Gå til innhold

Flere av fiber- og kabelkundene til Telenor og Canal Digital får raskere nettlinje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Når kommer Get da? Get er jo kjent for å selge søppel 100% av tiden

 

Har Get og er rimelig fornøyd med de. Stabilt nett hjemme hos meg, i hvert fall. Borettslaget reforhandlet avtalen med de tidligere i år. Nå betaler jeg kun 250 kr mnd. for 250/20 og HBO Nordic inkl.
Helt utrolig til prisforskjell for eneboliger til borettslag. Alle skal likevel ha Internett, sjukt at det går an å forhandle frem så gode avtaler. Du betaler langt under halve prisen for 5x hastighet sammenlignet med det jeg får fra CD.

Samme for meg med Telenor. Ca 500 for 20/2. De økte nylig prisen med 50kr måneden. Kanskje de kan tilby en bra linje om noen år, for nå har de ikke engang planer om å bygge ut.

Lenke til kommentar

Høyere hastigheter og blokkering av flere nettsider. Opensubtitles.org er nå blitt blokkert. Snart er det kun telenor.no som man får tilgang til? Media må vel også snart bli blokkert siden det spres frykt og propaganda via slike kanaler. Sist gang jeg prøvde 500 Mbit via Canal Digital ble det bare problemer. Har fungert stabilt med 100mbit. De kan da vel ikke sette opp hastigheten uten samtykke fra kunde? Det kan være utstyr og tjenester som er satt til å fungere på nåværende hastighet.

Lenke til kommentar

alle nyere Telenor/CKD ONT har link mot sentral på 1gbit, så skal ikke trenge å bytte noe hos kunder som har ont som er nyere enn ca.6-7år

Hva hjelper det når det ikke finnes 800 mbit eller 1 gigabit hastighet? Uansett hjelper det lite da det burde være 2.5 gbit lan i dag, har lenge vært snakk om 10 gigabit ethernet eller 5 gigabit ethernet er vel ikke lenge før det blir standard i hovedkort over 3000 kr. Regner det vil skje neste år.

 

 

Hva med 1 gigabit  (10 Gigabit GPON) Docsis 3.1 Full duplex etc?

De kunne gjort endringen allerede i dag, for min del. men må si det er litt sleipt å øke 20 kr måneden for noe som koster ingenting.

For tviler vel på man må bytte modem? Noen som har informasjon om det?

 

Hvor mange kabelselskap er det i Norge, og hvor mange av dem har gått over til Docsis 3.1? Får man symmetrisk hastighet da?

 

Telenor\Get\Canaldigital, av de som er den gamle sorten. Foreløpig har vel ingen gått over til docsis 3.1 men i usa har det skjedd for lenge siden, antar det er fordi det ikke er behov eller kabelselskapene vil spare penger? Da er det sleipt å øke prisene og redusere utvalget selv om det finnes DS\ADSL og mobil bredbånd som alternativ.

 

Vi vet lenge G.fast skulle erstatte gamle DSL men på grunn av NKOM og fri konkuranse har det ikke funnet en løsning på problemet. Håper det vil skje snart. Da må de andre kundene gå over til mobil bredbånd.

 

På fiber er altibox og homenet og bayonette som har sluttet å tilby fiber til nye kunder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Syntes disse abb ser dyre ut.......Har teliafiber 250/100 mbit og betaler 399,- i mnd......

Slik er det å bo i borettslag, vs enebolig er enig det er frusterende å kun får valg mellom ADSL\DLS eller coax der man har kun et alternativ så de øker kun prisene og reduser utvalget kun for å tjene ekstra, rart de ikke kutter 50 mbit også så man må gå for 100 mbit eller høyere.

Lenke til kommentar

 

 

Når kommer Get da? Get er jo kjent for å selge søppel 100% av tiden

Har Get og er rimelig fornøyd med de. Stabilt nett hjemme hos meg, i hvert fall. Borettslaget reforhandlet avtalen med de tidligere i år. Nå betaler jeg kun 250 kr mnd. for 250/20 og HBO Nordic inkl.
Helt utrolig til prisforskjell for eneboliger til borettslag. Alle skal likevel ha Internett, sjukt at det går an å forhandle frem så gode avtaler. Du betaler langt under halve prisen for 5x hastighet sammenlignet med det jeg får fra CD.

 

Borettslaget betaler allerede en pris for pakken, også må kunden betale de prisene som nevnes her for oppgraderingen.

Men det er en del rimeligere om man er flere ja. 

Hos en eneboligkunde er det mye kostnader med installasjon som dekkes av selskapet, i en blokk er disse mindre. Også koster det mindre å vedlikeholde et lite nett som dekker flere enheter enn et stort nett som dekker få. 

Kan vel løst si at man får rundt 30% avslag mot en enebolig.

Eneboliger er jo i posisjon til å forhandle på prisene sine så man kan få like godt rabatter her om man er litt frempå i et konkurranseutsatt område.

Lenke til kommentar

Borettslaget betaler allerede en pris for pakken, også må kunden betale de prisene som nevnes her for oppgraderingen.Men det er en del rimeligere om man er flere ja. 

Hos en eneboligkunde er det mye kostnader med installasjon som dekkes av selskapet, i en blokk er disse mindre. Også koster det mindre å vedlikeholde et lite nett som dekker flere enheter enn et stort nett som dekker få. 

Kan vel løst si at man får rundt 30% avslag mot en enebolig.

Eneboliger er jo i posisjon til å forhandle på prisene sine så man kan få like godt rabatter her om man er litt frempå i et konkurranseutsatt område.

 

 

 

 

 

Spiller vel liten rolle, da kabelen uansett er i bakken, koster den lite å tilby bedre pris. Men de øker kun prisene.

Hadde jeg  kunne byttet til bayonette\homenet eller altibox ville jeg gjort det på dagen.

Men telenor\canaldigital er så frekke de saksøker konkurrene sine for å drive med ødleggende konkuranse samarbeid.

De har plutselig avtale med kommunen med enerett på kabel\TV og DSL i enkelt områder. Derfor er det få mulighet eller ikke lønnsomt ofte å grave fiber ut til nye områder. Særlig hvis også interiessen er liten.

Lenke til kommentar

Hva med 1 gigabit  (10 Gigabit GPON) Docsis 3.1 Full duplex etc?

De kunne gjort endringen allerede i dag, for min del. men må si det er litt sleipt å øke 20 kr måneden for noe som koster ingenting.

For tviler vel på man må bytte modem? Noen som har informasjon om det?

Fiber er eneste praktiske alternativ om du ønsker symmertri. 

"DOCSIS 3.1 Full Duplex is an innovation project to improve DOCSIS 3.1 to use the full spectrum of the cable plant (0 MHz to ~1.2 GHz)" "...testing the proposed technology to transition it to an R&D effort"

Dette er fortsatt på forskningsstadiet og vil nok ta veldig mange år før kommer ut i markedet. I tillegg må alt utstyr (samtlig materiell fra sentralen i området inn til modemet ditt) byttes ut da det mest sannsynlig ikke er lagd for disse frekvensene. Og enkelte frekvensområder er det "umulig" å ta i bruk grunnet forstyrrelser. 

Det kombinert med at det er mange grauthuer som handler kabler og utstyr på clas olhson eller betaler polakker for å kødde til anlegget (som faktisk er ulovlig i hht. NKOM-loven) vil det være en dårlig ide å innføre dette. 

 

I det store og det hele vil nok fiber bli vesentlig billigere å bygge ut da. 

Men er enig i at opplastningshastigheten burde økes fra dagens tilbud. Men det er såpass få mennesker som har behov for det så det er langt fra nødvendig. Det å kunne tilby 50 eller 100 mbit opplastning er godt innafor hva over 99% av kundene faktisk har behov for. 

Over dette blir som å kjøpe seg en fancy ferrari/porche for å kruse rundt i byen. Imponerende skue, men du får ikke kjørt noe særlig fortere enn 50-60 uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Borettslaget betaler allerede en pris for pakken, også må kunden betale de prisene som nevnes her for oppgraderingen.Men det er en del rimeligere om man er flere ja. 

Hos en eneboligkunde er det mye kostnader med installasjon som dekkes av selskapet, i en blokk er disse mindre. Også koster det mindre å vedlikeholde et lite nett som dekker flere enheter enn et stort nett som dekker få. 

Kan vel løst si at man får rundt 30% avslag mot en enebolig.

Eneboliger er jo i posisjon til å forhandle på prisene sine så man kan få like godt rabatter her om man er litt frempå i et konkurranseutsatt område.

 

 

 

 

 

Spiller vel liten rolle, da kabelen uansett er i bakken, koster den lite å tilby bedre pris. Men de øker kun prisene.

Hadde jeg  kunne byttet til bayonette\homenet eller altibox ville jeg gjort det på dagen.

Men telenor\canaldigital er så frekke de saksøker konkurrene sine for å drive med ødleggende konkuranse samarbeid.

De har plutselig avtale med kommunen med enerett på kabel\TV og DSL i enkelt områder. Derfor er det få mulighet eller ikke lønnsomt ofte å grave fiber ut til nye områder. Særlig hvis også interiessen er liten.

 

Det er ikke alltid kabelen er i bakken. Noen steder må den legges ned. Den må vedlikeholdes, byttes ut, osv.. 

Også opererer alle selskap med en inntjeningstid på tilbudene sine. 

Et selskap får en relativt stor kostnad med utbygging og disse pengene må tjenes inn over en viss tid, også skal man gjerne ha et lite overskudd da man ikke driver med veldedighet. Resultatet er at man får litt stive priser som kunde. 

Når en aktør går inn og underbyr en annen så er det ikke at de leverer tjenesten billigere enn den andre, men at man lar nedbetalingen gå over lengere tid. Alle bedrifter må gå med et visst overskudd, uansett. 

Men litt som i bankbransjen kan man alltids vise til andre tilbud og be om å få noe tilsvarende fra nåværende leverandør.

 

Nå skal det sies at noen aktører bedriver regelrett korrupsjon for å komme seg inn på markedet. 

Et styreorgan i et sameie/borettslag må dokumentere hvilken prosess man har gjennomgått for å anskaffe en ny leverandør, men ingen ser på hvordan en utbygger har valgt leverandør..

Lenke til kommentar

 

Hva med 1 gigabit  (10 Gigabit GPON) Docsis 3.1 Full duplex etc?

De kunne gjort endringen allerede i dag, for min del. men må si det er litt sleipt å øke 20 kr måneden for noe som koster ingenting.

For tviler vel på man må bytte modem? Noen som har informasjon om det?

Fiber er eneste praktiske alternativ om du ønsker symmertri. 

"DOCSIS 3.1 Full Duplex is an innovation project to improve DOCSIS 3.1 to use the full spectrum of the cable plant (0 MHz to ~1.2 GHz)" "...testing the proposed technology to transition it to an R&D effort"

Dette er fortsatt på forskningsstadiet og vil nok ta veldig mange år før kommer ut i markedet. I tillegg må alt utstyr (samtlig materiell fra sentralen i området inn til modemet ditt) byttes ut da det mest sannsynlig ikke er lagd for disse frekvensene. Og enkelte frekvensområder er det "umulig" å ta i bruk grunnet forstyrrelser. 

Det kombinert med at det er mange grauthuer som handler kabler og utstyr på clas olhson eller betaler polakker for å kødde til anlegget (som faktisk er ulovlig i hht. NKOM-loven) vil det være en dårlig ide å innføre dette. 

 

I det store og det hele vil nok fiber bli vesentlig billigere å bygge ut da. 

Men er enig i at opplastningshastigheten burde økes fra dagens tilbud. Men det er såpass få mennesker som har behov for det så det er langt fra nødvendig. Det å kunne tilby 50 eller 100 mbit opplastning er godt innafor hva over 99% av kundene faktisk har behov for. 

Over dette blir som å kjøpe seg en fancy ferrari/porche for å kruse rundt i byen. Imponerende skue, men du får ikke kjørt noe særlig fortere enn 50-60 uansett. 

 

Docsis 3.1 kommer nok om ikke alt for lenge den kan øke ned og ut ganske mye, her må enda mye ustyr byttes ut, det sagt fiber kommer nærmer og nærmer kunden i sentrale oslo strøk er det fiber punkt for Get / CD rundt vært 100-200m der de kobler på borretslagene med coax. 

 

Jeg er enig at det går for tregt og kunne gjerne ønsket at staten økte deffinasjonen av bredbånd til 100/100 for og så slutte betale Telenor osv for at de skulle bygge bredbånd til griseliggende strøk og heller brukt pengene der det bor folk, 

Lenke til kommentar

 

 

Hva med 1 gigabit  (10 Gigabit GPON) Docsis 3.1 Full duplex etc?

De kunne gjort endringen allerede i dag, for min del. men må si det er litt sleipt å øke 20 kr måneden for noe som koster ingenting.

For tviler vel på man må bytte modem? Noen som har informasjon om det?

Fiber er eneste praktiske alternativ om du ønsker symmertri. 

"DOCSIS 3.1 Full Duplex is an innovation project to improve DOCSIS 3.1 to use the full spectrum of the cable plant (0 MHz to ~1.2 GHz)" "...testing the proposed technology to transition it to an R&D effort"

Dette er fortsatt på forskningsstadiet og vil nok ta veldig mange år før kommer ut i markedet. I tillegg må alt utstyr (samtlig materiell fra sentralen i området inn til modemet ditt) byttes ut da det mest sannsynlig ikke er lagd for disse frekvensene. Og enkelte frekvensområder er det "umulig" å ta i bruk grunnet forstyrrelser. 

Det kombinert med at det er mange grauthuer som handler kabler og utstyr på clas olhson eller betaler polakker for å kødde til anlegget (som faktisk er ulovlig i hht. NKOM-loven) vil det være en dårlig ide å innføre dette. 

 

I det store og det hele vil nok fiber bli vesentlig billigere å bygge ut da. 

Men er enig i at opplastningshastigheten burde økes fra dagens tilbud. Men det er såpass få mennesker som har behov for det så det er langt fra nødvendig. Det å kunne tilby 50 eller 100 mbit opplastning er godt innafor hva over 99% av kundene faktisk har behov for. 

Over dette blir som å kjøpe seg en fancy ferrari/porche for å kruse rundt i byen. Imponerende skue, men du får ikke kjørt noe særlig fortere enn 50-60 uansett. 

 

Docsis 3.1 kommer nok om ikke alt for lenge den kan øke ned og ut ganske mye, her må enda mye ustyr byttes ut, det sagt fiber kommer nærmer og nærmer kunden i sentrale oslo strøk er det fiber punkt for Get / CD rundt vært 100-200m der de kobler på borretslagene med coax. 

 

Jeg er enig at det går for tregt og kunne gjerne ønsket at staten økte deffinasjonen av bredbånd til 100/100 for og så slutte betale Telenor osv for at de skulle bygge bredbånd til griseliggende strøk og heller brukt pengene der det bor folk, 

 

GET er visstnok i gang med 3.1 allerede. Kommer nok ut til allmennheten litt utpå 2018 tror jeg.

De sender allerede ut modem med 24x8 Docsis3.0 støtte, noe som vil kunne øke hastighetene opp fra "gamle" 3.0 modem med 8x4 kanaler. Men slik jeg forstår dagens kabelnett er det ikke plass til 8 oppstrømskanaler slik forholdene er nå uten omlegging/ombygging/bytte av komponenter.

 

Også er det viktig å skille mellom docsis- og eurodocsis-standardene. 

Lenke til kommentar

Hadde bare noen brukt hode og laget nasjonalt fibernett, da Internett ikke forsvinner med det samme og er nesten på samme nivå som vann og strøm. Søta bror...

 

Samtidig er det helt håpløst, fordi man kan ikke velge hvilken leverandør man vil ha. I all hovedsak er det enten er det CD eller Get(Oslo). Get ba jo en venn av meg om å bytte siden han hadde store problemer med linjen, men man kan jo ikke bytte! Så der er man låst, dette burde kunne gjøres noe med, men nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra canaldigital og get vil fortelle om dette, og G.fast.

Men syns det er lattelig de ikke vil fortelle hvorfor vi skal da betale for 500 mbit produkter?

Er jo bra folk er villig å invistere i teknologi? Selv om canaldigital fremstår som useriøse at å kjøpe tjenester fra dem blir å kjøpe en Core 2 duo E 8600 @ 4 Ghz og HD 7970 pc med 4 GB DDR3 666 mhz ram og samsung 850 evo 500 GB SSD disk med 8 TB seagate harddisk til 15 000 kr altså en pc som var god fra 2007, også skryte over man har gjort et kupp på bruktmarkedet? Riktig nok kan den spille crysis 2\Sims 2\CS GO ganske bra. Men man får jo bedre valuta for pengene i dag. Selv en i3 cpu til 15 000 kr med GTX 1060 er langt bedre kjøp.

 

Forstår noen hva jeg mener. Forstår de som har fiber og betaler 600 kr for 500 mbit er fornøyde.

Men de som betaler 500\50 mbit for 1000 kr måneden har god grunn å være misfornøyde? Eller. Forstår de som vil spare penger der. Man må bo i borettslag for å ikke være idiot eller sløse penger. Jeg mener canaldigital burde satt ned prisene sine eller fortelle hvorfor det skal være slik?

 

Hvis noe sier det er 30% dyrere med privatkunder? Blir det billigere hvis man gir dårlig tilbud tror du folk får mere lyst å betale i så fall og de nærmest skal være umulig å si opp avtale, man må ringe et 4 siffer nummer som koster 20 kr minutet og man kommer til kundesentet som sier man er nummer 1 av 100 i kø beregnet ventetid er 180 minutter, canaldigital trenger begrunnelse for man vil nedgradere hastigheten de har ingen informasjon når docsis 3.1 kommer? 50 mbit skal koste 600 kr måneden også kommer tvpakke i tillegg 350 kr ekstra? Ellers kan man velge å betale 300 kr i linjeleie hvis man er misfornøyd med prisene. Det postive med det man sparer 50 kr måneden. Herregud.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Bra canaldigital og get vil fortelle om dette, og G.fast.

Men syns det er lattelig de ikke vil fortelle hvorfor vi skal da betale for 500 mbit produkter?

Er jo bra folk er villig å invistere i teknologi? Selv om canaldigital fremstår som useriøse at å kjøpe tjenester fra dem blir å kjøpe en Core 2 duo E 8600 @ 4 Ghz og HD 7970 pc med 4 GB ram og samsung 850 evo 500 GB SSD disk med 8 TB seagate harddisk til 15 000 kr også skryte over man har gjort et kupp på bruktmarkedet?

 

Forstår noen hva jeg mener. Forstår de som har fiber og betaler 600 kr for 500 mbit er fornøyde.

Men de som betaler 500\50 mbit for 1000 kr måneden har god grunn å være misfornøyde? Eller. Forstår de som vil spare penger der. Man må bo i borettslag for å ikke være idiot eller sløse penger. Jeg mener canaldigital burde satt ned prisene sine eller fortelle hvorfor det skal være slik?

 

Kan vist endre på min post, Get kommer vist i 2018 med Docsis 3.1 stod ikke i den saken før etter.

Det går nok på at fibern er ny trukket og i mange tilfeller betalt ved oppkobling eller binding, frks betalt min far 35,000 for fiber, coaxen har ligget urørt i bakke i en mans alder og først de siste årene har de startet å gjøre noe med den ved å bytte ut til fiber til sentralene for og så flytte sentralene nærmer og nærmer beboerne.  Dette har en pris. Telenor spesielt prøver og tyne alt de kan ut av kobber nettet sitt. 

 

Dette er noe regjeringen kunne ha gjort noe med for lenge siden ved at de sa det er ikke bredbånd om det ikke er minst 100/100, for og så kreve at vær gang noen graver i bakken blir det tilrettelagt for fiber og eller trukket fiber, jeg ser så mange ganger der hele veien blir gravd opp og ikke en meter fiber lagt, senest på Bislett der de grave og la nye trikkeskinner opp hele Theresesgate men ikke fiber.  

 

I mitt gamle borettslag så sa vi opp Get og fikk inn fiber, de fikk alle gigabit/gigabit inklusiv i felleskostnadene og det var enda billigere for sameie enn dersom vi hadde gått for Get/CD som gjorde sitt beste og presse TV på oss, samt mente at IPTV ikke var ekte digital TV.....  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er oslo i nøtteskall ja fordelen der er homenet\altibox er mere interisert å få kunder der, slik er vel stavanger, bergen og alle store byene. Men så fort man vil bo litt utenfor byen f.eks man vil spille litt musikk eller bo i skogen, er det kun DSL\Coax eller mobil bredbånd som er alternativene altså ingen alternativer. Men heldigvis har jeg et borettslag som jeg bruker å steame fra serveren, er bare tungvint å betale for 2 internettavtaler eller bruke harddisker\SSD disker for å flytte ting over fra sted til sted. Man blir litt små frustert vertfall jeg. da man ikke kan ha 200 kvadratmeter bolig med dagens priser. Er jo ikke lottomilionær heller. Selv om 2-3 milion kr er små penger for bolig i dag man får kun en kampingvogn omtrent eller 60 kvadrat husbåt med strøm og bad. På 2000 tallet kunne man fått 250 kvadratmeter bolig med 1 mål tomt til 2.2 milion kr hvis man var heldig, slik er ikke mulig i dag. Da må man opp til 5.5 million kr hvis man er heldig. Så enebolig har gått ekstremt mye opp i verdi.

 

Må si ja stat\kommune burde planlegge bedre, og heller samarbeide mere.

Vet enkelte borettslag i nærheten har fått fiber, men de vil ikke dele med eneboligene, hadde man spurt de om de kunne vært mellompunkt istedenfor man må grave ny fiber til et annet sted ville styret i borettslaget si nei fordi de kan? Ganske lattelig? Kan bekrefte det er tilfelle hos meg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De er oslo i nøtteskall ja fordelen der er homenet\altibox er mere interisert å få kunder der, slik er vel stavanger, bergen og alle store byene. Men så fort man vil bo litt utenfor byen f.eks man vil spille litt musikk eller bo i skogen, er det kun DSL\Coax eller mobil bredbånd som er alternativene altså ingen alternativer. Men heldigvis har jeg et borettslag som jeg bruker å steame fra serveren, er bare tungvint å betale for 2 internettavtaler eller bruke harddisker\SSD disker for å flytte ting over fra sted til sted. Man blir litt små frustert vertfall jeg. da man ikke kan ha 200 kvadratmeter bolig med dagens priser. Er jo ikke lottomilionær heller. Selv om 2-3 milion kr er små penger for bolig i dag man får kun en kampingvogn omtrent eller 60 kvadrat husbåt med strøm og bad. På 2000 tallet kunne man fått 250 kvadratmeter bolig med 1 mål tomt til 2.2 milion kr hvis man var heldig, slik er ikke mulig i dag. Da må man opp til 5.5 million kr hvis man er heldig. Så enebolig har gått ekstremt mye opp i verdi.

 

Må si ja stat\kommune burde planlegge bedre, og heller samarbeide mere.

Vet enkelte borettslag i nærheten har fått fiber, men de vil ikke dele med eneboligene, hadde man spurt de om de kunne vært mellompunkt istedenfor man må grave ny fiber til et annet sted ville styret i borettslaget si nei fordi de kan? Ganske lattelig? Kan bekrefte det er tilfelle hos meg.

Det som gjøres i Oslo nå der de går via kjelleren og kobler opp mange bygg fra en inngangsfiber, så ut igjen på andre siden på den måten få redundant 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...