Gå til innhold

SAMLETEST: Smarte strømplugger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen slike plugger som egner seg til bruk utendørs? F.eks. for å skru på varme på varmematter, slå av og på lyset på utendørs lys til jul mm.

Nexa er fin til slikt. Dog trenger du gateway for å gjøre den "smart". Finnes også mer avanserte enheter som f.eks Z-wave men disse er mye dyrere. Ved bruk av Nexa anbefaler jeg Telldus sin gateway. Telldus støtter Google Home dersom du er premiumbruker. Hvis ikke kan du også bruke IFTTT for å styre Telldus (trenger ikke premium)

 

 

Lenke til kommentar

Synes testen er mangelfull. Her mangler det blant annet smartpluggen fra Ikea.

 

Utsagnet om Philips Hue er heller ikke helt sant da flere tredjepartsplugger støttes.

Det er nok bevisst da plugger som Ikea, Nexa, Fibaro etc krever gateway. Testen er nok ment på plugger som fungerer rett ut av boksen uten ekstratilbehør.

Lenke til kommentar

Synes det skulle bli lagt litt fokus på åpent api og integrasjon mot andre systemer, for eksempel via en gateway.

Alle produsenter kommer med en egen plugg som bruker sin egen app og svært få snakker sammen.

Så det eneste du får er en fjernstyrt enhet som kan gjøre det som den spesifikke appen kan la deg gjøre.

 

Synes de gjør en stor feil ved å ikke åpne for lokal kontroll slik at man faktisk kan bruke disse enhetene i et automatisert smart-hjem.

 

Eneste jeg vet om nå, men som jeg ikke har fått testet siden de er så trege å akseptere søknader, er MILL HEAT. De har et åpent api som skal kunne brukes, dog via deres webtjeneste så ikke lokal.

REF: https://api.millheat.com/

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett at dere fikk med IT-sikkerhetseksperter når dere tester slikt utstyr. Det er litt for mange produsenter som hiver ut på markedet teknisk utstyr som har fått nettilkobling og styring som ikke har tenkt på sikkerhet i det hele tatt, eller bare som en liten ettertanke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønsket at dere hadde funnet noe som støttes også av philips hue systemet som jeg har hjemme fra før og bruker

Før jeg gikk over til Z-wave hadde jeg et par Osram Lightify Plug om jeg la inn i Hue-appen via Hue Bridge. Fungerte fint .

 

EDIT: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/zigbee/osram-smart-zigbee-fjernstrombryter-p51048?gclid=Cj0KCQiAp7DiBRDdARIsABIMfoC-9DOC5aQhjNipWQ2UPm_kd8AL3kah40rWSsmaUgi3LsFHpTJA0Z4aAigAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Denne testen ble vel opprinnelig postet i februar 2018, så det er jo ikke uventet at den fremstår litt utdatert.

 

Selv skulle jeg likt å se at dere la litt mer vekt på hvilke som var kompatible med Apple Homekit. Slik at det kan integreres og styres på samme vis som alle andre smartdingser man har i hjemmet, som f.eks Hue som noen andre nevner her.

Lenke til kommentar

 

Synes testen er mangelfull. Her mangler det blant annet smartpluggen fra Ikea.

 

Utsagnet om Philips Hue er heller ikke helt sant da flere tredjepartsplugger støttes.

Det er nok bevisst da plugger som Ikea, Nexa, Fibaro etc krever gateway. Testen er nok ment på plugger som fungerer rett ut av boksen uten ekstratilbehør.

Ikea og Nexa krever ikke gateway med mindre man vil styre dem gjennom apper.

Lenke til kommentar

Ikea og Nexa krever ikke gateway med mindre man vil styre dem gjennom apper.

Det er jeg fullstendig klar over. Dog er ikke Nexa og Ikea trådfri noe særlig smarte uten gatewayen :)

 

Det viktigste for meg når det gjelder slike plugger er muligheten for automasjon og API-støtte slik at man slipper ørten apper på telefonen til enhver tid.

 

F.eks støtte for Google Home, Amazon Echo eller Apple Homekit slik Philips Hue har.

 

Skulle gjerne sett Belkin Wemo i denne testen og

Endret av Jigsore
Lenke til kommentar

 

Ikea og Nexa krever ikke gateway med mindre man vil styre dem gjennom apper.

Det er jeg fullstendig klar over. Dog er ikke Nexa og Ikea trådfri noe særlig smarte uten gatewayen :)

 

Det viktigste for meg når det gjelder slike plugger er muligheten for automasjon og API-støtte slik at man slipper ørten apper på telefonen til enhver tid.

 

F.eks støtte for Google Home, Amazon Echo eller Apple Homekit slik Philips Hue har.

 

Skulle gjerne sett Belkin Wemo i denne testen og

Ikea, på lik linje med philips hue, trenger hub for å kommunisere med homekit og google assistant. huben er ikke dyr og har godt API. I mitt hus er det kombinert hub fra Hue og Ikea som er samordnet gjennom Home Assistent. Der slipper man å tenke på hvilke produsent eller hub som gjør hva da de fungerer kun som mellommann mellom automatikken i home assistant og selve enhetene.

Det at man benytter en hub gjør også at pris per enhet synker.

Endret av Hojjoj
Lenke til kommentar

Det jeg savner er en test av strømbrudd og "nettbrudd". Digitale tidsur nullstiller seg ved et strømbrudd og fungerer ikke før man programmerer de på nytt. Hva skjer med de forskjellige smartpluggene ved et strømbrudd? Og hva skjer hvis nettet blir borte eller man skrur av ruteren? Jeg har en smart ruter/modem fra ICE. Det er den dummeste ruteren jeg har vært borti. Så jeg stoler ikke helt på dette smart stempelet.

Lenke til kommentar

stroempluggerv2%203.300x169.jpg

Vi har testet et par nye konkurrenter, og de er overraskende gode.

 

SAMLETEST: Smarte strømplugger

 

 Den Clas Ohlson  pluggen ser mistenkelig lik Broadlink sin SP3 ??  ikke noe negativt i det egentlig.  Men Broadlink har jo mye mer som som er kult å sette sammen og det funker bra.  Jeg bruker alle sensor pakkene til Broadlink sammen ned brytere og plugger, samt IR RF control modulen.   Så da blir jo Clas Ohlson  sin app litt begrensede 

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett at dere fikk med IT-sikkerhetseksperter når dere tester slikt utstyr. Det er litt for mange produsenter som hiver ut på markedet teknisk utstyr som har fått nettilkobling og styring som ikke har tenkt på sikkerhet i det hele tatt, eller bare som en liten ettertanke...

Derfor jeg har lagt disse i eget vlan, som ikke snakker med mitt vanlig  nett samt satt hastigheten til 100kbit/100kbit på dem. jeg har skilt ut alt av enheter som ikke trenger å være på mitt bruksnett på egene vlan. 

 

Noe som jeg mener flere burde gjøre ha et "IOT" nett for alt slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor jeg har lagt disse i eget vlan, som ikke snakker med mitt vanlig  nett samt satt hastigheten til 100kbit/100kbit på dem. jeg har skilt ut alt av enheter som ikke trenger å være på mitt bruksnett på egene vlan. 

 

Noe som jeg mener flere burde gjøre ha et "IOT" nett for alt slikt. 

 

Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan kommuniserer du med dingsene dine om de er koblet til et eget nettverk? F.eks om du vil dempe lyset fra telefonen. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett denne testen før nå, og har ingen "smarte" eldingser hjemme, men forstår lite av 1/10 på den ikke-smarte bryteren. Jepp, programmeringen er ikke helt intuitiv, men det er ikke akkurat rakettforskning. Det tar 2 - 3 minutter med litt fikling å programmere et halvavansert ukesprogram. Tipper at det tar lenger tid med mange av disse "smarte" bryterne. Har flere av disse hjemme, og har aldri hatt noen problemer med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...