Gå til innhold

– Vi fikser alle nyere iPhoner, sier Apple Norge, men stemmer det?


Anbefalte innlegg

For å starte registrering av batteri bytte, begyn her:

https://getsupport.apple.com/?caller=sfaq&SG=SG003&category_id=SC0999&symptom_id=99911

 

Oppgi at telefonen er kjøpt hos Apple.

 

Ha serienummer klart. Ring Apple på

80056952

Du må ikke, men du blir da bedt om å taste inn saksnummer du fikk i linken øverst.

 

Så sier du at du skal bytte batteri, og ber om at en sak opprettes hos Apple for refusjon av mellomlegget.

 

Dette er viktig at du gjør, og du får da en ny sak fra Apple med et eget saksnummer so er relatert til selve refusjonen og ikke betteribyttet. (Som du opprettet i sted)

 

Når du henter telefonen his Eplehuset må du selvsagt ta vare på kvitteringen.

 

Så svarer du på den mailen du har fått fra Apple vedrørende refusjon. Legg ved bilde av kvittering. (Apple ser nok uansett saken hos Eplehuset)

 

Du må gjerne oppgi kontonummer, men Apple driter i det. De skal ha deg til å opplyse om dette muntlig. Men det er via enda en telefon telefonsamtale, som gjerne kan foregå på engelsk.

Om jeg husker rett måtte jeg opplyse om kontonummer to ganger.

 

Faktisk må du oppgi IBAN nummer. Kontonummer holder ikke. Og selv om du sier der finnes IBAN calkulatorer på nettet, hvilket omtrent er eneste løsning uansett, så må du altså oppgi IBAN nummer, email, Apple ID osv. Så bare ha alt klart på forhånd.

Dette er en veldig omstendelig prosess, men du får refusjonen.

 

Håper dette er til hjelp for alle som ønsker å bytte batteri hos en autorisert forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar i Norge før Apple fan boys tyr til vettet og avslutter sitt kundeforhold til denne bula av halvkjeltringer.

Har fortsatt ikke noen problemer med mine Appleprodukter. Det du sier blir bare dumt. Enkelt og greit. At det er noe uklart knyttet til dette spesielle tilbudet deres nå, forhindrer da ikke oss som eier flere Apple-enheter i å kunne bruke dem uten mye krøll. Tok jo lang tid før Samsung innrømmet et mye større batteriproblem, da de måtte stoppe salget av en av sine nyeste modeller en periode. Da grunnet at de tok fyr. I dette tilfelle er det bare uklart hvem som kan benytte seg av tilbudet. Telefonene virker, om enn for flere, tregere enn de skulle ha gjort. I mitt tilfelle får jeg tydeligvis ikke brukt dem, da de ikke godkjenner telefoner kjøpt brukt på eksempelvis finn.no. Men: Det ser ut til at det blir muligheter for å få gjort det likevel, i mitt nærområde, og til omtrent lik pris. Men altså ikke å kunne sende den til Apple sitt servicesenter i Nederland.

 

Vil og tilbakevise din påstand om at de er en "bule av halvkjeltringer". Den påstanden er ganske drøy, og vitner om lite kunnskap om hvordan de faktisk driver. En får faktisk svært god hjelp av de som jobber på verkstedet i Oslo, og til en grei pris. Stikk motsatt av det du altså hevder. Alle butikkene deres har og dedikerte ansatte som er flinke til å bistå når man søker etter ulike produkter knyttet til det man har av Apple-enheter.

 

 

Dette er ikke første gang Apple har vært ute å ikke fulgt Norsk lov, og muligens gjort andre røvestreker! Dette vet Hifi Klubben mye om!

 

Når første og andre generasjons ipod kom til Norge, så var det jo slik at så og si alle første generasjons ipoder (muligens også andre generasjon senere) sluttet å fungere etter ganske nøyaktig 1 år. Dette var da greit, fordi i Norge, så gjelder garanti 2 eller 5 år. Nope, sier Apple, vi har bare 1 års garanti, selv når Norsk lov klart sier ifra, 2 eller 5 år! De rikket seg ikke, de nektet å reparere eller bytte enhetene...

 

Det endte med at Hifi klubben, og andre kjeder, måtte betale ut ifra egen lomme, og fra det som har kommet frem i media, Hifi klubben fikk aldri tilbake disse pengene de måtte punge ut for nye enheter (tror ikke de fikk reparert dem heller, på grunn av Apple). Det ble fort slutt på salg av Apple produkter i Hifi Klubben en god stund (tror det er flere år), og de har ikke fryktelig mange produkter fra dem i butikken sin nå heller.

 

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/lyd-og-bilde/apple-bryter-norsk-lov/a/133909/

https://www.tek.no/artikler/apple-er-arrogante/25733

https://www.tek.no/artikler/krever-penger-for-ipod-reparasjon/25718

https://www.tek.no/artikler/slutter_aa_selge_ipod/32326

 

Edit: Multisitat fungerte ikke, så greide jeg å kopiere feil sitat når jeg redigerte første gang

Edit2:

 

Glemte å legge til med dette, som også gjelder Apple mer eller mindre...

 

EU gir Qualcomm en bot på nesten 10 milliarder kroner for ulovlig samarbeid med Apple

https://www.tek.no/artikler/eu-gir-qualcomm-en-bot-pa-nesten-10-milliarder-kroner-for-ulovlig-samarbeid-med-apple/426756

Endret av Nor-MAL
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper produkter fra Apple.

 

Nei men så antar jeg at du heller aldri har eid et appleprodukt. Jeg har brukt androide i mange år,og jeg går aldri tilbake! Ja mulig vi blir mere "overvåket"og ja det er mulig vi ikke kan ta over verden med den. MEN den funker og det kommer ofte nye oppdateringer. Forventet eietid på en iPhone er ca 3-5 år...når byttet du sist? la meg gjette... under 1 år siden.
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper produkter fra Apple.

Nei men så antar jeg at du heller aldri har eid et appleprodukt. Jeg har brukt androide i mange år,og jeg går aldri tilbake! Ja mulig vi blir mere "overvåket"og ja det er mulig vi ikke kan ta over verden med den. MEN den funker og det kommer ofte nye oppdateringer. Forventet eietid på en iPhone er ca 3-5 år...når byttet du sist? la meg gjette... under 1 år siden.

 

 

Min LG G4 har jeg hatt nå i 2,5 år. Funker 100% som ny. Kan ikke si det samme om min ipad kjøpt på samme tid...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple må jo ha ekstremt unike og gode produkter siden så mange gidder å kjøpe disse, med tanke på hvor sær denne organisasjonen er. Jo flere som kjøper produktene jo mer makt har firmaet over forbrukerne. Nei,,, takke meg til,,, vi går heller tilbake til den gamle telegrafen med manuell nøkling.... :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han ble nektet batteribytte hos Eplehuset fordi rammen hadde en svak bøy (tok meg 1min å rette ut).

 

Jeg har også hørt fra andre kunder at de har blitt nektet pga. riper/hakk i ramma. 

 

Med mindre du har en iPhone som er ytterst pent brukt, så vil de pushe swap eller ny iPhone på deg.

 

Om rammen er bøyd så får de ikke demontert den, eller iallefall montert det riktig på plass igjen. Iallefall ikke hvor de kan garantere for reparasjonen i etterkant.

 

Blir ikke nektet reparasjon for riper. Da er det isåfall sprekk i display eller som i ditt tilfelle bøyd ramme (3mm>)

 

Vel så har du jo det faktum at iPhone 6 og spesielt 6 Plus har et velkjent problem med at de blir bøyd ekstra lett, og mye lettere enn de bør- Som blant annet fører til problemer med Touch ID kontrolleren som i tillegg er loddet dårlig fast. Disse to problemene gjør at mange mister touch på iPhone 6 modeller. Apple har et reperasjonsprogram for det, men nekter selvfølgelig skyld eller å reparere telefoner som følge av deres konstruksjonsfeil. 

 

Og det er definitivt et reelt problem om du er Apple fan eller hater:

https://ifixit.org/blog/8309/iphone-6-plus-gray-flicker-touch-death/

 

Apple uoffisielt innrømmer det. De har program for det. De fikser problemet i neste versjon. Så jeg synes det er litt ille ja om Apple nekter batteribytte fordi telefonen er bøyd pga konstruksjonsfeil fra Apple selv.  Hvis det var en annen modell så ville jeg vært enig da du må ha gjort noe spesielt som er din feil for å bøye en iPhone 7. Men en iPhone 6 kan altså bli noe bøyd under helt ordinært bruk, av alle typer mennesker. Trenger ikke å være en sterk/tung person.

 

For meg høres det mer ut som om de lurer seg unna 5 år garanti enn noe annet. Og bare ser etter muligheter for å ikke måtte betale selv der de er lovbelagt å fikse feil på produktet. Jeg forstår ikke hvordan dette er lovlig når f.eks Tesla må punge ut masse penger for uriktig markedsføring av bilene sine f.eks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg høres det mer ut som om de lurer seg unna 5 år garanti enn noe annet.

 Apple har 1 års garanti på sine produkter.

 

Forresten, er det ikke veldig mange som kommenterer her som har kontoer med veldig få innlegg? Hva kommer det av?

1) Det er nye medlemmer på forumet

 

2) Det er folk som ikke er like aktive som andre på forumet, dermed få innlegg. :)

Lenke til kommentar

Min kones iPhone 6S ER kjøpt på apple.no så hun fikk innvilget batteribytte den 6. januar. Når telefonen endelig ble mottatt og sjekket av Apple 23. januar (skulle ta 10 dager totalt), fikk vi tilbud om å betale ytterligere 1250 kroner (hadde betalt 399 kroner på forhånd) eller avslutte service.

 

Grunnen til dette var at "Image quality out of focus" på LCD. Om vi valgte å ikke bytte LCD fikk vi heller ikke byttet batteriet, dette sa en representant hos Apple Norge. Har enda ikke mottatt telefonen i retur så gjenstår å se hva dette handler om, men den var i orden når vi sendte den inn med unntak av noe nedsatt batterikapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til dette var at "Image quality out of focus" på LCD. Om vi valgte å ikke bytte LCD fikk vi heller ikke byttet batteriet, dette sa en representant hos Apple Norge. Har enda ikke mottatt telefonen i retur så gjenstår å se hva dette handler om, men den var i orden når vi sendte den inn med unntak av noe nedsatt batterikapasitet.

Høres ut som om de har et slikt diagnoseprogram, og så ga programmet det som svar og så klippet og limte de det som svar til deg.

 

Men virker som en litt merkelig grunn ja.

Lenke til kommentar

Min kones iPhone 6S ER kjøpt på apple.no så hun fikk innvilget batteribytte den 6. januar. Når telefonen endelig ble mottatt og sjekket av Apple 23. januar (skulle ta 10 dager totalt), fikk vi tilbud om å betale ytterligere 1250 kroner (hadde betalt 399 kroner på forhånd) eller avslutte service.

 

Grunnen til dette var at "Image quality out of focus" på LCD. Om vi valgte å ikke bytte LCD fikk vi heller ikke byttet batteriet, dette sa en representant hos Apple Norge. Har enda ikke mottatt telefonen i retur så gjenstår å se hva dette handler om, men den var i orden når vi sendte den inn med unntak av noe nedsatt batterikapasitet.

Byttet skjerm noen gang?
Lenke til kommentar

Forresten, er det ikke veldig mange som kommenterer her som har kontoer med veldig få innlegg? Hva kommer det av?

 

Vel, har jo vært medlem her siden 2001. Jeg er bare mye mer aktiv på IRC enn forum egentlig?

 

Jeg pleier jo ofte å svare flere i en post også, vel, ihvertfall på andre forum?

Lenke til kommentar

Min kones iPhone 6S ER kjøpt på apple.no så hun fikk innvilget batteribytte den 6. januar. Når telefonen endelig ble mottatt og sjekket av Apple 23. januar (skulle ta 10 dager totalt), fikk vi tilbud om å betale ytterligere 1250 kroner (hadde betalt 399 kroner på forhånd) eller avslutte service.

 

Grunnen til dette var at "Image quality out of focus" på LCD. Om vi valgte å ikke bytte LCD fikk vi heller ikke byttet batteriet, dette sa en representant hos Apple Norge. Har enda ikke mottatt telefonen i retur så gjenstår å se hva dette handler om, men den var i orden når vi sendte den inn med unntak av noe nedsatt batterikapasitet.

 

Gurimalla, det høres ut som noen som prøver å sno seg unna her, altså!

 

Gjenstår å se hva som skjer, men hvis dette tar lang tid, eventuelt du blir tvunget til å betale ekstra og/eller dere mister de forhåndsbetalte 399, så er det veldig stygt av dem å gjøre!

 

Hvis de nekter å sende telefonen tilbake og tilbakebetale de 399, om dere foreslår dette; så kan du be dem rykke å reise fra en her ihvertfall :p

 

Jeg hadde blitt fly forbannet, kanskje tilogmed voldelig! :p

 

Lenke til kommentar

Apple har vel alltid krevd at telefonen skal være i forsvarlig tilstand før de utfører service, ikke bare garanti men også betalbar service på en iPhone/iPad. Det vil si at om du har defekter ved enheten som blant annet knust/sprukket skjerm, deformert telefon osv så vil de ikke utføre betalbare servicer som skifte av batteri, det gjaldt jo også ved de opprinnelige ikke rabatterte prisene.

 

Dette er vel ikke så unormalt? For det første så vil jo endel slike skader og defekter potensielt gjøre det umulig å bytte batteriet. En deformert telefon kan jo ha satt komponenter i spenn eller skapt andre utfordringer som gjør at en serviceteknikker ikke kan komme inn i telefonen, ikke kommer til batteriet eller andre utfordringer. Ting som sprukket/knust glass gjør det vel også helt umulig å komme inn i telefonen uten å bytte glasset etter det jeg forstår?

 

 

Så akkurat de tingene virker jo ganske logisk. Det er vel forsåvidt også en juridisk problemstilling oppi det hele om Apple skal gå god for og begynne å skifte batterier på telefoner med slike problemstillinger da de fort kan få problemer i etterkant som følge av disse problemene kan ha påvirket servicehåndteringen og lignende?

 

Men at de skaper så ufattelig mye krangel og problemer rundt hvor telefonen er kjøpt og ikke er jo helt på jordet. Eneste kravet burde være at telefonen ikke er meldt stjålet og at den er i forsvarlig tilstand. Alt annet burde jo være helt irrelevant. Hvorfor har det noe som helst å si hvor telefonen er kjøpt? Ting som kjøpested og kvittering burde jo være helt likegyldig når det er snakk om en betalbar service og ikke en garanti/reklamasjon.

 

I USA så kan du levere inn telefonen til Apple helt uavhengig av hvor telefonen er kjøpt og få batteriet byttet til 29 USD. De bytter også batterier på telefoner som ikke har batteriproblemer da det tross alt er en betalbar service og det er noe du kan benytte deg av om du er villig til å betale, det har ingenting å si om ditt eksisterende batteri har problemer eller ikke. Ønsker du å benytte tilbudet på 29 USD for batteribytte? Værsågod sier de. Alt de krever er at telefonen er i forsvarlig tilstand. Du kan kjøpe deg en helt ny iPhone 6S og gå tilbake å bytte batteriet dagen etterpå for 29 USD om du ønsker det. Men de påtar seg retten til å nekte deg bytte batteriet til rabattert på samme serienummer mer enn en gang.

Lenke til kommentar

 

Gurimalla, det høres ut som noen som prøver å sno seg unna her, altså!

 

Gjenstår å se hva som skjer, men hvis dette tar lang tid, eventuelt du blir tvunget til å betale ekstra og/eller dere mister de forhåndsbetalte 399, så er det veldig stygt av dem å gjøre!

 

Hvis de nekter å sende telefonen tilbake og tilbakebetale de 399, om dere foreslår dette; så kan du be dem rykke å reise fra en her ihvertfall :p

 

Jeg hadde blitt fly forbannet, kanskje tilogmed voldelig! :p

 

 

Det er ikke folkene i support som setter policyene. De har regler, sikkert fra Apple USA om hva de kan gjøre og ikke. Hvis reglene sier at om den meldingen kommer opp ved diagnose så må også skjerm byttes om de skal få bytte batteri, hva hjelper deg å bli forbannet på stakkaren som sitter i support som bare gjør jobben sin?

Lenke til kommentar

 

 

Gurimalla, det høres ut som noen som prøver å sno seg unna her, altså!

 

Gjenstår å se hva som skjer, men hvis dette tar lang tid, eventuelt du blir tvunget til å betale ekstra og/eller dere mister de forhåndsbetalte 399, så er det veldig stygt av dem å gjøre!

 

Hvis de nekter å sende telefonen tilbake og tilbakebetale de 399, om dere foreslår dette; så kan du be dem rykke å reise fra en her ihvertfall :p

 

Jeg hadde blitt fly forbannet, kanskje tilogmed voldelig! :p

 

 

Det er ikke folkene i support som setter policyene. De har regler, sikkert fra Apple USA om hva de kan gjøre og ikke. Hvis reglene sier at om den meldingen kommer opp ved diagnose så må også skjerm byttes om de skal få bytte batteri, hva hjelper deg å bli forbannet på stakkaren som sitter i support som bare gjør jobben sin?

 

Eg skjønner kva du meiner. Men det er hans jobb å håndtere kunder. Så ja, h*n må tåle det. Hva skal ein gjøre, akseptere å bli tvunget til å betale 1300kr ekstra? Ringe til sjefene i USA?

Om det er snakk om 16gb iphone 6 - 1700kr for reparasjon? Det er ikkje langt unna nypris på ein slik telefon!

 

Her må det også litt fornuft til. Om hele telefonen er bøyd og deformert, så er det logisk at de må fiksast for å få batteriet på plass. Er det feilmelding om "dårlig fokus på skjermen".... who cares? Har ingenting med bat. å gjøre!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...