Gå til innhold

Reklamasjon på mobil


Anbefalte innlegg

Spør på vegne av en venn som føler seg lurt av elkjøp. Hun har en samsung som er tre år gammel. Den funket helt fint, men i helgen sluttet den plutselig å lade. Hun tok den med til elkjøp for å reklamere, men fikk til svar at garantien ikke gjaldt pga en ripe i glasset.

 

Hun har dårlig råd, men må jo ha en telefon. Hun sa til selgeren at det viktigste var bra kamera, og ble anbefalt å kjøpe en som kostet 4000 kr. Husker ikke hva merket heter, men det var ikke samsung eller iphone hvertfall. (For henne er 4000 kr MYE penger.) Når hun kommer hjem oppdager hun at kameraet er mye dårligere enn det hun hadde fra før.

 

Har hun noen rettigheter her? Jeg mener at for det første lurte elkjøp-selgeren henne. Det er snakk om reklamasjon, ikke garanti. Mobiler har fem års reklamasjon. Og en ripe i glasset er helt uvesentlig for at ladeinngangen ikke funker mer. Den åpent kjøp-garantien til elkjøp gjelder ikke for mobiler, men de har jo solgt henne en tragisk telefon. Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne, så setter stor pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjon på mobilbatteri som er mer enn 2 år gammelt vil du nok få problemer med. Det samme vil nok gjelde brudd i ladekontakten, da dette som regel skyldes uvøren bruk. Elkjøp kan imidlertid ikke avvise reklamasjon med "ripe i glass". Det er ikke en relatert skade. 

 

Power selger en ganske god mobiltelefon til en fornufttig pris. Den har vært på tilbud flere ganger, helt ned i kr 699. Selv til full pris er den et greit kjøp. Den finnes i sort og hvit https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/mobiltelefon/zte-blade-a512-sort/p-623889/

Lenke til kommentar

Reklamasjon på mobilbatteri som er mer enn 2 år gammelt vil du nok få problemer med. Det samme vil nok gjelde brudd i ladekontakten, da dette som regel skyldes uvøren bruk. Elkjøp kan imidlertid ikke avvise reklamasjon med "ripe i glass". Det er ikke en relatert skade.

 

Power selger en ganske god mobiltelefon til en fornufttig pris. Den har vært på tilbud flere ganger, helt ned i kr 699. Selv til full pris er den et greit kjøp. Den finnes i sort og hvit https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/mobiltelefon/zte-blade-a512-sort/p-623889/

Det er ikke noe feil hverken med batteriet eller laderen. Alle laderene klarer å lade opp andre enheter. Er noe feil med selve mobilen. Det er slått fast at mobiler bør forventes å leve "vesentlig lenger enn to år", derfor er det 5 års reklamasjonsrett på dem. Det gjelder forøvrig en Galaxy S6, så den er nok ikke mer enn litt over to år. Venninnen min tok i når hun sa tre år.

 

Men takk for svar.

Lenke til kommentar

 

Reklamasjon på mobilbatteri som er mer enn 2 år gammelt vil du nok få problemer med. Det samme vil nok gjelde brudd i ladekontakten, da dette som regel skyldes uvøren bruk. Elkjøp kan imidlertid ikke avvise reklamasjon med "ripe i glass". Det er ikke en relatert skade.

 

Power selger en ganske god mobiltelefon til en fornufttig pris. Den har vært på tilbud flere ganger, helt ned i kr 699. Selv til full pris er den et greit kjøp. Den finnes i sort og hvit https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/mobiltelefon/zte-blade-a512-sort/p-623889/

Det er ikke noe feil hverken med batteriet eller laderen. Alle laderene klarer å lade opp andre enheter. Er noe feil med selve mobilen. Det er slått fast at mobiler bør forventes å leve "vesentlig lenger enn to år", derfor er det 5 års reklamasjonsrett på dem. Det gjelder forøvrig en Galaxy S6, så den er nok ikke mer enn litt over to år. Venninnen min tok i når hun sa tre år.

 

Men takk for svar.

 

Nå sa jeg ikke at hun ikke hadde reklamasjonsrett. Hvordan kan du si at det ikke er noe galt med batteriet? Galaxy S6 har så vidt meg bekjent ikke utbyttbart batteri (for menigmann). Brudd i ladekontakt (i mobiltelefonen) vil som regel bli avvist med "uvøren" bruk. Prøv gjerne reklamasjon, men ikke ha for store forhåpninger. Har dere et autorisert Samsung verksted i nærheten, så prøv gjerne der. Elkjøp kan som sagt ikke nekte å ta imot en reklamasjonssak med begrunnelse "ripe i glasset". Reparasjon av ladekontakt trenger heller ikke å koste for mye.

 

Edit:

Jeg vil anta at du kan få skiftet både glass og ladekontakt for mindre enn kr 2000, hvis det er det som er feil med telefonen. 

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Spør på vegne av en venn som føler seg lurt av elkjøp. Hun har en samsung som er tre år gammel. Den funket helt fint, men i helgen sluttet den plutselig å lade. Hun tok den med til elkjøp for å reklamere, men fikk til svar at garantien ikke gjaldt pga en ripe i glasset.

 

Hun har dårlig råd, men må jo ha en telefon. Hun sa til selgeren at det viktigste var bra kamera, og ble anbefalt å kjøpe en som kostet 4000 kr. Husker ikke hva merket heter, men det var ikke samsung eller iphone hvertfall. (For henne er 4000 kr MYE penger.) Når hun kommer hjem oppdager hun at kameraet er mye dårligere enn det hun hadde fra før.

 

Har hun noen rettigheter her? Jeg mener at for det første lurte elkjøp-selgeren henne. Det er snakk om reklamasjon, ikke garanti. Mobiler har fem års reklamasjon. Og en ripe i glasset er helt uvesentlig for at ladeinngangen ikke funker mer. Den åpent kjøp-garantien til elkjøp gjelder ikke for mobiler, men de har jo solgt henne en tragisk telefon. Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne, så setter stor pris på alle svar.

Hvilken telefon er det snakk om at hun har kjøpt? Best å ha ett typenummer om en skal være enig i at hun har overbetalt.

Selgere vil uansett selge det de tjener penger på, kjekt at hun fikk denne lærdommen.

 

Reklamasjonsrett har du uansett, den er på fem år på mobiltelefoner, men begrenset av produktets forventede levetid. Som høyesterett har bestemt er 3-4 år. De fleste leverandørene i bransjen har da godtatt fire år. En ripe i glasset vil normalt ikke begrense garanti/reklamasjon.

 

Med typenummer på gammel og ny telefon, så kan de som kan mobiltelefoner, se om kameraet faktisk er dårligere.

 

Da har man litt kjøtt på beina, når man går tilbake til Elkjøp og klager. Når man føler (med vekt på føler, skeptisk til at hun faktisk er lurt uten fakta) seg lurt, så vil nok butikksjefen i så fall hjelpe. Selgeren vil kanskje ikke være så glad i å hjelpe :)

 

Obs i værste fall kan man sende inn den gamle telefonen på reklamasjon, få avslag på reklamasjonen og sitte igjen med en regning på dette. Den regningen er som oftest noen få hundrelapper. Men har man dårlig råd....

Lenke til kommentar

Til TS: Er det to problemstillinger du prøver å forklare?

 

1. Venninnen din har en Galaxy S6 som hun har fått problemer med ladingen på?

 

2. Hennes reklamasjon ble avvist av selger og hun ble "lurt" til å kjøpe ny tlf til kr 4000. Og nå er hun skuffet over kameraet på den nye telefonen som hun nettopp har kjøpt?

Lenke til kommentar

Kameraet er dårligere en hun hadde forventet.. altså.. som forbruker har man en rekke rettigheter.. Men det må da være måte på hvor mye rettigheter man skal ha også..

 

Dette her er vel ikke snakk om reklamasjon, garanti eller noe som helst.. Snakk om angrefrist..

Og det har man ikke noen utvidet rettigheter på når det gjelder kjøp over disk.. Om man er vant til at Elkjøp lar deg angre på andre varer er det heller ingen rettighet, det er bare noe Elkjøp tilbyr kundene sine, ikke noe som er lovfestet så sant de ikke kjøper via internett...

 

EDIT

Når det gjelder den første telefonen med ripe i glasset, er det snakk om bevisbyrde.. Om glasset har en skade kan man si at den skade også kan være årsak til ladeproblemene (fall fra høyde etc) Og ved reklamasjon på ett 3års gammelt produkt faller bevisbyrden på kunden, at skaden ikke vil være årsak til ladeproblemene.. Rent teknisk vil det jo være lite trolig at det er årsaken, men siden telefonen er skadet, vil ingen ta den inn på reklamasjon..

 

Når det er sagt, kunne man jo alltids fått ett annet sertifisert verksted å finne nøyaktig årsak, men det vil jo koste mer en selve telefonen.. Så det er litt tullete.. Men det er bare slik det er...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Nei, bevisbyrden faller på Elkjøp, å bevise at skaden har sammenheng med at mobilen ikke lader

Kan ikke huske å ha hørt/lest om saker hvor det er kunden som må bevise noe

FEIL! Jeg kan garantere det ;)

 

Reklamasjon er enkelt når det er en skade som trolig er feil fra produsenten sin side, men når det er en skade som knust skjerm, MÅ kunden bevise at skaden på skjermen ikke er også årsak til feilen de reklamerer på... Og det er flere kunder som har klaget og tapt i forbrukertvistutvalget på dette....

 

Edit: Bevisbyrden faller derimot på Elkjøp om produktet er kjøptet innenfor de siste 6måndene.. om jeg husker rett..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

Nei, bevisbyrden faller på Elkjøp, å bevise at skaden har sammenheng med at mobilen ikke lader

Kan ikke huske å ha hørt/lest om saker hvor det er kunden som må bevise noe

FEIL! Jeg kan garantere det ;)

 

Reklamasjon er enkelt når det er en skade som trolig er feil fra produsenten sin side, men når det er en skade som knust skjerm, MÅ kunden bevise at skaden på skjermen ikke er også årsak til feilen de reklamerer på... Og det er flere kunder som har klaget og tapt i forbrukertvistutvalget på dette....

 

Edit: Bevisbyrden faller derimot på Elkjøp om produktet er kjøptet innenfor de siste 6måndene.. om jeg husker rett..

 

Her er det snakk om en ripe i glasset, ikke en knust skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...