Gå til innhold

HD for lagring av filmer og bilder


Anbefalte innlegg

Hei.
Har 2 SSDer idag 256 og 128 gb, disse bruker jeg som systemdisk, til spill og ting som krever litt hastighet.
Har 2 hardisker, en 2,5" 500 gb og en 3,5" 1tb, har bytta stort sett alt i PCen, men de vanlige hardiskene bråker så mye, spesielt 3,5".
Noen som veit om en vanlig HD som jeg kan bruke til filmer og bilder som ikke bråker noe særlig? Vil liksom ikke at HD skal bråke mere enn Noctua NF-S12A

 

Holder med et par TB så jeg kan få erstattet de snurrediskene jeg har idag med noe mer stille.
Eller må man over på SSD for å få noe stille?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags lyd er det du plages av? Er det kontinuerlig during, eller mer variable dunk og smell? 

Raske HDD'er, som f.eks WD Black, bråker spesiellt mye på sistnevnte måte. De har en kraftig og rask aktuator for hodene.

Men WD Green og tilsvarende disker syntes jeg er veldig stillegående på alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om disker som ligger under 17,8 dB, så da er nok SSDer det eneste alternativet hva støy angår. Men som Hårek nevner, så er WD Black særlig aggressiv på dette området. Men å bruke demperinger eller et gummioppheng under montering kan så absolutt anbefales uansett hvilke disker det dreier seg om.

 

Selv har jeg bare slike vifter, koblet til en manuell viftekontroller som kjøres på ~75%:

https://www.digitalimpuls.no/vifte-120x120mm/129054/noctua-nf-f12-ippc-2000-120mm-vifte-2000-rpm-1218-m-h-297-dba-3-pin

 

...og WD Black/Seagate Enterprise disker, men jeg har alle diskene i vibrasjonsdempende gummioppheng, og hører vanligvis kun viftene med mindre det er større diskaktivitet på gang, som filoverføringer. Isåfall hører jeg sporadisk knatring når lesehodet leker Ken Block.

 

"Stillegående disker" blir noe slikt som dette; WD Blue, med sine oppgitte 25 dB:

https://www.komplett.no/product/858032/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/wd-desktop-blue-4tb-35?offerId=KOMPLETT-310-858032#

 

Men bruk fortsatt gummioppheng - det VIL hjelpe, spesielt mot vibrasjonsstøy, som er mye mer irriterende å høre enn statisk støy fra selve  harddisken. Har du ikke spesifisert løsning til ditt kabinett, så bruk noen O-ringer. Det er stort sett plass til å få sviset inn en slik mellom disken og kabinettet. Og er det ikke det, klipp opp en gummistrikk og bruk en stripe på hver side av skruen.

 

Har prøvd med strikk selv, og det er hverken så holdbart (blir helt oppsmuldret etter et par år) eller effektivt som en O-ring eller dedikert løsning, men som nødløsning og siste utvei er det bedre enn ingenting.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

WD red er veldig bra harddisker og du kan fint bytte ut en av de med de du har i dag. jeg har aldri hørt om at moderne harddisker bråke rnoe særlig. Hvis du vil være helt sikker på at du fjerner all vibrasjonsstøy kan du bruke strikk, noe ala dette. Jeg har brukt det tidligere og det fungerte veldig bra.

Takk skal du ha!

 

Blir å bestille meg en 2 TB wd red. Har bestilt https://m.ebay.com.au/itm/222492301996?_mwBanner=1

 

Kan klippe opp og legge under pc og under hardisk.

Tenker å benytte meg av de gummifestene på noctua viftene, så det bør bli ganske stille.

Lenke til kommentar

Synes nå de fleste nye disker er nokså stille. Har per nå 13 disker stående i USB dockinger over de to serverene jeg har, og de står 2 meter fra der jeg sitter mye av tiden når jeg ser på TV eller bare slapper av, og sjeldent jeg hører noe fra de nye diskene der.

Kanskje akkurat når en av diskene spinner opp fra å ha vært i strømsparemodus, men lesing og skriving hører jeg knap om jeg står rett ved for å høre om disken faktisk gjør noe.

 

Av diskene jeg bruker "on top" er det mest WD Blue, Seagate 8 TB archive disker samt et par WD Red disker.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Synes nå de fleste nye disker er nokså stille. Har per nå 13 disker stående i USB dockinger over de to serverene jeg har, og de står 2 meter fra der jeg sitter mye av tiden når jeg ser på TV eller bare slapper av, og sjeldent jeg hører noe fra de nye diskene der.

Kanskje akkurat når en av diskene spinner opp fra å ha vært i strømsparemodus, men lesing og skriving hører jeg knap om jeg står rett ved for å høre om disken faktisk gjør noe.

 

Av diskene jeg bruker "on top" er det mest WD Blue, Seagate 8 TB archive disker samt et par WD Red disker.

Takk for tilbakemelding.

Kan jeg spørre om hva man trenger så mye lagringsplass som du har til? Filmer, serier, spill eller server for nettsted etc?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hva man trenger så mye lagringsplass som du har til? Filmer, serier, spill eller server for nettsted etc?

 

Jeg sitter selv på 8 HDDer og 4 SSDer i min stasjonære PC, og så snart jeg får pengene tilbake for en WD Black 4 TB som kveldet i juleferien og får kjøpt en Seagate Enterprise 10 TB til å erstatte den med er jeg oppe i 34 TB.

https://1drv.ms/i/s!AuFMZD__7mN2gRXCkzZFeIoRNkDB

https://1drv.ms/i/s!AuFMZD__7mN2gRCsB1yumEiKAZye

Fullstendige specs. er i Profilen min.

 

Det er for det meste filmer og serier. Jeg driver også en del med on-screen recording, og Fraps sluker diskplass i full-HD, så det går en del der.

 

Men det meste er gått til ~5,7 TB med filmer. Når en film er minimum 3,5 GB (eller tilnærmet som jeg kan få tak i), med filmer jeg virkelig vil ha i god kvalitet er på ~7,5 GB eller 10-12 GB, og ganger du det med rundt 800...vel, da trengs det plass. 1 TB til alt av Top Gear, Fifth Gear og andre bilserier, for ikke å nevne Game of Thrones in 1080p. 1 TB til .ISO'er, inkludert div. Windows images.

 

Ikke så mye musikk for min del - bare rundt 500 GB - sammenliknet med de enorme bibliotekene jeg har sett andre har.

Ellers så liker jeg å ha en del ledig plass. Dro på TG en gang med fulle disker, og det var lite morsomt, så et mål er å ikke gå tom for plass igjen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Kan jeg spørre om hva man trenger så mye lagringsplass som du har til? Filmer, serier, spill eller server for nettsted etc?

Jeg sitter selv på 8 HDDer og 4 SSDer i min stasjonære PC, og så snart jeg får pengene tilbake for en WD Black 4 TB som kveldet i juleferien og får kjøpt en Seagate Enterprise 10 TB til å erstatte den med er jeg oppe i 34 TB.

https://1drv.ms/i/s!AuFMZD__7mN2gRXCkzZFeIoRNkDB

https://1drv.ms/i/s!AuFMZD__7mN2gRCsB1yumEiKAZye

 

Det er for det meste filmer og serier. Jeg driver også en del med on-screen recording, og Fraps sluker diskplass i full-HD, så det går en del der.

 

Men det meste er filmer. Når en film er minimum 3,5 GB (eller tilnærmet som jeg kan få tak i), med filmer jeg virkelig vil ha i god kvalitet er på ~7,5 GB eller 10-12 GB, og ganger du det med rundt 800...vel, da trengs det plass. 1 TB til alt av Top Gear, Fifth Gear og andre bilserier, for ikke å nevne Game of Thrones in 1080p. 1 TB til .ISO'er, inkludert div. Windows images.

 

Ikke så mye musikk for min del - bare rundt 500 GB - sammenliknet med de enorme bibliotekene jeg har sett andre har.

Ellers så liker jeg å ha en del ledig plass. Dro på TG en gang med fulle disker, og det var lite morsomt, så et mål er å ikke gå tom for plass igjen.

5 tb med Bearly legal... ?

 

Leste feil. Var visst Bearly lethal ?

 

Takk for svar. Artig å se rigger ?

Lenke til kommentar

 

Takk for tilbakemelding.

Kan jeg spørre om hva man trenger så mye lagringsplass som du har til? Filmer, serier, spill eller server for nettsted etc?

 

 

24 TB er til BluRay samlingen min, som nå har passert 700 BluRay plater rippet i full kvalitet (type 30-35GB).

10 TB er til DVD samlingen min på litt over 1.500 DVD plater rippet siden begynnelsen av 2000 tallet.

9 TB til la oss si "ikke kjøpte" filmer og serier (skal sies at jeg kjøper så og si alle gode filmer og serier når de kommer ut her på berget), men først ser jeg på dem når de kommer ut på nett :D

 

Så er mye plass satt av til diverse backuper både her hjemmenfra og kopier fra servere jeg har i utlandet.

 

Og noen få TB med brukerdata som hele bildearkivet mitt fra 1997 frem til nå, så og si hele Microsoft porteføljen med .iso filer på Norsk og Engelsk (etter mange år med Technet/MSDN)

 

Og ja, litt mer backup ;) Kan aldri få nok backup. Har jo et par servere i utlandet som er kombinert webhosting og backup servere også, med totalt 24 TB med lagring.

Og så har jeg selvsagt hele filmsamlingen min + brukerdata på offsite 3/4 TB disker (ripper jeg en film, ripper jeg den til en disk som jeg fyller opp til den er full, så sender ut av huset) før jeg kopierer filmen til interne disker.

 

Jaja, ser at jeg kanskje har et seriøst problem av ett eller annet slag ;) ;)

Lenke til kommentar

 

 

Takk for tilbakemelding.

Kan jeg spørre om hva man trenger så mye lagringsplass som du har til? Filmer, serier, spill eller server for nettsted etc?

 

 

24 TB er til BluRay samlingen min, som nå har passert 700 BluRay plater rippet i full kvalitet (type 30-35GB).

10 TB er til DVD samlingen min på litt over 1.500 DVD plater rippet siden begynnelsen av 2000 tallet.

9 TB til la oss si "ikke kjøpte" filmer og serier (skal sies at jeg kjøper så og si alle gode filmer og serier når de kommer ut her på berget), men først ser jeg på dem når de kommer ut på nett :D

 

Så er mye plass satt av til diverse backuper både her hjemmenfra og kopier fra servere jeg har i utlandet.

 

Og noen få TB med brukerdata som hele bildearkivet mitt fra 1997 frem til nå, så og si hele Microsoft porteføljen med .iso filer på Norsk og Engelsk (etter mange år med Technet/MSDN)

 

Og ja, litt mer backup ;) Kan aldri få nok backup. Har jo et par servere i utlandet som er kombinert webhosting og backup servere også, med totalt 24 TB med lagring.

Og så har jeg selvsagt hele filmsamlingen min + brukerdata på offsite 3/4 TB disker (ripper jeg en film, ripper jeg den til en disk som jeg fyller opp til den er full, så sender ut av huset) før jeg kopierer filmen til interne disker.

 

Jaja, ser at jeg kanskje har et seriøst problem av ett eller annet slag ;) ;)

 

 

Imponerende samling!

Kan du nå hele biblioteket ditt fra en annen plass altså?

Du skal ha ha creds om du har fått sett alt du har da, og enda mer creds om du i tillegg ha barn som det ser ut til på hjemmesiden din =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...