Gå til innhold

Børstet støv av min gammel maskin


kr33g

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg vil si at en første generasjons i5 vil koste meir enn ein ny ganske fort, rett og slett pågrunn av det enorme straumbehovet den har. Men alltid start med å oppgradere skjermkort, uten tvil.

Hva betaler du per kWh? 20 kr?

En overklokket Lynnfield vil, på sommertid (vintertid er det bare en annen form for varmeovn), generere 100-150W ekstra varme mer enn en moderne variant, for at dette skal bli en betydelig sum penger må man enten betale vanvittige summer for elektrisitet eller kjøre CPU-en 100% 24/7 over lang tid.

Lenke til kommentar

For å så ikke nevne at for å så gå over til ny plattform innebærer ny cpu, hk og RAM...

 

Tror ikke det er mange privatpersoner som har tenkt tanken "oisann, jeg må oppgradere pc'en min fordi strømregningen er så høy!"

 

Edit:

 

Trådstarter - hvilket hovedkort har du forresten?

Endret av camxer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg vil si at en første generasjons i5 vil koste meir enn ein ny ganske fort, rett og slett pågrunn av det enorme straumbehovet den har. Men alltid start med å oppgradere skjermkort, uten tvil.

Hva betaler du per kWh? 20 kr?

En overklokket Lynnfield vil, på sommertid (vintertid er det bare en annen form for varmeovn), generere 100-150W ekstra varme mer enn en moderne variant, for at dette skal bli en betydelig sum penger må man enten betale vanvittige summer for elektrisitet eller kjøre CPU-en 100% 24/7 over lang tid.

 

 

Eg bytta to såkalte energi effektive servere fra den generasjonen(Westmere) med ein nyare Dell r210 ii med E3 V2. Samtidig sparte eg 400kr i månaden på straum. Disse serverane idla for det meste. Som du seier, så betyr det lite om vinteren når du trengje varme, men du har og nokre varme sommarmånader kor du trenge kjøling.

Lenke til kommentar

 

 

Eg vil si at en første generasjons i5 vil koste meir enn ein ny ganske fort, rett og slett pågrunn av det enorme straumbehovet den har. Men alltid start med å oppgradere skjermkort, uten tvil.

Hva betaler du per kWh? 20 kr?

En overklokket Lynnfield vil, på sommertid (vintertid er det bare en annen form for varmeovn), generere 100-150W ekstra varme mer enn en moderne variant, for at dette skal bli en betydelig sum penger må man enten betale vanvittige summer for elektrisitet eller kjøre CPU-en 100% 24/7 over lang tid.

 

 

Eg bytta to såkalte energi effektive servere fra den generasjonen(Westmere) med ein nyare Dell r210 ii med E3 V2. Samtidig sparte eg 400kr i månaden på straum. Disse serverane idla for det meste. Som du seier, så betyr det lite om vinteren når du trengje varme, men du har og nokre varme sommarmånader kor du trenge kjøling.

 

Hvis vi antar at du betaler 0.85 kr/kWh totalt (nettleie inkludert), vil det si at de to gamle "energi-effektive" serverne dine brukte 470 kWh mer i måneden, eller gjennomsnittlig 330 W mer enn dine nåværende servere hvis de kjører 24/7.

Hvis vi antar at din nåværende Dell R210 II idler på 50W vil det si at dine gamle servere "idlet" på 190W, men selv ikke en i7-980X nådde slike tall under belastning, dermed må din nåværende server idle på -100W (ja, minus er der med vilje) for at påstanden din om at du sparer 400 kr /mnd med en nyere server skal stemme.

 

Kort oppsummert: du sparer ikke hundrelapper i måneden på å oppgradere til en nyere prosessor for en gaming-maskin.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Dell serveren idler på 20 watt, de 2 andre servere idlet på ~100-120 watt hver, og brukte betydelig mer under load også. Tror Dell'en peaker mot ca 90 watt ved load(inkludert AVX). Mens de serverene var oppimot på 250 watt på det verste(uten AVX og), med tanke på at disse utførte endel oppgaver hver dag, så blir Dell'en også mye fortere ferdig. De med dobbel Xeon kunne lett sluke over 400 watt ved load.

 

Disse serverene hadde ingen ekstra kort, bortsett frå et 10G kort som bruker ca 5 watt ved idle.

Jeg ser også de gamle Athlon II prosessorene jeg har pensjonert også, bruker BETYDELIG mer strøm. Idler på ca 70 watt og med load oppimot 250 Watt.

 

Så ja jeg mener at en så gammel prosessor/hovedkort vil koste 100kr - 200kr ekstra i måneden, så kan du trekke i fra antall kalde måneder som trenger oppvarming.

Lenke til kommentar

 

Eg vil si at en første generasjons i5 vil koste meir enn ein ny ganske fort, rett og slett pågrunn av det enorme straumbehovet den har. Men alltid start med å oppgradere skjermkort, uten tvil.

Hva betaler du per kWh? 20 kr?

En overklokket Lynnfield vil, på sommertid (vintertid er det bare en annen form for varmeovn), generere 100-150W ekstra varme mer enn en moderne variant, for at dette skal bli en betydelig sum penger må man enten betale vanvittige summer for elektrisitet eller kjøre CPU-en 100% 24/7 over lang tid.

 

 

For å dokumentere endringa, her kan du se forskjellen på når eg byttet 2 servere til Dell serveren, og byttet innmaten til min NAS fra Athlon Phenom 2 quad core til singel E5 2680v2

 

Eg blei sjølv vanvittig overraska.

post-5591-0-66651200-1512146242_thumb.png

Lenke til kommentar

For å så ikke nevne at for å så gå over til ny plattform innebærer ny cpu, hk og RAM...

 

Tror ikke det er mange privatpersoner som har tenkt tanken "oisann, jeg må oppgradere pc'en min fordi strømregningen er så høy!"

 

Edit:

 

Trådstarter - hvilket hovedkort har du forresten?

Nå står det ett P7P55D-E LX i min maskin. https://www.komplett.no/product/594807#

Vil jeg kunne utnytte ett nytt skjerm kort med dette hk? Tenkte 1060/1070

Lenke til kommentar

Den skal nok tåle overklokkingen - har du fått prosessoren på stabil overklokk? Jeg vet ikke hvilket kabinett/vifteoppsett du har, men det er greit med litt luftflyt ved vrm (som ofte er litt "glemt" når man har vannkjøling).

 

Nytt skjermkort kommer til å hjelpe på (pubg krever en god del av skjermkortet også selv om grafikken er ikke så fin å se på)- hvis du vurderer 1070 så er 1070ti nesten lik i pris og en god del bedre.

 

1070ti og en ssd ville ha hjulpet godt på å få pc'en din "up to date" om du vil legge i litt penger. Om du angrer så har alle nettbutikker 14 dagers angrerett eller mer pga det nærmer seg jul.

Lenke til kommentar

Ok takker for svar. Ja eller uten å ha stress testet veldig mye så virker den grei på litt over 4.1ghz. Ssd er på plass og tipper jeg har grei nok luft gjennom strømming i mitt har x kabinett. Vurderer om jeg skal bytte dette ut. Får ikke plass til radiatoren min inni. Mener på det ble krasj med ram brikker.

Men kanskje den jeg bør vurdere å bytte å psu også? Er en gammel 550w eller er det nok ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...