Gå til innhold

Tiåring lurte FaceID i morens iPhone X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

 

Fordi sønner/døtre ofte bruker telefonen til sine foreldre. Så da vil de sakte men sikkert lære seg barnas ansikt. Det er jo ikke helt bra.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

 

Fordi sønner/døtre ofte bruker telefonen til sine foreldre. Så da vil de sakte men sikkert lære seg barnas ansikt. Det er jo ikke helt bra.
Øhh hvorfor det? Så lenge ikke koden trykkes inn når man har feilet ansiktsgjenkjenningen så vil den jo ikke løre noe som helst. Så skal barnet låne mobilen så åpner mor eller far den først å gir den til barnet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

 

Forstår jeg det rett om telefonen er satt opp slik at den antar at det alltid er eier som låser opp med kode? Det høres jo helt absurd teit ut?

 

Hva hvis jeg ønsker å la kona få vite koden, men alltid låser opp med ansikt mitt selv? Eller forteller koden til ungene fordi jeg ikke gidder skanne meg selv hver gang de skal låse opp min nye iPad new air xx+?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

Forstår jeg det rett om telefonen er satt opp slik at den antar at det alltid er eier som låser opp med kode? Det høres jo helt absurd teit ut?

 

Hva hvis jeg ønsker å la kona få vite koden, men alltid låser opp med ansikt mitt selv? Eller forteller koden til ungene fordi jeg ikke gidder skanne meg selv hver gang de skal låse opp min nye iPad new air xx+?

Ja, men om man gir ungene koden så er det jo ikke farlig om de kan åpne opp via ansiktsgjenkjenning?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

Forstår jeg det rett om telefonen er satt opp slik at den antar at det alltid er eier som låser opp med kode? Det høres jo helt absurd teit ut?

 

Hva hvis jeg ønsker å la kona få vite koden, men alltid låser opp med ansikt mitt selv? Eller forteller koden til ungene fordi jeg ikke gidder skanne meg selv hver gang de skal låse opp min nye iPad new air xx+?

Ja, men om man gir ungene koden så er det jo ikke farlig om de kan åpne opp via ansiktsgjenkjenning?

 

 

Men det er jo ikke mitt ansikt? Har du noe kilde på dette eller er det ren synsing? Jeg synes det høres helt baklengs ut. Hele poenget skulle jo være at dette er sikrere og mer lettvint enn touchId (usikker på hvor mye mer lettvint det kan bli, men ok). Så enten må iPhone X ha støtte for flere ansikter, som den skiller på, eller så lærer den seg over tid at jeg i praksis bytter ansikt fra tid til annen. Jeg tror den i videoen enkelt og greit godkjente ungen fordi den ikke klarte skille på ansiktet.

 

Og hva skjer den dagen jeg evt finner ut at ene ungen ikke lenger skal ha tilgang? Må jeg da starte prosessen på nytt? Mister alle tilgang? Jeg har mine tvil til at det skal fungere sånn. 

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

 

 

Øhh hvorfor det? Så lenge ikke koden trykkes inn når man har feilet ansiktsgjenkjenningen så vil den jo ikke løre noe som helst. Så skal barnet låne mobilen så åpner mor eller far den først å gir den til barnet.

Men hva om barnet kan koden?

 

Ja hva er da problemet uansett ?? ?

 

Vel, telefonen kan jo bare gjenkjenne ett ansikt om gangen, så da vil jo plutselig foreldrenes ansikt slutte å virke?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

Forstår jeg det rett om telefonen er satt opp slik at den antar at det alltid er eier som låser opp med kode? Det høres jo helt absurd teit ut?

 

Hva hvis jeg ønsker å la kona få vite koden, men alltid låser opp med ansikt mitt selv? Eller forteller koden til ungene fordi jeg ikke gidder skanne meg selv hver gang de skal låse opp min nye iPad new air xx+?

Ja, men om man gir ungene koden så er det jo ikke farlig om de kan åpne opp via ansiktsgjenkjenning?

Men det er jo ikke mitt ansikt? Har du noe kilde på dette eller er det ren synsing? Jeg synes det høres helt baklengs ut. Hele poenget skulle jo være at dette er sikrere og mer lettvint enn touchId (usikker på hvor mye mer lettvint det kan bli, men ok). Så enten må iPhone X ha støtte for flere ansikter, som den skiller på, eller så lærer den seg over tid at jeg i praksis bytter ansikt fra tid til annen. Jeg tror den i videoen enkelt og greit godkjente ungen fordi den ikke klarte skille på ansiktet.

 

Og hva skjer den dagen jeg evt finner ut at ene ungen ikke lenger skal ha tilgang? Må jeg da starte prosessen på nytt? Mister alle tilgang? Jeg har mine tvil til at det skal fungere sånn.

Så lenge de har koden så kommer de jo inn uansett. Mitt spørsmål er dermed, hva betyr det om ungen din klarer å lure faceid, om du uansett har gitt dem koden. Samme gjelder jo touchid, hjelper jo ikke hvor sikkert det er så lenge du har gitt dem koden. Det apple burde ha gjort er at om faceid feiler og du trykker koden så skulle man ha bekreftet at det er eieren som trykker inn koden. Slik at den ikke begynner å mate inn faceid med et nytt ansikt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herlig å se at noen prøver fornekte hvert eneste problem som er på eple produkter. Begynner å bli for dumt nå.

Det må da være lov å argumentere i favør av Apple uten å bli beskyldt for å fornekte problem. Usaklig kommentar av deg spør du meg.

 

Hele poenget skulle jo være at dette er sikrere og mer lettvint enn touchId (usikker på hvor mye mer lettvint det kan bli, men ok).

Neida. Hele poenget er at det ikke var plass til fingeravtrykksensor og FaceID ble ansett sikkert og enkelt nok til å bli en erstatter. Problemet med ansiktsgjenkjenning er vel at selv om statistikken tilsier at den tar feil i færre tilfeller, så vil det jo være sånn at folk i din nærhet(familie osv) har like ansiktstrekk som deg. Slik er det vel ikke med fingeravtrykk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Øhh hvorfor det? Så lenge ikke koden trykkes inn når man har feilet ansiktsgjenkjenningen så vil den jo ikke løre noe som helst. Så skal barnet låne mobilen så åpner mor eller far den først å gir den til barnet.

Men hva om barnet kan koden?
Ja hva er da problemet uansett ?? ?
Vel, telefonen kan jo bare gjenkjenne ett ansikt om gangen, så da vil jo plutselig foreldrenes ansikt slutte å virke?
Tja dataen fra mor/ far vil jo bli matet inn 10-talls ganger mer enn sønn/datter så det burde jo uansett fungere. Men som jeg skrev så burde systemet ikke mate inn etter feilet faceid så lenge ikke eier bekreftet med appleid passord eller noe.
Lenke til kommentar

Så lenge de har koden så kommer de jo inn uansett. Mitt spørsmål er dermed, hva betyr det om ungen din klarer å lure faceid, om du uansett har gitt dem koden. Samme gjelder jo touchid, hjelper jo ikke hvor sikkert det er så lenge du har gitt dem koden. Det apple burde ha gjort er at om faceid feiler og du trykker koden så skulle man ha bekreftet at det er eieren som trykker inn koden. Slik at den ikke begynner å mate inn faceid med et nytt ansikt.

 

Enig i det siste. Det virker som en langt bedre løsning. For meg virker det veldig rart at den skal lære seg flere ansikter, med mindre man aktivt har lagt til flere profiler. Eller at den skal læres til at et ansikt kan være så forskjellig. Det høres ut som om det kan åpne for en langt bredere tolkning av godkjent ansikt.

 

 

Hele poenget skulle jo være at dette er sikrere og mer lettvint enn touchId (usikker på hvor mye mer lettvint det kan bli, men ok).

Neida. Hele poenget er at det ikke var plass til fingeravtrykksensor og FaceID ble ansett sikkert og enkelt nok til å bli en erstatter. Problemet med ansiktsgjenkjenning er vel at selv om statistikken tilsier at den tar feil i færre tilfeller, så vil det jo være sånn at folk i din nærhet(familie osv) har like ansiktstrekk som deg. Slik er det vel ikke med fingeravtrykk.

 

For mange vil det jo være nettopp de nærmeste man ønsker å holde den låst for... Jeg har for lengst sluttet å bruke pin til fordel for fingeravtrykk, da ungene raskt fanget opp hva jeg tastet inn. Pin er nok sikrere, men ikke når man har x antall forsøk på å se den tatt i bruk hver eneste dag...

 

Det gjenstår å se, men jeg er nok foreløpig skeptisk til hvor bra FaceId kommer til å virke i praksis. Har blitt vant til at mobilen er opplåst etter et raskt tapp med fingeren, og synes det virker tungvint å måtte holde opp mobilen mot ansiktet. Men det kan jo tenkes det virker langt bedre enn hva jeg ser for meg.

Lenke til kommentar

For mange vil det jo være nettopp de nærmeste man ønsker å holde den låst for... Jeg har for lengst sluttet å bruke pin til fordel for fingeravtrykk, da ungene raskt fanget opp hva jeg tastet inn. Pin er nok sikrere, men ikke når man har x antall forsøk på å se den tatt i bruk hver eneste dag...

 

Det gjenstår å se, men jeg er nok foreløpig skeptisk til hvor bra FaceId kommer til å virke i praksis. Har blitt vant til at mobilen er opplåst etter et raskt tapp med fingeren, og synes det virker tungvint å måtte holde opp mobilen mot ansiktet. Men det kan jo tenkes det virker langt bedre enn hva jeg ser for meg.

Jeg var også skeptisk til det praktiske etter å ha prøvd det på Android, men tilbakemeldingene har vært så positive at jeg per nå er mer positiv. Den klarer til og med å se om du har øynene lukket gjennom solbrillene.

 

Sikkerhetsmessig har jeg aldri vært skeptisk. Jeg føler det myyye sikrere enn PIN-koder/passord. Jeg bruker per i dag et laaaaangt passord for å låse opp tlf, noe som hadde vært svært upraktisk uten Face/Touch ID.

Lenke til kommentar

Skjønner at Apple har tenkt at faceid skal ta med naturlge endring i ansiktet, hår, ansiktshår og små endringer. Men de burde jo gjøre det slik at ved større endringer så taes ikke fataen med selv om at det låses opp med pin. Faceid fungerer veldig bra slik det er i dag, når det fungerer. Noe det som regel gjør, men ikke om tryne er halvveis blokkert av puta eller man står å pusser tenner. Men det fungere også bedre en touchid i en del tilfeller. F.eks ute med hansker på, våt på fingrene, mobilen er våt eller fuktig. Samtidig så ser det ut til at de har implentert faceid på ting som passord på nettsider osv. Og når man åpner apper som krever tilgang så popper faceid opp å verifiserer deg.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor de mener dette er noen greie. Om de har forsøkt å åpne telefonen med sønnens ansikt, trykker koden og fortsetter å prøve så lærer de jo telefonen at dette er den opprinnelige eiern.

 

Hvis systemet er laget slik at det opprinnelige lærte ansiktet ikke er hugget i stein, men at telefonen kan lære seg endringer ved at man taster koden etter "feiling", så vil jo systemet etterhvert lære seg ansiktet på alle som urettmessig prøver å skaffe seg tilgang!

 

For vi har jo blitt fortalt av Apple at: Når Face-ID feiler etter 5 forsøk med feil ansikt, man trykke kode!

Da man jo "godkjenne" ansiktet som urettmessig "prøvde seg" da, for å få tilgang til sin egen telefon!

 

Please noen, fortell meg at jeg tar feil...

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om de urettmessig prøver å skaffe seg tilgang så har de jo koden, for uten koden så vil ikke systemet bry seg om ansiktsdataen. Det er i allefall slik jeg forstår det.

 

Faceid er nok første steg i veien dit hen at vi har telefoner som bare vet at det er en autorisert bruker som bruker mobilen. Uten at vi trenger gjøre noe.

En annen fiffi ting med facetime, når man får varsler så forhåndsvises de ikke på skjermen, men det gjør det når man tar telefonen opp å holder med mot ansiktet.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...