Gå til innhold

Bildetråd 1900-til dags dato


Scarvo

Anbefalte innlegg

1994:

 

Vi nordmenn er kjent for mye rart. Ski, polekspedisjoner etc. Og vi er kjent for å si Nei til EU. Og i 1994 gjorde vi det for andre gang. Første gang var i 1972. Her demonstrerer titusenvis av EU-mostandere på Youngstorget kort tid før folkeavstemningen 28.november som ga et nei-flertall på 52%.

 

image.jpg

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1995

 

I januar 1995 var en rakett fra skytefeltet på Andøya svært nære ved å starte 3 verdenskrig. Raketten, som egentlig kun skulle brukes til å måle nordlys, ble skutt ut mye mer nordlig enn det som var planlagt. En videre misforståelse førte til at radarkontrollører i Russland ikke fikk beskjed om dette. Da så raketten suste inn over russisk luftrom ble det umiddelbart satt i gang tiltak fra Russland, da de antok at dette var en atomrakett. Den store røde knappen ble brakt til daværende president Boris Jeltsin som var klar til å starte et hevnangrep mot USA. Heldigvis ble motangrepet avverget ettersom at raketten falt i sjøen fremfor videre innover russiske områder.

 

I de få minuttene krisen varte var situasjonen svært kritisk. I følge russiske myndigheter er dette det nærmeste de noen gang har vært å iverksette et atomangrep.

 

En norsk rakett svært lik den på bildet var svært nære å sette i gang WW3

 

800px-Black_Brant.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1996:

 

Ultraekstremistiske Taliban erobrer Kabul og det meste av Afghanistan. De forbyr...vel...det meste; musikk, bøker, sport, barbering, ansikt(for kvinner), latter etc. Sammenligne med bildet fra 1972. Her taler en mullah til mennene i hovedstaden etter erobringen i oktober. 5 år senere faller Taliban og det er en hendelse i New York som utløser deres fall.

 

ch3_extra_003_taliban02-edit_custom-cf97

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

2001:

 

Her velger jeg å la bildet tale for seg selv. Jeg husker selv godt denne fryktelige datoen og hvordan det føltes som verdens undergang. Og det innevarslet begynnelsen på en ny tidsalder som desverre aldri ser ut til å ta slutt men bare blir verre og verre. Tenk, jeg husker hvordan det var en selvfølge å kunne ta med vann på fly og slippe å måtte gjennomvisiteres. Men så kom denne forferdelige dagen....

 

5230798c69bedd671ea48e7d-750-560.jpg

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

2004

 

Kunne skrevet så mye mye mer om dette men skal prøve å begrense det. Velger først og fremst å si at jeg fortsatt tenker på alle tap av menneskeliv. Må dere alle hvile i fred.

 

26 desember 2004 oppstår det et svært kraftig jordskjelv i Indiahavet. Skjelvet blir målt til å ha en styrke på 9,3 (noe som er vanvittig høyt!). Episenteret for skjelvet er like vest for øya Sumatra i Indonesia. Skjelvet førte til at flere enorme tsunamibølger skylte inn over kysten i store deler av Asia. Afrika og Australia ble også rammet av bølgene, men ikke i like stor grad. De landene som ble hardest rammet var Indonesia, Thailand, India og Sri Lanka. I det sistnevnte landet ble blant annet et helt tog skylt bort fra skinnene og hundrevis omkom bare her.

 

Totalt omkom et sted mellom 230 og 280 000 mennesker denne dagen, mens flere tusen mennesker aldri ble funnet, og har dermed fortsatt status som savnet. Under følger noen tall på enkelte av nasjonene som mistet statsborgere denne dagen.

 

Danmark. 45 omkomne, 1 savnet.

Finland. 179 omkomne.

Tyskland. 539 omkomne, 13 savnet.

Norge. 84 omkomne

Sverige. 543 omkomne, 17 savnet.

India. Ca 10 000 omkomne.

Thailand. Over 5000 lokale thaier omkommet, og over 2000 savnet.

Sri Lanka. Over 30 000 bekreftet omkommet. Over 4000 fortsatt savnet

Indonesia. Over 130 000 bekreftet omkommet. Kan være så høyt som over 220 000 bare her. Over 37 000 er fortsatt savnet.

 

boxing_day_tsunami_ten_years.jpg

Lenke til kommentar

2006

 

Da både danske og norske aviser publiserer karikaturtegninger av profeten Muhammed, skaper det store overskrifter og opptøyer i den arabiske verden. Flagg blir påtent, bygninger satt fyr på osv.

 

På bildet ser man den danske ambassaden i Syria stå i brann, etter å ha blitt påtent av rasende muslimer.

 

1891977.jpg

Lenke til kommentar

2010

 

For en som er glad i både fotball og Afrika, så er dette bildet stort. I det første verdensmesterskapet på afrikansk jord blir Siphiwe Tshabalala historisk da han scorer mesterskapets første mål for Sør-Afrika mot Mexico. Kampen endte til slutt uavgjort 1-1.

 

1434010646_e87d1.jpg

Lenke til kommentar

2011:

 

Vel, det er uunngåelig. Jo nærmere vi kommer vår egen tid, jo nærmere og mer personlig er alvorlige hendelser i historien og det som skjedde for bare få år siden er fortsatt veldig personlig for mange mennesker. 22. juli. Jeg husker det som en veldig overskyet sommerdag. Og jeg hørte smellet. Fred være over minnene til de som ble rammet. Regjeringskvartalet etter udåden.

 

1461626.jpg

Lenke til kommentar

2011:

 

Vel, det er uunngåelig. Jo nærmere vi kommer vår egen tid, jo nærmere og mer personlig er alvorlige hendelser i historien og det som skjedde for bare få år siden er fortsatt veldig personlig for mange mennesker. 22. juli. Jeg husker det som en veldig overskyet sommerdag. Og jeg hørte smellet. Fred være over minnene til de som ble rammet. Regjeringskvartalet etter udåden.

 

1461626.jpg

 

Jeg var så uheldig å miste en nær venn av meg denne dagen. En dato som aldri må glemmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...