Gå til innhold

Ny stillegående gaming-PC ca. 25 - 30 000,-


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha meg en ny PC for første gang på en god del år. Budsjett ca. 25-30k pluss skjerm og annet tilbehør.

 

Maskinen skal primært brukes til gaming og hjemmearbeid (office). Det er avgjørende for meg at maskinen er tilnærmet lydløs når jeg ikke spiller. Når jeg spiller, kan jeg leve med at viftene hilser på, men jeg vil ikke ha flyplass hjemme.

 

Egentlig hadde jeg tenkt å la Komplett eller andre bygge for meg, slik at jeg slapp risikoen og arbeidet. Men jeg er ikke helt fornøyd med noen av ferdigpakkene eller konfigurasjonene jeg finner. Så fort jeg drar til på ytelse, ser det ut til at jeg tvinges inn i vannkjøling. Men jeg vil helst slippe pumpe- og surklelyder og er primært interessert i en god luftkjøler.

 

Jeg har bygd noen PC-er i min tid, men det er snart 10 år siden sist. Jeg er derfor skikkelig ute av trening. Setter stor pris på innspill til listen under – særlig om dette er kompatibelt og om det er deler jeg definitivt bør bytte ut. 

 

Kabinett: be quiet! Dark Base 700 1999,- 

 

Hovedkort: Asus ROG STRIX  Z370-E Gaming S1151 2349,-

 

Prosessor: Intel Core i7-8700K Coffee Lake 3989,-

 

Grafikk: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 8199,-

 

Minne: Ballistix Sport LT DDR4 32 GB 2666 MHz CL16 Unbuffered DIMM 3799,-

 

Kjøler: Noctua NH-U9S CPU Kjøler 595,- 

 

Strømforsyning: Corsair RM650x 650W PSU 1039,-

 

Lagring: Samsung 960 EVO 1TB M.2 PCIe SSD 4799,-

 

(Lydkort): Sound BlasterX AE-5 internt lydkort 1399,- 

 

Sum: 28 167,- 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si du bør ha litt kraftigere PSU hvis du skal overklokke 850 watt er ikke for mye.

Helst EVGA SuperNOVA 850 G3

 

Selv lurer jeg på hvorfor du trenger lydkort? Ikke det du ikke skal kjøpe det, men HDMI fra skjermkortet til en god forsterker gjør samme nytten. Bare litt tungvint sette opp.

 

Du må bare sette opp vifteprofilene i hovedkortet: Tror du klarer å bygge selv hvis du vil teorien er samme som før.

ASUS170A%20BIOS%2007%20-%20Q-Fan.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bytt ut 2666 mhz minne med G.skill 16GB 4133mhz/4000mhz minne, før andre sier du skal det ;D

 

Minnet finner du på Proshop.no

 

 

Lydkort er lite mening å bruke penger på. Hvis du ikkje er fornøyd med det integrerte (som faktisk er rimelig bra), så kjøper du deg en USB DAC. 

 

Som LMH1 sier, så kan det være lurt med en litt større strømforsyning. Jo større psu, desto mindre støyer den som regel. Bruker man 70-80% av kapasiteten, så snurrer vifta deretter. Altså den vil bråke mere.

 

 

650w holder garantert, men kjekt å ha litt å gå på.

 

Angående load, så bruker mitt gamle oppsett 6900k 8 core + 2x 1080ti sli ca 550w full load i Battlefield 1.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Angående load, så bruker mitt gamle oppsett 6900k 8 core + 2x 1080ti sli ca 550w full load i Battlefield 1.

Høres mye ut, mitt oppsett drar ca 150-200 watt med samme spillet. Da har jeg overklokket cpu til 3.87 Ghz eller noe slikt også skjermkortet noe.

 

2 stk 1080ti....

 

Det høres ikkje mye ut. Det er målt. 

 

Har du egentlig testet med "wattmåler" ? Du kan liksom ikkje si 150-200w ca.. Så mye svinger det ikkje i spillet. HELT ulike oppsett også. Hvilket skjermkort har du?

 

Jeg kjører 3440x1440p med alt på max. Du kjører vel 1080p 60hz?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har full hd 120 hz skjerm ja, Ryzen 7 1700, GTX titan  first gen 32 GB ram 3000MHz og samsung 961 pro 1 TB SSD + 1 TB ssd , 8 TB hd

 

Ja bruker Multifunksjonell energimåler

 

Ofte 150 load peak, og 250 watt load. Men da må jeg makse cpuen og skjermkortet maksimalt.

Det skal vel litt til i det spillet, da skjermkortet er en liten flaskehals hadde jeg hatt GTX 1070\1080 ville jeg muligens fått mot 350 watt kanskje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

snipp

 

Jeg har gjort noen endringer :

 

Kabinett: Fractal Design Define R6

 

Hovedkort: Asus ROG STRIX  Z370-E Gaming S1151 2349,-

 

Prosessor: Intel Core i7-8700K Coffee Lake 3989,-

 

Grafikk: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio

 

Minne: G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC SR - 32GB

 

Kjøler: Noctua NH-D15S

 

Strømforsyning: Seasonic Prime Titanium 850W, Corsair AX860/1200

 

Lagring: Samsung 960 EVO 1TB M.2 PCIe SSD 4799,-

 

(Lydkort): Som de andre sier, kjøp heller en DAC

Lenke til kommentar

Takk for veldig gode innspill!

 

- Dropper lydkortet

 

- Bytter ut minnet

 

- Bytter ut grafikkortet med MSI Trio. Basert på tester ser det ut til å være det som bråker minst av de aktuelle. 

 

- Går opp til minst 850 W strømforsyning basert på innspillene. Seasonic Prime Gold er en god del billigere enn Titanium, og ser ganske bra ut utfra hva jeg kan lese. Er oppsiden med Titanium verdt prisen? Tenker særlig på støy, siden jeg antar at vi uansett er på den trygge siden når det gjelder kvalitet.

 

- Må tygge litt på kabinettet. 

 

Igjen - takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Seasonic Prime Gold er en god del billigere enn Titanium, og ser ganske bra ut utfra hva jeg kan lese. Er oppsiden med Titanium verdt prisen?

 

Det kan jeg ikke svare på. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at Titanium modellen får topp anbefalinger :)

Seasonic leverer god kvalitet, så Gold modellen er sikkert bra den også.

Lenke til kommentar

Anbefaler du leser noen tester på ASUS ROG MAXIMUS X APEX, Socket-1151

https://www.komplett.no/product/969514/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-maximus-x-apex-socket-1151?offerId=KOMPLETT-310-969514#

 

Jeg kjøpte dette etter og ha lest noen tester, de jeg leste viste at dette HK overlegent best i denne prisklassen, og langt bedre enn også dyrere når det kommer til spill ytelse med og uten OC. Også det kaldeste uten vannkjøling av de jeg har sett sammenlignet med. Og det er ikke mange kronene opp fra HK trådstarter har valgt seg

 

Eneste jeg trenger og gjøre for og få min 8700K(ikke deliddet) til 5.0Ghz er og endre multiplieren.

 

Den har også en 24/7 profil av de8aur på 5.2Ghz som er 100% stabil i BFH1 for meg(ikke alle kjernene oc til 5.2)

Klarer med Kraken62 kjøler manuell oc på 5.2Ghz på alle kjernene, men drar jeg den til 5.3Ghz blir den over tid i BF1 så varm den trottler ned til 5.1Ghz og så opp til 5.3 igjenn osv.(dvs jeg har brukt De8auer profilen og endret hastigheten på alle kjernene, er ingen stor oc'r)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Den har også en 24/7 profil av de8aur på 5.2Ghz som er 100% stabil i BFH1 for meg(ikke alle kjernene oc til 5.2)

Klarer med Kraken62 kjøler manuell oc på 5.2Ghz på alle kjernene, men drar jeg den til 5.3Ghz blir den over tid i BF1 så varm den trottler ned til 5.1Ghz og så opp til 5.3 igjenn osv.(dvs jeg har brukt De8auer profilen og endret hastigheten på alle kjernene, er ingen stor oc'r)

 

Da er det ikke en stabil overklokk mener da jeg. Med 100% stabilt så menes det også at CPU skal holde gitt hastighet under ALLE scenarioer. Dessuten så er ikke ytelsesforskjellen å gå opp 100-200 Mhz verdt det hvis temps er så høye. Var jeg deg ville jeg hatt CPU på 5.0 Ghz. Pent og rundt tall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den har også en 24/7 profil av de8aur på 5.2Ghz som er 100% stabil i BFH1 for meg(ikke alle kjernene oc til 5.2)

Klarer med Kraken62 kjøler manuell oc på 5.2Ghz på alle kjernene, men drar jeg den til 5.3Ghz blir den over tid i BF1 så varm den trottler ned til 5.1Ghz og så opp til 5.3 igjenn osv.(dvs jeg har brukt De8auer profilen og endret hastigheten på alle kjernene, er ingen stor oc'r)

 

Da er det ikke en stabil overklokk mener da jeg. Med 100% stabilt så menes det også at CPU skal holde gitt hastighet under ALLE scenarioer. Dessuten så er ikke ytelsesforskjellen å gå opp 100-200 Mhz verdt det hvis temps er så høye. Var jeg deg ville jeg hatt CPU på 5.0 Ghz. Pent og rundt tall :)

 

Helt enig i hva du skriver, tok med 5.3Ghz og hinte om at 5.3 er nok mulig med bedre kjøling, enn med den oppskrytte Kraken62, men mislyktes med det tror jeg nok. :hm:

Lenke til kommentar



Se denne etter hvilken case du ønsker..
Han tester flere kabinetter og er veldig god på å forklare å vise alt :)

Selv ville jeg gått for enten h700i til nzxt eller det som ble linket lenger oppe

Edit:
Skal sies at jeg også siklet på Be Quiet kabinettet en stund, men la det fra meg..Dersom du faktisk kjøper det så er det fint om du oppdaterer her hvordan det faktisk er i bruk :)
Hadde også kjøpt dark rock pro CPU vifte fra Be Quiet dersom du faktisk kjøper kabinettet Endret av MrMidget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...