Gå til innhold

Noe pluss med platespiller kontra Spotify ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har både Spotify og Tidal Hifi; Tidal er MYE bedre, spesielt på PC/Mac. Det er rett og slett bedre kvalitet på lyden som kommer ut (selv om man kjører tilsvarende kvalitet 320 kbps på begge). Tidal Hifi har også mulighet for tilsvarende CD-kvalitet. Så digital lyd avhenger også av avspiller, mye av grunnen til at Tidal er bedre er at den har støtte for å gå direkte mot hardware (lydkort) utenom mixer og annet ræl som roter til lyden i operativsystemet. Det er kjempenkelt å høre forskjell; selv på utstyr av lavere kvalitet. 

 

Har en god samling CD'er som er konvertert til FLAC; ca 3000 av dem - hører stort sett aldri på FLAC-filene lengre (og CD-platene er pakket bort for lenge siden), det aller meste går på streaming (Tidal); spotify brukes kun i de få tilfelle jeg ikke finner sangen på Tidal. Utvalget begynner å bli virkelig bra på begge.

 

Edit:

På mobiltelefon bruker jeg ekstern Shure-DAC og Shure SE846. Ekstrem bra lyd her også (kjører fra iPhoneX; men mobiltelefon har "ingen" betydning for lydkvalitet siden lyd går digital ut fra telefonen til DAC). Her brukes stort sett Tidal Hifi offlinemodus (for å unngå brudd når 4G dekningen er dårlig).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har både Spotify og Tidal Hifi; Tidal er MYE bedre, spesielt på PC/Mac. Det er rett og slett bedre kvalitet på lyden som kommer ut (selv om man kjører tilsvarende kvalitet 320 kbps på begge). Tidal Hifi har også mulighet for tilsvarende CD-kvalitet. Så digital lyd avhenger også av avspiller, mye av grunnen til at Tidal er bedre er at den har støtte for å gå direkte mot hardware (lydkort) utenom mixer og annet ræl som roter til lyden i operativsystemet. Det er kjempenkelt å høre forskjell; selv på utstyr av lavere kvalitet. 

 

Har en god samling CD'er som er konvertert til FLAC; ca 3000 av dem - hører stort sett aldri på FLAC-filene lengre (og CD-platene er pakket bort for lenge siden), det aller meste går på streaming (Tidal); spotify brukes kun i de få tilfelle jeg ikke finner sangen på Tidal. Utvalget begynner å bli virkelig bra på begge.

 

Edit:

På mobiltelefon bruker jeg ekstern Shure-DAC og Shure SE846. Ekstrem bra lyd her også (kjører fra iPhoneX; men mobiltelefon har "ingen" betydning for lydkvalitet siden lyd går digital ut fra telefonen til DAC). Her brukes stort sett Tidal Hifi offlinemodus (for å unngå brudd når 4G dekningen er dårlig).

 

Hva er dine tanker om Dynamic Range/Loudness problematikken når det gjelder strømmetjenester som Spotify/Tidal?

 

Min erfaring er at disse strømmetjenestene stort sett har de verste utgavene (les de fullstendig ødelagte remasterne), mine flacer av album (skaffet etter http://dr.loudness-war.info/ ) høres nesten uten unntak veldig mye bedre ut.

 

Med fersk musikk stiller det seg annerledes, det finnes stort sett en utgave. Og dessverre er det ikke så ofte inspillingene er meget bra.

 

Edit: Skulle veldig gjerne sett tall på DR og inspillingsnivå på Spotify/Tidal - gjerne på cd/BD osv.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er jo ikke selve mediet, men i produksjonen av mediet. Når Pink Floyd lagde The Dark Side of the Moon, så var det jo ikke Spotify de tenkte på. Produksjonsprosessen var 100% fokusert på LP. 

Men senere har jo dette albumet blitt remastered mange ganger, og jeg tør påstå at du får bedre lyd fra Spotify enn fra original-LPen i dag. 

 

Nå er historien helt forskjellig for hvert album, så generalisering er selvsagt utrolig dumt...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på det såkalte "Loudness War" fenomenet som virkelig tok av på 90 tallet. Allerede før dette hadde mesteparten av populære album blitt utgitt på cd - med god dynamikk. Det er disse cdene man skal se etter.

 

Men så fikk jo selskapene for seg at alt skulle låte høyest mulig og de økte gjerne innspillingsnivået med opptil 10 dB og måtte selvsagt komprimere dynamikken for å få dette til. 

 

Dette ble gjort på de fleste innspillinger - og det er faktisk stort sett disse siste komprimerte remasterne som finnes for deg å lytte til på Spotify/Tidal.

 

En del av årsaken til at vinyl er populært er nettopp at vinyl innspillingene ofte har høy DR, på grunn av at slik hard komprimering ikke fungerer på en vinylmaster. De fleste har nok ikke fått med seg dette - men opplever at det er mer behagelig å lytte til vinyl.

 

For nettopp lyttetretthet er det som er selve kjennetegnet på innspillinger med lav DR.

 

Jeg skrev litt om min "oppdagelse" av fenomenet her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1792868

 

For egen del betyr dette mangfoldige ganger mer enn hvilken dac jeg bruker, avspillervalg i windows, optisk vs coac, valg av forsterker, osv osv.

 

Bruker kun streaming til fersk musikk. 

Lenke til kommentar

Det fenomenet der er svært oppskrytt. Du hører når noe er laget slik, det er ikke vanskelig. 

 

Det er faktisk ikke bestandig en selvfølge at du hører det med en gang.

 

En typisk utgivelse fra 1980 tallet kan være preget av litt båndsus, litt uklar osv. Men gjerne med en DR på for eksempel 14.

 

Så kommer en typisk ny remaster med båndsus fjernet, mye klarere og detaljert, kanskje også med et skikkelig stort 3D lydbilde, men med en DR på halvparten 7.

 

Et umiddelbart førsteinntrykk er at remasteren er best. Men musikk er en opplevelse av forventninger og tilfredstillelse, mellompartier og refreng osv. Man rett og slett gleder seg til den ekstra punchen i for eksempel rock når riffene trår til.

 

Men når alt er presset til maks (kompresjon) så skjer det ikke noe ekstra - og man blir rett og slett skuffet (ubevisst hvis man ikke er klar over disse tingene) . Og jo fetere anlegg med større mulighet for å levere "punch" jo verre blir det.

 

Derfor vinner den "gamle" kanskje litt "muddy" innspillingen, fordi den har mer "punch". Ikke så hifi bestandig, men mye deiligere å lytte til, spesielt over lengre lytteperioder.

Lenke til kommentar

Ja, nå gikk jeg ut fra at vi snakket om å høre på musikk, ikke se på. Men OK, whatever floats your boat.

Et bilde sier mer enn tusen ord vet du :) Eller hva det nå var.

 

Er bare et lite innspill fra min side om mine erfaringer. På ingen måte noen facit. Man får prioritere på den måten man finner det best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...