Gå til innhold

Person mener at cryonics fungerer


Anbefalte innlegg

Marvin Minsky trodde på dette blant annet.

 

De mener at de snart kan gjenopplive mennesker. For å være helt ærlig, så er dette sannsynligvis en bedre metode å behandle de døde på enn ved å gravlegge dem. Ved gravlegging blir kroppen veldig fort dekomponert og selv DNA vil være vanskelig å få ekstrahert ut etter en liten periode (med unntak for i tennene og slikt).

 

https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/673699/frozen-human-brought-back-to-life-ten-years-dennis-kowalski-cryonics-institute-science

 

Som mye annen vitenskap vil det ta turen bort fra "crack-pot" aviser og over til ordinær vitenskap om noen år.

 

Vurderer dere dette for deres nærmeste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må jeg vel skrive det også i testamentet: Dere må under ingen omstendighet finne på noe så dumt! Når jeg er død så er jeg død. Plukk gjerne organer og gi til andre levende mennesker som trenger dem før dere kremerer resten, men nei, når jeg sier farvel er det helt greit at det er for alltid.

 

Og ja, å gravlegge hele mennesker er nesten like dumt som å fryse dem ned. Kremasjon er tingen. Personlig trenger jeg ikke en gang en grav, men aksepterer selvsagt at mine etterlatte eventuelt ønsker et sted å besøke. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først vil jeg se et vellykket dyreforsøk.

Det er et godt poeng. Faktisk er det slik at det har blitt gjort dyreforsøk, men tidsaspektet var annerledes.

 

Da var det snakk om noen timer fremfor noen år. Jeg har dessverre ikke linken her, men hvis jeg husker korrekt så var det slik at man foretok en hodetransplantasjon på dyr. Da fryste man ned dyret kryogenisk i flytende nitrogen, og opererte så et nytt hode på dyret.

 

Og jeg er klar over at det er helt på siden av konvensjonell medisinsk vitenskap.

Lenke til kommentar

Da må jeg vel skrive det også i testamentet: Dere må under ingen omstendighet finne på noe så dumt! Når jeg er død så er jeg død. Plukk gjerne organer og gi til andre levende mennesker som trenger dem før dere kremerer resten, men nei, når jeg sier farvel er det helt greit at det er for alltid.

 

Og ja, å gravlegge hele mennesker er nesten like dumt som å fryse dem ned. Kremasjon er tingen. Personlig trenger jeg ikke en gang en grav, men aksepterer selvsagt at mine etterlatte eventuelt ønsker et sted å besøke. 

 

Geir :)

Slapp av buddy, du går ingen steder ennå :). 61 år er ingenting i dagens samfunn.

 

Et argument for denne metoden er at menneskeheten er i ferd med å kolonisere solsystemet (referer her til Jeff Bezos sin uttalelse om milliarder av mennesker i solsystemet). Da kan en enklere form for å øke antallet mennesker være å fryse ned mennesker fremfor at kvinner skal føde barn. Vi vet som kjent at antallet mennesker kommer til å synke som en følge av forholdet antallet fødte og antallet døde i en nær framtid.

 

Kremasjon er kanskje det verste som finnes fordi det fjerner ditt DNA for alltid. Det betyr at for eksempel hvis du har en arvelig sykdom eller menneskeheten skulle være i stand til å skape mennesker med celler med basis i DNA, så vil du ikke være tilgjengelig.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Og ja, å gravlegge hele mennesker er nesten like dumt som å fryse dem ned. Kremasjon er tingen. Personlig trenger jeg ikke en gang en grav, men aksepterer selvsagt at mine etterlatte eventuelt ønsker et sted å besøke. 

 

Geir :)

Kremasjon er ikke tingen. Er det ikke bedre at kroppen din gir næring til planter og dyr?

Lenke til kommentar

Kremasjon er ikke tingen. Er det ikke bedre at kroppen din gir næring til planter og dyr?

 

Joda, den dagen man kommer opp med en effektiv og sanitær måte å kompostere mennesker på, så er jeg helt for det. Men enn så lenge vil jeg ikke ofre dyrkbar mark for kirkegårder.

 

Geir :)

 

Kverne oss opp og slenge oss i komposten. Lage lim og diverse av oss fungerer også ypperlig. Vi snakker om å bruke ressursene bedre og menneskelik er faktisk en ressurs vi kunne fått mye ut av.

Lenke til kommentar

Slapp av buddy, du går ingen steder ennå :). 61 år er ingenting i dagens samfunn.

 

Sant nok. Men min mor ble bare 59. Konas søster døde nettopp, hun var 64. Jeg mistet min første kamerat da han var 16, og den neste da han var i midten av 20-årene. Jeg er ikke helt trygg på at jeg skal være i den øvre delen av gjennomsnittet her...

 

Et argument for denne metoden er at menneskeheten er i ferd med å kolonisere solsystemet...

 

 

Men det er jo et "høna og egget"- problem: Hvorfor skal vi kolonisere universet? Er det fordi vi blir for mange mennesker her på jorden, eller skal vi bli for mange for å ha noen å sende til disse utpostene? Vi kan jo bare la være å lage disse koloniene hvis vi ikke trenger det...

 

Kremasjon er kanskje det verste som finnes fordi det fjerner ditt DNA for alltid. Det betyr at for eksempel hvis du har en arvelig sykdom eller menneskeheten skulle være i stand til å skape mennesker med celler med basis i DNA, så vil du ikke være tilgjengelig.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er et problem at jeg ikke er tilgjengelig. Vi klarer da helt fint å skape mennesker uten å bruke gammelt DNA, og mitt har da ikke noen spesielle egenskaper verd å ta vare på. Og ja, det kan hende jeg har et par arvelige sykdommer, inkludert muligens den min mor døde av. Hva så?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kverne oss opp og slenge oss i komposten. Lage lim og diverse av oss fungerer også ypperlig. Vi snakker om å bruke ressursene bedre og menneskelik er faktisk en ressurs vi kunne fått mye ut av.

 

Helt greit for meg, hvis det kan skje på en måte der vi ikke sprer smitte. Det er det fine med kremasjon, den tar rubbel og bit, inklusive smittsomme sykdommer. Det gjør ikke en kompostkvern...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Sant nok. Men min mor ble bare 59. Konas søster døde nettopp, hun var 64. Jeg mistet min første kamerat da han var 16, og den neste da han var i midten av 20-årene. Jeg er ikke helt trygg på at jeg skal være i den øvre delen av gjennomsnittet her...

Vær optimistisk!

 

Men det er jo et "høna og egget"- problem: Hvorfor skal vi kolonisere universet? Er det fordi vi blir for mange mennesker her på jorden, eller skal vi bli for mange for å ha noen å sende til disse utpostene? Vi kan jo bare la være å lage disse koloniene hvis vi ikke trenger det...

Menneskelig natur tilsier at vi kommer til å gjøre det. Hvorfor koloniserte vi Amerika og Australia? Her vil cryonisk nedfrysing være veldig viktig fordi man trenger det til å overleve disse distansene.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er et problem at jeg ikke er tilgjengelig. Vi klarer da helt fint å skape mennesker uten å bruke gammelt DNA, og mitt har da ikke noen spesielle egenskaper verd å ta vare på. Og ja, det kan hende jeg har et par arvelige sykdommer, inkludert muligens den min mor døde av. Hva så?

Det bør selvsagt være valgfritt, men hvis du foretar kremasjon er du fortapt for menneskeheten for alltid. Dette gir deg en ny sjanse.
Lenke til kommentar

Jeg bør kanskje skrive dette også, ettersom det virker som om jeg støtter kryonisk nedfrysing. Noe jeg er litt usikker på. Og jeg skal forklare det nedenfor.

 

Menneskehetens potensiale er nesten ubegrenset. Spesielt med en verden hvor kunstig intelligens er oppfunnet. Men kryonisk nedfrysing har noen alvorlige faremomenter. Man kan fryse ned organer og selve kroppen. Men den væsken de bruker til å fryse ned mennesket er svært farlig for hjernen. Alle synapser, nerveceller og slikt er truet.

 

Derfor er det lite trolig at det viktigste organet som utgjør et menneske, nemlig hjernen, kan overleve inntakt en slik prosess. Hvis man bare kunne fryse ned hjernen med flytende nitrogen (uten den væsken), så hadde det vært større mulighet for å opprettholde selve mennesket eller sjelen om du vil.

 

Så om nedfrysing som de gjør idag vil fungere eller ikke, er svært usikkert. Det bør sies.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...