Gå til innhold

Telia lar deg nå kjøpe fri databruk i korte perioder


Anbefalte innlegg

Kan jeg altså kjøpe et abonnement i Finland og bruke ubegrenset med data i Norge? Hvem skal jeg kaste pengene mine på?

Det kan du faktisk, men du må helt sikkert ha en faktureringsadresse i Finland. Det er kun Telia som leverer denne tjenesten, og du finner den i linken et par poster over her under tilbudet som er knotete oversatt til "TILSTREKKELIG ALT".

Jeg hadde selv dette en stund, men Telia skrudde meg såpass grundig med både fastlinje pluss en telefonselger som tok dobbelt betaling av nordmannen som ikke kunne lese avtalen godt nok, så da avsluttet jeg alt Teliarelatert fra min side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan jeg altså kjøpe et abonnement i Finland og bruke ubegrenset med data i Norge? Hvem skal jeg kaste pengene mine på?

Det kan du faktisk, men du må helt sikkert ha en faktureringsadresse i Finland. Det er kun Telia som leverer denne tjenesten, og du finner den i linken et par poster over her under tilbudet som er knotete oversatt til "TILSTREKKELIG ALT".

Jeg hadde selv dette en stund, men Telia skrudde meg såpass grundig med både fastlinje pluss en telefonselger som tok dobbelt betaling av nordmannen som ikke kunne lese avtalen godt nok, så da avsluttet jeg alt Teliarelatert fra min side.

Fantastisk.

 

Så lenge alt av faktura sendes på epost og man har to SIM-slots vil det være helt uproblematisk. Kan bare slenge på røret hver gang uvedkommende ringer på det finske nummeret, og ta telefonen når noen ringer på det norske.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg altså kjøpe et abonnement i Finland og bruke ubegrenset med data i Norge? Hvem skal jeg kaste pengene mine på?

Det kan du faktisk, men du må helt sikkert ha en faktureringsadresse i Finland. Det er kun Telia som leverer denne tjenesten, og du finner den i linken et par poster over her under tilbudet som er knotete oversatt til "TILSTREKKELIG ALT".

Jeg hadde selv dette en stund, men Telia skrudde meg såpass grundig med både fastlinje pluss en telefonselger som tok dobbelt betaling av nordmannen som ikke kunne lese avtalen godt nok, så da avsluttet jeg alt Teliarelatert fra min side.

 

Fantastisk.

 

Så lenge alt av faktura sendes på epost og man har to SIM-slots vil det være helt uproblematisk. Kan bare slenge på røret hver gang uvedkommende ringer på det finske nummeret, og ta telefonen når noen ringer på det norske.

 

Som sagt, bare du kan vise til en Finsk adresse er det nok greit. Selv har jeg sett veldig mye Netflix i Norge på mitt finske abonnement uten ett øre i økning på regningen :) Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@fokkeslasken: er du sikker på at det ikke er satt noen begrensning på bruk utenfor Finland? Mange svenske og danske operatører har satt tak på hvor mye data man kan bruke ved roaming.

Lenke til kommentar

@fokkeslasken: er du sikker på at det ikke er satt noen begrensning på bruk utenfor Finland? Mange svenske og danske operatører har satt tak på hvor mye data man kan bruke ved roaming.

Fri databruk i Finland, Norge, Skandinavia og Baltikum. EU har variabel grense ettersom hvilken pakke man kjøper.

"Unrestricted in Finland, the Nordic countries and the Baltic countries"

Jeg bekreftet dette via selgeren da jeg kjøpte det selv for en stund siden, og igjen da jeg fikk regningen etter å ha vært på lengre besøk i Norge.

Lenke til kommentar

Man begynner jo da å lure på hvorfor Telia ikke også tilbyr dette for norske kunder. Det er nesten så man skulle tro selskapene snakker med hverandre om tilbud og pris...

 

Hvis Telia tilbyr et slikt abonnement, så vil Telenor svare omtrent umiddelbart, og det vil bare være en tapssituasjon for begge to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes at artikkelen burde linke til siden hvor dette står hos telia, uansett hvor lett eller vanskelig det er å finne dette!

 

Gjelder alle artikler! Fint å linke til kilder..

 

Fikk SMS om dette for noen minutter siden, så det er reelt nok selv om nettsidene dems kanskje ikke er oppdatert ennå (har ikke sjekket). Det eneste praktiske med dette "tilbudet" er hvis man er på hytta eller andre steder der man ikke har tilgang til lokalt nettverk med ubegrenset data på en fastlinje, og har behov for å laste ned store datamengder på kort tid.

 

Prisen er egentlig horribel, da det selvsagt er begrenset hvor mye man rekker å få lastet ned på den relativt korte tiden. Høres kanskje ikke så mye ut med hhv 19 kroner for 1 time eller 39 kroner for 3 timer, men for egen del så er det enten 15 enkelttimer eller  7.7 3-timere, så har jeg doblet kostnaden på mitt 300-kroners abonnement.

 

Det brenner man fort opp iløpet av en måned. Skal man f.eks. se en film via streaming, så må man betale for en 3-timers økt i tillegg til eventuell betaling for selve filmen. Og mest sannsynlig er filmen akkurat så lang at man ikke får streamet 2 filmer innenfor den begrensede tiden. Er ikke så mye data på en film med mindre man får tak i en som sender i full blueray-kvalitet. Selv de beste tjenestene man får tak i, er redusert kvalitet på selv om de skryter av 4K.

 

Selvsagt er det de som vil finne at dette er en tjeneste som dekker dems behov for en midlertidig luke der de kan bruke mye data. Men generelt, så tror jeg de fleste vil oppdage at MB-ene fort blir ganske så dyre, og at det kun er nok en måte å skvise mere penger av den enkelte kunde.

 

Kunne betalt mere for mitt mobilabonnement om jeg følte at jeg fikk en merverdi av det, som f.eks. god nok datamengde til en pris som gjør det interessant å kutte ut fastlinjen hjemme. Nå er datamengdene så små at man begrenser bruken der man må bruke mobildata.

Lenke til kommentar

 

Man begynner jo da å lure på hvorfor Telia ikke også tilbyr dette for norske kunder. Det er nesten så man skulle tro selskapene snakker med hverandre om tilbud og pris...

Hvis Telia tilbyr et slikt abonnement, så vil Telenor svare omtrent umiddelbart, og det vil bare være en tapssituasjon for begge to.

 

Som sagt... Det kan jo være at de har snakket med hverandre (selv om det er forbudt)

 

EDIT: Jeg kan legge til at for å sammenligne Finland og Norge så ser det ut til at salg av kapasitet til tredjepart ikke fungerer helt likt i Finland. I Finland virker tredjepartstilbyderene til å være eid av de som eier infrastrukturen. Det vil jo gjøre sitt for hvor mye det er å hente på å ha salgbare kapasitetsmengder.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Telia og Telenor driver ikke bare med mobil. De driver også med ADSL. Telia sitt nextentel vil miste kunder. Telenor vil miste dobbelt så mange kunder fordi alle kunder med ADSL må betale 109 kroner per måned og det er telenor som eier kobberkabelen. https://www.tek.no/artikler/fra-og-med-1-juli-koster-det-mer-a-ha-dsl-via-telenor/347751

Lenke til kommentar

Sykt rart at fri databruk på telefon er "langt unna" når vi har hatt fri databruk gjennom ADSL og fiber i årevis.

 

Men vi hadde også årevis med tellerskritt før det. Alt handler om kapasitet i nettet men ikke nødvendigvis båndbredde. Om det blir fri bruk vil mye datatrafikk flyttes fra kobberlinjer til telemaster i tillegg til at antall enheter vil øke ganske drastisk, jeg tror ikke vi kommer til å se noe slikt før 5G kommer.

Lenke til kommentar

Hmm.

Dersom Finland har fri databruk i Norden, er det vanskelig å skaffe seg finsk sim? Kan jo bare trekke regningen på kredittkort i webportal...

 

Ser at deler er besvart lengere opp i tråden.

Litt synd ikke teliasonera som konsern harmoniserer slike tilbud på alle sine nett. På lik linje med at det i dag ofte er telenor eller telia som eier mange 3. parts leverandører i Norge og selger forskjellige abb med ulike merkevarer og priser.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Synes at artikkelen burde linke til siden hvor dette står hos telia, uansett hvor lett eller vanskelig det er å finne dette!

 

Gjelder alle artikler! Fint å linke til kilder...

 

 

 

 

 

Fikk SMS om dette for noen minutter siden, så det er reelt nok selv om nettsidene dems kanskje ikke er oppdatert ennå (har ikke sjekket).

Det eneste praktiske med dette "tilbudet" er hvis man er på hytta eller andre steder der man ikke har tilgang til lokalt nettverk med ubegrenset data på en fastlinje, og har behov for å laste ned store datamengder på kort tid.

 

Prisen er egentlig horribel, da det selvsagt er begrenset hvor mye man rekker å få lastet ned på den relativt korte tiden.

Høres kanskje ikke så mye ut med hhv 19 kroner for 1 time eller 39 kroner for 3 timer, men for egen del så er det enten 15 enkelttimer eller  7.7 3-timere, så har jeg doblet kostnaden på mitt 300-kroners abonnement.

 

Det brenner man fort opp iløpet av en måned.

Skal man f.eks. se en film via streaming, så må man betale for en 3-timers økt i tillegg til eventuell betaling for selve filmen.

Og mest sannsynlig er filmen akkurat så lang at man ikke får streamet 2 filmer innenfor den begrensede tiden.

Er ikke så mye data på en film med mindre man får tak i en som sender i full blueray-kvalitet.

Selv de beste tjenestene man får tak i, er redusert kvalitet på selv om de skryter av 4K.

 

Selvsagt er det de som vil finne at dette er en tjeneste som dekker dems behov for en midlertidig luke der de kan bruke mye data.

Men generelt, så tror jeg de fleste vil oppdage at MB-ene fort blir ganske så dyre, og at det kun er nok en måte å skvise mere penger av den enkelte kunde.

 

Kunne betalt mere for mitt mobilabonnement om jeg følte at jeg fikk en merverdi av det, som f.eks. god nok datamengde til en pris som gjør det interessant å kutte ut fastlinjen hjemme.

Nå er datamengdene så små at man begrenser bruken der man må bruke mobildata.

 

 

 

- "The road to hell is paved with good intentions." er et passende ordtak i denne sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man bor ugunstig til mtp.fiber eller bredbånd, men har 4g dekning, så kan man jo gjøre klar mange oppgaver/oppdateringer/nedlastinger og kjøre på når klokka starter. Selv hadde jeg nok klart nærmere 50 gb på tre timer. Dersom man gjør dette to-tre ganger pr måned, så dekkes mange gb behov.. men ikke akkurat en foretrukket løsning.

Lenke til kommentar

 

Fri bruk ligger langt unna, med nærmest duopol.

De kunne tilbudt noe tregt ubegrenset til lav pris og noe raskere til en stiv pris :)

 

 

[/quote

800GB er praktisk talt ubegrenset for "1Mbps/1Mbps"-hastighet.

Svært få, om noen abonnement, har en Datakvote per dags dato.

Hvem har abonnement med 400GB?

 

Og svært mange abonnement, jeg vil faktisk si alle, har en kvote i dag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...