Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bruktbil - mest for pengene


Anbefalte innlegg

Hei!
Ser nå at for å kunne effektivisere arbeid må jeg investere i egen bil. Da jeg primært er student, er ikke lommeboka tykk, og mekanikerkunnskapene enda tynnere. Tidligere har jeg eid noen biler til under 20.000, noe jeg har brent meg på da de gjerne har krevd dyre reperasjoner ved nermeste EU-kontroll. 

 

Det jeg lurer på er vel, dersom jeg for eksempel sikter meg inn på en 2005 modell under 200.000 km til 30.000, er dette et lurt valg mtp. pris og kommende vedlikehold? Eller skjer det et veldig viktig hopp opp mot 50.000 kr, som gjør 2007-2008 modellene mer verdt pengene? 

 

Hittill har jeg sett litt på Ford og Renault, disse bilene ser ut til å ligge på relativt lave priser i forhold til årsmodell, og jeg vet de ikke er de dyreste på service, samt gode å kjøre. 

 

Noen kommentarer, evt innspill på valg av merke og modell? Karosseritype er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo sånn at uansett hvilken bil du kjøper så løper du en viss risiko for å kjøpe en med skjulte feil og kommende dyre reprasjoner. Etter noen mindre bra kjøp opp gjennom årene har jeg kommet frem til at det billigste er å få et uavhengig verksted (f.ex naf kjøpstest) til å ta en tilstandsvurdering av kjøretøyet.

Kjempelurt i fjor da jeg var nær ved å kjøpe en bil med ulyd/vibrasjon i motoren - jeg sparte nok en del penger på å ikke kjøpe den bilen for å si det sånn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 2005 Ford Focus 1.6 bensin selv og den er utrolig lettskrudd, samtidig er kvaliteten veldig god. Mange deler skaffes latterlig billig fra for eksempel Biltema.

 

Vil samtidig advare mot Ford merkeverksted og anbefale uavhengig verksted for kompliserte oppgaver - som reg reim bytte osv.

 

Edit: Typiske egenskaper for min modell, mye støy fra dekk - spesielt piggdekk. Uvanlig gode kjøreegenskaper.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I den prisklassen er nok bruk, vedlikehold og ettersyn av den aktuelle bilen viktigere enn årsmodell og type.

 

Renault er billig pga et (stort sett berettiget) dårlig kvalitetsrykte. De kom seg ut over 2000-tallet, men er svært variabel så det er litt mer gambling enn jeg liker.

Ford Focus II er derimot, som Mr_Spock tydeligvis har erfart, et av de beste tipsene i forhold til kjøp og driftskostnader. De solgte mye, så det er mange bruktbiler å velge mellom. Dieselene går rimelig, men pass opp for tidligere småkjøring - de moderne dieselmotorene er ikke så glad i det, noe som resulterer i turbohavarier, tett partikkelfilter etc. så sjekk historikk. Tryggere slik sett er du med bensinmotorene og 1.6-literen som er vanligst er helt grei og ukomplisert og ofte billigst i lengden selv om drivstoffkostnaden er høyere.

Anbefaler også å gå for en versjon med litt utstyr. De enkleste modellene med manuell ac og lite utstyr får du kanskje billig nå, men er tilsvarende tunge å bli kvitt når du vil bytte den ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såg en Volvo V50 2,0D 2006 ute til 28 000kr. Muligens noe av det beste for deg? Lavt forbruk, liten, men samtidig ikke for liten motor. Eneste du må passe på er om servicene har blitt holdt, hva som har blitt byttet og om den har hatt problem med dysene. Ellers er den en grei bil. Kan chippest opp mer hester og mindre forbruk. Dem burde gå minst 500 000km.

 

Evt. så kan du kjøpe en Volvo 944 / 945 diesel for under 30 000, om det skulle skje noe så kan hvem-som-helst hjelpe deg å skru da det å skru volvo 9-serie er lettere enn Lego.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Takk for god respons! :)

 Da sikter jeg meg nok inn på bensin-fokus-serien. Volvo er selvsagt også et alternativ, men jeg har foreløpig ikke funnet noen under 30000 uten skyhøy km og mangler. 

 

EDIT: 

Spoke too soon. Ser blant annet en 2004 mod v40 på 140.000 km til 29.000 kr. Hvordan er V40 og v50 seriene i forhold til focusgjengen fra Ford? Kjøreegenskaper, driftskostnader, vedlikehold og vanlige feil? 

Endret av HornYkorN
Lenke til kommentar

Hvordan er V40 og v50 seriene i forhold til focusgjengen fra Ford? Kjøreegenskaper, driftskostnader, vedlikehold og vanlige feil?

Når man snakker om biler som er snart 15 år gamle, er det tilstanden på det spesifikke eksemplaret som er viktig, ikke hvordan en modell er generelt. Du kan finne en Seat Alhambra som funker uten problemer i årevis, eller en Toyota Avensis som koster deg tusenvis i måneden i reparasjoner, selv om snittet for modellene skulle tilsi det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for god respons! :)

 Da sikter jeg meg nok inn på bensin-fokus-serien. Volvo er selvsagt også et alternativ, men jeg har foreløpig ikke funnet noen under 30000 uten skyhøy km og mangler. 

 

EDIT: 

Spoke too soon. Ser blant annet en 2004 mod v40 på 140.000 km til 29.000 kr. Hvordan er V40 og v50 seriene i forhold til focusgjengen fra Ford? Kjøreegenskaper, driftskostnader, vedlikehold og vanlige feil? 

 

Ford Focus II og Volvo V40/V50 er faktisk bygget på samme tekniske plattform (siden Ford eide Volvo den gangen). Den største forskjellen er vel egentlig at Volvoen har mer påkostet og finere interiør, og nok også bedre rustbeskyttelse. Focusen er satt opp litt mer sportslig, Volvoen er mer behagelig men ikke så morsom. Driftskostnader etc er nok ikke så ulik, Forden har nok noe billigere deler, men Volvoen bedre kvalitet på karosseridetaljer.

 

Uansett, som påpekt tidligere. I den prisklassen er det svært mye avhengig av hvordan forrige eiere(e) har behandlet bilen. Og på flaks/uflaks...

Lenke til kommentar

Som de fleste skriver, dette varierer veldig fra bil til bil, både merker, modeller og hvor godt de er vedlikeholdt.

Min første bil var en 22 år gammel Toyota til 10.000 kr som var kjørt over 400.000 som oppførte seg feilfritt i flere år.

Neste bil var en 11 år gammel Opel til 20.000, kun kjørt 140.000. Denne måtte fikses årlig for 10-20k.

 

Men en tommelfingerregel er at de japanske merkene er de mest driftsikre over tid. Men husk å se etter rust, da det ofte er det som tar knekken på dem, lenge før drivverket sier stopp...

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på Honda Civic/jazz , og Toyota Yaris også.

 

Jeg er generelt enig, men du må passere 50 lapper for å få den generasjonen av Civic som kom 2006. Den før der ruster godt...   

Jazz er en fin bybil men tvilsom komfort på langkjøring - bør prøvekjøres. Yaris er også verdt å prøve, her er vel kanskje risikoen størst for tidligere eiere som har tenkt at 'Toyota bare går og går' og dermed ikke har fulgt opp service og vedlikehold.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er liten forskjell mellom merkene om en ser bort fra noen problem modeller, det viktigste er å finne en bil i god stand og lite kjørt.

 

Stort sett enig, men i den aldersklassen vi snakker om her er det enkelte merker som har mye større problemer med rust enn andre (Mazda og VW ville jeg f.eks. ikke rørt). Svært mye annet lar seg fikse, om så med brukte deler eller delebiler, men rust i bærende konstruksjoner er ofte ikke synlig før det er ille, men da så dyrt å fikse at det dreper biler effektivt.

Vær også spesielt obs på moderne turbodieseler som har gått i småkjøring (10-20 minutter til/fra jobb f.eks.). De har mye til felles med kjederøykere - bare et tidsspørsmål før KOLS.

Småbiler får du gjerne billig, men de er som regel ikke konstruert for å holde så lenge, er kjipere å kjøre og atskillig mindre sikre ved en kollisjon. Så normalt anbefaler jeg å gå opp til rundt Focus-størrelse, og familiebil-klassen tåler gjerne enda en god del mer km.

 

Hvis bare skal frakte deg selv kan det også vurderes å kjøpe en rimelig liten varebil hvis du finner en som er pent brukt. De er gjerne konstruert for å være solide og billige i drift. Berlingo eller Transit Connect f.eks.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips! Jeg tenker å primert være på utkikk etter Ford Focus eller Volvo fremover, og holde et øye på historikk, kjørelengde og rust. En siste ting: Har kjørt en renault megane 2007 modell en del, og synes denne er veldig god å kjøre, samtidig som det knapt har vert behov for reperasjoner på den de siste fem årene. Dette kan jo være et heldig tilfelle som mange allerede har nevnt, men er megane 2005-2009 noe å satse på fremfor focus/v40 eller er man generelt sett "heldigere" med de to sistnevnte? 

 

Må innrømme jeg heller litt mot Ford focus da jeg liker hvordan denne ser ut og hvordan folk omtaler den, men har ingen tidligere erfaringer med Ford. 

Lenke til kommentar

Uansett hva du ender opp med så bør du ta med noen som kan litt om bil når du titter selv om det koster deg penger. En femhundrelapp for å ha med en mekaniker er billigere enn en bil som brått må hasterepareres.

 

Etter hva jeg har sett av biltråder her inne så er det mye rart på markedet og ganske mange fler enn få har brent seg fordi de ikke har helt peiling.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips! Jeg tenker å primert være på utkikk etter Ford Focus eller Volvo fremover, og holde et øye på historikk, kjørelengde og rust. En siste ting: Har kjørt en renault megane 2007 modell en del, og synes denne er veldig god å kjøre, samtidig som det knapt har vert behov for reperasjoner på den de siste fem årene. Dette kan jo være et heldig tilfelle som mange allerede har nevnt, men er megane 2005-2009 noe å satse på fremfor focus/v40 eller er man generelt sett "heldigere" med de to sistnevnte? 

 

Må innrømme jeg heller litt mot Ford focus da jeg liker hvordan denne ser ut og hvordan folk omtaler den, men har ingen tidligere erfaringer med Ford.

 

Eide en gang i tiden en Ford Focus Stasjonsvogn, jevnt godt fornøyd med den. Sportslig å kjøre og lå veldig godt på veien. Men montøren av glødepluggene må ha blitt sparket ut av kona den dagen han monterte dem i motoren, dønn umulig å få start på ved ett par minusgrader. Ble mye hjemmekontor den vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...