Gå til innhold

Krasjet Tesla Model 3 i 100 kilometer i timen – slapp unna uten skader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror nok at Tesla er like sikker som andre biler, men heller ikke noe mer.

 

Tro hva du vil:

https://youtu.be/wcZkkGL85AI

 

https://youtu.be/dWK0PQE0iVM

Spørs hvor sikker den er sammenlignet me en s60 disel. Den kan være vesentlig sikrere når det gjelder kupe sikkerhet, men den har fortsatt lithium Ion batterier. Uheldigvis representerer disse en vesentlig større trussel enn disel og til dels bensin.

 

For all del da, dette er et problem alle elbiler sliter med og ikke noe bare Tesla må løse. Det er like fullt et problem som ikke "vanlige" biler har, og noe som kan gjøre en triviell kollisjon inn til en dødsulykke om det virkelig går gale.

Lenke til kommentar

Er egentlig batteriene en større trussel enn diesel og bensin? Jeg har inntrykk av at det er svært få ganger hvor elbilene tar fyr etter en ulykke. Jeg kan huske jeg har lest om 1 (hvor bilen tok fyr etter ulykke, ikke der hvor bilen antenner selv pga feil) som var i Italia(?). det har vært flere ulykker med elbiler nå og det er sjelden til aldri at jeg leser at de har tatt fyr etter kollisjon.

 

Det samme gjelder forsåvidt ICE biler, men vil nok tro en bensinlekkasje er en større brann/eksplosjonsfare enn at batterisyre lekker ved perforering.

 

Batteriene tåler mye juling (demonstrert med en tesla celle):

 

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror nok at Tesla er like sikker som andre biler, men heller ikke noe mer.

 

Tro hva du vil:

https://youtu.be/wcZkkGL85AI

 

https://youtu.be/dWK0PQE0iVM

Jeg hadde heller kræsjet i en tilsvarende størrelse Mercedes-Benz enn i hvilken som helst Tesla.

Poenget var at model 3 scorer bedre enn Volvo (som har høyest score før model 3) i kolliskonstester. Men haters gonna hate...

post-34779-181105_thumb.gif

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror nok at Tesla er like sikker som andre biler, men heller ikke noe mer.

Tro hva du vil:

 

Jeg hadde heller kræsjet i en tilsvarende størrelse Mercedes-Benz enn i hvilken som helst Tesla.

 

Anti-fanboys er minst like irriterende som fanboys.

Se på fakta og legg følelsene til side.

Tesla er tryggere grunnet hvordan batteriene er plassert og ikke minst hvordan de er relativt elastiske i hele bunnen av bilen. Mens vanlige biler må designes for å være plastisk formbare ved kræsj i høy hastighet (for å senke akselerasjonen og dermed maks g-krefter) så kommer det ganske gratis og naturlig allerede i el-biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er egentlig batteriene en større trussel enn diesel og bensin? Jeg har inntrykk av at det er svært få ganger hvor elbilene tar fyr etter en ulykke. Jeg kan huske jeg har lest om 1 (hvor bilen tok fyr etter ulykke, ikke der hvor bilen antenner selv pga feil) som var i Italia(?). det har vært flere ulykker med elbiler nå og det er sjelden til aldri at jeg leser at de har tatt fyr etter kollisjon.

 

Det samme gjelder forsåvidt ICE biler, men vil nok tro en bensinlekkasje er en større brann/eksplosjonsfare enn at batterisyre lekker ved perforering.

 

Batteriene tåler mye juling (demonstrert med en tesla celle):

 

https://youtu.be/c0IHNrW0QOA

 

For all del, men disel er en god del sikrere enn bensin (grunnen til at jeg nevnte disel og ikke bensin). Lithium battterier vil alltid være en fare, noe som er svært vanskelig å komme rundt ettersom de reagerer med luft. Det er en uheldighet, men i tilfeller hvor man kan slukke en brann som er forårsaket av bensin/disel (til dels) så er dette nærmest umulig ved disse batteripakkene. Dermed kan det potensielt føre til ulykker hvor bensin og disel er sikrere (fastklemte pasasjerer, hvor det tar tid for redningsfolk å komme for eksempel). Elbilder er og blir fremtiden, men de har fortsatt langt å komme når det gjelder sikkerhet rundt drivstoff.

Lenke til kommentar

 

Er egentlig batteriene en større trussel enn diesel og bensin? Jeg har inntrykk av at det er svært få ganger hvor elbilene tar fyr etter en ulykke. Jeg kan huske jeg har lest om 1 (hvor bilen tok fyr etter ulykke, ikke der hvor bilen antenner selv pga feil) som var i Italia(?). det har vært flere ulykker med elbiler nå og det er sjelden til aldri at jeg leser at de har tatt fyr etter kollisjon.

 

Det samme gjelder forsåvidt ICE biler, men vil nok tro en bensinlekkasje er en større brann/eksplosjonsfare enn at batterisyre lekker ved perforering.

 

Batteriene tåler mye juling (demonstrert med en tesla celle):

 

For all del, men disel er en god del sikrere enn bensin (grunnen til at jeg nevnte disel og ikke bensin). Lithium battterier vil alltid være en fare, noe som er svært vanskelig å komme rundt ettersom de reagerer med luft. Det er en uheldighet, men i tilfeller hvor man kan slukke en brann som er forårsaket av bensin/disel (til dels) så er dette nærmest umulig ved disse batteripakkene. Dermed kan det potensielt føre til ulykker hvor bensin og disel er sikrere (fastklemte pasasjerer, hvor det tar tid for redningsfolk å komme for eksempel). Elbilder er og blir fremtiden, men de har fortsatt langt å komme når det gjelder sikkerhet rundt drivstoff.

 

 

 

Derfor jeg skrev det med at jeg leser sjeldent om at ICE-biler brenner etter en kollisjon.

 

Men har til gode å se at det er noen sammenheng med ulykkene og brann i elbiler. Da det ser ut til at de fleste ulykker med elbiler ikke tar fyr i batteriene selv om de har fått seg en trøkk. De fleste branner i elbil så har det vært en annen feil enn en ulykke ved at de selvantenner. Noe som også er en av de vanligste årsakene til at ICE-biler også begynner å brenne. (https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306)

 

Mer sikkerhet trengs nok, spesielt hvis det blir reklame på "infotainment"-skjermene som stjeler enda mer fokus fra trafikken.

 

http://www.side3.no/motor/na-blir-reklame-i-bilen-snart-en-virkelighet/3423411349.html

 

Stusser forøvrig på at så mange Tesla'er har blinklys som ikke fungerer - eller kan det være sjåføren ?

 

Du svarte nok på spørsmålet ditt selv... Før var det BMW, Mercedes og Audi-sjåfører som "aldri brukte blinklys". Mens den stafettpinnen er tatt over av Tesla. Har forøvrig sett flere Mitsubishi Outlandere som ikke bruker blinklys enn alle de ovennevnte merker. Betyr det at det er mange Outlandere som ikke har blinklys som virker? Eller kan det være sjåføren?

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...