Gå til innhold

Ekstremt treg iphone SE etter oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen iPhone bør "oppgraderes" lenger enn siste versjon av det den ble levert med.

iPhone SE ble opprinnelig levert med iOS 9, så 9.3.5 er best på den.

Nyeste SE med 128 GB kom med iOS 10, så der har man jo ikke noe valg.

 

Windows har latt bug-fikser komme separat med windows update, og OS-forbedringer med nyere windows.

Apple synes det er best å gjøre begge deler samtidig! Problemet er jo at endringer, tillegg og "forbedringer" (les: BLOATWARE) gjør telefonen tregere og tregere.

 

Så der må man ta et valg: Skal man ukritisk "oppdatere" og bugfixer men tregere telefon med tiden,  eller skal man holde telefonen sin smooth og rask men uten sikkerhetsfikser for hull som oppdages etterhvert?

 

Jeg har valgt det siste, og er bare forsiktig med hva jeg bruker av søppel-apper, og klikker ikke på dumme linker.

(min iPhone 6 er på iOS 8.3 og jeg digger det!)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Den artikkelen er skrevet 11.okt. mens Apple fremdeles tillot nedgradering til 10.3.3

Det er nå umulig å nedgradere til iOS 10.

 

Det er også en av Apples dårlige avgjørelser. Hvis de tillot å nedgradere til original versjon når som helst, ville flere turt å oppgardere og teste. Slik det er nå, kan man kun nedgradere i et par uker etter ny versjon er lansert. Og det kun til forrige lille versjon! F.eks. fra 11.1.2 til 11.1.1

Endret av ozone
Lenke til kommentar

En SE skal ikke bli treg etter oppdatering til nyeste iOS, så her må det være noe rusk som henger igjen etter eldre versjoner. Koble mobilen til en PC/Mac, installer iOS på nytt fra iTunes, og sett den opp som en ny telefon etterpå. Ta backup av bilder før du starter dersom du ikke har sync til iCloud.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt vår eldgamle iphone 4S som vi fortsatt har med et Lyca kontantkort i var jeg så dum å oppdatere..

 

iphones anbelaler jeg at man har med den versjonen den kom i, fordi maskinvaren holder ikke på samme måte som en android.

 

Android gir ikke oppdateringer til mobiler som ikke kan dette.

 

 

Men omtrent alt som heter iPhone skal liksom oppgraderes... Har snakket med mobildoktoren, og han så det var det dummeste å oppgradere en iPhone til nyere iOs.

 

Bugs, lag og masse issues, nettop fordi det er store forskjeller i maskinvare fra en iphone til en annen, og enda mer 3-4 trinn opp.

Lenke til kommentar

iphone SE (Mars 2016 , et halvt år etter 6s) har samme soc og cpu som iphone 6s og skal kjøre ios 11 helt fint.

Begge med Apple A9 Dual-core 1.84 GHz , PowerVR GT7600 (six-core graphics). Og kan på ingen måte sidestilles med 4s.

Resett til fabrikk instillinger og sett den opp som ny iphone løser problemene dine «garantert»

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har hatt noe iPhones oppigjennom og kjenner meg ikke igjen. Jeg oppdaterer alltid og gjennoppretter fra forrige telefon og har hatt minimalt med problemer. Vi er PR nå 3 syk som har iPhone (5s, 6 og 7) og alle vi gjør likedan og våre telefoner bare virker og virker og virker. Nå skal jeg (igjen) teste android (mate 10 pro) og er veldig spent på om jeg klarer lengre enn sist (galaxy s7) før jeg blir gal av hvor dårlig apper og os er ifht iOS.

 

Jeg er veldig fan av mye av det android skal være bedre enn iOS på, men stabilitet og brukeropplevelse må jeg si at der er iOS årevis foran Android. Jeg har ikke testet Oreo så blir spennende å se om noe av forspranget er tatt igjen.

Lenke til kommentar

Min fire år gamle iPhone 5s er oppgradert til nyeste iOS, og den fungerer fullstendig knirkefritt.

 

Eneste var at jeg syntes batteritiden ble noe redusert sist jeg oppgraderte, men det kan være tilfeldig... for det er fortsatt originalbatteriet som sitter i, og det varer fortsatt et døgn uten lading. Ikke dårlig for en fire år gammel telefon.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt noe iPhones oppigjennom og kjenner meg ikke igjen. Jeg oppdaterer alltid og gjennoppretter fra forrige telefon og har hatt minimalt med problemer. Vi er PR nå 3 syk som har iPhone (5s, 6 og 7) og alle vi gjør likedan og våre telefoner bare virker og virker og virker. Nå skal jeg (igjen) teste android (mate 10 pro) og er veldig spent på om jeg klarer lengre enn sist (galaxy s7) før jeg blir gal av hvor dårlig apper og os er ifht iOS.

 

Jeg er veldig fan av mye av det android skal være bedre enn iOS på, men stabilitet og brukeropplevelse må jeg si at der er iOS årevis foran Android. Jeg har ikke testet Oreo så blir spennende å se om noe av forspranget er tatt igjen.

 

Problemer med oppdateringer oppstår ikke hos alle, slik har det alltid vært. Ofte er det bugs med oppdateringen hos noen som krever ny, ren installasjon. Men jeg har et inntrykk av at dette skjer oftere på Android enn iOS.

 

Jeg har forøvrig en ipad mini som ble tilnærmet ubrukelig etter siste oppdatering, alt går forferdelig tregt. Ikke hjalp det nevneverdig med tilbakestilling heller, så jeg har en mistanke om at den aldri burde hatt den oppdateringen pga. for svak maskinvare. 

 

Angående brukeropplevelse Android vs ios så er jo dette svært subjektivt og hva man er vant til. For min del føler jeg på det motsatte, i forhold til alle tilpasningene jeg gjør på mobilen min. iOS blir som et fengsel i forhold, noe som for min del er et stort trekk i brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg kjører iOS 11.2.1 på en iPhone 6 og det fungerer helt utmerket. Dersom det er hastighetsforskjeller mellom 10.3.3 og 11.2.1, så er de i hvertfall så små at det ikke merkes ved daglig bruk.

 

Jeg ventet riktignok med å oppgradere helt til 11.2 ble lansert, da tidligere versjoner av iOS 11 har hatt mange problemer. Men etter oppgradering direkte fra 10.3.3 til 11.2 kan jeg ikke si annet enn at jeg er fornøyd.

 

 

Til TS: Reset/reinstaller telefonen. iPhone SE skal kjøre iOS 11 helt smertefritt. Men store oppdateringer (som fra iOS 10 til 11) kan ofte skape problemer. For de fleste går det selvsagt greit, men for enkelte har det blitt meldt om nettopp slike problemer du nevner. Hvorfor det skjer, er ikke godt å si, men det er mest sannsynlig noe som henger igjen fra det gamle systemet. En reinstallasjon av iOS vil fjerne alt av filer, apper og instillinger, og erstatte det med en ren iOS 11-installasjon. Etter det skal telefonen skal fungere som normalt.

 

https://support.apple.com/no-no/HT201252

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min fire år gamle iPhone 5s er oppgradert til nyeste iOS, og den fungerer fullstendig knirkefritt.

 

Eneste var at jeg syntes batteritiden ble noe redusert sist jeg oppgraderte, men det kan være tilfeldig... for det er fortsatt originalbatteriet som sitter i, og det varer fortsatt et døgn uten lading. Ikke dårlig for en fire år gammel telefon.

Nå har jo Apple selv bekreftet at de gjør sine eldre telefoner tregere. Noe de også saksøkes for i disse dager. Apple selv bedyrer at det er gjort for å spare strøm på telefoner med dårlig batteri, men alle vet selvsagt at den egentlige årsaken er for å få deg til å skrote telefonen og kjøpe en ny iphone.Selvsagt ikke noe som gjøres for å være snille med forbrukerne. Jeg har selv en 5s som er blitt betydelig tregere med oppdateringer, men som (hehe pussig nok) ikke kan reverseres.

 

Og Apple er neppe det eneste selskapet som bedriver slik virksomhet. Jeg har lenge mistenkt det samme vedrørende grafikkort og annen maskinvare, hvor hensikten er å få deg til å kjøpe nytt hele veien. Og jeg tar neppe feil når jeg sier dette problemet er langt mer utstrakt enn det mannen i gata kjenner til. Forbannet svindleri fra ende til annen av næringslivet i typisk grisk inntjeningsånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Min fire år gamle iPhone 5s er oppgradert til nyeste iOS, og den fungerer fullstendig knirkefritt.

 

Eneste var at jeg syntes batteritiden ble noe redusert sist jeg oppgraderte, men det kan være tilfeldig... for det er fortsatt originalbatteriet som sitter i, og det varer fortsatt et døgn uten lading. Ikke dårlig for en fire år gammel telefon.

Nå har jo Apple selv bekreftet at de gjør sine eldre telefoner tregere. Noe de også saksøkes for i disse dager. Apple selv bedyrer at det er gjort for å spare strøm på telefoner med dårlig batteri, men alle vet selvsagt at den egentlige årsaken er for å få deg til å skrote telefonen og kjøpe en ny iphone.Selvsagt ikke noe som gjøres for å være snille med forbrukerne. Jeg har selv en 5s som er blitt betydelig tregere med oppdateringer, men som (hehe pussig nok) ikke kan reverseres.

 

Og Apple er neppe det eneste selskapet som bedriver slik virksomhet. Jeg har lenge mistenkt det samme vedrørende grafikkort og annen maskinvare, hvor hensikten er å få deg til å kjøpe nytt hele veien. Og jeg tar neppe feil når jeg sier dette problemet er langt mer utstrakt enn det mannen i gata kjenner til. Forbannet svindleri fra ende til annen av næringslivet i typisk grisk inntjeningsånd.

 

Anbefaler deg å se dokumentaren "the lightbulb conspiracy" :)

Lenke til kommentar

Nå har jo Apple selv bekreftet at de gjør sine eldre telefoner tregere.

snips

Jeg har selv en 5s som er blitt betydelig tregere med oppdateringer, men som (hehe pussig nok) ikke kan reverseres.

Funksjonen som er lagt inn for å redusere batteribelastningen i kulde gjelder iflg Apple modellene iPhone 6, 6S og 7, så at din 5S (som ble lansert for snart 4 1/2 år siden) er betydelig tregere kommer nok av at du kjører et mye mer avansert OS på den enn den ble lansert med, eller at du ikke har installert OSet fra iTunes for å fjerne "rusk" som henger igjen fra gamle versjoner. Blir som å kjøre Windows 10 på en 5 år gammel PC, som var levert med Windows XP.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri "oppdatert" og har aldri hatt noen problemer med  det.

Jeg oppdaterer med en gang ny versjon er ute, og har aldri hatt problemer med det, selv om det alltid er en risiko for det. Det er fordeler og ulemper med begge alternativene, du får bl.a. ikke sikkerhetsoppdateringer, feilrettinger og ny funksjonalitet.

Lenke til kommentar

du får bl.a. ikke sikkerhetsoppdateringer, feilrettinger og ny funksjonalitet.

 

"Sikkerhetsoppdateringer" burde kommet i egne "updates", slik Microsoft klarer helt fint med sin windows-update.

 

"Feilrettinger" retter som regel noen kjente feil, men introduserer nye.

 

"Ny funksjonalitet" trenger jeg ikke. (består som regel av bloatware, eller i beste fall haugevis av nye smileys)

 

Så alt i alt gidder jeg ikke delta på oppdaterings-berg&dalbanen, da det er en bumpy ride.

Jeg har ennå ikke merket noen ulemper ved å bare faktisk bruke min iPhone, i stedet for å kaste vekk halve livet på installeringer, "EULA-ja/nei" og reboots som de fleste andre.

Lenke til kommentar

"Sikkerhetsoppdateringer" burde kommet i egne "updates", slik Microsoft klarer helt fint med sin windows-update.

Kan være at det burde, men det gjør det ikke. Heller ikke på Android, det jeg har sett på mine enheter. Nå er det lenge siden jeg hadde Windows Phone, så jeg husker ikke hvordan sikkerhetsoppdateringene kom er. men markedsandelen til WP viser at det er få som synes dette er viktig.

 

"Feilrettinger" retter som regel noen kjente feil, men introduserer nye.

Kjent problem dette, ikke bare innenfor data: https://www.nrk.no/finnmark/rettelse_-ny-feil-folger_-1.114990

Sånn er det med Windows, Android og det meste av SW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...