Gå til innhold

– VR er ikke i ferd med å dø


Anbefalte innlegg

 

 

 

VR er død, og har alltid vært død. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Leif Osvold er fremdeles en helt for mange forstår jeg...

 

Internett ble raskt en stor suksess. VR har vært her i mange år, og har floppet mange ganger.

 

For at noe skal kunne kalles en flopp må det ha vært en viss satsning, men inntil nylig har VR vært nisje. Hvis vi likevel for diskusjonens skyld sier at det har floppet, har det ikke vært fordi det ikke har så mye for seg, som "3D". Bilen var også et nisjeprodukt ganske lenge før den tok verden med storm, og når det skjedde var det fordi teknologien og prisen hadde nådd et visst nivå. Det var mange som dømte bilen nord og ned før dette skjedde. I 1943 mente IBM at verdensbehovet for datamaskiner var på fem enheter.

Nettverksteknologi hadde flere tiår på baken før internett tok av, så jeg vil ikke si den utviklingen gikk så raskt heller. Men da det virkelig smalt for www, var det fordi teknologien var god nok og billig nok. Frem til da var det mest entusiaster som sendte programmer til hverandre med hjemmeloddete modem. Teknologien for VR vil også bli god nok og billig nok, om enn ikke i 2018.

 

Vi må heller ikke glemme at innholdsutviklingen til VR er helt i startgropen. Det vi spiller nå er Space Invaders og Arkanoid. Bare vent til Half-life.

Han her har skjønt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

VR er død, og har alltid vært død. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Leif Osvold er fremdeles en helt for mange forstår jeg...

 

Internett ble raskt en stor suksess. VR har vært her i mange år, og har floppet mange ganger.

 

For at noe skal kunne kalles en flopp må det ha vært en viss satsning, men inntil nylig har VR vært nisje. Hvis vi likevel for diskusjonens skyld sier at det har floppet, har det ikke vært fordi det ikke har så mye for seg, som "3D". Bilen var også et nisjeprodukt ganske lenge før den tok verden med storm, og når det skjedde var det fordi teknologien og prisen hadde nådd et visst nivå. Det var mange som dømte bilen nord og ned før dette skjedde. I 1943 mente IBM at verdensbehovet for datamaskiner var på fem enheter.

Nettverksteknologi hadde flere tiår på baken før internett tok av, så jeg vil ikke si den utviklingen gikk så raskt heller. Men da det virkelig smalt for www, var det fordi teknologien var god nok og billig nok. Frem til da var det mest entusiaster som sendte programmer til hverandre med hjemmeloddete modem. Teknologien for VR vil også bli god nok og billig nok, om enn ikke i 2018.

 

Vi må heller ikke glemme at innholdsutviklingen til VR er helt i startgropen. Det vi spiller nå er Space Invaders og Arkanoid. Bare vent til Half-life.

Han her har skjønt det.

 

Isbilen Half-Life i vr.  :dribble:  :dribble:  :dribble:  :dribble:

Lenke til kommentar

VR er død, og har alltid vært død. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

 

Jeg ler av deg og de som sier dette... Er som å høre "kommer aldri til å trenge mer enn 64K RAM," eller "Datamaskiner vil aldri bli allemannseie." Tvert imot 2018/2019 blir når gen.2 av VR kommer og innholdet er så bra at antallet som kjøper dette øker eksplosivt. Allerede er det vel verdt det og moro for de som har råd. Og så om ytterligere noen år kommer alle til å traske rundt med AR briller koblet til mobiltelefonen/mobilnettet. TV kommer til å bli en sånn rar greie som radio er nå. Hvilken mangel på fantasi når det gjelder hva VR og AR kan gjøre i livene våre, det kan bokstavelig talt bli bedre enn virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

VR er død, og har alltid vært død. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Jeg ler av deg og de som sier dette... Er som å høre "kommer aldri til å trenge mer enn 64K RAM," eller "Datamaskiner vil aldri bli allemannseie." Tvert imot 2018/2019 blir når gen.2 av VR kommer og innholdet er så bra at antallet som kjøper dette øker eksplosivt. Allerede er det vel verdt det og moro for de som har råd. Og så om ytterligere noen år kommer alle til å traske rundt med AR briller koblet til mobiltelefonen/mobilnettet. TV kommer til å bli en sånn rar greie som radio er nå. Hvilken mangel på fantasi når det gjelder hva VR og AR kan gjøre i livene våre, det kan bokstavelig talt bli bedre enn virkeligheten.

 

mepy de må se det selv om noen år, vi kan ikke se for de som ikke trur på VR. har psvr, oculus rift, å venter på att htc vive blir billigere sikler etter Fallout 4 i vr. :dribble:  :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

VR er død, og har alltid vært død. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Jeg ler av deg og de som sier dette... Er som å høre "kommer aldri til å trenge mer enn 64K RAM," eller "Datamaskiner vil aldri bli allemannseie." Tvert imot 2018/2019 blir når gen.2 av VR kommer og innholdet er så bra at antallet som kjøper dette øker eksplosivt. Allerede er det vel verdt det og moro for de som har råd. Og så om ytterligere noen år kommer alle til å traske rundt med AR briller koblet til mobiltelefonen/mobilnettet. TV kommer til å bli en sånn rar greie som radio er nå. Hvilken mangel på fantasi når det gjelder hva VR og AR kan gjøre i livene våre, det kan bokstavelig talt bli bedre enn virkeligheten.

 

mepy de må se det selv om noen år, vi kan ikke se for de som ikke trur på VR. har psvr, oculus rift, å venter på att htc vive blir billigere sikler etter Fallout 4 i vr. :dribble:  :dribble:

Har en HTC Vive + en trådløs adapter fra TPLink, og en PiMax 4K, men venter nå på Vive 2 eller Oculus 2, regner med de dukker opp med 4K/5K OLED, større FOV, Wireless og inside out tracking mot slutten av 2018.

 

Ser nå fram mot store MMO's i VR, Open worlds og VR scanning av "the real world" steget forbi Google Earth.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde alle utvikler versjonene og fikk meg Oculus rift ved lansering. Til nå er den mest blitt brukt for å vise frem teknologien til venner og familie. Alle, inkludert meg, liker den veldig godt. Men har enda ikke funnet et spill jeg har lyst å spille mer enn noen timer eller en dag. Beste opplevelsene er fortsatt på vanlig pc pga mye høyere kvalitet på spill der.

Endret av ili
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Klart han "mener" det. Det er ingenting økonomisk å tjene på å inrømme innerst inne at det går samme vei som 3d film for tv. Brilleløs 3d (ala Star Trek holodeck) må til før "alle" blir å gidde å ta i bruk 3d.

Vi trenger ikke "holodeck" for at VR skal bli mer utbredt, vi trenger langt mer innhold og billigere hardware. Teknologiforbedringene vil komme naturlig, så lenge interessen ikke dør ut.

 

 

Har lenge hatt lyst på VR briller og kjenner flere som har kjøpt seg VR briller nylig, men alle sier det samme, helt konge i visse spill, men altfor lite bra utvalg. 

Folk har jo forskjellig spillsmak, så for noen er det nok verdt hver krone og litt til, men helt klart ikke for alle, enda. 

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig optimistisk. VR er en femmenal opplevelse når det er velgjort, så det er nok noe som vi kommer til å se mye av fremover. Jeg tror at kanskje veien til massiv utbredelse er de rimelige, trådløse, billige headsettene, slik som gear VR, i stedet for løsninger hvor man trenger å investere 20 000, og så vente på at folk skal gidde å lage noen spill.

Lenke til kommentar

Jeg tror de som klager på lite innhold bør se gjennom katalogen på nytt. Mye av det som nå kan kjøpes hos Oculus og SteamVR (husk at Rift kan spille Steam VR innhold) er veldig bra. Space Pirate Trainer, Dirt Rally, Project Cars, Payday 2, Lone Echo, Robo Recall, Pavlov, Onward, Rec Room, Saitero, Solus Project, Eve Valkyrie, snart Fallout 4, (Skyrim or Resident Evil 4 på PSVR). For en Rift-eier føles ikke utvalget av spill nå dårligere enn det det var på PS4 etter et år.

Om noen år kommer et billig headset med inside-out tracking, bevegelseskontroller og kobling til en konsoll som PS4 Pro ned i 5000,-, og det vil selge. Selge mye.

 

Jeg har gamet i 20 år, og mange av de beste spillopplevelsene har kommer i den korte perioden VR har vært tilgjengelig.  Ikke undervurder dette feltet. Det er mye her både for spill og annen interaksjon som vi enda ikke har sett konsekvensene av.

Endret av K-nuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At VR har hatt den enorme suksessen man har sett på PS4 gjør det til mer enn en nisje.

 

Denne generasjonens VR og fremtidige har jeg hatt tro på helt siden jeg backet Oculus Rift på kickstarter ved oppstart. Ventetiden under kickstarter kampanjen som dro i gang alt var veldig lang og man vaiet litt i troen underveis, men til slutt var den også veldig verdt ventetiden. Når det endelig skjedde har VR i mine øyne virkelig tatt av med Oculus, HTC, Sony, Samsung og alt det andre vi har sett.

 

Årsaken til at jeg har hatt troen på dette i 5 år og har videre sterk tro på VR er at teknologien i dag endelig er i startgropa av hva som er nødvendig for å gi en god VR opplevelse og fremover vil den bare bli bedre.

 

De som klager på innholdet har enten ikke satt seg inn i hva som er tilgjengelig på de forskjellige plattformene eller tilhører skeptikerne som kanskje såvidt har prøvd dette i en utviklerversjon eller helt i starten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

 

VR er død, og har alltid vært død. Akkurat som 3D-TV og 3D-kino.

Jeg ler av deg og de som sier dette... Er som å høre "kommer aldri til å trenge mer enn 64K RAM," eller "Datamaskiner vil aldri bli allemannseie." Tvert imot 2018/2019 blir når gen.2 av VR kommer og innholdet er så bra at antallet som kjøper dette øker eksplosivt. Allerede er det vel verdt det og moro for de som har råd. Og så om ytterligere noen år kommer alle til å traske rundt med AR briller koblet til mobiltelefonen/mobilnettet. TV kommer til å bli en sånn rar greie som radio er nå. Hvilken mangel på fantasi når det gjelder hva VR og AR kan gjøre i livene våre, det kan bokstavelig talt bli bedre enn virkeligheten.

 

mepy de må se det selv om noen år, vi kan ikke se for de som ikke trur på VR. har psvr, oculus rift, å venter på att htc vive blir billigere sikler etter Fallout 4 i vr. :dribble:  :dribble:

Har en HTC Vive + en trådløs adapter fra TPLink, og en PiMax 4K, men venter nå på Vive 2 eller Oculus 2, regner med de dukker opp med 4K/5K OLED, større FOV, Wireless og inside out tracking mot slutten av 2018.

 

Ser nå fram mot store MMO's i VR, Open worlds og VR scanning av "the real world" steget forbi Google Earth.

 

Kjøpte HTC vive nå nå Fallout 4 vr å DOOM 4 VFR til 202.kr

post-281153-0-50399400-1512052292_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

At VR har hatt den enorme suksessen man har sett på PS4 gjør det til mer enn en nisje.

Norm suksess? Kan du forklare på hvilken måte det har vært en enorm suksess?

 

 

https://www.neowin.net/news/vr-headset-quarterly-shipments-hit-one-million-units-for-the-first-time

 

Er dette antallet så imponerende sammenlignet med annen elektronikk da?

 

 

At salgstallene bare øker når den første 'hypen' er over er et svært lovende tegn ja.

 

Og forøvrig rimelig ulikt hvordan 3d-tv-trenden du liker å sammenligne dette med oppførte seg...

 

Med tanke på at PS gir den den dårligste VR-opplevelsen (mobil unntatt) så er det at den likefullt øker så veldig der et nokså klart tegn på at hovedproblemet for VR er dyr hardware for å drive det. Det er et problem som vil løse seg i nær fremtid. 

 

2. og 3. generasjons-VR vil ikke bare senke inngangsprisen betraktelig men også øke opplevelsen enormt. 

 

VR kommer til å bli enormt stort i fremtiden - bare å hive seg på hype-toget ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VR kom for første gang 1838.

vi må nemlig spole helt tilbake til 1838 for å finne de første forsøkene på å skape en virtuell virkelighet, skriver Mashable.

På denne tiden fant den britiske fysikeren Charles Wheatstone ut at hjernen forsto todimensjonale bilder som tredimensjonale når man så på to like bilder gjennom et kikkertliknende apparat, et såkalt stereoskop – som bygger på nøyaktig det samme designprinsippet som dagens lavbudsjetts VR-headset og Google Cardboard, der man stikker inn smarttelefonen og bruker den som skjerm.

large_38b43a6a6e7e173db67ff8244c0787ef7b

Lenke til kommentar

Barn på  70-tallet hadde også såkalte kaleidoskop. Det var i grunn disse som trigget min interesse for dette på PC siden og som gjorde at jeg prøvde et uttall stereoskopise brilleløsninger fra Nvidia og andre på 90-tallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaleidoscope

 

Samt noen enklere utgaver:

View-Master
Dette ble opprinnelig laget for å fremme turisme, men kom som en leke i 1969. I Norge ble det populært utover på 70-tallet, blant annet med Disneyfigurer. Leken ble produsert fram til 2009. Nå vil snart merkevarenavnet dukke opp igjen som virtual reality-briller. Selvfølgelig nok.

Imens kan du leke deg med disse VR-brillene til 49 kroner

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...