Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg vinne gjennom med dette?


HSkjorberg

Anbefalte innlegg

Hei, første gang jeg er inne på juss-avdelingen på dette forumet, så jeg får unnskylde om jeg ikke følger retningslinjene.

Casen er.

 

Min samboer og jeg kjøpte et hus i sommer og oppdaget etter kort tid at det bare var varmekabler i 3/4 av ganger.(påvist av M-tec)

Det står i prospektet at det er varmekabler i gang og ikke at deler av gangen mangler fullstendig kabler.

Har tegnet boligkjøperforsikring og de har sendt ett krav på 57000kroner til selger for å legge nye kabler som de nå har nektet å betale.

Min tvist kommer nå som vårt forsikringsselskap ikke vil ta saken videre. Begrunnelsen deres er at for å vinne igjennom denne saken så må manglen på varmekabler ha innvirkning på prisen av boligen. Det mener de at det ikke har.

Selger har helt tydelig holdt tilbake informasjon om dette da det er lagt nye fliser i gangen og byttet termostat.

Den dagen vi skal selge vil vi være nødt til å skrive på egenmeldingskjema at det kun er varmekabler i deler av gangen noe jeg mener har innvirkning på prisen. Dette er i en kjeller så er iskaldt på den delen det ikke er kabler.

Min siste utvei er å sende en klage til en objektiv nemd som vil se om jeg har en sak eller ikke.

Veldig rotete skrevet, men håper dere forstår det meste ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt har selger sine ord i behold: Det er jo varmekabler i gangen! Det jo ikke spesifisert at den dekker hele gangen...

Sånn sett er det jo ingen varmekabler som dekker hele arealet: Det er jo minst 10-20 cm mellom sløyfene og kabelen er bare 1 cm tykk...

Så en korrekt lagt kabel dekker heller ikke mer enn noen få prosent av arealet i et rom. Slike ting vil kunne bli brukt mot deg.

I tillegg som det sies, så må man opp i 5% av kjøpesum for at noen gidder å ta i saken en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er gangen utvidet slik at bare deler av gangen har varmekabel? Kanskje tegne ei skisse av situasjonen og legge ut her.

 

Hvis selger kan slippe unna med å lyge om noe slikt så er det jo ingenting som forhindrer deg i å gjøre det samme i fremtiden... Men det er ikke slik det bør fungere, så jeg forventer at du vil kunne vinne frem med dine krav mot selger. Dette er jo en kjent feil, og forsikringen skal vel kun dekke ukjente feil? 

Lenke til kommentar

Normalt sett er det ikke en mangel ved boligen dersom ikke avviket representerer mer enn 5% av kjøpesummen. 

Så koster leiligheten/huset passe masse må du også finne store skader på bad og tak for å i det hele tatt få noe

 

Ikke bare det, men en rettskraftig dom har dømt at det å fylle ut med avkryssing i egenmeldingsskjema i fra selgers side, ikke er tilstrekkelig for å ta de på noe.

 

Så dersom selger har krysset Nei i en avkryssingsboks så er dette Nei ikke å stole på i følge dommen, fordi det kan tenkes at man har krysset av feil. Kun dersom selger har skrevet det i setningsutfyllingsdelen med ord, som skaper en ordentlig forståelse for hva selger har ment, så kan de tas på det.

 

Egenmeldingsskjemaet er ikke verdt særlig som regel  :)

Lenke til kommentar

Dette er ikke en "5%" sak. (Og denne "prosentgrensen" er i alle tilfeller bare del av en helhetsvurdering.)

 

Saken gjelder så vidt jeg kan se avhendingslova § 3-9 første punktum jf. § 3-8 om "uriktig opplysning om eigedomen".

 

Hvis det først er gitt uriktig opplysning skal det litt til før man akseptere at opplysningen ikke har virket inn på avtalen.

 

Her er et avsnitt fra "Arealsviktdommen", Rt. 2003 s. 612 (42):

For det annet pekes det på at dersom en opplysning er egnet til å virke kjøpsmotiverende,
vil det trolig være en presumsjon for at den også har vært det for den aktuelle kjøperen
. Her
gis det altså anvisning på at vurderingen i utgangspunktet skal objektiviseres. Spørsmålet blir
altså om en opplysning generelt sett må antas egnet til å motivere.
Jeg er enig i dette syn,
som etter min mening også bevismessig har gode grunner for seg. Når det så legges til at det
er selger som har bevisbyrden for at avtalen ville vært inngått på samme vilkår med korrekt
informasjon
, jf. Ot.prp.nr.66 (1990–1991) side 91 annen spalte, vil det normalt avgjørende at
kjøpere generelt tillegger et bestemt forhold vekt i kjøpsbeslutningen. Med mindre helt
konkrete omstendigheter foreligger, vil selgeren i denne situasjon ikke ha oppfylt sin
bevisbyrde med hensyn til å vise at salget hadde funnet sted på samme vilkår også dersom
korrekte opplysninger var blitt gitt.

 

http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS4111/v12/undervisningsmateriale/hr-2002-00359a_arealsviktdommen.pdf

 

 

 

Varmekabler i gulvet er en type opplysning som "generelt sett må antas egnet til å motivere". Da antar man i utgangspunktet at det var tilfellet i denne saken, og det er selger som må bevise noe annet. Kostnader på over 50 000 kroner for å rette mangelen taler for at det ikke er snakk om en ren bagatell.

 

Forsikringsselskapets begrunnelse for hvorfor saken ikke kan føre frem fremstår som merkelig. 

 

 

(Avhenging av omstendighetene kunne jeg se et argument for at en opplysning om "varmekabler i gang" ikke nødvendigvis må bety at det er varmekabler i hele gangen. Det kunne for eksempel være gode grunner til å ha noen områder med plass til skap e.l.  Men dette gjelder altså spørsmålet om det i det hele tatt er gitt feil opplysning, ikke om "ein kan gå ut i frå at opplysningane har verka inn på avtala".)

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å vinne fram er et dilemma hvor "brorparten" vil gi seg fordi de ikke ønsker et usikkert økonomisk løft. Dette er de fleste motparter tjent med.

 

Du nevner at du har tegnet en eller annen form for forsikring. Kanskje en boligkjøperforsikring av et eller annet slag. Jeg vet ikke om det gir særlig avkastning, men du har vel en mulighet til å utfordre også de i en eller annen forsikringsnemd helt gratis vel? Forsikringsselskapet har jo ikke levert den tjenesten du betalte for?

Lenke til kommentar

Er jo et gratis forsøk ihvertfall. Vi behøver litt flere saker hvor kjøpere vinner fram. Slik at balansen blir litt utjevnet, slik at selgere ikke skal føle seg alt for trygge når de utelater å nevne ting.

 

Men man kjøper jo en brukt ting, så man har også litt ansvar i å kontroller hva man kjøper. Er ikke noe enkle greier å være kjøper ihvertfall.

 

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at varmekabler er en skjult installasjon. Selger har bebodd huset/leilighet og har sånn sett ingen unnskyldning i å ikke nevne det kalde feltet på gulvet? En kan vel neppe forvente av en kjøper at de skal finne ut av at en del av gulvet er kaldt, på en halvtimes visning (tar også tid å varme opp et kaldt gulv fra null strøm stilling). Tar jo tid å gå igjennom et takras av punkter dersom man skal ha griseflaks å oppdage en slik skjult ting.

 

Edit:

Er egentlig noe galt med hele visningskonseptet. Hvor mange tør å spørre om å få på plass en fagmann til å se over, gitt ekstratid og å få i stand avtale med en fagmann tidsnok. Spesiellt utfordring i et selgers marked (med hete budrunder), men nå går det vel litt langsommere alt ettersom hvor i landet en er kjøper.

 

Man stiller litt sterkere i å kunne få til en ordentlig gjennomgang i et kjøpers marked. Men selv da kan man ikke nødvendigvis få anledning til å rive opp store deler av huset for å kontrollere ting. Det kan dessuten gå med litt tid, og en del forskjellige varianter fagmenn som da kreves. Koster nok noen kroner det?

 

Er svært vanskelig å være kjøper av et så komplekst objekt.

 

Er det rom for et nytt yrkesfag, der en er spesialisert i å utføre en del tester, og har en god del utstyr og metoder opp i ermet sitt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Danmark har et bedre boligkjøpssystem. Der legges hus ut til fastpris, og etter budrunde har man visst 10 dager på å gå gjennom hele bygget. Da kan man kontakte fagpersoner og gjøre en skikkelig kontroll. Dersom man ikke er fornøyd kan man trekke seg fra kjøpet.

 

I Norge er boligkjøp galskap, der kjøper har utrolig få rettigheter. Kjøper man derimot en hårføner til 299kr har man 2 år reklamasjonsrett dersom ting ikke er som forventet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takstmenn får heller ikke til å gå igjennom alt. Er en falsk trygghet å stole på takstmenn.. Dessuten så finnes det forskjellige varianter takster å bestille i fra selgers side. Så også der må kjøper være oppmerksom. Selv den grundigste takst tar ikke alle svakheter med å kjøpe hus/leilighet. Det er helt sikkert.

 

Har et kjøp av leilighet i egen erfarings-"bok", men har lært litt av huseiernes landsforbund i ettertiden også. Men man er aldri helgardert. Bare dersom man lar være å kjøpe noe, men da kan en gå glipp av verdioppgang dersom man starter på en oppgangsperiode for eiendomsmarkedet. Blir litt gambling egentlig, og man bør egentlig forvente å måtte bruke litt penger på noe man kjøper seg (noe annet er blåøyd, eller nybegynnerfeil).

 

Å få inn blodferske førstegangskjøpere må jo være en hver eiendomsmeglers og selgers drøm..

De har sannsynligvis mindre midler å både fikse opp i feil, men også å kjempe en sak som har tydelige rammer for hvem som blir skyldig for feilen. De kan fort føle seg rundlurt. Dette systemet oppfordrer heller ikke særlig til ærlighet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det du må finne ut av er hvordan gangen er pusset opp av forrige eier og grunnen til att det ikke er varmekabler over hele flaten. Normalt skal det legges varmekabler eller matte over hele gulvflaten, men det skal ikke være under faste installasjoner som skap, badekar og liknende steder.

 

Har tidligere eier pusset opp gangen med tanke at det skal være/tilrettelagt for skap langs veggen, skal dette være tatt høyde for ved å legge varmekabler i deler av gangen.

 

Gangen er således korrekt oppusset bygningsteknisk, spørsmålet er da hvorvidt dette er tilstrekkelig opplyst i prospektet og om standard tekster som "varmekabler i gang" er tilstrekkelig ordlyd.

 

Er derfor man ikke skal pusse opp før salg, ny eier får pusle med flis og varmekabler etter eget ønske så en slipper slike etterspill.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...