Gå til innhold

Microsoft bekrefter: Dropper Windows 10 S som frittstående OS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Burde være et valg når man starter maskinen første gang. Ekstremt mange ville følt svært få begrensninger med S, men fått en mye tryggere hverdag.

ARM baserte maskiner kommer med S som standard.

ARM baserte maskiner støtter x86 Win32 applikasjoner sømløst uten rekompilering. x64 Win32 støttes ikke, men de fleste applikasjoner kommer som enten 32 bit eller begge deler.

 

Windows 10 S (skulle) leveres for både x86, x64 og ARM arkitekturen. Felles for alle disse er da at Windows 10 S kun kjører applikasjoner fra Microsoft Store, uavhengig av arkitektur. Windows 10 kjører på sin side både applikasjoner fra MS Store og Win32, også uavhengig av arkitektur.

 

Med den endringen MS nå gjør vil ingen maskiner komme med W10s som standard slik jeg forstår dette da det blir en modus i OS'et, ikke et eget OS.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Burde være et valg når man starter maskinen første gang. Ekstremt mange ville følt svært få begrensninger med S, men fått en mye tryggere hverdag.

ARM baserte maskiner kommer med S som standard.

 

Nei. ARM baserte maskiner støtter x86 Win32 applikasjoner sømløst uten rekompilering. x64 Win32 støttes ikke, men de fleste applikasjoner kommer som enten 32 bit eller begge deler.

 

Windows 10 S (skulle) leveres for både x86, x64 og ARM arkitekturen. Felles for alle disse er da at Windows 10 S kun kjører applikasjoner fra Microsoft Store, uavhengig av arkitektur. Windows 10 kjører på sin side både applikasjoner fra MS Store og Win32, også uavhengig av arkitektur.

 

Er ikke et emuleringslag en ganske stor søm? :p

 

Mer seriøst, har noen gjort noen ytelsestester på hvordan det er å kjøre x86 på ARM? Hva er roughly ytelsestap? (spør av ren interesse denne gangen :) )

Lenke til kommentar
Serpentbane, den 08 Mar 2018 - 14:03, sa:

Med den endringen MS nå gjør vil ingen maskiner komme med W10s som standard slik jeg forstår dette da det blir en modus i OS'et, ikke et eget OS.

 

 

WindowsRT dør igjen. Microsoft jobber videre med å komme til visjonen om én felles Windowsversjon. ARM-støtte er viktig, fordi folk sitter med mobilen i hånda hele døgnet og bruker PCer stadig mindre.

 

Alle andre jobber med å gjøre OSet usynlig under et rammeverk av betalte cloudtjenester, samtidig som de legger en advertising-to-speech generator på toppen og limer på klistremerket "AI". Sånn sett håper jeg Windows fortsetter å eksistere som et helt annerledes alternativ. Men når de endelig blir ferdig med Windows 8'en sin, så kan det være de andre har kommet mye, mye lengre med enhetsagnostiske OS.

 

Hva er det som er Microsofts forsøk på dette for tiden? Project Rome? 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

ARM baserte maskiner støtter x86 Win32 applikasjoner sømløst uten rekompilering. x64 Win32 støttes ikke, men de fleste applikasjoner kommer som enten 32 bit eller begge deler.

 

Windows 10 S (skulle) leveres for både x86, x64 og ARM arkitekturen. Felles for alle disse er da at Windows 10 S kun kjører applikasjoner fra Microsoft Store, uavhengig av arkitektur. Windows 10 kjører på sin side både applikasjoner fra MS Store og Win32, også uavhengig av arkitektur.

 

Med den endringen MS nå gjør vil ingen maskiner komme med W10s som standard slik jeg forstår dette da det blir en modus i OS'et, ikke et eget OS.

 

Windows 10 Pro er gratis i butikken, så du kan lett bytte over på de maskinene. Tror det stemmer ganske bra overens med modusprogrammet? Bare ulike PCer kommer med ulik modus som standard.

Lenke til kommentar

Cheeses crisp!..

Jeg føler MS har full fart inn i avgrunnen. Startet med ribbons-menyer og siden seilet det raskt sørover.

Istedet for å gi folk hva de trenger driver MS å leverer det de tror folk vil ha. Skype er jo også helt ødelagt...

Min personlige opplevelse..

Skype er jo helt latterlig, hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd de saboterte den for å få folk til å slutte å bruke tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har jo endret bruksmønster ganske radikalt siden glansdagene til MSN så det er ikke rart Skype har fått dårligere utvikling.

 

Det virker litt som om Microsoft har tålmodighet til en toåring. De lanserer nye ting men følger det ikke opp skikkelig. De burde gjort en bedre jobb i konseptfasen og heller kjørt hardere på produkter som ville ha livets rett. Nå virker det som de lanserer nye ting for å lansere det for så å trekke produktet relativt raskt igjen. De brukte for eksempel ganske mye penger på å kjøpe Nokia i sin tid og utvikle egne telefoner men la ned hele prosjektet ganske raskt da det ikke fikk den suksessen de forventet.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Burde være et valg når man starter maskinen første gang. Ekstremt mange ville følt svært få begrensninger med S, men fått en mye tryggere hverdag.

ARM baserte maskiner kommer med S som standard.

 

Nei. ARM baserte maskiner støtter x86 Win32 applikasjoner sømløst uten rekompilering. x64 Win32 støttes ikke, men de fleste applikasjoner kommer som enten 32 bit eller begge deler.

 

Windows 10 S (skulle) leveres for både x86, x64 og ARM arkitekturen. Felles for alle disse er da at Windows 10 S kun kjører applikasjoner fra Microsoft Store, uavhengig av arkitektur. Windows 10 kjører på sin side både applikasjoner fra MS Store og Win32, også uavhengig av arkitektur.

 

Er ikke et emuleringslag en ganske stor søm? :p

 

Mer seriøst, har noen gjort noen ytelsestester på hvordan det er å kjøre x86 på ARM? Hva er roughly ytelsestap? (spør av ren interesse denne gangen :) )

 

 

Sømløst for brukeren. Ja, det påvirker ytelsen, men det virker å yte relativt bra og man må spørre seg hva behovet er. Skal du snekre sammen en 4K film i Adobe Premiere så kjøper du ikke en ARM maskin. Med det sakt, jeg så MS demonstrere Photoshop på SD820, og mye har skjedd med både SW og HW siden da.

Lenke til kommentar

 

Serpentbane, den 08 Mar 2018 - 14:03, sa:

Med den endringen MS nå gjør vil ingen maskiner komme med W10s som standard slik jeg forstår dette da det blir en modus i OS'et, ikke et eget OS.

 

WindowsRT dør igjen. Microsoft jobber videre med å komme til visjonen om én felles Windowsversjon. ARM-støtte er viktig, fordi folk sitter med mobilen i hånda hele døgnet og bruker PCer stadig mindre.

 

Alle andre jobber med å gjøre OSet usynlig under et rammeverk av betalte cloudtjenester, samtidig som de legger en advertising-to-speech generator på toppen og limer på klistremerket "AI". Sånn sett håper jeg Windows fortsetter å eksistere som et helt annerledes alternativ. Men når de endelig blir ferdig med Windows 8'en sin, så kan det være de andre har kommet mye, mye lengre med enhetsagnostiske OS.

 

Hva er det som er Microsofts forsøk på dette for tiden? Project Rome? 

 

 

Winndows S kan egentlig ikke sammenlignes med RT. Men ja, ARM støtte er et viktig steg for MS, spesielt når de får på plass Core OS (aka Andromeda OS) og CShell, hvilket betyr at W10 også blir aktuell på håndholdte devicer.

 

MS er vel på topp to når det gjelder skytjenester, og har gått fra mobile first til cloud first uten at de helt kom i gang med førstnevnte. Dette er to komponenter MS har alle forutsetninger til å lykkes med, men da må de satse. Surface phone kan bli en slik satsning, men MS er som du skriver farlig treige.

 

Project Rome lar bruker jobbe sømløst på kryss av enheter, men MS vil nok gjøre den minst mulig avhengig av OS, men heller tjenestebasert. 

Lenke til kommentar

Ja, "framtiden" er å bestemme hvilke abonnementer kundene skal få velge fra, og OSet må bli så likt på forskjellige enheter som mulig slik at cloud-platformen kan gi attraktive tilbud uavhengig av hvilken enhet du er i nærheten av. Det betyr et så tynt hardware-lag som man slipper unna med, og deretter et robust skylag med abonnementer som man kamuflerer som AI.  

 

Så det MS gjør der er nok ikke så forskjellig fra Amazons og Googles planer. Vi får se hvem som treffer markedet. Google holder vel på med å hente inn Amazon nå, og når de kommer med et mindre hardware-sentrisk, app-sentrisk grensesnitt enn Android, kan de vinne hele greia - eller ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...