Gå til innhold

Tiåring lurte FaceID i morens iPhone X


Anbefalte innlegg

Om de urettmessig prøver å skaffe seg tilgang så har de jo koden, for uten koden så vil ikke systemet bry seg om ansiktsdataen. Det er i allefall slik jeg forstår det.

 

Jo, men du forstår vel at eieren av telefonen blir nødt til å taste koden sin på ett eller annet tidspunkt for å komme inn igjen på telefonen sin etter noen andre har feilet Face-ID med trynet sitt, gjør du ikke?

 

godkjenner ikke eieren da automatisk forrige feile tryne? (til en viss grad iallefall, siden alle nå snakker om at Face-ID "lærer" etterhvert som den feiler)

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det fungerer så bra som mange sier er jeg positiv. Det blir neppe noen iPhone på meg med det første, men skal aldri si aldri... Alternativt kommer det til alternative mobiler etterhvert også.

 

Tidligere erfaringer med ansiktsgjenkjenning kan selvfølgelig ikke sammenlignes direkte, da det har skjedd utrolig mye på den fronten på bare få år. Forrige gang jeg satte opp en mobil med det, lurer på om det var på Samsung 4 Active, så var det tregt, unøyaktig og svært tungvint. Det som gjorde det mest tungvint var at jeg måtte peke kamera mot meg selv.

 

Man kan argumentere for at man typisk ser på mobilen uansett når den skal låses opp, men et typisk eksempel for min del er hvordan mobilen ligger på kontorpulten og jeg så vidt toucher borti den for å låse opp. Så ligger den der mens jeg fikler litt på den. Fungerer ekstremt dårlig på mobiler med fingerleseren bak. Også litt usikker på om det vil fungere med FaceId, da jeg i så fall muligens må lene meg over den? Grenser nok til en teoretisk problemstilling for mange, det har jeg full forståelse for. :)

Lenke til kommentar

Ansiktsgjenkjenning er bare en gimmick.

 

Hvis jeg tar et bilde av offeret med min egen tlf. og har bildet oppe på min skjerm og holder den foran kameraet på offerets mobil vil den vel åpnes?

 

du har ikke fulgt speielt godt med nei. Nå har vi infrarød Dot-projection med 3D-mapping og True-depth!   :eek:

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Ansiktsgjenkjenning er bare en gimmick.

 

Hvis jeg tar et bilde av offeret med min egen tlf. og har bildet oppe på min skjerm og holder den foran kameraet på offerets mobil vil den vel åpnes?

 

Hvis du leser litt om teknologien så forstår du at det er mer enn en gimmick og at det begyner å bli veldig avansert. For noen år siden så var det så dårlig at man kunne regne det som en gimmick, men etter at det har blitt lagt en god del millioner i utvikling så fungerer det rimelig bra.

Lenke til kommentar

Da er jo face id egentlig ubrukelig. Og slik jeg har skjønt det så kan man altså logge inn i nettbanken med face id. Da tror jeg faktisk jeg hadde deaktivert dette og brukt kode i stedet slik at ikke avkommet tapper kontoen min når jeg ligger og sover. Spør du meg er dette en skikkelig blemme av Apple. Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Lenke til kommentar

Da er jo face id egentlig ubrukelig. Og slik jeg har skjønt det så kan man altså logge inn i nettbanken med face id. Da tror jeg faktisk jeg hadde deaktivert dette og brukt kode i stedet slik at ikke avkommet tapper kontoen min når jeg ligger og sover. Spør du meg er dette en skikkelig blemme av Apple. Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Sover du med øynene åpne? Er du bekymret for det så deaktiverer du den funksjonen på nettbank appen å bruker pin.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da er jo face id egentlig ubrukelig. Og slik jeg har skjønt det så kan man altså logge inn i nettbanken med face id. Da tror jeg faktisk jeg hadde deaktivert dette og brukt kode i stedet slik at ikke avkommet tapper kontoen min når jeg ligger og sover. Spør du meg er dette en skikkelig blemme av Apple. Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Sover du med øynene åpne? Er du bekymret for det så deaktiverer du den funksjonen på nettbank appen å bruker pin.
Nei men hvis sønnen min, som er temmelig lik meg i ansiktet, holder ipx opp mot sitt ansikt vil den jo låse seg opp for ham. Og jeg skjønner at man kan bruke pin i stedet for biometri, men det er liksom ett skritt tilbake... Endret av newnick
Lenke til kommentar

 

 

Da er jo face id egentlig ubrukelig. Og slik jeg har skjønt det så kan man altså logge inn i nettbanken med face id. Da tror jeg faktisk jeg hadde deaktivert dette og brukt kode i stedet slik at ikke avkommet tapper kontoen min når jeg ligger og sover. Spør du meg er dette en skikkelig blemme av Apple. Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Sover du med øynene åpne? Er du bekymret for det så deaktiverer du den funksjonen på nettbank appen å bruker pin.
Nei men hvis sønnen min, som er temmelig lik meg i ansiktet, holder ipx opp mot sitt ansikt vil den jo låse seg opp for ham. Og jeg skjønner at man kan bruke pin i stedet for biometri, men det er liksom ett skritt tilbake...
Det virker i allefall at dette bare kan skje om du gir han pinkoden din og dere er veldig like i utganspunktet. Da lærer han opp telefon, ved å taste inn koden, at det er deg. Så om du ikke gir han koden så skulle det være greit.
Lenke til kommentar

Sålenge han ikke vet PIN-koden din så vil ikke det skje. Dere er ikke så like, dere må være eneggede tvillinger for at det skal skje på første forsøk. Ellers må han vite pin-koden og systemet tilslutt lærer seg at fjeset hans skal tillates.

Hva er det jeg har missforstått? Sønnen låner mora sin telefon og vips er han inne. Han trengte jo ikke koden. Og har telefonen først godkjent ansiktet hans som det rette, vil den tilpasse seg slik at det iallefall går neste gang. En skikkelig megablemme fra apple, spør du meg....
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Da er jo face id egentlig ubrukelig. Og slik jeg har skjønt det så kan man altså logge inn i nettbanken med face id. Da tror jeg faktisk jeg hadde deaktivert dette og brukt kode i stedet slik at ikke avkommet tapper kontoen min når jeg ligger og sover. Spør du meg er dette en skikkelig blemme av Apple. Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Sover du med øynene åpne? Er du bekymret for det så deaktiverer du den funksjonen på nettbank appen å bruker pin.
Nei men hvis sønnen min, som er temmelig lik meg i ansiktet, holder ipx opp mot sitt ansikt vil den jo låse seg opp for ham. Og jeg skjønner at man kan bruke pin i stedet for biometri, men det er liksom ett skritt tilbake...

 

Eeeeh, hvis ansiktsgjenkjeninng er dårligere enn en kode (eller fingeravtrykk som det var før) så er det jo ansiktsgjenkjenningen som er et skritt tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sålenge han ikke vet PIN-koden din så vil ikke det skje. Dere er ikke så like, dere må være eneggede tvillinger for at det skal skje på første forsøk. Ellers må han vite pin-koden og systemet tilslutt lærer seg at fjeset hans skal tillates.

Hva er det jeg har missforstått? Sønnen låner mora sin telefon og vips er han inne. Han trengte jo ikke koden. Og har telefonen først godkjent ansiktet hans som det rette, vil den tilpasse seg slik at det iallefall går neste gang. En skikkelig megablemme fra apple, spør du meg....

 

Du har rett, du bør henges  :wee:

Jeg ser nå at han ikke hadde koden hennes. Ja, da har Apple helt klart tabbet seg ut når de ikke tok høyde for dårlig belysning når face-ID settes opp.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

 

Sålenge han ikke vet PIN-koden din så vil ikke det skje. Dere er ikke så like, dere må være eneggede tvillinger for at det skal skje på første forsøk. Ellers må han vite pin-koden og systemet tilslutt lærer seg at fjeset hans skal tillates.

Hva er det jeg har missforstått? Sønnen låner mora sin telefon og vips er han inne. Han trengte jo ikke koden. Og har telefonen først godkjent ansiktet hans som det rette, vil den tilpasse seg slik at det iallefall går neste gang. En skikkelig megablemme fra apple, spør du meg....

Du har rett, du bør henges :wee:

Jeg ser nå at han ikke hadde koden hennes. Ja, da har Apple helt klart tabbet seg ut når de ikke tok høyde for dårlig belysning når face-ID settes opp.

Ikke forvreng virkeligheten nå. Mor hadde ikke dårlig belysning. Det var det kun far som hadde.
Lenke til kommentar

Da får man holde mobilen borte fra ungene første uken til FaceID har lært seg ansiktet godt nok :)

 

Men hva har dårlig lys med saken å gjøre? Vi mennesker er begrenset til å kun kunne se lys mellom 400 og 700 nm, men FaceID-sensoren trenger vel ikke lys mellom 400 og 700 nm i tillegg for å detektere det infrarøde lyset (>700 nm) den sender ut? Noen som har flere detaljer om sensoren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får man holde mobilen borte fra ungene første uken til FaceID har lært seg ansiktet godt nok :)

 

Men hva har dårlig lys med saken å gjøre? Vi mennesker er begrenset til å kun kunne se lys mellom 400 og 700 nm, men FaceID-sensoren trenger vel ikke lys mellom 400 og 700 nm i tillegg for å detektere det infrarøde lyset (>700 nm) den sender ut? Noen som har flere detaljer om sensoren?

Tja hadde det bare vært så enkelt. I dette tilfellet vet vi ikke hvor lenge mora hadde brukt telefonen før sønnen åpnet den med sitt ansikt. Det vi vet er at det neste gang hadde vært enda enklere for ham å åpne telefonen med sitt ansikt.
Lenke til kommentar

 

 

 

Sålenge han ikke vet PIN-koden din så vil ikke det skje. Dere er ikke så like, dere må være eneggede tvillinger for at det skal skje på første forsøk. Ellers må han vite pin-koden og systemet tilslutt lærer seg at fjeset hans skal tillates.

Hva er det jeg har missforstått? Sønnen låner mora sin telefon og vips er han inne. Han trengte jo ikke koden. Og har telefonen først godkjent ansiktet hans som det rette, vil den tilpasse seg slik at det iallefall går neste gang. En skikkelig megablemme fra apple, spør du meg....
Du har rett, du bør henges :wee:

Jeg ser nå at han ikke hadde koden hennes. Ja, da har Apple helt klart tabbet seg ut når de ikke tok høyde for dårlig belysning når face-ID settes opp.

Ikke forvreng virkeligheten nå. Mor hadde ikke dårlig belysning. Det var det kun far som hadde.

 

Les artikkelen til Wired.

 

 

At WIRED's suggestion, Malik asked his wife to re-register her face to see what would happen. After Sherwani freshly programmed her face into the phone, it no longer allowed Ammar access. To further test it, Sherwani tried registering her face again a few hours later, to replicate the indoor, nighttime lighting conditions in which she first set up her iPhone X. The problem returned; Ammar unlocked the phone on his third try this time. It worked again on his sixth try. At that point, Malik says, the phone's AI seemed to learn Ammar's features, and he could consistently unlock it again and again.

Lenke til kommentar

Ja er det ikke det jeg skriver?

 

Nei, setningen refererer til pin som et skritt tilbake. Så vidt jeg forstår norsk rettskriving hvertfall og jeg er ikke aller verst på det (ja ja,skryt av deg selv du Soseks :p ).

 

Da er jo face id egentlig ubrukelig. Og slik jeg har skjønt det så kan man altså logge inn i nettbanken med face id. Da tror jeg faktisk jeg hadde deaktivert dette og brukt kode i stedet slik at ikke avkommet tapper kontoen min når jeg ligger og sover. Spør du meg er dette en skikkelig blemme av Apple. Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Sover du med øynene åpne? Er du bekymret for det så deaktiverer du den funksjonen på nettbank appen å bruker pin.
Nei men hvis sønnen min, som er temmelig lik meg i ansiktet, holder ipx opp mot sitt ansikt vil den jo låse seg opp for ham. Og jeg skjønner at man kan bruke pin i stedet for biometri, men det er liksom ett skritt tilbake...
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...