Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kupevarmer sluttet å fungere Mazda 232f 2002


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal være ærlig. Jeg er helt inkompetent når det kommer til bil.

Jeg kan å skifte dekk og olje men annet enn det er jeg ganske blank. Kan litt om moped men det er irrelevant her :p

Uansett. Idag tidlig sluttet kupevarmeren å fungere på min Mazda 32f3 2002 modell.

Forrige eier var ikke klar over at hand hadde motorvarmer engang så det var ikke mye informasjon å hente.

 

Min første tanke er at en sikring har gått. Men da lurer jeg evt på hvor sikringen sitter.

 

Dersom dere har andre forslag eller innspill, kjør på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du nevner motorvarmer så regner jeg med av det er en ekstra kupevarmer du sikter til. Ikke bilens egen varmer. Ta en vanlig lampe elller en annen 220v forbruker å prøv i støpselet i bilen. (Så sant den har "vanlig" kontakt). Om den lyser så ligger feilen i varmeren. Om den ikke lyser så er det feil på ledninger eller tidsur / relee. Om den har egen type kontakt, mini plugg eller lignende så kan du bruke ett multimeter for å mmåle om du har 220v ac i kontakten.

Lenke til kommentar

Tror ikke 230v motor/ kupevarmer har sikring. Defa?

 

Dersom du har 10 tommeltotter bør du ikke gi deg i kast med feilsøking med multimeter. Få bilen på verksted.

Vel, Defa sine produkter har faktisk sikringer. (Overopphetings vern i kupevarmeren). Men denne kan du ikke skifte selv. I tilleg til dette har den sikring om den har relee styring. (Vanligvis koblet inn på en av bilens kursjer). Så sjekk om noen av bilens ordinære sikringer er røket. Har du relee så kan du også prøve å følge den tynne to lederen fra relee til batteriet. (Rød/svart). Og sjekke om sikringen der er røket. Det er en så kalt henge sikring. (Skal sitte ca 10-15 cm fra batteriet om den er korekt montert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...