Gå til innhold

Nvidia ber norske butikker maksimalt selge ett skjermkort per kunde. Det bryr ingen seg om


Anbefalte innlegg

Eller kanskje Nvidia sier det, fordi de vet at folk får tak i disse kortene til mining, forsking osv uansett, men det gir dem bedre PR for gamere som vil kjøpe kort, men ikke får tak i?

 

Selvsagt er det derfor. Er jo for å "holde" på kundene som ikke får tak i kort og som må vente. Samtidig som de gnir seg i hendene fordi de blir kvitt så og si alt de lager.

Og det er selvsagt kjempepositivt for Nvidia og partnere som slipper å bli sittende med store lager av utgående modeller når Volta gjør sin entré.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor investerer folk penger i supervolatil kryptovaluta ?

 

Det er jo ikke fundamentert i noe som helst av realverdi og neppe produserer du noe av verdi med dette heller annet enn varmen du får ut av riggen.

Hvorfor kjøper folk aksjer? De gjør jo det for å tjene penger selfølgelig.

Aksjer er eierandeler i bedrifter som produserer noe av verdi?

 

Det er faktisk feil, kjøp av aksjer er en tro på at en bedrift vill gi en avkasting i fremtiden.

Firmaet trenger faktisk ikke produsere noe som helst.

Endret av Maxopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er litt forbauset over at skjermkort fremdeles selges som hardware-løsningen for mining. Bare for kun mange år siden, så ble det sagt at skjermkort ikke var profittable nok etter en viss progressjon i mining'en, og at en måtte investere i ASIC for at det skulle være liv laga. Jeg bare spør, hvorfor har skjermkort fått en tilbakekomst?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er litt forbauset over at skjermkort fremdeles selges som hardware-løsningen for mining. Bare for kun mange år siden, så ble det sagt at skjermkort ikke var profittable nok etter en viss progressjon i mining'en, og at en måtte investere i ASIC for at det skulle være liv laga. Jeg bare spør, hvorfor har skjermkort fått en tilbakekomst?

 

Påstanden stemmer, gpu mining på BTC er ikke profitabelt og for noen år siden var det kun BTC som gjaldt.

Nå er det mye alt coins som lar deg mine med GPU.

Endret av jeey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Aksjer er eierandeler i bedrifter som produserer noe av verdi?

Det er faktisk feil, kjøp av aksjer er en tro på at en bedrift vill gi en avkasting i fremtiden.

Firmaet trenger faktisk ikke produsere noe som helst.

Men aksjer er eierandeler i bedrifter som sannsynligvis produserer noe av verdi?

Nei, Aksjer er eierandeler i bedrifter som sannsynligvis går konkurs etterhvert..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er litt forbauset over at skjermkort fremdeles selges som hardware-løsningen for mining. Bare for kun mange år siden, så ble det sagt at skjermkort ikke var profittable nok etter en viss progressjon i mining'en, og at en måtte investere i ASIC for at det skulle være liv laga. Jeg bare spør, hvorfor har skjermkort fått en tilbakekomst?

Mange alt coins kan ikke mines med ASIC, slik som feks eth som etter det jeg vet laget for at det det ikke skal være mulig med ASIC. Dette har vel litt med sentralisering og gjøre. 

 

Jeg har ikke lest meg opp så masse, men google "asic resistant cryptocurrencies". så får du endel svar der.  :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt forbauset over at skjermkort fremdeles selges som hardware-løsningen for mining. Bare for kun mange år siden, så ble det sagt at skjermkort ikke var profittable nok etter en viss progressjon i mining'en, og at en måtte investere i ASIC for at det skulle være liv laga. Jeg bare spør, hvorfor har skjermkort fått en tilbakekomst?

 

Tanken er vel at når man kan bruke hardware som 'alle' har, vil det bli mer folkestyrt og desentralisert enn om man må kjøpe spesifikk hardware som koster mye penger

Lenke til kommentar

Akkurat nå er det helt håpløst å finne grafikkort. De som har tilgang har enorme fordeler, og det er disse som utnytter sin posisjon til å hamstre alle kortene de kommer over, hovedsakelig til seg selv og sin mining, men også til sine heldige kontakter. Det er rett og slett grådighet. Markedet er mye værre enn mange tror. Bare et enormt krasj i kryptomarkedet vil endre dette, og uansett er mange investorer og minere fullstendig blinde for at et kræsj vil komme. De bare gunner på fordi de vet egentlig ingen ting om investering og tror at alt vil øke i verdi for evig

Lenke til kommentar

 

 

 

Aksjer er eierandeler i bedrifter som produserer noe av verdi?

Det er faktisk feil, kjøp av aksjer er en tro på at en bedrift vill gi en avkasting i fremtiden.

Firmaet trenger faktisk ikke produsere noe som helst.

Men aksjer er eierandeler i bedrifter som sannsynligvis produserer noe av verdi?

Nei, Aksjer er eierandeler i bedrifter som sannsynligvis går konkurs etterhvert..

 

Men aksjer er eierandeler i bedrifter som sannsynligvis produserer noe av verdi, før de muligens kan ende opp med å konkurs, eller bli kjøpt opp, eller fusjonerer ol.?

Lenke til kommentar

Er ikke vanskelig å skjønne hvorfor folk kjøper gpu'er til mining. De får solgt kryptoen fra dag til dag over til dollar og kan få ROI på 2mnd hvis du ser bare på kosten for GPU. Etter dette er det bare strømkost. Du tjener penger på nesten ingenting, så lenge det varer.

Lenke til kommentar

I mine øyne er ikke verdien til bitcoin basert på "ingenting". Verdien til kryptovalutaer stammer, blant annet, fra at kryptovalutaer gir deg mulighet til å personlig sende penger til hvem som helst i hele verden uten å trenge en mellommann.

 

Problemet er jo no at transaksjonskosten for Bitcoin er så høg at den har blitt ubrukelig for alt anna enn store transaksjonar. Og risikoen på grunn av fluktuerande kurs er så stor at ein skal ha veldig gode grunnar for å bruka valutaen til handel.

 

Ettersom det er veldig enkelt å starta ein ny kryptovaluta (som jo har skjedd i relativt stort antall), så er det ingen grunn anna enn spekulasjon som gir den høge verdien på Bitcoin. Folk rundt meg handlar Bitcoin, men ingen av dei har handla med annan hensikt enn spekulasjon. Informasjon om kor stor del av Bitcoin som faktisk er i handel understøttar at dette kun er spekulasjon.

 

I så måte er Bitcoin eit reint pyramidespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål er hvor mange som har satt seg inn i hvilke kort som egner seg best til hvilket formål. Det er mulig forbrukerkortene til Nvidia egner seg til en del kryptovalutaer, men de langt dyrere kortene Nvidia lager til profesjonelt bruk er vel bedre egnet til formål hvor man trenger halvpresisjon eller dobbelpresisjon tall. Uansett, for mange av oss som trenger tung regnekraft er det selvsagt et alternativ å bruke en skytjeneste i stedet for å hamstre grafikkort.

Lenke til kommentar

Kortene tåler ikke mining 24/7, kortene vil ta kvelden lenge før garantiperioden på 5 år i Norge utløper.

 

Miningkortene deres har en garanti på 90 dager? Ikke rart de er engstelige :)

Hvis det er amerikanske garantier er de som regel ganske mye dårligere enn de norske over hele linja.

Kortene blir jo utvilsomt mye mer slitt med kryptoutvinning enn vanlig bruk som kansje bare er en tiendedel-ish.

Lenke til kommentar

kortene vil ta kvelden lenge før garantiperioden på 5 år i Norge utløper.

 

 

På ingen måte garanti i fem år. Den femårige reklamasjonen forutsetter at produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år under gitte bruk. Det skal bli vanskelig å vinne frem på en reklamasjon på dette før det finnes en rettskraftig dom som fremholder at man skal kunne bruke forbrukerutstyr på full belastning 24/7 i vesentlig mer enn to år. Det kommer garantert til å bli en sak eller flere, og jeg gleder meg til å se utfallet.

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt forbauset over at skjermkort fremdeles selges som hardware-løsningen for mining. Bare for kun mange år siden, så ble det sagt at skjermkort ikke var profittable nok etter en viss progressjon i mining'en, og at en måtte investere i ASIC for at det skulle være liv laga. Jeg bare spør, hvorfor har skjermkort fått en tilbakekomst?

 

Påstanden stemmer, gpu mining på BTC er ikke profitabelt og for noen år siden var det kun BTC som gjaldt.

Nå er det mye alt coins som lar deg mine med GPU.

 

 

Så med en stødig tilvekst av nye kryptovalutaer, så vil folk grave etter det, fordi det gir noe overskudd, inntil markedet evt. blir mettet og ikke gidder bruke tid og å investere i ukjente varianter kryptovaluta?

Lenke til kommentar

Akkurat nå er det helt håpløst å finne grafikkort. De som har tilgang har enorme fordeler, og det er disse som utnytter sin posisjon til å hamstre alle kortene de kommer over, hovedsakelig til seg selv og sin mining, men også til sine heldige kontakter. Det er rett og slett grådighet. Markedet er mye værre enn mange tror. Bare et enormt krasj i kryptomarkedet vil endre dette, og uansett er mange investorer og minere fullstendig blinde for at et kræsj vil komme. De bare gunner på fordi de vet egentlig ingen ting om investering og tror at alt vil øke i verdi for evig

 

Dersom trenden vedvarer lenge nok, så vil det bygges nye fabrikker, og markedet vil holdes mettet nok i et pris/etterspørsel forhold. Men, dersom produsentene av GPU-er synes kryptovaluta er risky businuess, så holdes det nok litt tilbake på fabrikklinjeinvesteringer. Ellers så er jo GPU-produsentene nå i en situasjon hvor de får bedre betalt for produktene sine, og da blir spørsmålet fort til at det må finregnes på hvor mye de taper med å selge færre kort kontra det å få opp produksjonen, tror jeg.

Lenke til kommentar

 

I mine øyne er ikke verdien til bitcoin basert på "ingenting". Verdien til kryptovalutaer stammer, blant annet, fra at kryptovalutaer gir deg mulighet til å personlig sende penger til hvem som helst i hele verden uten å trenge en mellommann.

Problemet er jo no at transaksjonskosten for Bitcoin er så høg at den har blitt ubrukelig for alt anna enn store transaksjonar. Og risikoen på grunn av fluktuerande kurs er så stor at ein skal ha veldig gode grunnar for å bruka valutaen til handel.

 

Ettersom det er veldig enkelt å starta ein ny kryptovaluta (som jo har skjedd i relativt stort antall), så er det ingen grunn anna enn spekulasjon som gir den høge verdien på Bitcoin. Folk rundt meg handlar Bitcoin, men ingen av dei har handla med annan hensikt enn spekulasjon. Informasjon om kor stor del av Bitcoin som faktisk er i handel understøttar at dette kun er spekulasjon.

 

I så måte er Bitcoin eit reint pyramidespill.

 

 

Er uenig med deg i at det er et pyramidespill. Det er begrensede antall nøkler å regne ut. Så verdien kommer av hype og sjeldenhet av varen det handles i. Kryptovaluta og luft/vann er forskjellige varer, selv om en kan føle at det kun er "luft" som selges. Men husk at mye følelser og etteraping er i sving. Du observerer andre som har lykkes å være med oppover, akkurat som i aksjemarkedet. Det betyr jo egentlig ikke noe hva varen er for noe, bare folk gir det verdi og volatilitet nok.

 

Så når det kommer skepsis inn i Bitcoins, så blir virkningen svært kraftig vil jeg tro. Når volatiliteten stopper opp, får seg en knekk, så vil nok Bitcoins stupe i verdi (enten kortvarig eller depressjonstilstander). Men siden Bitcoins faktisk bringer en etterlengtet funksjon med seg. At folk kan få plassert penger, gjort transaksjoner utenfor myndigheters kontroll, så vil nok Bitcoins fortsette å ha verdier tross spekulasjonsbølgetopper og -daler. Derfor så bunner de nok ikke ut til å bli verdiløse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...