Gå til innhold

FEATURE: Mange kjøper billige spill og programvare på nett, men er det egentlig greit?


Anbefalte innlegg

Hvis dere leser kjøpssiden på Kinguin om Windows nøklene så skjønner du ganske fort hvorfor det er billig pris på disse nøklene. Det er OEM nøkler tatt fra skrotede maskiner. Har selv kjøpt en OEM Windows nøkkel på Kinguin som nektet å virke. Kontaktet Microsoft, noe Kinguin ber deg gjøre, og de fortalte at dette var en Dell nøkkel så jeg måtte kontakte Dell. Tror Dell har ganske liten interesse av å hjelpe meg må å få inn en av deres nøkler på maskinen jeg bydge til nevøen min.

 

Kan også bare advare om reddit siden /r/microsoftsoftwareswap da disse selger MSDN/Technet/DreamSpark nøkler. Disse nøklene vil ikke virke lenge. Dette gjelder Windows, har ikke testet de andre produktene de har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis vi koker dette ned da:

 

Det er ikke ulovlig med kinguin.net men man tar riskikoen selv: Funker ikke lisensen og man ikke får penga tilbake så your loss. 

 

Verd å prøve er det uansett. Flott at Tek tar opp dette tema !

Joda, du får tilbake pengene om du betaler et par kroner mer for forsikring

Lenke til kommentar

Har aldri hatt behov for å søke retur jeg. Funker som F de lisensene jeg har kjøpt.

 

Uansett, hvis man anbefaler folk å kjøpe lisens på dette viset er det jo greit å poengtere at det er tilfeller hvor lisensen ikke funker OG man ikke klarer få penga sine igjen. 

Joda, men kinguin og g2play er "seriøse" aktører

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I løpet av årene har biblioteket på Steam vokst, og mange av spillene står uspilte da de har fulgt med i pakker og lignende. Spiller heller ikke så mye.

 

Hvordan er det å selge slikt? Er det helt lovlig? Tjener sikkert ikke mange kronene pr. spill, men når det er snakk om kanskje 200 spill så blir jo det litt?

Spillene er kjøpt via Steam og Humble Bundle. Ikke noe særlig andre butikker enn det.

 

Er det bare å selge i vei eller er dette en stor vanskelig prosess?

 

Husk at dine "user" names og vidre er på Steam only så du mister ingenting :) om WIndows eller dritt faller dine spill er safe !!

Så da er det bare å selge i vei?

Lenke til kommentar

Er denne artikkelen et resultat av komplett journalistisk inkompetanse, et bevisst forsøk på å villede, eller et ønske om å ikke fornærme lesere som bruker disse sidene?

 

Utrolig at dere kan skrive en lengre sak om dette temaet, og samtidig ignorere aspektet som gjør at både kunder og utviklere har et problem med det. Sider som G2A blir brukt til å hvitvaske penger fra stjålne kredittkort, så ikke bare hjelper man svindlere når man bruker siden, men utviklerne taper penger på kjøpene, på grunn av chargebacks fra de rettmessige eierne av kredittkortene. 

 

Skjerp dere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

OEM nøklene er langt fra alltid fra skrotede maskiner, selv om noen utvilsomt er det.  Min egen OEM lisens har jeg uten problemer fått re-aktivert fire ganger etter nybygg, ombygg og oppgradering.

 

Jeg kjøpte meg en windows key fra Kinguin nå sist. Var lei av å kjøpe ny lisens hver gang jeg byttet hovedkort. Men denne kinguin-lisensen får jeg ikke aktivert. kan du peke meg i retning for hvordan jeg får re-aktivert OEM lisensene mine?

Lenke til kommentar

 

OEM nøklene er langt fra alltid fra skrotede maskiner, selv om noen utvilsomt er det. Min egen OEM lisens har jeg uten problemer fått re-aktivert fire ganger etter nybygg, ombygg og oppgradering.

 

Jeg kjøpte meg en windows key fra Kinguin nå sist. Var lei av å kjøpe ny lisens hver gang jeg byttet hovedkort. Men denne kinguin-lisensen får jeg ikke aktivert. kan du peke meg i retning for hvordan jeg får re-aktivert OEM lisensene mine?

Ringe til microsoft. Er nok fordel om du har kjøpt på orginal da.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg aktiverte ved å ringe til MS.  Snakket med en robot to ganger, og to ganger med en årntli person.  Null problem å reaktivere en OEM lisens kjøpt hos Kinguin for flere år siden.

 

Ellers har jeg ikke annet råd enn å sjekke infoen som finnes under Settings/Update & Security/Activation (eller hva det nå måtte hete i norsk versjon).

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Det var da svært til moralisering da.  Om man lever i et vestlig forbrukersamfunn, så er det fullstendig umulig å leve et moralsk høyverdig liv.

 

Klærne og skoene du kjøper har en god sjanse for å være produsert av barn, ungdom eller voksne som jobber 16-timers dager for luselønn eller som rene slaver.

 

Det meste av matvarer du kjøper på super'n inneholder palmeolje, soya, eller andre ting som har ført og fører til rasering av enorme skog og jungelområder.  Innfødte folkeslag blir fordrevet til den ytterste fattigdom, eller blir til tider offer for folkemord.

 

Det samme gjelder kjøtt fra Sør Amerika, sukker, kakao, kaffe, tremasse ment for produksjon av papirkopper eller tekstiler som rayon og gudene vet hvor mye annet.

 

Produksjonen av dongeribuksene dine krever minst 3000 liter vann per par, oftest mye mer, og foregår stort sett i land hvor rent vann er en mangelvare.

 

Er dette og tusen andre ting noe du tar med i betraktningen når du sitter på den høye hesten din?

 

Skulle jeg noengang behøve enda en Windows-lisens så vil den utvilsomt komme fra Kinguin, eBay eller et lignende sted og i den moralske hengemyra som er mitt moderne vestlige liv så ansèr jeg det som en ren bagatell.

Endret av Belfaborac
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...