Gå til innhold

SAMLETEST: Smarte strømplugger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt at dere får testet flere smartprodukter. Jeg bestilte Lifesmart fra Gudbrandsdal energi for en stund siden, og der fulgte det med smart strømplugg. Den er ikke testet av dere, men det er kanskje fordi man må ha Lifesmart styringsenhet for å få den til å fungere? 

 

Ellers synes jeg teknologien til smarte strømplugger kanskje ikke er helt optimal enda. Selve pluggen er for klumpete, og det ser stygt ut å ha en svær klump som står ut av stikkontakten. Det var med nød og neppe at samboer godkjente at pluggen fikk lov til å stå i støpselet permanent.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjekt at dere får testet flere smartprodukter. Jeg bestilte Lifesmart fra Gudbrandsdal energi for en stund siden, og der fulgte det med smart strømplugg. Den er ikke testet av dere, men det er kanskje fordi man må ha Lifesmart styringsenhet for å få den til å fungere? 

 

Ellers synes jeg teknologien til smarte strømplugger kanskje ikke er helt optimal enda. Selve pluggen er for klumpete, og det ser stygt ut å ha en svær klump som står ut av stikkontakten. Det var med nød og neppe at samboer godkjente at pluggen fikk lov til å stå i støpselet permanent.. 

 

Man får de ganske "små" etterhvert.

 

https://www.komplett.no/product/952916/hjem-fritid/jernvare/elektrisk-utstyr/stikkontakter-og-stroemuttak/fibaro-veggplugg-2?gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw1Q_AolgOMcB9tvLmSx58HrKB6_FDD_dQHW1J_cyE35x9ZiDl0FBahoCChYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNH8upKXjNkCFUVNGAodZkwBjw&gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw1Q_AolgOMcB9tvLmSx58HrKB6_FDD_dQHW1J_cyE35x9ZiDl0FBahoCChYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

Lenke til kommentar

 

Kjekt at dere får testet flere smartprodukter. Jeg bestilte Lifesmart fra Gudbrandsdal energi for en stund siden, og der fulgte det med smart strømplugg. Den er ikke testet av dere, men det er kanskje fordi man må ha Lifesmart styringsenhet for å få den til å fungere? 

 

Ellers synes jeg teknologien til smarte strømplugger kanskje ikke er helt optimal enda. Selve pluggen er for klumpete, og det ser stygt ut å ha en svær klump som står ut av stikkontakten. Det var med nød og neppe at samboer godkjente at pluggen fikk lov til å stå i støpselet permanent.. 

 

Man får de ganske "små" etterhvert.

 

https://www.komplett.no/product/952916/hjem-fritid/jernvare/elektrisk-utstyr/stikkontakter-og-stroemuttak/fibaro-veggplugg-2?gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw1Q_AolgOMcB9tvLmSx58HrKB6_FDD_dQHW1J_cyE35x9ZiDl0FBahoCChYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNH8upKXjNkCFUVNGAodZkwBjw&gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw1Q_AolgOMcB9tvLmSx58HrKB6_FDD_dQHW1J_cyE35x9ZiDl0FBahoCChYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Styringsenheten deres er ganske dyr da. Rundt 5000,- for Home Center 2.

 

Edit: Går visst an å kjøpe en "lite"-versjon til ca 2000,-

Endret av iMarius
Lenke til kommentar

 

 

Kjekt at dere får testet flere smartprodukter. Jeg bestilte Lifesmart fra Gudbrandsdal energi for en stund siden, og der fulgte det med smart strømplugg. Den er ikke testet av dere, men det er kanskje fordi man må ha Lifesmart styringsenhet for å få den til å fungere?

 

Ellers synes jeg teknologien til smarte strømplugger kanskje ikke er helt optimal enda. Selve pluggen er for klumpete, og det ser stygt ut å ha en svær klump som står ut av stikkontakten. Det var med nød og neppe at samboer godkjente at pluggen fikk lov til å stå i støpselet permanent..

Man får de ganske "små" etterhvert.

 

https://www.komplett.no/product/952916/hjem-fritid/jernvare/elektrisk-utstyr/stikkontakter-og-stroemuttak/fibaro-veggplugg-2?gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw1Q_AolgOMcB9tvLmSx58HrKB6_FDD_dQHW1J_cyE35x9ZiDl0FBahoCChYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNH8upKXjNkCFUVNGAodZkwBjw&gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw1Q_AolgOMcB9tvLmSx58HrKB6_FDD_dQHW1J_cyE35x9ZiDl0FBahoCChYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

Styringsenheten deres er ganske dyr da. Rundt 5000,- for Home Center 2.

 

Edit: Går visst an å kjøpe en "lite"-versjon til ca 2000,-

Kan styres av mange forskjellige enheter:)

Lenke til kommentar

Altså - jeg kan styre varmtvann med philips hue, Osram smart+ plug gjør jobben: https://www.lampeguru.no/osram-smart-plug.html?gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw-LwRO3cAbJ4TSji8UByOrmJODno5HOxtliEL0LoKJcNgKOJtQUB6RoC42wQAvD_BwE

 

 

Edit: Jeg referer altså til saken vi kommenterer på, der det står "Philips Hue er vel og bra, men du kan ikke kontrollere vannkokeren med en smart lyspære.", jeg forventer ikke å lage varmtvann til hele husholdningen vha. denne enheten.

Endret av 3irik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å styre varmtvannsberederen ville jeg IKKE ha gjort med en slik liten sak. Ja, det står kanskje 2500W, men det betyr ikke 2500W kontinuerlig i 2-4 timer.

 

I dag skal varmtvannsberedere være fast tilkoblet hvis de er over 1500W. 

Lenke til kommentar

 

 

Man får de ganske "små" etterhvert.

Til den prisen er det bedre å kjøpe nye panelovner med WiFi. Nye panelovner er bedre.

Spørs vell hvordan en skal bruke dem og til hva. De panel ovnene med wifi i dag har ikke åpent api feks

 

Jeg har fast tilkoblede panelovner. Har ikke mye valg :-) Får ikke brukt slike dingser.

 

Vurderer Glamox H40 panelovner med WiFi pga god pris(kampanje hos en grossist) og at januar var første måned der jeg gikk over 2000kWt på en måned i forbruk. Prøvde flere "kalkulatorer" på nattsenking, jeg sparer 600-900kr i året på å senke temperaturen 10-12 timer i døgnet(høres veldig lite ut). Å bytte ut alle panelovnene koster meg nesten 9000kr. + 3500kr for å kjøpe utstyr for å digitalisere varmekabelstyringen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Man får de ganske "små" etterhvert.

Til den prisen er det bedre å kjøpe nye panelovner med WiFi. Nye panelovner er bedre.
Spørs vell hvordan en skal bruke dem og til hva. De panel ovnene med wifi i dag har ikke åpent api feks

Jeg har fast tilkoblede panelovner. Har ikke mye valg :-) Får ikke brukt slike dingser.

 

Vurderer Glamox H40 panelovner med WiFi pga god pris(kampanje hos en grossist) og at januar var første måned der jeg gikk over 2000kWt på en måned i forbruk. Prøvde flere "kalkulatorer" på nattsenking, jeg sparer 600-900kr i året på å senke temperaturen 10-12 timer i døgnet(høres veldig lite ut). Å bytte ut alle panelovnene koster meg nesten 9000kr. + 3500kr for å kjøpe utstyr for å digitalisere varmekabelstyringen.

 

Husk at du kan få støtte av enova for varmestyring:)

Lenke til kommentar

 

 

Å styre varmtvannsberederen ville jeg IKKE ha gjort med en slik liten sak. Ja, det står kanskje 2500W, men det betyr ikke 2500W kontinuerlig i 2-4 timer.

 

I dag skal varmtvannsberedere være fast tilkoblet hvis de er over 1500W. 

 

 

Nei, det er jeg enig i, men jeg refererte først og fremst til det de skrev i saken:

 

"Philips Hue er vel og bra, men du kan ikke kontrollere vannkokeren med en smart lyspære."

 

Og jeg kan ikke kontrollere vannkokeren med en pære, men jeg kan altså gjøre det ved hjelp av hue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet om en løsning for å få styrt garasjeporten med app og en slik strømplugg?

Har bryteren til garasjen på veggen rett ved siden av en stikkontakt. De to ledningene til bryteren krever bare en kortslutning for å åpne og lukke porten.

 

Har kun funnet dyre løsninger rundtom. Har også wifi i garasjen

Endret av clinton
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan dere har testet KOOGEEK P1EU PLUG fordi på Google Play står det følgende:

'Koogeek Home app is currently only compatible with Koogeek P2 Smart Plug'. Og den finnes bare i US-versjon pt.

En annen sak: Jeg ser på et av bildene fra D-link appen at det viser temperatur. Kan den brukes til styring, senking av temp. om natten etc. og/eller har de en egen wifi tempratur-sensor?

Timer en en ting, men har sett det vel så nyttig med tempraturkontroll. Har noen plugger fra Broadlink SP3S og kontaktet selskapet om nettopp dette, De hadde det på planen, å lage en Wifi tempratur-sensor som samarbeidet med pluggene.

Det jeg ønsker er rett og slett senke nattempraturen med 3-4 grader og at den holder seg der.Om morgenen opp til 22.

Underlig at disse prodsusentene har misset denne kombinasjonen, plugger + frittstående wifi tempratursensor.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en løsning for å få styrt garasjeporten med app og en slik strømplugg?

Har bryteren til garasjen på veggen rett ved siden av en stikkontakt. De to ledningene til bryteren krever bare en kortslutning for å åpne og lukke porten.

 

Har kun funnet dyre løsninger rundtom. Har også wifi i garasjen

Den her for å få kablet nett i garasjen hvis du ikke allerede har:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3177183

 

Så den her som kobles på kablet nett:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3984721

 

Så den her for å kortslutte inngangen på garasjeporten din. Kan parallellkobles over bryteren så du kan åpne manuelt også:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3142326

 

~ 1800,- (+ frakt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...