig i det.

Men min "avtale" med versktedet er primært å fikse problemet. Når de tilsynelatende bare bytter en del, uten at problemet blir løst, bør de i det minste innrømme at "dette løste vi ikke", og at de må bruke litt mer tid på feilsøking.

 

Som nevnt har jeg null problem med at de faktisk bruker tid på feilsøking, men ønsker ikke å betale for unødvendig utskifting av deler hvis dette kun er "et skudd i blinde" fra deres side. Da må de i så fall være åpne om dette. For min del var dette snakk om et merkeverksted, og da forventer jeg at de er "eksperter" og i det minste er ærlige hvis det er usikkerhet rundt den valgte løsningen.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Siden du har blitt enig med verksted om at de skal bytte EGR-ventil, og deres diagnose tilsier at det var defekt EGR-ventil, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal betale. De har gjort jobben som dere var blitt enige om. Dessverre løste ikke det problemet, men det er ikke verkstedets feil.

Se mitt innlegg over. Det kunden ønsker er å få en fungerende bil tilbake. Veldig mange har null peiling på hva en EGR-ventil gjør, og har ikke noe annet valg enn å stole på verkstedet sine vurderinger.

Jeg sier ikke at ikke kunden nødvendigvis skal slippe å betale. Kanskje var ventilen moden for utskiftning uansett, men det er noe med dialogen og forventningsstyringen som definitivt kunne vært bedre.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Bonusspørsmål: Hvis man leverer bilen til merkeverksted, som jo koster sikkert dobbelt så mye, vil de klare å diagnostisére feilen uten problemer da? Vanlige bilverksteder er jo litt billigere, og har kanskje bred erfaring med mange merker, men merkeverksteder burde jo klare å punktspesifisere feilen uten å bruke hundre år? I så fall kan man jo be om en diagnostikk hos et merkeverksted, og deretter levere den til vanlig verksted etterpå, når man vet hva feilen er. Etter hva jeg forstår er dét den eneste sikre måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Bonusspørsmål: Hvis man leverer bilen til merkeverksted, som jo koster sikkert dobbelt så mye, vil de klare å diagnostisére feilen uten problemer da? Vanlige bilverksteder er jo litt billigere, og har kanskje bred erfaring med mange merker, men merkeverksteder burde jo klare å punktspesifisere feilen uten å bruke hundre år? I så fall kan man jo be om en diagnostikk hos et merkeverksted, og deretter levere den til vanlig verksted etterpå, når man vet hva feilen er. Etter hva jeg forstår er dét den eneste sikre måten å gjøre det på.

Har prøvd dette før og blitt skuffet over at det kunne virke som at merkeverkstedet hadde mindre peiling enn Meca-verkstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...