Gå til innhold

Gjeldsproblem - trenger gode råd og tips


Anbefalte innlegg

Skolen lærer jo økonomi helt fra første klasse. 1+1=2

For å forstå hva penger egentlig er i privatøko så er jo grunntanken at den ene tjenesten er den andre verd. veldig lett at ting blir fordreid i dagens samfunn der alt dreier seg om økonomi. Når du låner penger så låner du jo på fremtidig arbeid du skal utføre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Veldig rasjonelt trådstarter tenker og fremlegger saken nå. Hadde det ikke vært bedre å tenke sånn når gjelden ble pådratt?

 

Vi lærer ingenting om penger eller økonomi i skolen. Dette er overlatt til ren og skjær flaks. Noen er heldige, andre ikke. Og akkurat som med alt annet i livet, så er folk forskjellige, noen lærer saktere enn andre, men også grundigere. Noen tåler sterkere lekser enn andre. Økonomi burde vært fag i skolen, og man skulle fått borgerlønn fra tidlig av, så man fikk råd til å prøve og feile litt her i livet før man skulle bli kastet til ulvene som "voksen".

 

 

 

Spørre noen priate personer. Hvordan man finner dem eller når ut til dem er jeg usikker på. Jeg har vurdért å spørre utleieren min om å låne penger for å betale kredittgjeld, mot at han får 120% tilbake for lånesummen. Alt er lov!

HA i tilfelle

 

Det blir for ekstremt ^^ Vil aldri anbefale å støtte kriminelle miljøer.

 

Som en klok og erfaren person en gang sa:

"Lessons cost money, good ones a lot"

 

Det burde vært gratis. Har lenge hatt lyst til å lage en tråd som heter "Del dine yrkeshemmeligheter!" så vi kan få alt frem i lyset.

 

 

Skolen lærer jo økonomi helt fra første klasse. 1+1=2

For å forstå hva penger egentlig er i privatøko så er jo grunntanken at den ene tjenesten er den andre verd. veldig lett at ting blir fordreid i dagens samfunn der alt dreier seg om økonomi. Når du låner penger så låner du jo på fremtidig arbeid du skal utføre.

 

Matematikk er ikke det samme som økonomi. Økonomi gjelder alt det andre: Forhandlinger, investering, markedsanalyse, karrierekartlegging, alt dette som vi forventes å kunne helt uten å lære om det når vi er 18.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Veldig rasjonelt trådstarter tenker og fremlegger saken nå. Hadde det ikke vært bedre å tenke sånn når gjelden ble pådratt?

 

Vi lærer ingenting om penger eller økonomi i skolen. Dette er overlatt til ren og skjær flaks. Noen er heldige, andre ikke. Og akkurat som med alt annet i livet, så er folk forskjellige, noen lærer saktere enn andre, men også grundigere. Noen tåler sterkere lekser enn andre. Økonomi burde vært fag i skolen, og man skulle fått borgerlønn fra tidlig av, så man fikk råd til å prøve og feile litt her i livet før man skulle bli kastet til ulvene som "voksen".

 

 

 

Spørre noen priate personer. Hvordan man finner dem eller når ut til dem er jeg usikker på. Jeg har vurdért å spørre utleieren min om å låne penger for å betale kredittgjeld, mot at han får 120% tilbake for lånesummen. Alt er lov!

HA i tilfelle

 

Det blir for ekstremt ^^ Vil aldri anbefale å støtte kriminelle miljøer.

 

Som en klok og erfaren person en gang sa:

"Lessons cost money, good ones a lot"

 

Det burde vært gratis. Har lenge hatt lyst til å lage en tråd som heter "Del dine yrkeshemmeligheter!" så vi kan få alt frem i lyset.

 

 

Skolen lærer jo økonomi helt fra første klasse. 1+1=2

For å forstå hva penger egentlig er i privatøko så er jo grunntanken at den ene tjenesten er den andre verd. veldig lett at ting blir fordreid i dagens samfunn der alt dreier seg om økonomi. Når du låner penger så låner du jo på fremtidig arbeid du skal utføre.

 

Matematikk er ikke det samme som økonomi. Økonomi gjelder alt det andre: Forhandlinger, investering, markedsanalyse, karrierekartlegging, alt dette som vi forventes å kunne helt uten å lære om det når vi er 18.

 

Økonomi er jo tall som i matematikken! Jeg får 10 000 utbetalt i lønn, 5k går til bolig, 3k til mat, så da har jeg 2 k til å bruke til hva jeg vil. Det er enkelt.

Men når en begynner å leve over evne og surre det til det begynner å bli komplisert. Det er da noe som er veldig enkelt i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Men fundamentalt, så er det to regler som gjelder for mennesker i samfunnet: Økonomi -og- psykologi. Og det sistnevnte utnyttes til det fulle, når det kommer til markedsføring og reklame. Vi dras i forskjellig retninger. Et gjennomsnittlig bymenneske eksponeres for mellom 3000 og 4000 reklamer -per dag-. Hvis ikke dette hadde hatt en effekt, så hadde ikke reklamebransjen vært en milliard, om ikke en billionindustri på verdensbasis. Så har man alle de fundamentale instinktene i mennesker som utnyttes av kyniske rike folk.

 

Arbeidsmarkedet er også veldig nyansert. Vi lærer ingeting om å sette krav til ledelse og miljø når vi skal søke jobb. Vi er overlatt 100% til oss selv, og hva enn vi har lært av omsorgspersoner, foreldre eller verger. Stort sett lærer vi kun det som de har lært selv. Og fordi vi ikke lærer noe om økonomi og penger i skolen, så blir forskjellene i verden bare større. Mange tenker sikkert at Fritt marked-modellen er det mest etiske når det kommer til deling av ressurser/ressursforvaltning. Og betaling av skatt sørger for, eller skal i hvert fall sørge for, at de som ikke finner seg jobb, blir tatt vare på.

 

Men problemet er at det etiske glemmes ofte bort i jakten på penger. Man må "brette opp erma", "bli voksen", "ta på seg ballene", eller hva andre sosial stigmatisérings-vissvass man kan finne på, for å "glemme" det etiske og moralske. Den sterkestes rett. Jeg tenker at etikk bør gå 50/50 i hånd med økonomi. Kun på denne måten kan det bli mest mulig rettferdig.

 

Det vil alltid være noen som syter og klager når de oppdager at de tjener mer og betaler mer skatt enn alle andre. Da er det lettest å si at "folk er bare late og gidder ikke å jobbe". Kanskje man har et talent for det spesielle yrket, og samtidig har vært heldig med det psykososiale, bare møtt mennesker med lik energi. Så tror man at det er slik livet er. Når det stort sett er mye vanskeligere for folk flest.

 

Hvorfor spiller så mange folk lotto? Og hva er svaret hvis du spør den gjengse gambler om hva de ville gjort om de tok en stor pott? "Slutte å jobbe, ta en lang ferie", er stort sett svaret. Noen få ville fortsette å jobbe, men om summen er stor nok, så tror jeg 95% ville sluttet, eller drevet med hobbyer i stedet.

 

Hvis det er så ille for folk flest, hvorfor fortsetter da denne sirkelen? Hvorfor forbedrer vi ikke systemet? Jeg mener at kun ved å få økonomi og psykologi inn som fag i skolen, og innføring av borgerlønn, så kan alt bli bedre for alle. Det blir mer valgfrihet i alles liv, og dét er den eneste måten å virkelig finne sitt talent på.

 

Det er -grunner- til at folk lever over evne og surrer det til for seg selv. Man føler seg fanget, man føler man er på feil vei i livet, ting kommer ikke raskt nok, man har ingen klar livsplan. Dette burde vi lære om i skolen. Noen klarer det, for de har det lett, eller de har kanskje ikke møtt en skikkelig vegg enda. Det er et fåtall som har en så klar plan i livet at de takler problemer enkelt. Men dette kommer svært sjelden helt av seg selv. Man -må- planlegge langt frem. -Det- bør læres i skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja du har rett. Jeg skulle bare provosere litt. Det er selvfølgelig ikke så enkelt som jeg la det fram. Da må en isåfall mure seg inne. En blir påvirket fra alle kanter både sosialt og økonomisk. 

Så da kommer min løsning på "problemet": Hvis en står overfor valg som betyr at en må erverve seg noe, tenk nøye igjennom tingene. Det er virkelig en kamp om pengene ute i samfunnet. Føler en at en er svak, så klipp kredittkortene og kast de, fordi de gir deg muligheten til å få deg ut i et liv i bekymring og redsel for postkasse og mail og våkenetter. Tenk på dine barn, hvis du har det, og deres økonomiske fremtid.

Hvis en lever sånn rimelig sorgløst, så ikke lag forandring på noe som fungerer noenlunde

 

Den lottogreia tror jeg egentlig ikke så mange spiller fordi de ikke vil jobbe. Tror mer det er den lille spenningen det er, de fleste vet sjansene for å vinne er mikroskopisk.

 

Men en løsning på problemet til TS, så ville jeg solgt bolig og innfridd alle lån og leid leilighet. En billig leilighet på landet vekk fra påvirkning. Når dere kommer ovenpå igjen så kan dere skaffe ny bolig og starte på ny frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Umiddelbart kunne du vurdert å låne opp på huset for å innfri forbrukslån slik at du får lavere rentesats på det hele.

 

Alternativt samle forbrukslånene hos banker ala sbanken som har lavere effektiv rente. 

 

Det er jo renta som "dreper" økonomien deres for alvor.

 

Og aldri bruk kredittkort!

 

 

Tusen takk alle sammen for hjelp og deres råd og tips.

 

Å selge leilighet er ikke aktuelt, eller det blir siste alternative og bare hvis vi kommer i situasjon at vi absolutt må gjøre dette. Det er flere årsaker for dette.

 

Men dette her som cybervision har skrevet ser ut som en god løsning.  Jer lurer på om bankene skal være villige å låne mer penger enn vi har i dag i bolilån og om vi kan bruke disse penger for å refinansiere små og dyre forbrukslån og kredittkort?

Vi har i bolilån cirka 2.2 og om vi får cirka 2.7 i bolilån i en annen bank med samme eller lignende rente, da skulle det være en god løsning fordi med cirka 500.000 kan vi nedbetale med en gang alle dyre lån. I tillegg kunne vi da betale mer i bolilån enn vi betaler i dag, eller kunne vi eventuelt betale samme i bolilån og betale mer i andre forbrukslånn enn vi betaler per dags dato. Om ett år kunne vi kanskje søke om ny refinansiering for alle resterende lån for å få en bedre rente enn vi har i dag. Så om noen kan svære på dette spørsmål og eventuelt fortelle litt om en søknadsprossesen, da skal det hjelpe mye.

 

Må si at jeg har redusert min forbruk veldig mye. Jeg har kastet alle mine kredittkortene og jeg har det veldig fint. Vi sparer ikke i hosholdningen og sørger for at barna har alt de trenger og bruker samme penger på de. Og det går fint. Det er bare jeg som ikke bruker penger lengre som før.

 

Om vi ikke får mer i bolilån på leilighet må vi finne enn annen løsning. Men vi snakket med banken allerede hvor vi har boliglån og de fortalte at de ikke kunne gi mer i bolilån. Men de har fått opplysninger om vår situasjon, vi var arlige, og jeg tror at det var årsaken at de ikke kommet med tilbudet. De viste at vi ikke skal bruke penger på bolig. Men de er ikke en av de beste banken i Norge, så vi må bare prøve å søke hos enn annen bank.

 

Har dere mer tips hva kan vi gjøre hvis ingen av banker vil gi oss ny og høyere boliglån?

 

 

1. Får du lånt opp på huset så prioriter gjeld med høyest rente og betal hvert lån helt ut før du begynner på neste.

2. Låner du på hus så ikke bruk en krone på noe annet enn dyr gjeld.

3. Får du ikke lånt opp på huset hadde jeg bedt om avdragsfrihet på huset en periode og betalt inn målrettet på dyreste lån. Jeg hadde selv kombinert å låne opp og avdragsfrihet. Betal alltid på lån med høyest effektiv rentefot.

4. Det går an å ringe f.eks. Sbanken og høre om de er villige til å refinansiere. 8% rente er mye bedre enn 15-20%.

 

Lykke til.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

takk for deres svar.

 

Vi har søkt først en økning av boliglån hos nåværende bank og vi fikk avslag.

 

Da søkte vi om boliglån hos en annen bank og det ble avslag igjen. De sier at det legges vekt på vår inntekt (58.000 kr per mnd etter skatt) i forhold til lånets størelse (vi søkte om 2.7 mil i boliglån).

 

Jeg fikk panikk nå og vet ikke hva skal jeg gjøre. Vi fant gode løsninger med vår økonomi om vi har fått innvilget søknad på boliglån på 2.7 (av dete skulle vi refinansiere alle små gjeld med høy rente).

 

Bør jeg være helt ærlig når vi søker og forklare til bankene hva er årsaken at vi søker om boliglån og hva har medført så stor gjeld? (det er slutt med dette og vi skal aldri låne mer penger fra banker.

 

Eller burde jeg prøve å søke hos ny banker og ikke forklare vår situasjon?

 

jeg vet at bankene er skeotiske når de ser forbrukslån og kredittkortsgjeld på cirka 1 mil kr. Men hvordan kan jeg forklare at det er slut med dette og at vi ønsker å begynne alt på nytt?

Endret av Orlando2017
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

takk for deres svar.

 

Vi har søkt først en økning av boliglån hos nåværende bank og vi fikk avslag.

 

Da søkte vi om boliglån hos en annen bank og det ble avslag igjen. De sier at det legges vekt på vår inntekt (58.000 kr per mnd etter skatt) i forhold til lånets størelse (vi søkte om 2.7 mil i boliglån).

 

Jeg fikk panikk nå og vet ikke hva skal jeg gjøre. Vi fant gode løsninger med vår økonomi om vi har fått innvilget søknad på boliglån på 2.7 (av dete skulle vi refinansiere alle små gjeld med høy rente).

 

Bør jeg være helt ærlig når vi søker og forklare til bankene hva er årsaken at vi søker om boliglån og hva har medført så stor gjeld? (det er slutt med dette og vi skal aldri låne mer penger fra banker.

 

Eller burde jeg prøve å søke hos ny banker og ikke forklare vår situasjon?

 

jeg vet at bankene er skeotiske når de ser forbrukslån og kredittkortsgjeld på cirka 1 mil kr. Men hvordan kan jeg forklare at det er slut med dette og at vi ønsker å begynne alt på nytt?

 

Dere må nok prioritere å få til en løsning før det nye gjeldsregister stables på benene.  Tror det vil være klart til sommer.  Om dere ikke får ta opp maks i boligen, så sjekk hvor mye som går an.  Søk om et par hundre K mindre og se om det går bra da. 

 

Jeg ville definitivt ikke si noe om den kredittkort-gjelden for ingen vil se det som noe positivt.

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

takk for deres svar.

 

Vi har søkt først en økning av boliglån hos nåværende bank og vi fikk avslag.

 

Da søkte vi om boliglån hos en annen bank og det ble avslag igjen. De sier at det legges vekt på vår inntekt (58.000 kr per mnd etter skatt) i forhold til lånets størelse (vi søkte om 2.7 mil i boliglån).

 

Da ligger det nok noe mer bak, for dere er helt innafor lånekravene.

 

Med 58.000 i måneden etter skatt, skulle dette tilsi en samlet brutto årsinntekt på ca. 1,1 mill.

Med bankenes krav om 5x inntekt, kan dere få lån på nesten 5,5 millioner!!!

 

Har dere gjeld som er gått til inkasso? Har dere anmerkninger hos namsmannen? Få slettet alle anmerkninger, ellers vil ikke en eneste bank ta i dere...

Lenke til kommentar

Har du hatt møte med banken din, eller har du bare søkt på nett eller via epost?

 

Ta et personlig møte med en rådgiver i banken. Normalt er hver kunde tildelt en rådgiver.

Det vil være lettere å forklare situasjonen din direkte ansikt til ansikt. Forklare at du ønsker dette lånet nettopp for å bli kvitt forbrukslån og kredittkortgjeld.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

bare på nett. takk for tips. jeg skal avtale et møte med banker og prøve å forklare og dokumentere vår situasjon.

 

i verste fall kommet jeg til en ide. vet ikke om det er lurt og om det er mulig å gjøre på denne måte. tenkt om at vi søker om lån hos bankene som BlueStep eller lignende som gir lån med høyere rente i slike situasjoner hvor vi er nå. Så om vi får lån der og refinansierer hele gjeld, tenker jeg at vi søker om boliglån igjen hos andre banker. Finnes det noe karantene hvor lenge må vi ha lån hos bankene som Blustep eller finnes det fare at vi får bare avslag etter avslag fra banker på bakgrun av vår dårlig økonomisk historik?

Endret av Orlando2017
Lenke til kommentar

nei, det var ikke planen å skjule min gjeld, men tenker på om det er lurt eller ikke å forklare til bankene årsakene som medførte til 1 mil i forbrukslån/kredittkort gjeld og om det blir noe bedre situasjon ved å forklare og dokumentere at jeg har sluttet å bruke for mye penger. Vi har relativt god økonomi og nå har vi havnet i en vanskelig situasjon. vi forfsatt kan betale dette men det er idiotisk å betale så store renter, like idiotisk som var å låbe dise penger.

Har ikke oversikt men sikkert 20%-30% av gjelde på 1 mil betalte jeg i renter og forskjellige gebyrer :-(

Lenke til kommentar

Vis banken kontoutskrifter hvor du dokumenterer at du faktisk betjener og nedbetaler gjelda, sett opp et regnestykke hvor du viser hvor mye du betaler - og lag en avtale med banken hvor du betaler samme sum (eller ihvertfall en stor sum) i avdrag i en periode for å betale ned gjeld raskt. Tar du initiativ og viser vilje til å få ordnet opp på den måten, bør banken gi deg en sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis dere får tak i kapital må dere forhandle med stedene dere har kredittkortgjeld! De har mulighet til å slette mye renter. Har dere 100.000 i gjeld på et mastercard kan fort 30.000 av dette være renter. Sier dere at dere innfrir all gjeld mot slettning av renter (eller em kraftig reduksjon...) bør de si ja til dette. Se noen episoder av Luksusfellen.... 

 

Håper det løser seg for dere, jeg vil neppe tro at dere får tatt opp mer gjeld pga kredittkortgjeld. Jeg ville ha vurdert å selge bolig og leie en stund for å frigi kapital før dere kjøper noe annet. 

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt. Med den inntekten du beskriver, samt boligverdi og egenkapital skal det ikke være et problem å låne opp en ekstra million på boliglånet. Med dette kan dere betale ned all forbruksgjeld.

 

Bankene må se et eller annet som du ikke forteller om her, for i henhold til regler om egenkapital, inntekt og belåningsgrad er alt helt innafor. Hva er det du ikke forteller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...