Gå til innhold

Er dem som spiser kjøtt men ikke liker jakt hyklere?


Anbefalte innlegg

Mange som spiser kjøtt liker ikke jakt. Man kan si at vi han en industriell matproduksjon trenger vi ikke selv å drepe dyret vi skal spise.  Om denne produksjonen ble lagt ned, ville da disse tatt opp riflen og gå på jakt?

På andre siden har man dem som går på jakt spenningen og selve handlingen.  De ofrer gjerne en helg for å skyte et par ryper. (dårling betalt).  I natt satt jeg å så på "bizarre foods" på youtube. i Mange episoder jakter de før de lager maten. Når de jaktet meg hagle og skjøt etter fugl, traff de den i vingen. Responsen var " yes, cliped that sucker" "lets kill some more"

Er motivet for å jakten ubetydelig, er tankene som får deg til å like det ubetydelig?

Bør dem som hater jakt bli vegetarianere?

Endret av depaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiser fortsatt en del kjøtt i en eller annen form (kjøtt, kylling, fisk, egg osv), men jeg har begrenset dette ganske mye de siste par årene og fortsetter nok å begrense det i tiden framover. 

Har litt delte meninger om jakt. På den ene måten så er det i menneskets natur, og tror jeg også kunne likt jaktdelen. Samtidig så føler jeg at vi er på et punkt der man ikke trenger å gjøre det lengre. La dyrene leve i fred. Jeg er for eksempel stor motstander av ulvejakt. 

Hva er verst av å skyte en elg i skogen, kontra å avle griser og storfe bare for å slakte de? Vanskelig spørsmål, men selv om man spiser mat fra slakteri så kan man fortsatt mislike en eller begge deler uten å være direkte hyklere. Svake kanskje.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke motivet for jakt er ubetydelig. Det er en god, uskreven regel at man ikke bør skyte mer enn det man skal spise. Norge har ikke hatt et aristokrati som har lagt beslag på jord og skapt en jaktkultur som er knyttet til sport og underholdning. Jakt har vært for meningmann. Vilt har blitt fanget og skutt for matens og pelsens skyld. Jeg synes et slikt nyttemotiv innen jakt er å foretrekke fremfor en mer vanlig europeisk jaktkultur der middelklassen kopierer et tidligere aristokrati og overtar deres seremonier og ritualer knyttet til jaktutøvelsen. Den norske jaktkulturen er mer enkel og naturlig. Mer folkelig.

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er de som ikke liker å sy sine egne klær hyklere?  De som ikke er interessert i å bygge sine egne biler?  De som ikke bygger sine egne fly og flyr dem selv til Costa del Sol?  Osv, osv, osv.

 

Da blir det jaggu mange hyklere gitt.

Er en ganske fundamental forskjell i dine eksempler, Som at folk ikke vet hvordan de syr klær eller bygge biler. Eller ikke orker å sy sine egne klær eller egne biler. Ikke det samme som å være motstander av noe på moralsk grunnlag. 

Lenke til kommentar

Ser ikke hvor i første post du nevner noe om "moralsk grunnlag".  Ei heller hva forskjellen er på å ikke kunne sy og å ikke kunne skyte, eller ikke orke det ene eller det andre.   Jeg er ellers ingen motstander av jakt på noe som helst grunnlag, men jeg har ingen interesse av å valse rundt i en eller annen skau langt borte for å skaffe mat når det ligger indrefilet og pølser på Kiwi'n to minutter unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jakt er nok for mange en hobby og en arv fra vår kultur. Det handler i svært liten grad om et reelt behov for å sette mat på bordet. Personlig er jeg ikke tilhenger av å ta live av dyr på hobby basis, man burde holde seg til å dekke de behov vi faktisk har. Jeg har ingen ting i mot å spise dyr eller bruke dyr til ting vi trenger, men vi må unngå at de lider og vi burde ha et faktisk behov. Det å ta live av noe for underholdningen sin skyld er ikke noe jeg liker. 

På den andre siden, jeg forstår jegerne også. Det handler om friluftsliv og urgamle tradisjoner.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som skulle være hyklersk med det. Er det hyklersk at man ikke liker å fiske, men liker å spise fisk? Eller at man liker å se sport på tv, men ikke liker å drive med idrett selv?

Spørsmålet handler ikke om hva du liker å gjøre. Det å ikke ville gå på jakt fordi det ikke frister som en hobby, er en helt ærlig sak. Det å være i mot jakt, samtidig som at en selv spiser kjøtt, blir hyklersk. For å bruke sammenligningen din om fisking, så kan det innebære at en person er i mot at andre fisker, selv om personen selv kjøper fisk i fiskedisken på butikken.

Lenke til kommentar

Siden spørsmålet fra TS handler om jakt er det litt for snevert til å gi noen særlig mening. Dersom man synes det er umoralsk å jakte, kan man fremdeles spise kjøtt uten å være en hykler.

 

Det kan bli oppfattet som umoralsk å jakte fordi vi i dagens samfunn strengt tatt ikke trenger det. Vi har allerede industrialisert kjøttproduksjon, og det er ikke nødvendig å drepe for sportens skyld.

 

I så fall, dersom man spiser oppdrettskjøtt, er man ikke en hykler. Spiser man vilt, er man en hykler.

 

Synes man det er umoralsk å drepe dyr også gjennom industrialisert kjøttproduksjon, så er man også en hykler om man spiser kjøttet, og dermed bidrar til å holde liv i systemet man selv tar moralsk avstand fra.

 

Heldigvis trenger jeg ikke selv å bry meg så mye med slikt siden jeg både liker å spise og å drepe dyr. Og jeg har heller aldri sett noen rynke på nesa når jeg serverer nyslaktet dyredrap med potet og tyttebærsyøtetøy. Men kanskje de faktisk er noen hyklere som bare er fornøyd fordi de selv slapp å drepe.

 

For latskap trumfer moral.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke motivet for jakt er ubetydelig. Det er en god, uskreven regel at man ikke bør skyte mer enn det man skal spise. Norge har ikke hatt et aristokrati som har lagt beslag på jord og skapt en jaktkultur som er knyttet til sport og underholdning. Jakt har vært for meningmann. Vilt har blitt fanget og skutt for matens og pelsens skyld. Jeg synes et slikt nyttemotiv innen jakt er å foretrekke fremfor en mer vanlig europeisk jaktkultur der middelklassen kopierer et tidligere aristokrati og overtar deres seremonier og ritualer knyttet til jaktutøvelsen. Den norske jaktkulturen er mer enkel og naturlig. Mer folkelig.

Tja - det finnes da store godseiere i det her landet også...

 

https://www.ta.no/nyheter/skien/lovenskiold/vil-sette-ut-10-000-ender-for-a-jakte-pa-dem/s/5-50-349212

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot jakt av nødvendighet. Å virkelig nyte å drepe er derimot noe annet.

Er vel ikke mange i Norge som avhenger av jakt for å forsørge seg? Jeg spiser nesten ikke kjøtt fra butikken pga. etiske problemer med forholdene dyrene utsettes for i oppdrettsnæringa. Likevel drar jeg på jakt og dreper elg, skjærer den opp med et smil om munnen for deretter å fylle opp frysern. Er jeg psykopat med kognitiv dissonans eller hva mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...