Gå til innhold

Salg på finn, pakke borte


Anbefalte innlegg

Har solgt en telefon på finn, kjøper har betalt for den og frakten, MEN pakka har posten rota bort, det er med sporing, så de leter jo etter den. Posten sier at de ikke kan betale ut noen erstatning før det gått 60 dager, men hvor lenge skal jeg la kjøper vente på denne pakka eller pengene i retur? Kan jo hende posten finner den og får den levert mottaker innen dagene er gått, og da er det dumt å ha gitt tilbake pengene, men setter jeg meg selv i den situasjonen så vil jo jeg ha hatt de tilbakke lenge før det gått 60 dager, og sendt pakka tilbake til selger på posten sin regning.

Hva er rett å gjøre?? 

Vedlagt bilde er fra samme tid som tråden startet

 

post-444269-0-83880300-1515084689_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv.

Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? 

Lenke til kommentar

Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv.

Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? 

 

Om posten mener mottaker ikke kan kreve noe så må de kunne stille garanti for at pakken havner hos deg, eller at du får garanti, før du betaler tilbake noe penger. Mulig de svarer dere bare må vente.

Lenke til kommentar

Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv.

Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? 

 

Les betingelsene på pakketypen du har valgt. - De forskjellige pakketypene har forskjellige betingelser, og det de plikter å erstatte kan være alt fra ett lite sjablonbeløp basert på størrelse/vekt til full verdi.

Lenke til kommentar

 

Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv.

Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon? 

 

Les betingelsene på pakketypen du har valgt. - De forskjellige pakketypene har forskjellige betingelser, og det de plikter å erstatte kan være alt fra ett lite sjablonbeløp basert på størrelse/vekt til full verdi.

 

Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna 

Lenke til kommentar

Som Herr Brun skriver så er hovedregel at vare anes som levert når den er levert inn til fraktfører ved privatkjøp, i dette tilfellet posten. Du burde da anføre overfor kjøper at du anser varen om levert og risiko gikk over på kjøper ved innlevering av varen. Du kan selvfølgelig sette frem erstatning til Posten på vegne av kjøper etter 60 dager, men dette anses som "good will" fra din side.

Lenke til kommentar

Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna

 

Du har liten erfaring hvis du innbiller deg at Posten er ille fordi de er statlige. Posten er faktisk en av de bedre der ute.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna 

 

Da anbefaler jeg at du prøver Postnord...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som Herr Brun skriver så er hovedregel at vare anes som levert når den er levert inn til fraktfører ved privatkjøp, i dette tilfellet posten. Du burde da anføre overfor kjøper at du anser varen om levert og risiko gikk over på kjøper ved innlevering av varen. Du kan selvfølgelig sette frem erstatning til Posten på vegne av kjøper etter 60 dager, men dette anses som "good will" fra din side.

Nja, jeg vil vel hevde at det er et implisitt krav om at man faktisk forfølger kjøpers påståtte krav overfor fraktfører på dennes vegne, om en ikke har gitt kjøper rett til å gjøre det i befraktningsdokumentene. Jeg ville definitivt gjort dette, og ikke bare for å være snill.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Uansett så vil jeg gi de tilbake om pakka IKKE blir levert, det er jeg som avsender som må kreve posten for dette. Mottaker kan visst ikke kreve noe fra de ifølge posten selv.

Men hva skal man evt kunne kreve fra de? Kan jeg kreve at de skaffer meg en ny telefon?

 

Les betingelsene på pakketypen du har valgt. - De forskjellige pakketypene har forskjellige betingelser, og det de plikter å erstatte kan være alt fra ett lite sjablonbeløp basert på størrelse/vekt til full verdi.

 

Har sendt den som Norgespakke, så den er forsikret for intill 10 000,- Jeg mener at jeg har krav på at de faktisk skaffer meg en tilsvarende telefon, men det er jo statlig så de har vel sine egne regler og snor seg vel unna

 

lol. Du kan jo prøve deg mot en privat fraktfører og se hvor mye penger du får der i tilsvarende sak. Posten er ekstremt forbrukervennlige. Send en pakke med noen andre, og du får beskjed om at du burde tegnet forsikring om du vil ha noe mer enn ca. 250 kroner per kilo.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...