Gå til innhold

Renaults elbilsjef er skuffet over salget i Norge


Anbefalte innlegg

Zoe er en liten konebil som passer fint for trange gater i Spania og Italia. Ikke for norske forhold, der vi gjerne vil ha stor SUV eller stasjonsvogn med mye plass og gjerne stor motor og AWD. Der er det dessverre bare Model X til 1-1.5 mill som er god nok.

 

X 75D fra 674 920 akkurat nå, X 100D fra 833 420. Volvo XC60 fra 742 900....for å få litt presisjon...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Zoe er en liten konebil som passer fint for trange gater i Spania og Italia. Ikke for norske forhold, der vi gjerne vil ha stor SUV eller stasjonsvogn med mye plass og gjerne stor motor og AWD. Der er det dessverre bare Model X til 1-1.5 mill som er god nok.

X 75D fra 674 920 akkurat nå, X 100D fra 833 420. Volvo XC60 fra 742 900....for å få litt presisjon...

 

 

I diskusjoner om elbiler er det dessverre vanlig å ta en trump eller piske kjepphester, men en stor takk til de som holder seg til fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei hva kan det være? Mercedes B-klasse solgte heller ikke all verden, ei heller ikke Forden. Felles for dem er at de ikke kunne hurtiglades. Lager du en elbil i dag som ikke kan hurtiglades, mistenker jeg at det er er av en grunn; du vil innerst inne helst ikke selge så mange elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Programmere vinterhjul?

Får feilmelding hver gang en legger om pga TPMS. Bil må inn for omprogrammering hver sesong om en ikke setter inn universale sensorer i hjulene.
Må du betale for det?

At man uansett må oppsøke verkstedet for å gjøre det, kan være irriterende nok. #franske biler er franske biler.

Er det fler enn én som har hatt dette problemet? Noen andre?

Lenke til kommentar

Bare noen betraktninger fra en, faktisk fornøyd, eier av Renault Zoe modell Intens.

 

Det første jeg gjorde var å kjøpe et takstativ (type La Prealpina) fra Micks Garage i England for rundt 1500,- etter moms. Dermed fikk jeg montert skistativ som fungerer utmerket. Man får også sykkelstativ fra samme sted. Til og fra hytta klarer jeg på en lading i -7 grader, siden det er mindre enn 20 mil tur-retur. Det er ikke hurtiglading på den men man kan lade med 22kw, som er nok for mitt bruk. e-Golf og i3 klarer vel 50kw men med mindre batteri. Ikke ofte jeg trenger å lade mye på hurtiglading siden batteriet er på 41kw/t, som er større enn tilsvarende biler. Med bilen valgte vi å få vegglader på 3.6kw. Vi kunne istedet få ladekabel for vanlig stikkontakt, men etter å ha eid elbil tidligere og sett innsiden av stikkontakten etter å ha ladet x antall timer med vanlig stikk, valgte vi vegglader. Dersom jeg noen gang trenger en slik ladekabel selges det via nettet fra Tyskland (mobilityhouse) for rundt 13.000,- etter moms og frakt. Varmeanlegget fungerer også, men vi har ikke kjørt bilen i mindre enn -10 ennå. Vi vurderte også e-Golf, i3 (bare to seter bak) og ionic (som har mer plass) men den lavere rekkevidden ville medført at vi måtte ha hurtigladet for å rekke til-fra jobb pluss ettermiddagskjøring om vinteren. Nå greier vi oss uten. Lavere pris, selv med ekstrautstyr som takstativ og eventuell ladekabel, som gjorde at vi sparte ca 70',- kontra e-golf var også greit. Det gjør seg selvsagt utslag i et mer minimalistisk interiør. Nå er den kjørt i mindre enn ett år, så vi får se på kvaliteten utover. Konklusjonen så langt er uansett at dette har vært en kjempefin bil nummer to for familie på fem. Jeg kjører ikke materialer eller kvist i denne bilen. Det har vi en veldig gammel diesel for (som kjøres stadig mindre).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Zoe er en typisk nr 2 bil, en småbil, med de begrensninger som følger med.

 

Mtp dekktrykk sensorer, så er det bare å klone de man har på sommerdekkene over til vinterdekkene, så er det bare å bytte mellom sommer og vinter, uten mer om og men.

Kloningen fikser forhandleren.

 

Jeg kjøpte min Zoe i Oslo. Da bemerket forhandler at sensorer måtte være klonbare i tilfelle jeg skulle bytte hele dekk senere. Sommer/vinterdekk fra forhandler har fungert utmerket med tanke på bytting mellom dem.

Lenke til kommentar

At bilen er sperret for lading i IT nett skyldes at det ikke kan fastslås at det foreligger en god jordforbindelse uten avansert måling. God jording er essensielt fordi bilen ikke har et galvanisk skille i laderen

Den benytter motorstyringen som likeretter. Dette gjør at den kan lade på store effekter rett fra strømnettet.

 

 

...hadde jeg hatt en Zoe, så kan du banne på at jeg hadde laget meg en ladeledning til saken:

 

Klipp jordledninga fra veggen, og koble stumpen fra bilen inn på den av bilens faser som er merket Nøytral. Vips så har du en TN-C emulator som burde være tilstrekkelig til å lure elektronikken.

 

Trygt for folk og fe? Ikke i det hele tatt. Lader bilen? Antakeligvis. Vil jordfeilbryteren på IT nettet slå ut? Nei, ikke med mindre bilen faktisk har jordfeil, og bilens gods dertil er i kontakt med Terra Ferma på noe vis.

Lenke til kommentar

Trygt for folk og fe? Ikke i det hele tatt. Lader bilen? Antakeligvis. Vil jordfeilbryteren på IT nettet slå ut? Nei, ikke med mindre bilen faktisk har jordfeil, og bilens gods dertil er i kontakt med Terra Ferma på noe vis.

Mh... nå er jeg ikke noen sterkstrømfyr (alt over 5v i min verden :-), men skal ikke jordfeilbryteren slå ut når strømmen i jordlederen overstiger ~30mA? Hvis du substituerer GND for N blir det vel litt mer enn 30mA i jordlederen...

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det hjelper kanskje å være litt interessert i hva kundene trenger og spørre seg hvorfor det er slik at den selger dårligere enn forventet. Jeg har kjørt Zoe i 2 år nå (240) og kan gi følgende tilbakemelding, i tilfelle noen hos Renault skulle lese dette og i tillegg være interessert:

1. Det er ikke tilhengerfeste på den. Kan ikke ta med sykler, eller ta de få årlige turene på fyllinga når jeg har raket sammen bladet og kvist om høsten. Og så måtte jeg allikevel kjøpe en Volvo stasjonsvogn i tillegg..

2. Kan ikke sette på takststiv. Får ikke med deg ski om vinteren og kajakk om sommeren.. f.eks

3. Større forskjell på vinter og sommer rekkevidde enn andre elbiler. 7-8 minus = 7- 8 mil.

4. Varmeapperatet virker ikke når en lader av en eller annen merkelig grunn. Fortalt dette til forhandleren 2-3 ganger og de forteller at en må jukse det til med å låse bilen mens en sitter i etter at man.. osv . osv.. Litt kjedelig når en sitter i bilen i 7-8 minus og skal imponere dama med elbil og heller må pakke henne inn i dyne for at hun ikke skal fryse ihjel.. (Til tross for at det hadde tatt programmereren 30 min å omprogramme, er nok ikke dette en prioritert feil siden det ikke er så kaldt i Paris, der er det alltid en cafe i umiddelbar nærhet.) Så i en slik situasjon kan man prøve å stå det helt ut og sette på Edith Piaf - "Non, Je ne regrette rien" på bilsteroen, nok uten å virke helt troverdig. PS: Man må bare ikke åpne døren, for da slår bilstereo seg av, av seg selv.

 

5. På Zoe har man valgt en ladeløsning som i liten grad er kompatibelt med strømnettet i Norge. Hos alle andre merker er dette ikke noe problem. På Zoe derimot oppdager man at man har kjøpt fransk, og må kjøpe seg en egen trafo på 20 kg hvis en skal lade på hytta. (Det har selvfølgelig aldri falt Renault inn at de kan lage en fix for kundene i Norge for å lette på problemet. Ville ikke ikke blitt store merkostnaden fra fabrikk, men hvorfor skulle de det egentlig.

Marcon ville forøvrig at fransk skulle bli det nye verdenspråket leste jeg nylig. Se til Paris dere!)

 

Det positive er at den er kvikk og rask, men det er jo også alle andre elbiler enda mer enn denne.

 

Erfaringene er kort fortalt at det garantert blir elbil neste gang, men ikke fra Frankrike.

 

Hei fra en Zoe-eier :-)

 

1. Det er vel bare Tesla Model X og Renault Kangoo Z.E. som har tilhengerfeste så vidt meg bekjent. Sykkelstativ som du monterer bak bilen kan du kjøpe fra Micks Garage i England. Det er faktisk ikke så dyrt.

 

2. Google på Micks Garage og kjøp takstativ fra England. Koster ca 1.500,- inkludert porto og mva.

 

3. Min Zoe med 41kWh batteri klarer ca 20 mil i -7. Har ikke kjørt min i mindre enn -10.

 

4. Vi har ikke problemer med varmeapparatet heller. Men, som sagt, vi har ikke kjørt den i mindre enn -10.

 

5. Vi fikk i alle fall mulighet til å velge en ladekabel i stedet for vegglader på 3.6kW. Men vi tenkte at det ville ta så lang tid å fylle et så stort batteri med vanlig stikk. Etter å ha eid C-Zero med ladekabel til stikk var stikkontakten brun inni, så jeg tror det er lurt med egen ladestasjon uansett elbil. Dersom du vil ha en slik ladekabel kan du bestille fra for eksempel mobilityhouse i Tyskland. Det koster ca 13.000,- inkludert mva.

 

Håper dette hjelper. Med litt ekstautstyr kan du bruke bilen til mye mer :-)

Lenke til kommentar

 

Trygt for folk og fe? Ikke i det hele tatt. Lader bilen? Antakeligvis. Vil jordfeilbryteren på IT nettet slå ut? Nei, ikke med mindre bilen faktisk har jordfeil, og bilens gods dertil er i kontakt med Terra Ferma på noe vis.

Mh... nå er jeg ikke noen sterkstrømfyr (alt over 5v i min verden :-), men skal ikke jordfeilbryteren slå ut når strømmen i jordlederen overstiger ~30mA? Hvis du substituerer GND for N blir det vel litt mer enn 30mA i jordlederen...

Man kan ikke se den grense under vann. Og man kan ikke få jordfeil der ingen jordledning er tilkoblet. ( Ikke helt sant, men du skjønner hvor jeg vil med dette. )

Lenke til kommentar

IT-nett er mer driftssikkert enn TN-nett. Du kan ha drift på første jordfeil, noe som er grunnen til at sykehus fremdeles sverger til IT-nett. Avbruddsfrie strømforsyinger er utelukkende IT-nett.

 

Men, ja. For vanlige husstander er IT-nett gammeldags.

 

Ulempen med IT nett er at du er garantert den første jordfeilen allerede er på plass. Hos naboen. Der finnes ikke det subnett med IT nett som ikke allerede har en grad av jordfeil. Noe som begynner bli riktig farlig når du introduserer neste jordfeil.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Trygt for folk og fe? Ikke i det hele tatt. Lader bilen? Antakeligvis. Vil jordfeilbryteren på IT nettet slå ut? Nei, ikke med mindre bilen faktisk har jordfeil, og bilens gods dertil er i kontakt med Terra Ferma på noe vis.

Mh... nå er jeg ikke noen sterkstrømfyr (alt over 5v i min verden :-), men skal ikke jordfeilbryteren slå ut når strømmen i jordlederen overstiger ~30mA? Hvis du substituerer GND for N blir det vel litt mer enn 30mA i jordlederen...
Man kan ikke se den grense under vann. Og man kan ikke få jordfeil der ingen jordledning er tilkoblet. ( Ikke helt sant, men du skjønner hvor jeg vil med dette. )

OK, etter å ha tenkt meg litt om, så ber jeg folk glemme forslaget mitt. Det trengs ingen jordfeil i bilen for å gjøre dette farlig. Forslaget mitt legger jo en live fase – som ikke er Nøytral – direkte til gods på bilen. Men lade vil den nok.

 

( Fungerer jo faktisk også fint som sadistisk tyverisikring og muligens som katteavviser. I alle fall frem til naboens datter kommer for å hente katta si… )

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Zoe er en liten konebil som passer fint for trange gater i Spania og Italia. Ikke for norske forhold, der vi gjerne vil ha stor SUV eller stasjonsvogn med mye plass og gjerne stor motor og AWD. Der er det dessverre bare Model X til 1-1.5 mill som er god nok.

 

X 75D fra 674 920 akkurat nå, X 100D fra 833 420. Volvo XC60 fra 742 900....for å få litt presisjon...

Om du velger en X som er ribbet for ekstrautatyr ja. Og så har man kvalitet, og der er Volvo milevis forran Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At bilen er sperret for lading i IT nett skyldes at det ikke kan fastslås at det foreligger en god jordforbindelse uten avansert måling. God jording er essensielt fordi bilen ikke har et galvanisk skille i laderen

Den benytter motorstyringen som likeretter. Dette gjør at den kan lade på store effekter rett fra strømnettet.

Er det vanskelig/umulig å koble over til en 'sekundærlader' hvis man ikke kan fastslå at det er god nok jordforbindelse? Eller er karosseriet som noen antyder ikke tilstrekkelig isolert fra kraftelektronikken?
Lenke til kommentar

Om du velger en X som er ribbet for ekstrautatyr ja. Og så har man kvalitet, og der er Volvo milevis forran Tesla.

Model X er veldig godt utstyrt selv "ribbet". Luftfjæring, hengerfeste, AWD, 0-100 km/t på under 5 sekunder, spotify, navigasjon, 360 graders parkeringssensorer, ryggekamera, AEB, app-støtte, parkeringsvarmer, interiørbelysning, autodimmende speil, 12-veis justerbare delskinnseter med minne, dynamiske kurvelys, osv, osv. For å komme i nærheten av Tesla når det gjelder utstyr må du minst legge på rundt 40.000 kroner på innstegsmodellen til Volvo. Og XC60 er jo en småbil i forhold. I min erfaring er ikke Volvo i nærheten av Tesla på interiørkvalitet, heller.

 

Det er egentlig ganske utrolig at Volvo fortsatt klarer å selge biler i Norge.

Lenke til kommentar

 

Om du velger en X som er ribbet for ekstrautatyr ja. Og så har man kvalitet, og der er Volvo milevis forran Tesla.

Model X er veldig godt utstyrt selv "ribbet". Luftfjæring, hengerfeste, AWD, 0-100 km/t på under 5 sekunder, spotify, navigasjon, 360 graders parkeringssensorer, ryggekamera, AEB, app-støtte, parkeringsvarmer, interiørbelysning, autodimmende speil, 12-veis justerbare delskinnseter med minne, dynamiske kurvelys, osv, osv. For å komme i nærheten av Tesla når det gjelder utstyr må du minst legge på rundt 40.000 kroner på innstegsmodellen til Volvo. Og XC60 er jo en småbil i forhold. I min erfaring er ikke Volvo i nærheten av Tesla på interiørkvalitet, heller.

 

Det er egentlig ganske utrolig at Volvo fortsatt klarer å selge biler i Norge.

Model X er full av feil og mangler. Internettforum og Youtube er full av kilder på eiere som har måtte ha Teslaen på verksted utallige ganger på grunn av feil, ofte alvorlige men også kosmetiske. Det er gambling når man bruker penger på Tesla, Volvo er en trygg investering i kvalitet og sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model X er full av feil og mangler. Internettforum og Youtube er full av kilder på eiere som har måtte ha Teslaen på verksted utallige ganger på grunn av feil, ofte alvorlige men også kosmetiske. Det er gambling når man bruker penger på Tesla, Volvo er en trygg investering i kvalitet og sikkerhet.

De aller fleste bilene har nå få feil, men Tesla har fortsatt enkeltbiler med mye feil, og i Norge er det variabelt hvor god behandling man får på service-sentrene. De er overarbeidet, spesielt ved slutten av kvartalene. Og deletilgangen er ett sørgelig kapittel - de burde hatt ett delelager i Norge, men dette tvinger seg nok frem etter hvert.

 

Jeg har hatt to hardware garantifeil på min Model X, som jeg nå har kjørt 23k km med. Det ene var en frontrute med ghosting, som er nå byttet, og så knirker det litt i hengselen på den ene falkedøren når man åpner døren. Det skal bli utbedret på første service.

 

Volvo er ikke akkurat kjent for å ha få feil, så det er ikke langt unna å være like risiko-fylt å kjøpe Volvo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...