Gå til innhold

Kjøpe og selge fond


pe92

Anbefalte innlegg

Jeg driver å sparer i fond. Bruker aksjesparekonto hos Sparebanken.

 

Hvis jeg kjøper meg inn i et fond for 10 000, og etter noen mnd har jeg en avkastning på 500kr.

Er det da lurt å selge seg ut, og investere videre i et annet fond. Eller er det bedre å la det bli stående?

 

Så lenge jeg holder pengene i aksjesparekontoen kan jeg kjøpe å selge skattefritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver å sparer i fond. Bruker aksjesparekonto hos Sparebanken.

 

Hvis jeg kjøper meg inn i et fond for 10 000, og etter noen mnd har jeg en avkastning på 500kr.

Er det da lurt å selge seg ut, og investere videre i et annet fond. Eller er det bedre å la det bli stående?

 

Så lenge jeg holder pengene i aksjesparekontoen kan jeg kjøpe å selge skattefritt.

 

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/sesong-3/episode-2

 

Anbefaler deg sterkt å se denne. 

 

Edit: 

 

Om du selger etter en viss avkastning og kjøper deg inn i et annet fond. Er det nøyaktig det samme som å la pengene stå der de i utgangspunktet var. Dette gir ikke en høyere profitt av å sjonglere med pengene slik, iallefall ikke på fond. Da er det mer gunstig å gjøre dette på enkeltstående aksjer. Men husk at kurtasje og gebyrer ofte spiser opp hele gevinsten ved mange kjappe kjøp og salg. 

 

Hvis du tåler en risiko. Ville jeg kanskje funnet en aksje å puttet 10 000 på - og la de stå der minst et kvartal. En høyrisikoaksje som du kan tjene bra på er for tiden Funcom. Husk at du har skatteplikt på aksjegevinst. :) 

Endret av MellomAlt
Lenke til kommentar

Jeg driver å sparer i fond. Bruker aksjesparekonto hos Sparebanken.

 

Hvis jeg kjøper meg inn i et fond for 10 000, og etter noen mnd har jeg en avkastning på 500kr.

Er det da lurt å selge seg ut, og investere videre i et annet fond. Eller er det bedre å la det bli stående?

 

Så lenge jeg holder pengene i aksjesparekontoen kan jeg kjøpe å selge skattefritt.

Sparing er det best å bare la stå inne i fondet. Det er ikke lurt å drive med kjøp/salg som amatør. Husk at du bør ha en tidshorisont på minst 5 år i aksjefond.

 

Du må hvertfall ikke ta rådet til forrige post her. Han starter med å linke til en helt OK episode fra Folkeopplysningen som sier det er umulig å tjene penger på aktiv investering av proffe folk, for så å be deg som amatør gjøre akkurat det samme. Hold deg langt unna enkeltaksjer med sparepengene dine. Skal du inn i enkeltaksjer er det best å gjøre det med en liten andel av formuen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Men vil fondene alltid gå opp? På lang sikt altså.

 

Jeg tenker jo slik at hvis jeg investerer 10 000, og får en avkastning på 500.

 

Vil det ikke da lønne seg å selge seg ut, for så å kjøpe videre i andre fond for 10 500?

 

Nei, det er ingen garanti, men mange fond er rimelig sikre. Grunnen til at folk bruker fond er for å slippe nettopp det du snakker om å gjøre. Fond er rett og slett en gjeng folk som sitter og investerer for deg, de slenger inn 10.000,- tar ut når det når 10.500,- og handler andre ting. Omtrent likt som det du snakker om å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvilken garanti har du for at de andre fondene du skifter til vil stige mer enn det du selger deg ut av?

Har selvfølgelig ingen garanti for det. Men jeg syntes det høres bra ut å gjøre det slik. Da vil jeg jo til slutt ende opp med flere andeler i flere fond.

Lenke til kommentar

 

Hvilken garanti har du for at de andre fondene du skifter til vil stige mer enn det du selger deg ut av?

Har selvfølgelig ingen garanti for det. Men jeg syntes det høres bra ut å gjøre det slik. Da vil jeg jo til slutt ende opp med flere andeler i flere fond.
Logikken henger ikke på greip, og som regel er det ikke vits i å ha mer enn et par fond maks.
Lenke til kommentar

Hvorfor er du så sikker på det?

 

Jo mer man får i avkastning jo fler andeler kan man kjøpe i fond. Da vil man jo få avkastning på de igjen.

 

Okay, jeg skal forklare. 

 

Fond er en samling forskjellige aksjer som påvirkes av det globale og nasjonale markedet - samt utviklingen internt i selskapene til hver enkeltstående aksje, men også verdensøkonomien generelt. Alt handler om hvordan markedet etterspør og viser interesse for et annet marked, selskap eller hva det skulle være. I tillegg til selskapets konkrete utvikling - er også mange selskaper priset kunstig høyt kun fordi investoren tror på selskapet - såkalt "good will". En aksje handler derfor om en samling av hvilken forventninger man har til selskapet bak, den økonomiske og politiske globale situasjonen, nasjonale og absolutt alt rundt dette her. 

 

Et fond er altså en god samling av dette. Av aksjer som er satt sammen av en fondsforvalter. Dette er en gruppe mennesker som lever av å spekulere - kjøpe og selge slike pakker til andre kunder. Som deg. Fakta er at det opprettes hundrevis av ulike fond i året, men det aller fleste med negativ avkastning blir lagt ned. Slik kan selgerne av fond si SE PÅ OSS, VI HAR HATT AVKASTNING 10 ÅR PÅ RAD. Men de snakker ikke om de 90% andre fondene de har som ble opprettet og avviklet pga negativ avkastning. 

 

Dersom du kjøper et tilfeldig fond for 10 000 kr,- og får en avkastning på 5% som tilsvarer 500 kr,- Så er det høyst sannsynlig at også de andre fondene har hatt en positiv avkastning. Ser du på index-aksjer på f.eks. Oslo Børs ser du at de fleste selskaper enten er på rødt eller grønt. Med unntak av noen få som er på veldig grønn side, eller rød side. Dette er fordi enkelte selskaper kanskje har levert et dårligere / bedre resultat. Eller fått en stor kontrakt e.l. 

 

For å tjene gode penger på børs, fond og aksjer krever det at du klarer å spå fremtiden. Det er litt som lotto. Du må ha tro på et selskap og følge dette langsiktig. Du bør satse på et enkelt marked og holde deg innenfor dette. Ulike fond er nemlig delt opp i hva slags marked du ønsker å finansiere i. Du har fond som kun er energi-basert, shipping-fond og IT-fond. Dette er aksjer forholdsvis KUN innen denne bransjen, utvalgte selskaper en fondsforvalter har tro på. 

 

Så dersom du satser på et fond, får 5% avkastning. Trekker deg ut igjen, og hiver de inn på et annet fond. Er det fullstendig likegyldig for hva du kan forvente av tap eller avkastning. 

 

Personlig syns jeg fond bare er tull. Det er sikkert greit for noen som ønsker svært langsiktig sparing. Men det beste - og bevist det som gir best avkastning på sikt - er å følge en index på en børs. Bankene er selgere og vil selvfølgelig selge deg fond fordi de tjener penger på dette. Dersom du kjøper index er det ingen andre enn deg selv som råder. Du blir din egen forvalter. Yay!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg fond bare er tull. Det er sikkert greit for noen som ønsker svært langsiktig sparing. Men det beste - og bevist det som gir best avkastning på sikt - er å følge en index på en børs. Bankene er selgere og vil selvfølgelig selge deg fond fordi de tjener penger på dette. Dersom du kjøper index er det ingen andre enn deg selv som råder. Du blir din egen forvalter. Yay!

Skjønner hva du mener, men indeksfond er også fond. Indeksfond er også aksjefond. Det du tenker på er aktivt vs passivt forvaltede fond. Og det er også verdt å nevne at verden er litt mer nyansert enn hva du sier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere noen eksempler på et indeksfond?

 

Ligger jo flere fond i nettbanken til sparebanken. Hvilke av disse er et indeksfond?

 

Se om du ser noen som heter "Global Indeks". De fleste indeksfond har ordet "indeks" i navnet. Hvis ikke, prøv å sjekk ut kostnadene på fondet. Hvis de er rundt 0,2% (årlig) er det nok et indeksfond. Gå for et globalt et.

Lenke til kommentar

Vil det da være lurt å kjøpe å selge aktivt? Eller la alt stå i ro?

 

Det er umulig å vite hvilken av de som kommer til å gå best.

 

Men dersom du tenker å gå for indeksfond og har mulighet til å selge uten å realisere skattemessig, så er det ingenting som tilsier at du burde la det stå. Da bør du nok heller selge det aktive fondet og kjøpe indeksfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...