Gå til innhold

Sør-Afrika: Folkemordet på hvite


nahoj

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du verden snur ryggen til? Er det fordi man synes dette er helt greit, eller er det fordi at man er redd for å bli kalt rasist om man nevner det, eller er det av andre årsaker?

Fordi ingen har bevis at det har noe å gjøre med rasisme fordi brutal vold skjer ofte i disse områder og ingen vet hvor mange hvite bonder finnes i SA
Lenke til kommentar

 

Hvorfor tror du verden snur ryggen til? Er det fordi man synes dette er helt greit, eller er det fordi at man er redd for å bli kalt rasist om man nevner det, eller er det av andre årsaker?

Fordi ingen har bevis at det har noe å gjøre med rasisme fordi brutal vold skjer ofte i disse områder og ingen vet hvor mange hvite bonder finnes i SA

 

 

Er det ikke nyhetsverdig uansett hva motivet er? 

 

Og hvis det ikke er rasisme, hva er det da? Det er jo ikke vanlige innbrudd akkurat. Hva er motivet? Er de bare sadister? 

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor tror du verden snur ryggen til? Er det fordi man synes dette er helt greit, eller er det fordi at man er redd for å bli kalt rasist om man nevner det, eller er det av andre årsaker?

Fordi ingen har bevis at det har noe å gjøre med rasisme fordi brutal vold skjer ofte i disse områder og ingen vet hvor mange hvite bonder finnes i SA

Er det ikke nyhetsverdig uansett hva motivet er?

Ja, jeg har lest om det i mainstream Newsweek og BBC. Den ignores ikke. Om det er mer merkverdig enn lignende brutale mord blant svarte sørafrikanerne er spørsmålet.

 

Og hvis det ikke er rasisme, hva er det da? Det er jo ikke vanlige innbrudd akkurat. Hva er motivet? Er de bare sadister?

Brutalitet i i seg selv indikerer ikke rasisme. Det ville være logisk å tro at en del svarte ville reagere mot undertrykkelse.
Lenke til kommentar

 

"Reagere mot undertrykkelse"? Det er klar rasisme hvis de går til angrep på hvite bønder som aldri har undertrykket dem.

Fikk bøndene landet på rettferdig måter?

 

 

Vet ikke, men de har bodd der i mange generasjoner. Det blir som å gasse dagens tyskere fordi forfedrene deres gasset jøder. 

Lenke til kommentar

 

 

"Reagere mot undertrykkelse"? Det er klar rasisme hvis de går til angrep på hvite bønder som aldri har undertrykket dem.

Fikk bøndene landet på rettferdig måter?

Vet ikke, men de har bodd der i mange generasjoner. Det blir som å gasse dagens tyskere fordi forfedrene deres gasset jøder.

Du antar dagens palestinere ikke burde bli misfornøyd fordi besteforeldrenes landet ble stjålet fra familiene sine og de lever i fattigdom og tyvene er mye rikere?
Lenke til kommentar

Jeg har hørt og lest at ANC vil at man skal kunne ta tilbake land fra hvite bønder uten kompensasjon. Om dette er årsaken til, eller om folk som tar sakene i egne hender er del av dette, er usikkert. Det virker iallefall som om svarte har fått tillatelse til å ta tilbake land fra hvite, uten konsekvenser.

 

Dette virker å ha blitt til en slags anarktistisk/kriminell bevegelse hvor folk tar saken i egne hender og handler utenfor normale normer og lover. Ifølge en hvit jeg kjenner fra Sør-Afrika frykter de nå for sin egen situasjon, selv om de ikke er bønder og ikke har land. De frykter simpelthen fordi de er hvite og fordi forfølgelse av hvite nå blir akseptert og/eller trappet opp i Sør-Afrika. Fyren har et liv i Sør-Afrika, men frykter at de må gi opp alt og flytte.

 

Hvis dette spinner ut av kontroll, er det lite politiet kan gjøre med det. Isåfall er det militæret som eventuelt må løse problemet og beskytte befolkningen, om de kan. Det verste som kan skje er totalt kaos og anarki, inkludert forfølgelse og drap av hvite. Det finnes god grunn til å frykte situasjonen om man er hvit i Sør-Afrika nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt og lest at ANC vil at man skal kunne ta tilbake land fra hvite bønder uten kompensasjon. Om dette er årsaken til, eller om folk som tar sakene i egne hender er del av dette, er usikkert. Det virker iallefall som om svarte har fått tillatelse til å ta tilbake land fra hvite, uten konsekvenser.

 

Dette virker å ha blitt til en slags anarktistisk/kriminell bevegelse hvor folk tar saken i egne hender og handler utenfor normale normer og lover. Ifølge en hvit jeg kjenner fra Sør-Afrika frykter de nå for sin egen situasjon, selv om de ikke er bønder og ikke har land. De frykter simpelthen fordi de er hvite og fordi forfølgelse av hvite nå blir akseptert og/eller trappet opp i Sør-Afrika. Fyren har et liv i Sør-Afrika, men frykter at de må gi opp alt og flytte.

 

Hvis dette spinner ut av kontroll, er det lite politiet kan gjøre med det. Isåfall er det militæret som eventuelt må løse problemet og beskytte befolkningen, om de kan. Det verste som kan skje er totalt kaos og anarki, inkludert forfølgelse og drap av hvite. Det finnes god grunn til å frykte situasjonen om man er hvit i Sør-Afrika nå.

Hevn mot undertrykkelse er ikke uvanlig, ikke alle land klarer det uten vold. Det er ikke det samme som å undertrykke andre fordi du ikke respektere dem.
Lenke til kommentar

Tror det er så enkelt at på et tidspunkt så blir alle så mettet av krig og vold i alle kriker og kroker at man slutter å bry seg.

Her i landet feks så er støttegrupper til en nå avgått Justisminister viktigere, enn at folk blir slaktet i en annen verdensdel.

Og jo lenger bort jo mindre bryr folket seg om det.

Hevn er jo gjenganger nå om dagen, det ser man bare på all skoleskytingen som skjer.

Lenke til kommentar

 

Du antar dagens palestinere ikke burde bli misfornøyd fordi besteforeldrenes landet ble stjålet fra familiene sine og de lever i fattigdom og tyvene er mye rikere?

 

 

Det gir ikke mening å rette sinnet ditt mot folk som ikke har noe skyld i uretten du mener du er utsatt for. 

Endret av Quote
Fjernet sitering
Lenke til kommentar

 

Det gir ikke mening å rette sinnet ditt mot folk som ikke har noe skyld i uretten du mener du er utsatt for.

Hadde bestefaren min stjålet noe fra andre ville jeg helst gi den til de som burde ha arvet den. Det er jo naturlig at folk som fortjener det jeg arvet ville hate meg, selv om det var ikke jeg som stjal deres land. Det er helt logisk

Endret av Quote
Fjernet sitering
Lenke til kommentar

 

Hadde bestefaren min stjålet noe fra andre ville jeg helst gi den til de som burde ha arvet den. Det er jo naturlig at folk som fortjener det jeg arvet ville hate meg, selv om det var ikke jeg som stjal deres land. Det er helt logisk

 

 

Skal alle amerikanere flytte fra USA og gi landet tilbake til indianerne? Hvor langt tilbake skal denne tulleregelen gjelde? 

Endret av Quote
Fjernet sitering
Lenke til kommentar

 

Skal alle amerikanere flytte fra USA og gi landet tilbake til indianerne? Hvor langt tilbake skal denne tulleregelen gjelde?

Det ville vært moralsk riktig å gjør det. En annen måte er å gi kompensasjon.

 

Arpartheid endte ikke så lenge siden og undertrykkelsen fortsetter idag, bare til mye mindre grad i SA

Endret av Quote
Fjernet sitering
Lenke til kommentar

 

Det ville vært moralsk riktig å gjør det. En annen måte er å gi kompensasjon.

 

Arpartheid endte ikke så lenge siden og undertrykkelsen fortsetter idag, bare til mye mindre grad i SA

 

 

Du mener altså at alle amerikanere skal flytte tilbake til Europa og la indianerne få kontinentet for seg selv? OK, en kjempeidé! Det vil helt sikkert gjøre verden til et bedre sted. Men hva med indianerne, de oppførte seg vel ikke helt pent og pyntelig de heller? De stjal sikkert landet fra noen de også. Så hvorfor skal ikke samme regle gjelde dem?

 

Det er vel ikke akkurat svarte som undertrykkes i SA i dag.  

Endret av Quote
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

Du mener altså at alle amerikanere skal flytte tilbake til Europa og la indianerne få kontinentet for seg selv?

Nei, det skrev jeg ikke

 

Men hva med indianerne, de oppførte seg vel ikke helt pent og pyntelig de heller? De stjal sikkert landet fra noen de også. Så hvorfor skal ikke samme regle gjelde dem?

Moralsk sett gjelder de samme reglene for dem, hvis du klarer å finne et eneste eksempel hvor indianerne klarte å stjele land og ikke miste landet sitt senere

Det er vel ikke akkurat svarte som undertrykkes i SA i dag.

Hvite eier den private sektoren og klarer å bevare mye av deres tidligere makt. Rasediskriminering på jobben og boligområder som ikke tåler svarte fortsetter. Staten prøver å eliminere en del priviligier og hvite som deg reagerer. Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...