Gå til innhold

I dag testes flyalarmen for første gang med nytt system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Selve varslet er ikke annet enn et signal om at du skal lytte til radio eller oppsøke andre massemedier. Selve informasjonsformidlingen vil foregå der, sier han."

 

Da bør det  vel også,  på radio eller andre massemedier, gis informasjon om at dette er en øvelse. ( Eller eventuelt krig/ulykke.)

 

Først blir vi lært opp til at vi ikke trenger å slå på radioen, alarmen har ingen mening, det kommer ingen melding. ( - at dette bare er en øvelse.)  

Mener myndighetene at folk skal lytte på radio etter melding, kun når det er alvor? :dremel:

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke antydning til noen "flyalarm" her på kommunesenteret hvor jeg jobber.

Er det ikke meningen at denne "flyalarmen" skal nå ALLE? Litt rart når det ikke er noe å høre på det største tettstedet i kommunen.

 

Det kan jo ha oppstått en teknisk feil.Meld fra til DSB.

Her kan du sjekke hvor nærmeste sirene er plassert: http://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/dette-betyr-flyalarmen/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke antydning til noen "flyalarm" her på kommunesenteret hvor jeg jobber.

Er det ikke meningen at denne "flyalarmen" skal nå ALLE? Litt rart når det ikke er noe å høre på det største tettstedet i kommunen.

 

Den når bare halvparten av innbyggerane, noke som betyr at det stort sett er kun i tettbygde strøk at det er plassert ut tyfoner.

 

Du kan sjå ei oversikt over kvar det er plassert tyfonar her: https://kart.dsb.no

For å få fram oversikta må du trykke "temakart" eller "temalag" på venstre eller høgre side, deretter velge sivilforsvaret og varslingsanlegg.

 

Merk også at kartlaget er fleire år gamalt, så enkelte avvik frå faktiske forhold kan forekomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Heller ikke hørt noe i dag, og jeg sitter sentralt i Oslo.

 

Ikke jeg heller. Sitter i Oslo. Men radio?? Vi har ikke DAB. Trenger ikke det når man har internett. Radio er ikke fremtiden og DAB fremskyndet prosessen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Selve varslet er ikke annet enn et signal om at du skal lytte til radio eller oppsøke andre massemedier. Selve informasjonsformidlingen vil foregå der, sier han."

 

Da bør det  vel også,  på radio eller andre massemedier, gis informasjon om at dette er en øvelse. ( Eller eventuelt krig/ulykke.)

 

Først blir vi lært opp til at vi ikke trenger å slå på radioen, alarmen har ingen mening, det kommer ingen melding. ( - at dette bare er en øvelse.)  

Mener myndighetene at folk skal lytte på radio etter melding, kun når det er alvor? :dremel:

 

Øvelsene er alltid kl 12 en hverdag. Aldri på andre klokkeslett.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da bør det  vel også,  på radio eller andre massemedier, gis informasjon om at dette er en øvelse. ( Eller eventuelt krig/ulykke.)

De GJØR det. I motsetning til deg, så hørte jeg på NRK-nyhetene, som man skal gjøre når signalet gis, klokka tolv i dag (altså umiddelbart etterpå) og det selv om tyfonene absolutt ikke høres her jeg bor, og det ble nevnt der at det hadde vært en teknisk test/øvelse.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...