Gå til innhold

FEATURE: Mange kjøper billige spill og programvare på nett, men er det egentlig greit?


Anbefalte innlegg

Det var da svært til moralisering da.  Om man lever i et vestlig forbrukersamfunn, så er det fullstendig umulig å leve et moralsk høyverdig liv.

 

Klærne og skoene du kjøper har en god sjanse for å være produsert av barn, ungdom eller voksne som jobber 16-timers dager for luselønn eller som rene slaver.

 

Det meste av matvarer du kjøper på super'n inneholder palmeolje, soya, eller andre ting som har ført og fører til rasering av enorme skog og jungelområder.  Innfødte folkeslag blir fordrevet til den ytterste fattigdom, eller blir til tider offer for folkemord.

 

Det samme gjelder kjøtt fra Sør Amerika, sukker, kakao, kaffe, tremasse ment for produksjon av papirkopper eller tekstiler som rayon og gudene vet hvor mye annet.

 

Produksjonen av dongeribuksene dine krever minst 3000 liter vann per par, oftest mye mer, og foregår stort sett i land hvor rent vann er en mangelvare.

 

Er dette og tusen andre ting noe du tar med i betraktningen når du sitter på den høye hesten din?

 

Skulle jeg noengang behøve enda en Windows-lisens så vil den utvilsomt komme fra Kinguin, eBay eller et lignende sted og i den moralske hengemyra som er mitt moderne vestlige liv så ansèr jeg det som en ren bagatell.

 

Men da vet vi hvem som ikke har skrupler med å bruke stjålne kredittkort. Kjekt å vite :-p Men snakk om å dra ned nisselua og la ting gå til dritt rundt deg for å unngå å tre ut av komfortsonen og å gjøre en minste undersøkelse for å i det minste unngå disse problemstillingene. Er en grunn til at merker som fairtrade etc. har kommet.

 

Men nå sporer vi helt av... Skal heller ikke komme å moralisere der moralen har forlatt perrongen for lengst :-p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

250kr for Windows lisens? Betaler 25kr på Ebay :)

digg at man får det så billig, men mange kjøper  (blir "lurt") hos komplett enda for tusen kroner de kunne brukt på bedre hardware :ninja:

Hva er problemet å betale 1100kr på en lisens?

Å kjøpe dyre data deler er ikke noe problem.

 

 

Enig, problemet er vel at 99% av folk på et "dataforum" har brukt piratwindows i alle tider  :wee:  Windows skal liksom være gratis. Penger skal man bruke på hardware  :green:

Lenke til kommentar

 

 

250kr for Windows lisens? Betaler 25kr på Ebay :)

digg at man får det så billig, men mange kjøper  (blir "lurt") hos komplett enda for tusen kroner de kunne brukt på bedre hardware :ninja:

 

Hva er problemet å betale 1100kr på en lisens?

Å kjøpe dyre data deler er ikke noe problem.

 

Priorities2-e1454041714853.jpg

 

1100 kr for ikke noe annet enn 1 og 0 signaler er litt drøyt når det er til slik masse bruk. Hadde det vært et spesial program for ca 500000 brukere world wide så ja.
Og med tanke på Bill Gates sin formue kan jeg ha noe rett i at det er litt drøyt.
 
25 kr høres mer fair ut, 25kr x antall windows brukere dekker nok regningene demmes og litt til. Utnyttelse av et "monopol"
Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

 

Man kan si mye om at VG kjøpte Tek.no men kommer det flere kvalitetsartikler som dette, ser jeg veldig lyst på saken. Tommel opp til Tek (og VG)

 

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

Vi forsøker hele tiden å finne nye interessante saker og temaer å ta opp, og da er det selvsagt flott og motiverende å høre at det settes pris på :-) Om det er andre saker du mener burde belyses, er det for øvrig bare å sende av gårde en mail til meg på: [email protected].

 

– Torstein

Trodde Goliath fremførte ironi - men mulig jeg tok feil...

Lenke til kommentar

 

 

 

250kr for Windows lisens? Betaler 25kr på Ebay :)

digg at man får det så billig, men mange kjøper (blir "lurt") hos komplett enda for tusen kroner de kunne brukt på bedre hardware :ninja:

Hva er problemet å betale 1100kr på en lisens?

Å kjøpe dyre data deler er ikke noe problem.

Priorities2-e1454041714853.jpg

 

1100 kr for ikke noe annet enn 1 og 0 signaler er litt drøyt når det er til slik masse bruk. Hadde det vært et spesial program for ca 500000 brukere world wide så ja.

Og med tanke på Bill Gates sin formue kan jeg ha noe rett i at det er litt drøyt.

 

25 kr høres mer fair ut, 25kr x antall windows brukere dekker nok regningene demmes og litt til. Utnyttelse av et "monopol"

1 og 0 argumentet kan jo brukes på alle spill og programvare da. Og hva har bill gates sin formue med dette å gjøre? Han har jo forlatt Microsoft. (Trappet ned fra 2000 og ga seg som styreleder i 2014).

 

Mtp. Hvor mye utvikling som står bak Microsoft sine produkter så forstår jeg prisen. Og prisen har jo gått kraftig ned. Husker da Windows kostet oppi 3-4000,-.

 

Men dagens modell er uansett utdatert og mtp. Dagens triksing med billige gråsonelisenser så vil en ny modell fremtvinge seg. Ser for meg en Windows med månedlige betalinger for å bruke Operativsystemet. Noen pakker hvor man betaler litt mer og får med office og/eller skylagring. Likt som office 365 er i dag.

 

Bare se på Adobe sine produkter. Disse har gått over til månedlig/årlig lisens direkte til Adobe. Ja. Det finnes fortsatt piratutgaver, men da mister man mye funksjonalitet som skylagring og oppdateringer. Jeg er overbevist om at Adobe har tjent mer med denne modellen enn noe annet tidligere. Mange ledd som kuttes og betaling går til dem direkte.

 

Når det gjelder Windows så ser jeg for meg en modell hvor man har en reklamefinansiert utgave med begrenset mengde minne (likt som forskjellene i home og pro utgavene) og at man får med 1-2 år med reklamefri Windows når man kjøper en ny ferdiglaget PC eller laptop. Blir ikke overrasket om det er modellen vi vil se i fremtiden.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

250kr for Windows lisens? Betaler 25kr på Ebay :)

digg at man får det så billig, men mange kjøper (blir "lurt") hos komplett enda for tusen kroner de kunne brukt på bedre hardware :ninja:
Hva er problemet å betale 1100kr på en lisens?

Å kjøpe dyre data deler er ikke noe problem.

Priorities2-e1454041714853.jpg

 

1100 kr for ikke noe annet enn 1 og 0 signaler er litt drøyt når det er til slik masse bruk. Hadde det vært et spesial program for ca 500000 brukere world wide så ja.

Og med tanke på Bill Gates sin formue kan jeg ha noe rett i at det er litt drøyt.

 

25 kr høres mer fair ut, 25kr x antall windows brukere dekker nok regningene demmes og litt til. Utnyttelse av et "monopol"

1 og 0 argumentet kan jo brukes på alle spill og programvare da. Og hva har bill gates sin formue med dette å gjøre? Han har jo forlatt Microsoft. (Trappet ned fra 2000 og ga seg som styreleder i 2014).

 

Mtp. Hvor mye utvikling som står bak Microsoft sine produkter så forstår jeg prisen. Og prisen har jo gått kraftig ned. Husker da Windows kostet oppi 3-4000,-.

 

Men dagens modell er uansett utdatert og mtp. Dagens triksing med billige gråsonelisenser så vil en ny modell fremtvinge seg. Ser for meg en Windows med månedlige betalinger for å bruke Operativsystemet. Noen pakker hvor man betaler litt mer og får med office og/eller skylagring. Likt som office 365 er i dag.

 

Bare se på Adobe sine produkter. Disse har gått over til månedlig/årlig lisens direkte til Adobe. Ja. Det finnes fortsatt piratutgaver, men da mister man mye funksjonalitet som skylagring og oppdateringer. Jeg er overbevist om at Adobe har tjent mer med denne modellen enn noe annet tidligere. Mange ledd som kuttes og betaling går til dem direkte.

 

Når det gjelder Windows så ser jeg for meg en modell hvor man har en reklamefinansiert utgave med begrenset mengde minne (likt som forskjellene i home og pro utgavene) og at man får med 1-2 år med reklamefri Windows når man kjøper en ny ferdiglaget PC eller laptop. Blir ikke overrasket om det er modellen vi vil se i fremtiden.

 

Enig mange utdaterte betalings modeller, i mine øyne er det bare grådighet som holder dem der. Ser jo den de har aksjonærer som har forventninger.

Mange måter og tjene penger på :) 

 

Syntes Bill Gates sin formue viser litt til hvor bra profitt det er i Microsoft. Mulig du er uenig.

Den gang windows kostet 3-4000 betalte jeg også 20 laken for en Pentium maskin med 166mhz 16mb RAM og 2.1 gigabyte HDD. Alt blir litt billigere i dag med de verktøyene vi har utviklet. 

 

Det minte meg på en annen industri som har lagt om modellen en del, musikk. For jeg husker godt hvordan min pc sto 12 timer i døgnet og brant CDr til folk på 2x speed (tok 40min per brente cd) 

Meg som 12åring tjente halvparten av det fattern gjorde på sin heltidsjobb. Med og brenne CD. Er jo ikke rart det gikk den veien det gikk.

 

Ettersom de har noen banale priser og da er tilogmed pastoren i din lokale kirke en "kriminell". De har lagt om modellen i dag til en mye bedre en.

Lenke til kommentar

Enig mange utdaterte betalings modeller, i mine øyne er det bare grådighet som holder dem der. Ser jo den de har aksjonærer som har forventninger.

 

Mange måter og tjene penger på :)

 

Syntes Bill Gates sin formue viser litt til hvor bra profitt det er i Microsoft. Mulig du er uenig.

Den gang windows kostet 3-4000 betalte jeg også 20 laken for en Pentium maskin med 166mhz 16mb RAM og 2.1 gigabyte HDD. Alt blir litt billigere i dag med de verktøyene vi har utviklet. 

 

Det minte meg på en annen industri som har lagt om modellen en del, musikk. For jeg husker godt hvordan min pc sto 12 timer i døgnet og brant CDr til folk på 2x speed (tok 40min per brente cd) 

Meg som 12åring tjente halvparten av det fattern gjorde på sin heltidsjobb. Med og brenne CD. Er jo ikke rart det gikk den veien det gikk.

 

Ettersom de har noen banale priser og da er tilogmed pastoren i din lokale kirke en "kriminell". De har lagt om modellen i dag til en mye bedre en.

 

 

Ja. Men tilbake til problemstillingen i artikkelen her er at det vil fremtvinge seg slike modeller hvis det fortsettes med pirat/gråsonelisenser.

 

Jeg nevnte adobe og Office365 som allerede har slike modeller. Men se på Microsoft Game Pass og Sony Playstation Now. Dette er tjenester som kanskje vil utvikle seg til å bli rene plasser hvor man får tak i spill. Tendensen ser vi allerede i nedgangen i salg av fysiske spill:

 

https://e24.no/naeringsliv/digitalisering/har-internett-drept-dataspill-butikken-omsetningen-halvvert-siden-2010/24245315

 

Greit nok at de fysiske spillene forsvinner, men hvis fortjenesten tynnes ut ved at majoriteten handler nøkler til digitale spill fra gråsone-butikker som G2A/Kinguin etc. så vil det nok fremprovosere en annen betalingsmodell enn det vi ser i dag. Bare se på Tinybuild. Det ble solgt nøkler til spillene deres for USD 450.000 uten at Tinybuild så et cent (dette er Tinybuild sin påstand):

 

http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth-of-its-keys-without-paying-a-penny/

 

Hvis dette fortsetter og flere og flere benytter seg av dette så ser jeg for meg tjenester som Game Pass og PS Now er der vi må abonnere/handle spillene senere da det å distribuere spill på andre ledd rett og slett ikke lønner seg.

 

Tinybuild-eksempelet er bare et av mange:

 

1. Ubisoft og Devolver Digital deaktiverte nøkler til spill aktivert med nøkler kjøpt på G2A:

http://www.eurogamer.net/articles/2015-01-26-it-looks-like-ubisoft-is-going-after-third-party-key-sellers

Ubisoft sin uttalelse:

https://forums.ubi.com/showthread.php/1001533-Concerning-Far-Cry-4-removal-from-our-libraries-Open-letter?s=a0e07775e5b376fdc90ad0abdb448cca&p=10557244&viewfull=1#post10557244

 

2. The Elder Scrolls Online nøkler som ble deaktivert (her er ikke G2A eller Kinguin nevnt, men ikke listet over offisielle retailers):

https://www.vg247.com/2015/05/26/elder-scrolls-online-mmo-rpg-keys/

 

3. Gears of War 4 nøkler ble deaktivert da de var anskaffet ved å bevisst utnytte returordninger på skjermkort hos enkelte nettbutikker:

https://www.destructoid.com/the-coalition-is-revoking-some-illegitimately-obtained-gears-of-war-4-keys-390441.phtml

 

Dette er sikkert bare noen eksempler av mange.... 

Lenke til kommentar

Styr unna Kinguin, dårlige på info.... det kommer an på... om du tror du kan kjøpe en kode, og oppdatere OSet ditt fortløpende burde du heller se etter såkalte "Retail Keys"...

Tilogmed "cracka" windows 10 funker med oppdateringer :p

 

Når det er så utrolig mange som kjøper win 10 igjennom Kinguin, g2a, etc, og disse funker helt strålende..... Så vet jeg ikkje helt hva DU snakker om  :hmm:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man kan si mye om at VG kjøpte Tek.no men kommer det flere kvalitetsartikler som dette, ser jeg veldig lyst på saken. Tommel opp til Tek (og VG)

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

Vi forsøker hele tiden å finne nye interessante saker og temaer å ta opp, og da er det selvsagt flott og motiverende å høre at det settes pris på :-) Om det er andre saker du mener burde belyses, er det for øvrig bare å sende av gårde en mail til meg på: [email protected].

 

– Torstein

Trodde Goliath fremførte ironi - men mulig jeg tok feil...

 

 

Hadde tatt med /s hvis det var tilfelle ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...