EuLars Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Har solgt en telefon på finn, kjøper har betalt for den og frakten, MEN pakka har posten rota bort, det er med sporing, så de leter jo etter den. Posten sier at de ikke kan betale ut noen erstatning før det gått 60 dager, men hvor lenge skal jeg la kjøper vente på denne pakka eller pengene i retur? Kan jo hende posten finner den og får den levert mottaker innen dagene er gått, og da er det dumt å ha gitt tilbake pengene, men setter jeg meg selv i den situasjonen så vil jo jeg ha hatt de tilbakke lenge før det gått 60 dager, og sendt pakka tilbake til selger på posten sin regning. Hva er rett å gjøre?? Vedlagt bilde er fra samme tid som tråden startet Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Er ikke pakken kjøper og posten's problem når du har avlevert den til posten? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Er ikke pakken kjøper og posten's problem når du har avlevert den til posten? Vel, bare siden personen har forhåndsbetalt En løsning er å be posten sende pakken tilbake til deg hvis de finner den og gi tilbake pengene til kjøper. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Etter kjøpsloven er varen som hovedregel levert når den er overlatt fraktfører. Så lenge du ikke er næringsdrivende trenger du derfor i utgangspunktet ikke å gi pengene tilbake. 1 Lenke til kommentar
EuLars Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv. Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv. Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? Om posten mener mottaker ikke kan kreve noe så må de kunne stille garanti for at pakken havner hos deg, eller at du får garanti, før du betaler tilbake noe penger. Mulig de svarer dere bare må vente. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv. Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? Les betingelsene på pakketypen du har valgt. - De forskjellige pakketypene har forskjellige betingelser, og det de plikter å erstatte kan være alt fra ett lite sjablonbeløp basert på størrelse/vekt til full verdi. Lenke til kommentar
EuLars Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv. Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? Les betingelsene på pakketypen du har valgt. - De forskjellige pakketypene har forskjellige betingelser, og det de plikter å erstatte kan være alt fra ett lite sjablonbeløp basert på størrelse/vekt til full verdi. Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Send krav om erstatning etter 60 dager, dokumenter verdien til innholdet (det du faktisk har fått betalt for telefonen). Ikke betal noe til kjøperen før du har fått erstatning fra Posten. Endret 5. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Som Herr Brun skriver så er hovedregel at vare anes som levert når den er levert inn til fraktfører ved privatkjøp, i dette tilfellet posten. Du burde da anføre overfor kjøper at du anser varen om levert og risiko gikk over på kjøper ved innlevering av varen. Du kan selvfølgelig sette frem erstatning til Posten på vegne av kjøper etter 60 dager, men dette anses som "good will" fra din side. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna Du har liten erfaring hvis du innbiller deg at Posten er ille fordi de er statlige. Posten er faktisk en av de bedre der ute. 5 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna Da anbefaler jeg at du prøver Postnord... 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Som Herr Brun skriver så er hovedregel at vare anes som levert når den er levert inn til fraktfører ved privatkjøp, i dette tilfellet posten. Du burde da anføre overfor kjøper at du anser varen om levert og risiko gikk over på kjøper ved innlevering av varen. Du kan selvfølgelig sette frem erstatning til Posten på vegne av kjøper etter 60 dager, men dette anses som "good will" fra din side.Nja, jeg vil vel hevde at det er et implisitt krav om at man faktisk forfølger kjøpers påståtte krav overfor fraktfører på dennes vegne, om en ikke har gitt kjøper rett til å gjøre det i befraktningsdokumentene. Jeg ville definitivt gjort dette, og ikke bare for å være snill. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv. Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? Les betingelsene på pakketypen du har valgt. - De forskjellige pakketypene har forskjellige betingelser, og det de plikter å erstatte kan være alt fra ett lite sjablonbeløp basert på størrelse/vekt til full verdi. Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna lol. Du kan jo prøve deg mot en privat fraktfører og se hvor mye penger du får der i tilsvarende sak. Posten er ekstremt forbrukervennlige. Send en pakke med noen andre, og du får beskjed om at du burde tegnet forsikring om du vil ha noe mer enn ca. 250 kroner per kilo. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå