Gå til innhold

Ny SSD...kunne noen sett på testresultatet?


TommyL

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en ny SSD, Crucial MX500 1TB.

 

Denne skal ha 550/530 Read Write speeds...men dette får jeg ikke. Installert siste Rapid Storage Technology drivere for mitt hovedkort. Har testet med Atto og Crystal Disk Mark.

 

Har et Gigabyte z68 hovedkort og en i7 2600K.

 

Kunne noen sett på disse tallene om de ser noenlunde ok ut?

 

https://imgur.com/a/XWpia

 

MVH

 

Tommy

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er koblet på de hvite...var sikker på at det var intel sine. Må sjekke igjen.

 

Edit: Dobbeltsjekket nå, og den er koblet til Intel SATA 3 port ja. Flett ny Win 10 installasjon også, genuin med nøkkel og alt.

 

Hva kan det være da tro...?

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Den er koblet på de hvite...var sikker på at det var intel sine. Må sjekke igjen.

 

Edit: Dobbeltsjekket nå, og den er koblet til Intel SATA 3 port ja. Flett ny Win 10 installasjon også, genuin med nøkkel og alt.

 

Hva kan det være da tro...?

 

Da er det bare at det er gammelt chipset. Gammel data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var størstedelen av problemet funnet...det var Veracrypt som ødela. Har nå gjort en helt fresh install igjen, og den er nesten tilbake til normalt. Nesten.

 

Her er det noe galt med write speed. Min 840 Pro på samme maskin har ikke dette problemet. Noen som skjønner noe av dette?

 

https://imgur.com/a/4rRVR

 

Edit: Har satt APM til 254 manuelt med Cristal Disk Info. Da ser det bedre ut. Men etter restart må den settes om igjen. Hvordan får jeg satt den permanent?

 

 

MVH

 

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

jeg slenger meg på denne tråden, og lurte på om noen kunne se på mine testresultater. de ligger jo rundt 8 ganger høyere enn testresultatene på samme ssd fra andre sider. forvirra.  Det er en samsung ssd 850 evo

 

 

5idLHZB.jpg

 

 

Du tester ikkje ssden, men ssd med ramcache program. Altså du tester IKKE selve ssden. Cachen hjelper med lasting av ting du laster ofte/flere ganger. Når du leser en fil for første gang etter du har slått på maskinen, så må fila leses fra selve ssden.

 

Cacheprogram kan hjelpe i noen tilfeller, men ofte kan man få dårligere resultat av loading av programmer, fordi cachen bruker resurser av minnet og ekstra cputid.

 

PS: samsung magican er et helt unødvendig program å ha installert :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

jeg slenger meg på denne tråden, og lurte på om noen kunne se på mine testresultater. de ligger jo rundt 8 ganger høyere enn testresultatene på samme ssd fra andre sider. forvirra.  Det er en samsung ssd 850 evo

 

 

5idLHZB.jpg

 

 

Du tester ikkje ssden, men ssd med ramcache program. Altså du tester IKKE selve ssden. Cachen hjelper med lasting av ting du laster ofte/flere ganger. Når du leser en fil for første gang etter du har slått på maskinen, så må fila leses fra selve ssden.

 

Cacheprogram kan hjelpe i noen tilfeller, men ofte kan man få dårligere resultat av loading av programmer, fordi cachen bruker resurser av minnet og ekstra cputid.

 

PS: samsung magican er et helt unødvendig program å ha installert :)

 

takk for svar.

 

hvordan får jeg testa ssden og ikke ssd med ramcache`?

 

og uten samsung magician så får jeg vel ikke aktivert rapid mode?

 

edit: jeg forsøkte gå inn i device manager, og skrudde av disk cache på ssden. men jeg får fortsatt samme hastighetene. 

edit2: det var rapid mode som var grunnen til resultatene.

 

nå er resultatet veldig dårlig. 502 read , 205 write.   det er ca det samme skrive-resultatet på min gamle ssd også. ( 206 på min gamle ssd).  Hvorfor går ikke skrive-resultatet høyere? det skal egentlig være 540/520

og 4k skrive-resultatet er latterlig lavt.  1.03 MB/s (det gjelder kun den nye ssd)

 

edit: ble mye bedre når jeg satte ssden inn i maskina med nyinnkjøpt kabel, istedetfor å bruke "hotspot"-portene for ssden. (egen slot oppå kabinettet for å sette ssden rett inn).

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...