Gå til innhold

Kan verden leve at noen land (sånn som Nord-Korea og Rusland, ikke minst) tester ut atomvåpen?


  

14 stemmer

  1. 1. Utgjør prøve spregnig av atomvåpen en trussel mot omverden?

    • Ja
      7
    • Nei
      5
    • Ingen formening
      2


Anbefalte innlegg

Jeg mener at man ikke skal gjøre slikt i det hele tatt. Enkelte folk kan bli skremt av at en land tester ut atomvåpen. Må selv innrømme at jeg blir nesten sint og trist på samme tid når jeg ser slikt.

 

Jeg tenker generelt land, ikke bare Nord-Korea og Russland.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/01/195376147/putin-russland-har-testet-flere-nye-atomvapen?autoplay=1

Endret av TheDarkSeeds - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte folk kan bli skremt av at en land tester ut atomvåpen.

Mer skremmende burde det vel være at det fins land som allerede har testet ferdig, og endog har brukt slike våpen? At det samme landet nærmest konstant har vært i krig de siste 70 år, gjør ikke saken bedre. Det skulle bare mangle om ikke andre land skulle ha anledning til å forsvare seg mot noen som er så aggressiv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som Vox_Populi skriver (jeg hadde tenkt å nevne det samme selv så har ingen andre enn USA faktisk brukt atomvåpen. Dog begynner dette å bli en del år siden. Du kan like gjerne spørre om verden kan leve med at USA og Sør-Korea har felles militærøvelser eller at USA har soldater stasjonert rundt omkring i verden og at de har atomvåpen lagret i flere land.

 

Jeg ser det ikke som noen trussel at Nord-Korea eller Russland tester atomvåpen siden de har bevist for årevis siden at de kommer med store ord, men ingen handling. Russland gikk riktig nok militært inn i Georgia og Ukraina, men uten atomvåpen).

 

Langt værre med et så aggressivt land som Israel som har atomvåpen, men ikke vil innrømme det.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man ikke skal gjøre slikt i det hele tatt. Enkelte folk kan bli skremt av at en land tester ut atomvåpen. Må selv innrømme at jeg blir nesten sint og trist på samme tid når jeg ser slikt.

 

Jeg tenker generelt land, ikke bare Nord-Korea og Russland.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/01/195376147/putin-russland-har-testet-flere-nye-atomvapen?autoplay=1

Voksent gjort av Russland (Putin) å skryte hemningsløst av alle de flotte terror-våpnene sine. Virker som den nye tsaren av Russland blir mer og mer stormannsgal for hver eneste dag. Får ikke verden snart mer fornuftige og ansvarlige ledere, er det vel bare et tidsspørsmål før det smeller ett eller annet sted.  :(

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at man ikke skal gjøre slikt i det hele tatt. Enkelte folk kan bli skremt av at en land tester ut atomvåpen. Må selv innrømme at jeg blir nesten sint og trist på samme tid når jeg ser slikt.

 

Jeg tenker generelt land, ikke bare Nord-Korea og Russland.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/01/195376147/putin-russland-har-testet-flere-nye-atomvapen?autoplay=1

Voksent gjort av Russland (Putin) å skryte hemningsløst av alle de flotte terror-våpnene sine. Virker som den nye tsaren av Russland blir mer og mer stormannsgal for hver eneste dag. Får ikke verden snart mer fornuftige og ansvarlige ledere, er det vel bare et tidsspørsmål før det smeller ett eller annet sted.  :(

 

Det er akkurat det som skremmer med prøve oppskytingene demmes. Så, med andre ord; jeg er enig med deg der. :huh:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Verden er jo ikke en person, så her er det mange forskjellige meninger. For min del kan jeg fint leve med at Nord Korea har atomvåpen og tenker i grunn at de som ikke kan leve med det kan ta livet av seg.

 

Ærlig talk. Er det nødvendig med slik retorikk?

 

Jeg kan også leve med at Nord-Korea har atomvåpen og er full i troen på at de ikke ønsker å bruke disse til annet enn forsvar mot et aggressivt USA som stadig truer Nord-Korea. Rent logisk er det normalt at Nord-Korea utvikler atomvåpen i håp om at de stadige truslene opphører.

 

Angående land med atomvåpen er jeg personlig sett langt mer bekymret for at Pakistan har atomvåpen enn at Nord-Korea har atomvåpen. Nord-Korea (tross det mediene fremstiller) har et lederskap som er stabilt og som ikke ønsker konflikt. Det siste Nord-Korea vil gjøre er å bruke atomvåpen. Så dumme er de ikke.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at man ikke skal gjøre slikt i det hele tatt. Enkelte folk kan bli skremt av at en land tester ut atomvåpen. Må selv innrømme at jeg blir nesten sint og trist på samme tid når jeg ser slikt.

 

Jeg tenker generelt land, ikke bare Nord-Korea og Russland.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/01/195376147/putin-russland-har-testet-flere-nye-atomvapen?autoplay=1

Voksent gjort av Russland (Putin) å skryte hemningsløst av alle de flotte terror-våpnene sine. Virker som den nye tsaren av Russland blir mer og mer stormannsgal for hver eneste dag. Får ikke verden snart mer fornuftige og ansvarlige ledere, er det vel bare et tidsspørsmål før det smeller ett eller annet sted.  :(

 

 

Det er en naturlig motreaksjon i forhold til det hemningsløse krigshisseriet som kommer fra USA og NATO. Å klage på reaksjonen heller enn årsaken blir vel litt i teiteste laget eller?

 

Jeg skjønner godt at Russland utvikler mer avanserte våpen for å nøytralisere trusler som NATO setter opp mot Russiske nasjonal sikkerhet, og jeg skjønner godt behovet Russland har for å advare NATO og USA tatt i betraktning hvordan ting har utviklet seg de siste 10 årene.

 

Det er USA og NATO som har skylden i denne situasjonen, ikke Russland. Er man tett i hodet, nasjonalistisk og totalt uten empati og forståelse for andre, så kan man nok se ting på en annen måte.

Lenke til kommentar

 

Langt værre med et så aggressivt land som Israel som har atomvåpen, men ikke vil innrømme det.

 

Av alle landene i det området, så er Israel det som bekymrer meg minst.

 

 

Israel er et stabilt land. Pakistan derimot, som også har atomvåpen, er ikke er stabilt land. Pakistan's atomvåpen er noe som bør være den største bekymringen for folk flest i forhold til hvem som har atomvåpen.

Lenke til kommentar

 

Voksent gjort av Russland (Putin) å skryte hemningsløst av alle de flotte terror-våpnene sine. Virker som den nye tsaren av Russland blir mer og mer stormannsgal for hver eneste dag. Får ikke verden snart mer fornuftige og ansvarlige ledere, er det vel bare et tidsspørsmål før det smeller ett eller annet sted.  :(

 

 

Prøv å se saken fra Russland sin side.

Lenke til kommentar

 

 

Voksent gjort av Russland (Putin) å skryte hemningsløst av alle de flotte terror-våpnene sine. Virker som den nye tsaren av Russland blir mer og mer stormannsgal for hver eneste dag. Får ikke verden snart mer fornuftige og ansvarlige ledere, er det vel bare et tidsspørsmål før det smeller ett eller annet sted.  :(

 

 

Prøv å se saken fra Russland sin side.

 

 

Slike våpen er ikke greit, uansett hvilken side en ser saken fra.
 
Lenke til kommentar
"The stability–instability paradox is an international relations theory regarding the effect of nuclear weapons and mutually assured destruction." 

 

"It states that when two countries each have nuclear weapons, the probability of a direct war between them greatly decreases, but the probability of minor or indirect conflicts between them increases.

 

"This occurs because rational actors want to avoid nuclear wars, and thus they neither start major conflicts nor allow minor conflicts to escalate into major conflicts—thus making it safe to engage in minor conflicts."

 

"For instance, during the Cold War the United States and the Soviet Union never engaged each other in warfare, but fought proxy wars in Korea, Vietnam, Angola, the Middle East, Nicaragua and Afghanistan and spent substantial amounts of money and manpower on gaining relative influence over the third world."

 


 

 

"– Presidenten alene kan ikke trykke på en knapp og sende av gårde missiler. Han kan kun autorisere en ordre som andre må følge, før missiler avfyres, sa Feaver til Kongressen i fjor."

 

"Den pensjonerte generalen Robert Kehler i det amerikanske luftforsvaret sa i fjor at selv om det kun er presidenten som kan beordre bruk av atomvåpen, er det en rekke sikkerhetsrutiner, som skal sikre at ordren både er lovlig og «proporsjonal»."

 

"Flere andre personer vil også være involvert i en eventuell beslutning. Blant dem er John Hyten, sjef for US Strategic Command."

 

"– Jeg kommer med råd til presidenten. Han sier hva jeg skal gjøre, men dersom det er ulovlig, så kommer jeg til å si fra. Da finner vi andre muligheter, sier Hyten."

 


 

 

"Vasili Alexandrovich Arkhipov 30 January 1926 – 19 August 1998) was a Soviet Navy officer credited with casting the single vote that prevented a Soviet nuclear strike (and, presumably, all-out nuclear war) during the Cuban Missile Crisis."

 

"Such an attack likely would have caused a major global thermonuclear response which could have destroyed much of the world. As flotilla commander and second-in-command of the diesel powered submarine B-59, only Arkhipov refused to authorize the captain's use of nuclear torpedoes against the United States Navy, a decision requiring the agreement of all three senior officers aboard."

 

"In 2002 Thomas Blanton, who was then director of the US National Security Archive, said that Arkhipov "saved the world"."

 



 

 

"Stanislav Yevgrafovich Petrov 7 September 1939 – 19 May 2017 was a lieutenant colonel of the Soviet Air Defence Forces who became known as "the man who single-handedly saved the world from nuclear war" for his role in the 1983 Soviet nuclear false alarm incident."

 

"On 26 September 1983, just three weeks after the Soviet military had shot down Korean Air Lines Flight 007, Petrov was the duty officer at the command center for the Oko nuclear early-warning system when the system reported that a missile had been launched from the United States, followed by up to five more." 

 

"Petrov judged the reports to be a false alarm,[1] and his decision to disobey orders, against Soviet military protocol, is credited with having prevented an erroneous retaliatory nuclear attack on the United States and its NATO allies that could have resulted in large-scale nuclear war. Investigation later confirmed that the Soviet satellite warning system had indeed malfunctioned."

 



 

 

"Nuclear peace is a theory of international relations that argues that under some circumstances nuclear weapons can induce stability and decrease the chances of crisis escalation."

 


Endret av det
Lenke til kommentar

 

 

 

Voksent gjort av Russland (Putin) å skryte hemningsløst av alle de flotte terror-våpnene sine. Virker som den nye tsaren av Russland blir mer og mer stormannsgal for hver eneste dag. Får ikke verden snart mer fornuftige og ansvarlige ledere, er det vel bare et tidsspørsmål før det smeller ett eller annet sted.  :(

 

 

Prøv å se saken fra Russland sin side.

 

 

Slike våpen er ikke greit, uansett hvilken side en ser saken fra.
 

 

 

USA vil også satse mer på atomvåpen. Men nå var det egentlig ikke atomvåpen eller andre våpensystemer i seg selv jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Russland prøveskjøt hypersonisk missil
 
Russland hevder å ha gjennomført en vellykket prøveskyting av et hypersonisk missil av den typen president Vladimir Putin har omtalt som «et ideelt våpen».
 
Kinzjal-missilet ble avfyrt fra et MiG-31-fly sørvest i Russland søndag, opplyser forsvarsdepartementet i Moskva.
 
Ifølge Putin er missilet i stand til å nå ti ganger lydens hastighet og umulig å skyte ned med dagens luftvernsystemer.
 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2018/03/11/195379078/russland-proveskjot-hypersonisk-missil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...