Gå til innhold

Noe pluss med platespiller kontra Spotify ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes abonnement som i teorien har bedre oppløsning som er opp til CD-kvalitet men normalt sett gir vinyl og cd'er bedre lydopplevelse.

Takk for svar. Så man vil merke at lydbildet blir mye bedre ved å sette på favorittsangen fra Bruce Springsteen på vinyl kontra å spille den fra offline listen på Spotify ? Vil den menige mann i gaten merke det også, eller gjelder det kun de virkelig hardest ramma audiofile?

 

Lurer på om jeg skulle sette opp en platespiller på ønskelisten ...

Lenke til kommentar

Ser jo de selges i et sett med de klipsxh 15 et eller annet til 5 lapper for høyttalerne men ca 8000 med spiller.

 

Ville man merket forskjell på å bruke de ekstra tusen på spiller om man skulle kjøpe de høyttalerne ?

Eller er de så billig at man bare burde drite i spiller å kjøre Spotify

Jeg vet jeg spør vanskelig men det er langt til nærmeste sted man kan lytte og greit å få litt Feedback ...

Lenke til kommentar

spørmålene du stiller er noe de føler sterkt om og det er ganske delte meninger om det. Om man hører noen særlig forskjell på et minianlegg til 3.000 tviler jeg på men jeg merker iallefall forskjell på mitt anlegg hjemme og det er litt oppe i prisklassene.

Hvor i desibelskalaen begynner du å merke forskjell?

 

Jeg tror mange overvurderer "god" lyd og kjøper altfor dyre anlegg som sjelden spiller så høyt at det kan rettferdiggjøre prisen på anlegget. Sleng på ekstra dyre "titankryssisolerte lyshastighetskabler" så har man svidd av enda mer penger enn man strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar

Overhodet ingen pluss, vanskelig å lage spillelister, enda vanskeligere å få trøkket inn i mobilen når man skal ut å trene, jodle, på tur osv.

Derimot så har det en sterk følelse i fjæra faktor som er vanskelig å gjøre noe med, litt som religiøse, trangsynte, svaksynte, spåkoner, værdamer, de som tror jorda er flat, folk som har tattovert fopball lag på armen osv.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor i desibelskalaen begynner du å merke forskjell?

 

Jeg tror mange overvurderer "god" lyd og kjøper altfor dyre anlegg som sjelden spiller så høyt at det kan rettferdiggjøre prisen på anlegget. Sleng på ekstra dyre "titankryssisolerte lyshastighetskabler" så har man svidd av enda mer penger enn man strengt tatt trenger.

Jeg merker bedre "oppløsning" på lyden uansett hvor høyt eller lavt jeg spiller så db skal ikke utgjøre noen forskjell utover at en kan plage naboene mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Handler i bunn og grunn kun om nostalgi. Mange hadde plater da de var mindre og vinyplater bringer tilbake minner. Mange synes også det er mer stas med fysiske plater og store cover, samt hele opplevelsen med å ta plater ut av cover og sette dem på. Lydmessig er det ingen fordel. Faktisk må man være hysterisk forsiktig og nøye for at støv ol. ikke skal ødelegge lyden på vinylplater.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Virker som jeg lagde en brannfakkel ... ikke meningen å lage bråk :)

 

Men jeg lurer jo fælt på dette da :)

 

Ser at det er meninger som går helt i begge retninger slik du skriver ilpostino :)

 

Når jeg leser litt tester fra diverse norske sider så skryter de jo lyd og alt opp i skyene ... men de folkene er vel også lydomaner ...

Lenke til kommentar

Vinyl har eit anna lydbilete, men teknisk sett er det eit dårlegare format. Lyden blir annleis sidan lyden kjem frå ei plate med fysisk lydspor som blir plukka opp av ein stift, mens lyden på ein CD er digital og aldri vil degradere. Lyden på vinyl vil endre seg over tid på grunn av slitasje på spelaren og platene. At den blir varmare er fordi utstyret blir slitt. I mange tilfelle kan dette føre til at lyden faktisk høyrest betre ut, i andre tilfelle blir det motsett.

 

Nostalgi, det å ha eit fysisk produkt, platespelaren, trendy osv. er òg element som får folk til å kjøpe vinyl. Om det er noko du vil like må du nesten finne ut av sjølv ved å lytte til vinyl.

 

Å ha vinyl som einaste medium er ganske tungvint, så eg vil anta dei fleste vinylglade også har CD og ein form for streaming. Vanskeleg å ta med seg platespelaren i lomma.

 

Lyden er teknisk sett dårlegare på vinyl samt at den over tid blir endra frå originalen, men du får ein eigen lyd som mange føretrekk. Det er mange kjensler og sterke meiningar involvert i ein sånn diskusjon, men det blir like fånyttes som å krangle om ein føretrekk høgttalar A eller B. I tillegg får du gjerne ein polarisert diskusjon mellom dei som elskar vinyl og dei som ikkje ser poenget.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste vi hører er frekvenser i ulik styrke hvis man skiller snørr fra tårer.

Eneste grunnen til at vinyl låter "varmere" en feks streaming, CD plater og annet digitalt, er at frekvenskurven fra 20-20000 hz som er det mennesker vanligvis hører før høy musikk og alder setter inn, er at LP lyden rett og slett ikke er linjert, men derimot ruller ofte av i diskantområdet. Med en avansert plug-ins eller en equalizer med ekstremt mange bånd, kan man få et lydbilde som er rimelig likt også digitalt. Man får selvsagt ikke med knitring og annet ræl - noe som heller ikke finnes på innspillingen.

Det koker ned til smak, behag og en dose innbildning at det ene er bedre en det andre.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Det er mange legitime, dog følelsesmessige årsaker til å foretrekke vinyl. Men en ting jeg mener er overlegent med en samling på fysisk format er når man holder fest. Da har man samlingen å forholde seg til, man setter på en plate og hører ferdig ene siden, kanskje også den andre. Ingen stresser med spotify og youtube, ingen løker som bare mååå vise noe, ingen kø som det garantert blir sneket i.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange legitime, dog følelsesmessige årsaker til å foretrekke vinyl. Men en ting jeg mener er overlegent med en samling på fysisk format er når man holder fest. Da har man samlingen å forholde seg til, man setter på en plate og hører ferdig ene siden, kanskje også den andre. Ingen stresser med spotify og youtube, ingen løker som bare mååå vise noe, ingen kø som det garantert blir sneket i.

godt argument fra deg :) 

 

jeg hadde gått for platespiller i tillegg til spotify om jeg hadde merket god forskjell i lyden når jeg satt med ned etter en lang dag, og bare lukker øynene, og lar musikken fylle ørene ... 

Lenke til kommentar

Det er mange legitime, dog følelsesmessige årsaker til å foretrekke vinyl. Men en ting jeg mener er overlegent med en samling på fysisk format er når man holder fest. Da har man samlingen å forholde seg til, man setter på en plate og hører ferdig ene siden, kanskje også den andre. Ingen stresser med spotify og youtube, ingen løker som bare mååå vise noe, ingen kø som det garantert blir sneket i.

Ang sniking så var jeg en mester på det, la min egen sang som neste i køen og spolte fra det ene refrenget til det andre i den som ble avspilt. Var klokken over 22 var det ingen som merket noe. Det skal dog sies at min musikksmak ligger langt utenfor det vennene mine hører på, så jeg fikk ikke høre så mye av mitt eget forslag.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...