Gå til innhold

Nissan vil overvåke hjernen din mens du kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsikringsselskapene og bilprodusentene vil nok elske å meske seg i data som kan legge skylda over på føreren. Bare vent til den brukerbetingelsen (et vondt år med små skrift, designet for at ingen skal gidde å lese) kommer så skal jeg si "hva var det jeg sa!".

 

I andre sammenhenger er det sånn at økt fokus/konsentrasjon gjør at man slites ut raskere. Fort gjort å bli mer sliten i hodet etter to timer med eksamen enn etter 4 timer forelesning. Er det ikke en risiko for at det samme skjer her? Altså godt egnet for småturer, uegnet for langturer.

 

Ellers så har jeg et forslag til økt sikkerhet: Gjør hodesettet mer støtdempende a la sykkelhjelm og fest det med sikkerhetssele til hodestøtta. Da reduserer man nok omfanget av hode- og nakke-skader betraktelig. Kanskje mer enn effekten av disse hjernemålingene.

Lenke til kommentar

Nja, å feste hode kan gi skader det også. Treghetslovene sørger for det. Vil du ha hjernemassen din skvulpende framover fordi hodet ditt fikk like brå stopp som kjøretøyet? Det kan bli konsekvensen. Whip-lash kan være en ønsket effekt som er et mindre onde?

Lenke til kommentar

Nja, å feste hode kan gi skader det også. Treghetslovene sørger for det. Vil du ha hjernemassen din skvulpende framover fordi hodet ditt fikk like brå stopp som kjøretøyet? Det kan bli konsekvensen. Whip-lash kan være en ønsket effekt som er et mindre onde?

 

Hovudet er ikkje festa. Har du i det heile tatt lese artikkelen og sett på bileta? Du har på deg ein hjelm som er kopla til bilen med kablar. For øvrig vil setebeltet stoppe deg før kablane gjer det.

Lenke til kommentar

Er det lov å kommentere innlegget ovenfor uten å bli misforstått? Kommentaren var om Simen1's forslag:

 

 

 

Ellers så har jeg et forslag til økt sikkerhet: Gjør hodesettet mer støtdempende a la sykkelhjelm og fest det med sikkerhetssele til hodestøtta. Da reduserer man nok omfanget av hode- og nakke-skader betraktelig. Kanskje mer enn effekten av disse hjernemålingene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nakkeskader oppstår fordi kroppen og hodet ikke holdes på samme sted. Sikkerhetsselene sørger for at kroppen sitter mot seteryggen mens hodet fyker framover på grunn av treghetslover, inntil det treffer airbagen. Hvis man bruker en egen sikkerhetssele til en hjelm så kontrollerer man også at hodet og kroppen holdes nogen lunde i samme posisjon, altså ikke brekker nakken. Hvis hodesettet også utstyres med hjelm-lingende støtbeskyttelse så beskytter man også bedre mot småskader fra løse gjenstander som dundrer rundt i kupeen. Det var hele tanken bak ideen jeg presenterte i innlegg #3. Mulig jeg er på ville veier, det var bare et løst forslag fra en som ikke har doktorgrad i skader fra bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan og avansert teknologi...?

Har en Leaf og en e-NV200

Flotte biler å kjøre og eie.

Men programvare og løsninger? En regelrett tragedie.

Navigasjonssystemet er regelrett ubrukelig.

Kunne like gjerne vært fjernet, veldig mye enklere og funksjonelt med mobilen.

Carwings, til "fjernstyring" av klimaanlegg/lading, virker innimellom.

Å lagre nye funn av blant annet ladestasjoner fungerer ikke, må søkes opp på nytt hver gang.

Hvis Nissan virkelig mener at "dette er vi gode på", så bør de komme med oppdateringer til eksisterende produkter så de faktisk fungerer.

Burde være barnemat sammenlignet med visjonene de her snakker om

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...