Gå til innhold

Er du klar for Black Friday – årets heftigste kjøpefest?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke dumt poeng med å ta en ekstra runde innom prishistorikken på en sammenlikningstjeneste. Har ofte opplevd at både fysiske butikker og nettbutikker, skyter prisene i været på mange produkter i ukene før "Black Friday", for så å oppnå den psykiske illusjonen om at når dagen kommer (eller dessverre uken, her i landet) er mye billigere enn tidligere, når sannheten i mange tilfeller er at produktet er dyrere enn den gjennomsnittlige utsalgsprisen.

 

Spesielt på elektronikk og sportsutstyr har jeg gjort meg denne oppdagelsen. Så mitt tips er å "stikke nesa" innom prishistorikken på prisguiden eller prisjakt, og undersøke om produktet faktisk er på tilbud.

 

Egentlig smart å lage seg en handleliste, så du ikke lar deg lokke av tilsynelatende helsprø priser, og kommer hjem med haugevis av ekstra dyre tilleggskjøp.

 

Når alt dette er sagt, synes jeg egentlig at Black Week og Black Friday er noe forbanna tøv, som har gått over alle proposjoner her til lands, og det bebreider jeg handelsnæringen for.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

En ting jeg misliker med black friday er at det føles mer som butikkenes årlige ryddesjau, er mye gamle produkter som butikkene ikke får solgt, f.eks pcer med kaby lake

 

Ikke det inntrykket jeg har. Tvertimot er Black Friday for meg en dag der toppmodeller ofte går på salg, som ellers sjeldent har såpass gode priser fordi de blir solgt uansett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ting jeg misliker med black friday er at det føles mer som butikkenes årlige ryddesjau, er mye gamle produkter som butikkene ikke får solgt, f.eks pcer med kaby lake

 

Ikke det inntrykket jeg har. Tvertimot er Black Friday for meg en dag der toppmodeller ofte går på salg, som ellers sjeldent har såpass gode priser fordi de blir solgt uansett.

Nja er vel forskjellig fra butikk til butikk men komplett er ganske ille, syns tilbudene de har på blackfriday er ganske like tilbudene de har ellers rund i året
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det dyreste er å kjøpe ting man ikke trenger eller tror man kanskje kan få bruk for og derfor kjøper for det er et veldig godt kjøp. Det er ikke noe poeng å "ha smart mye" når man ville spart enda mer ved ikke å kjøpe tingen.

Ting jeg ikke trenger med en gang, men som havner i ønsker seg kategorien, kjekt å ha eller er oppgradering/erstatning av eksisterende produkt havner for min del på prisjakt sin prisovervåkning, så kjøper jeg når/om prisen blir akseptabel eller kommer ned på tidligere tilbudspris.

Det er mye jallatilbud på Black Friday, men gjorde selv et skikkelig varp i fjor på iPad Pro 12.9 til ca. 35% rabatt. De skikkelig gode tilbudene blir som oftest solgt fort ut, og dette varpet forsvant nesten med en gang det ble lagt ut.

Lenke til kommentar

På en del ulik elektronikk så hopper prisene kraftig opp og ned omtrent hver 2. uke.

Flere butikker har også begynt med å vise til hvor mye rabatt du får sammenlignet med billigste pris på prisjakt. Jukset her er at mange varer nå har fått litt ulikt produktnummer hos de ulike kjedene. Dermed skrus prisen kunstig opp på prisjakt, så viser man til den høye prisen i annonse når man har senket prisen igjen.

Lenke til kommentar

På en del ulik elektronikk så hopper prisene kraftig opp og ned omtrent hver 2. uke.

Flere butikker har også begynt med å vise til hvor mye rabatt du får sammenlignet med billigste pris på prisjakt. Jukset her er at mange varer nå har fått litt ulikt produktnummer hos de ulike kjedene. Dermed skrus prisen kunstig opp på prisjakt, så viser man til den høye prisen i annonse når man har senket prisen igjen.

 

Ja, elkjøp og lefdal har ofte egne produktnummer på mye elektronikk. Blir dobbelt så mye arbeid når man skal sjekke pris og holde seg oppdatert på tilbud.

Lenke til kommentar

 

På en del ulik elektronikk så hopper prisene kraftig opp og ned omtrent hver 2. uke.

Flere butikker har også begynt med å vise til hvor mye rabatt du får sammenlignet med billigste pris på prisjakt. Jukset her er at mange varer nå har fått litt ulikt produktnummer hos de ulike kjedene. Dermed skrus prisen kunstig opp på prisjakt, så viser man til den høye prisen i annonse når man har senket prisen igjen.

Ja, elkjøp og lefdal har ofte egne produktnummer på mye elektronikk. Blir dobbelt så mye arbeid når man skal sjekke pris og holde seg oppdatert på tilbud.

 

Åh? Kan du nevne eksempler? Der det ikke er produktforskjeller, men ulikt modellnavn på det f. eks. Komplett og Elkjøp selger?  :hmm:

 

Forøvrig, litt rart av artikkelforfatter å gjette at det kommer tilbud på fjorårets TVer som ikke engang selges lenger.  :dremel:

Lenke til kommentar

Handler litt om forventninger. Kan ikke forvente at butikkene selger de aller nyeste produktene med 50 % avslag. Vi vet at Apple har cirka 4 % avslag på noen produkter for eksempel.

 

Komplett kjører Black Week. Synes det var noen gode tilbud allerede her. 25 % på ssd, 23 på psu, 33 på P10 128gb, 78 på Harman Kardon ørepropper, 70" TV til 13K osv.

 

https://www.komplett.no/kampanje/black-friday

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Men man kan vel forvente at de har litt tilbud på noen ihvertfall litt nye varer også, selv om det måtte gå i balanse (ingen overskudd) ?

 

Litt trekkplaster er vel sunt når de først lokker med "supre tilbud". Men, jeg kan jo se den at dersom butikker føler seg tvungne til å være med på tilbudsfesten i større kjøpesentre, at de tar den "kjipe"..

 

 


Komplett kjører Black Week. Synes det var noen gode tilbud allerede her. 25 % på ssd, 23 på psu, 33 på P10 128gb, 78 på Harman Kardon ørepropper, 70" TV til 13K osv.
 
Det der var fint. Det gir jo litt håp om at man kan få 70" i nær framtid for en overkommelig penge. Nær framtid kan være et halvt år fram i tid, et år eller liknende? Ikke helt feil at TV-en bærer merket LG heller..
Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...